Мета: ознайомити учнів з історією виникнення теорії подільності чисел, розглянути ознаки подільності на 2, 5, 10, навчити застосовувати їх до розв'язування задач; розвивати увагу, логічне мислення, навички аналізувати умову, шукати шляхи розв'язування задачі; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання. Таблички з номерами груп, картки для групової роботи, «мікрофон».
УРОК
6 клас
Тема: Ознаки подільності на 2, 5 і 10
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення теорії подільності чисел, розглянути ознаки подільності на 2, 5, 10, навчити застосовувати їх до розв’язування задач; розвивати увагу, логічне мислення, навички аналізувати умову, шукати шляхи розв’язування задачі; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання. Таблички з номерами груп, картки для групової роботи, «мікрофон».
Номери завдань наведено за підручником: Янченко Г.М., Кравчук В.Р. Математика: Підручник для 6 класу. — Т.: Підручники і посібники, 2006.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
Об’єднати учнів у три групи і розмістити за «круглими» столами. Поставити таблички з номерами груп.
II. Перевірка домашнього завдання.
Учні, яких назве вчитель, зачитують відповіді до виконаних домашніх завдань, решта перевіряє свої відповіді. Консультанти доповідають, чи є домашні роботи в зошитах.
III. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу.
Учитель. Основи теорії подільності цілих чисел розробили давньо-грецькі математики. Сьогодні на уроці ми станемо чарівниками. Поглянувши на число, зможемо сказати, чи ділиться воно на 2, 5, 10.
Кожна з трьох груп отримує картку із завданням, виконує його та відповідає на поставлені запитання, робить висновок, якщо зможе — формулює означення, яким воно могло б бути, й ознаки подільності.
Доцільним буде розподілити ролі між учнями групи, відповіді давати в «мікрофон».
Спікер (керівник групи):
Секретар:
Доповідач:
Завдання для груп
Група 1
Запишіть числа 170, 57, 60, 45, 74, 8760, 312, 108, 90, 703, 120, 35 у два рядки: в перший — числа, що діляться на 10, у другий — ті, що не діляться на 10. У числах першого рядка підкресліть останню цифру. Яку спільну властивість мають підкреслені цифри?
Група 2
Запишіть числа 170, 57, 60, 45, 74, 8760, 312, 108, 90, 703, 120, 35 у два рядки: в перший — числа, що діляться на 5, у другий — ті, що не діляться на 5. У числах першого рядка підкресліть останню цифру. Яку спільну властивість мають підкреслені цифри?
Група 3
Запишіть числа 170, 57, 60, 45, 74, 8760, 312, 108, 90, 703, 120, 35 у два рядки: в перший — числа, що діляться на 2, у другий — ті, що не діляться на 2. У числах першого рядка підкресліть останню цифру. Яку спільну властивість мають підкреслені цифри?
Після завершення роботи в групах доповідачі звітують про виконання завдання. Учні за допомогою вчителя формулюють ознаки подільності на 2, 5, 10.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Усне і письмове розв’язування завдань з підручника.
№ 28 (усно; учні добирають числа, обґрунтовуючи свій вибір).
№ 30 (усно).
№ 32 (письмово з коментуванням).
№ 36 (письмово).
Запитання до розв’язання
Чи потрібно виконувати дію множення?
Як у раціональний спосіб знайти відповідь на запитання? Чим скориста-тися?
№ 38 (самостійно).
№ 40 (усно).
№ 42 (творче завдання).
Коментар до розв’язання
Щоб число ділилося на 10, остання цифра має бути 0. Якщо чотири-цифрове число найменше, то перша цифра 1, а друга — 0. Сума цифр даного числа дорівнює 10, тоді третя цифра — 9. Шукане число — 1090.
№ 44 (письмово).
Коментар до розв’язання
На 2 діляться числа, які закінчуються на 0, 2, 4, 6, 8. На 5 діляться числа, які закінчуються на 0, 5. Для того щоб число ділилося на 2 і не ділилося на 5, воно має закінчуватися на 2, або 4, або 6, або 8. Шукані числа: 182, 184, 186, 188, 192, 194, 196, 198, 202, 204.
№ 48 (письмово; п’ятеро учнів, які першими піднімуть руки, отримають оцінки).
V. Підсумки уроку.
Учитель. Сьогодні ми вивчили ознаки подільності чисел на 2, 5 і 10.
1. Сформулюйте ці ознаки.
2. Наведіть приклади чисел, які діляться на 2, 5, 10.
Оцінювання учнів з коментуванням спікерів у кожній групі.
VI. Домашнє завдання. § 1, п. 2. Група А: № 33, 37; група Б: № 39, 43.
Зауваження. Завдання групи А призначені для учнів, навчальні досягнення яких відповідають початковому та середньому рівням, групи Б — достатньому і високому.