Мета: формувати вміння і навички учнів застосовувати ознаки поділь-ності до розв'язування вправ; розглянути поняття простого та складеного чисел; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати охайність.
Обладнання. Набір кольорових карток, картки для самостійної роботи, картки з числами.
УРОК
6 клас
Тема: Прості та складені числа
Мета: формувати вміння і навички учнів застосовувати ознаки поділь-ності до розв’язування вправ; розглянути поняття простого та складеного чисел; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати охайність.
Обладнання. Набір кольорових карток, картки для самостійної роботи, картки з числами.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
Учні-консультанти доповідають про наявність домашніх робіт, роздають кольорові картки кожному учню.
II. Актуалізація опорних знань.
Гра «На яке число ділиться дане число»
На дошці написано, який дільник відповідає кольору:
Жовтий — 2.
Зелений — 5.
Білий — 10.
Червоний — 3.
Синій — 9.
Учитель піднімає по черзі картки з числами: 32, 625, 700, 336, 27, 603, 320, 404, 708, 125, 123, 2610, 115.
Учні піднімають картку того кольору, що відповідає числу, на яке ділиться дане число. Карток буде кілька, коли дане число має кілька дільників.
III. Оцінювання знань і вмінь учнів.
Самостійна робота
Варіант 1
1. Запишіть три дільники числа 20.
2. Випишіть числа, що діляться на 2; на 5; на 9: 32, 35, 48, 88 011, 125, 342, 2340.
3. Які з цифр можна підставити замість зірочки, щоб число 451* ділилося на 3, але не ділилося на 5?
4. Запишіть найбільше трицифрове число, яке при діленні на 5 дає остачу 1.
Варіант 2
1. Запишіть три дільники числа 30.
2. Випишіть усі числа, які діляться на 2; на 3; на 10:
30, 52, 76, 670, 210, 342, 2340.
3. Які з цифр можна підставити замість зірочки, щоб число 841* ділилося на 3, але не ділилося на 5?
4. Запишіть найбільше чотирицифрове число, яке при діленні на 3 дає остачу 1.
(Кожне завдання самостійної роботи оцінюється 3 балами.)
ІV. Сприймання і засвоєння нового матеріалу.
Кожен учень отримує картку, де в першій колонці таблиці дано десять чисел:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 12, 17, 43, 60
(1, 2, 3, 4, 5, 10, 23, 35, 96, 111;
1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 19, 36, 61;
1, 2, 3, 7, 15, 29, 48, 57, 61, 100) та заповнює її другу і третю колонки картки.
Зразок картки
Учитель формулює означення простого та складеного чисел, після цього учні заповнюють четверту колонку. Особливу увагу потрібно приділити числу 1.
Історична довідка
(Підготував учень.)
Прості числа привертали увагу стародавніх математиків. Адже кожне число, крім одиниці, або є простим, або розкладається в добуток простих чисел.
Виникало природне запитання: чи існує найбільше просте число? На це запитання дав відповідь давньогрецький математик Евклід, який довів у своїй праці «Начала», що для кожного простого числа існує більше від нього просте число. Знаходити всі прості числа, які не перевищують даного натурального числа, вміли ще понад дві тисячі років тому. Давньогрецький учений Ератосфен — один з найдосвідченіших математиків свого часу — застосовував для цього спосіб «решета», за яким тривалий час відшукували прості числа.
Досконаліші способи знаходити прості числа розробили вчені тільки в ХХ ст. Було складено чимало таблиць простих чисел. Тепер пошук простих чисел ведуть за допомогою комп’ютерів. Знайдено, зокрема, просте число, яке складається із 750 цифр, і навіть просте число з 1000 цифр (щоб записати таке довге число, потрібна паперова стрічка завдовжки 3 метри).
Ще в давнину вчених цікавило питання, за яким законом розміщені прості числа в натуральному ряді. Але відтоді як Евклід довів, що не існує найбільшого простого числа, спливло понад 2 тисячі років, а закону розміщення простих чисел досі не знайдено. З одного боку, є прості числа, які відрізняються одне від одного на 2, — так звані «числа-близ-нюки», наприклад 5 і 7, 11 і 13, 17 і 19. З іншого боку, якщо розмістити всі прості числа за зростанням, то, і це доведено, серед них завжди можна знайти два простих числа, різниця між якими є більшою від будь-якого заданого числа.
Жодної закономірності не виявлено і відносно кількості простих чисел у певних інтервалах. Проте для обчислення кількості простих чисел у ряді натуральних чисел від 1 до n формулу знайти вдалося. Її вивів у XIX ст. російський учений П. Л. Чебишов.
У підручнику наведено прості числа від 2 до 997.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Усні вправи: № 84, 85, 86, 94.
Письмові вправи: № 88, 90, 92 (скористайтесь ознаками подільності), № 100.
VI. Підсумки уроку.
Учитель. Сьогодні ми вивчили прості та складені числа.
1. Яке число називають простим?
2. Яке число називають складеним?
3. Що можна сказати про числа 1 та 0, чим вони цікаві?
VII. Домашнє завдання. § 1, п. 4. Група А: № 89, 91, група Б: № 93, 96. Підготувати запитання з вивченого матеріалу до гри «Футбол».