Урок. 6 клас. Тема:Вплив світла на колір у пейзажному живописі. Композиція «На лісовій галявині».

Про матеріал
Конспект уроку з образотворчого мисецтва .Мета: 1.Закріпити знання учнів про пейзажний жанр, види пейзажів; ознайомитись із роботами художників-пейзажистів; дати учням загальне поняття про силу та характер освітлення, його вплив на колір. 2.Розвивати емоційно-чуттєву сферу; формувати образне, логічне, просторове мислення; сприяти формування у дітей уміння аналізувати. 3.Виховувати в учнів любов і бережне ставлення до природи, уважність, стимулювати розвиток допитливості.
Перегляд файлу

Чугуївський навчально-виховний комплекс №6

імені тричі Героя Радянського Союзу І.М.Кожедуба

 

 

 

 

Конспект уроку

з образотворчого мистецтва

6 клас

 

Тема: Вплив світла на колір в пейзажному живописі.

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: Шудрак Г.Ю.,

 вчитель образотворчого

 мистецтва вищої категорії

 Чугуївського НВК №6

 

 

 

 

 

 

м. Чугуїв

6 клас. Тема:Вплив світла на колір у пейзажному живописі. Композиція «На лісовій галявині».

Мета: 1.Закріпити знання учнів про пейзажний жанр, види пейзажів; ознайомитись із роботами художників-пейзажистів; дати учням загальне поняття про силу та характер освітлення, його вплив на колір.

2.Розвивати емоційно-чуттєву сферу; формувати образне, логічне, просторове мислення; сприяти формування у дітей уміння аналізувати.

3.Виховувати в учнів любов і бережне ставлення до природи, уважність, стимулювати розвиток допитливості.

Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: живопис.

Оснащення уроку:

Зоровий ряд: репродукції картин:І. Айвазовського, О. Саврасова, А. Куїнджі, І. Левітана, М. Кримова, Б. Щербакова, І. Шишкіна, М. Реріха, В. Полєнова.

Музичний ряд: аудіозапис звуків природи.

Матеріали та інструменти: фарби, пензлі, альбом

Методи роботи:

теоретичні:бесіда, розповідь, пояснення, інструктаж;

інтерактивні: гра «Що зайве», «Асоціативний кущ»;

наочні: сприймання творів мистецтва, їх спостереження та аналіз;

практичні:виконання вправи, творча робота учнів.

Форми роботи учнів: індивідуальна.

Девіз уроку:

                      Щоб помилок уникати,

                      Треба розум розвивати.

                      Гостре око, слух, терпіння –

                      І тоді прийде уміння!

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

1.Встаньте, діти,всі ладненько,

 Посміхніться всі гарненько,

 Поверніться до гостей,

 Привітайтесь: «Добрий день!»

 

2. Перевірка готовності учнів до уроку.

 

II. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна гра «Що зайве?»

 

На дошці - низка робіт, серед яких одна відрізняється. Завдання полягає в тому, щоб визначити, яка з робіт є зайвою та чому саме. На дошці висять картини із зображенням природи, серед яких одна із зображенням предметів побуту. Висновок: зайва картина відноситься до жанру натюрморт, інші це – пейзажні твори.

Фронтальне опитування.

  • Що ж таке пейзаж?
  • Які види пейзажів вам відомі?

 Побудова асоціативного куща.

Учитель пропонує учням за короткий проміжок часу пригадати та сформулювати засвоєні раніше знання з теми, застосовуючи метод побудови асоціативного куща. Дані відповіді у формі коротких тез записують на дошці навколо розглянутого поняття чи явища. Результатом є схема-опора, що актуалізує знання учнів і готує їх до сприйняття нового матеріалу з даної теми

 індустріальний

 сільський міський

 архітектурний Пейзаж гірський

природний морський

Бесіда.

Таким чином, асоціації дають можливість краще зрозуміти поняття«пейзаж».

  • Назвіть художників, які працювали в жанрі пейзаж.
  • Як художники передають на площині глибину простору?
  • Які використовують закони перспективи?
  • Як повітряна перспектива впливає на колір предметів у пейзажі?
  • Що є виразним засобом живопису?

 

III. Мотивація навчальної діяльності

Я пропоную вам поринути у світ краси. Краса – вибаглива й тендітна, тому вона не терпить неуважного ставлення до себе. У неї є рідна сестра – Гармонія. Коли вони знаходяться поруч, світ стає витонченим і прекрасним. А коли Краса й Гармонія втілюються у творах образотворчого мистецтва через кольорові сполучення, багатство відтінків, це називають словом «колорит».

Краса природи завжди привертала увагу художників. До цього жанру зверталося багато відомих художників, с творами яких ми сьогодні ознайомимося.

 

IV. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів

Отже, тема нашого уроку – «Вплив світла на колір у пейзажному живописі».

Сформулювати мету уроку може кожен із вас, використовуючи таку формулу.

Після цього уроку я зможу:

  • пояснити…;
  • скласти…;
  • удосконалити навички роботи з … .

(Учитель вивішує на дошці аркуш із конкретними очікуваними результатами.)

 

V. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення,   осмислення

Розповідь.

Слово «живопис» означає «писати життя» в усьому багатстві та розмаїтті. Художник за допомогою кольору на площині здатен розкривати світ людських почуттів, характерів, передавати найточніші відтінки настроїв, навіть мерехтіння світла й подих свіжого повітря.

Ми знаємо, що будь який предмет, який ми бачимо, може бути освітленим якимось джерелом світла. Існує два джерела освітлення: натуральне та штучне. Сила та характер освітлення по-різному впливають на колір предметів, об’єктів пейзажу. В пейзажі самим яскравим джерелом світла є сонце. За характером світло буває: теплим та холодним.

В природі сонячне світло – тепле, місячне холодне.

Сонячне світло створює невичерпну гармонію кольорів. Воно завжди змінює колорит пейзажу: навесні, влітку, восени і взимку. Навіть протягом доби спостерігаємо зміну кольорів у природі; освітленість залежить від часу доби, пори року, погоди. В літній полудень світло яскравіше, ніж у ранці та ввечері; освітленість в ясну погоду сильніша, ніж у похмуру.

 

Розгляд репродукцій картин відомих художників. (Перегляд слайдів)

а) І. Левітан «Деревенские избы»; М. Кримов «Осень», «Зимний день», «К весне»; Б. Щербаков «Вода уходит», «В предгорьях Урала», «Собираются тучи»; А. Куїнджі «Вечер на Украине».

У ранковому пейзажі багато світлих та холодних відтінків, а в сонячному полуденному пейзажі - контрастних, насичених світлих і темних; у нічному – дуже темних синіх і зеленуватих.

 

б) Б. Щербаков «Ветряки в окрестностях села Ларга»; О. Саврасов «Осень. Деревушка у ручья», «Зимний пейзаж. Иней», «Зимний пейзаж», «Ранняя весна», «Весна».

У похмуру погоду панують сірі, мало насичені кольорові сполучення, освітлені частини пейзажу здаються холодними, а затемнені – теплими за кольором.

Висока освітленість освітлює і погіршує візуальне сприйняття. Розсіяне освітлення навпаки створює сприятливі умови для сприйняття великих і дрібних об’єктів, їхніх деталей і всіх зовнішніх ознак. За низької освітленості розрізняють цілком і узагальнено лише великі об’єкти.

 

в) І. Левітана «Вечерний звон», О.Саврасова «Рожь».

Інколи художники для виразності картин, передачі настрою використовували контрастне зображення світла та тіні. Цікаво світло зобразив І. Левітан в картині «Вечірній дзвін» та О. Саврасов «Рож» : хмару та предмети на передньому плані художник зобразив темними кольорами, більш яскравими фарбами другий план, який освітлює сонце.

 

г) К. Айвазовський «Парусник у берегов Крыма в лунную ночь», «Лунная ночь в Крыму»; А. Куїнджі «Украинская ночь».

Якщо художник зображує пейзаж у місячному сяйві, треба пам’ятати: для світла місяця характерна незначна яскравість і, як наслідок, майже повна відсутність червоних, оранжевих і фіолетових променів. Картини місячної ночі відрізняються великою кількістю темно-сірих місць і загальним блакитно-зеленим забарвленням. Чимало предметів залишаються темними.

 

Висновок: Світло розкриває і робить видимим безмежний, сповнений життям, кольоровий світ. Завдяки світлу ми сприймаємо світле і темне, кольорове і безбарвне, рельєфне і пласке, далеке й близьке. Світло є необхідною умовою візуального сприйняття, воно дозволяє нашій свідомості створювати світ живих зорових образів. Щоб ми не зображували, колір світла завжди існує і всі кольори фарб підкорюються йому. Завдяки світлу ми відчуваємо колорит природи. Тому колористичний стан картини залежить від кольору джерела світла.

 

VI. Практична робота

  1. Виконання вправи.

Порівняйте репродукції картин одного автора – І. Левітана. Визначте, яка пора року, який час доби зображено. Як освітленість впливає на кольоровий ряд картини, на якій картині світ теплий, а на якій холодний.

На світанку, вдень, увечері, вночі освітлення неоднакове. Відповідно змінюються й кольори, їх насиченість та контрастність. Ви помітили, що деякі кольори на фоні інших стають більш яскравими. І навпаки, вони гаснуть, якщо потрапляють на однорідний фон. Теплі фарби яскравіші й більш помітні на холодному фоні, а холодні – на теплому. Бажаючи зробити зображення більш виразним, художники виконують його на фоні контрастного кольору.

  1. Створення композиції «На лісовій галявині»

Уявіть, що ви опинилися у лісі серед хащів та дерев…І раптом ви натрапляєте на освітлену сонцем галявину…

Інструктаж.

Етапи виконання роботи:

  • Визначте для себе, що ви хочете зобразити, зафіксуйте на папері те вималювалось у вашій уяві.
  • За допомогою лінії скомпонуйте, визначте пропорції та форми предметів, відповідно до законів перспективи будуйте простір і в ньому розташовуйте різні об’єкти.
  1. Визначте, звідки буде спрямоване освітлення. Коли світить сонце, чітко проступають контрасти холодних і теплих кольорів, це необхідно зобразити в малюнку. Після нанесення основних кольорів поступово вводьте нові барви та відтінки.
  2. Самостійна робота учнів.

Сьогодні на уроці ви створите свій пейзаж, який ви можете побачити й відчути в собі. Нехай кожен виразить відчуття через малюнок. Бажаю вам творчих успіхів.

( Звучить аудіозапис, учні працюють, учитель контролює їхню діяльність і надає допомогу.)

 

VII. Рефлексія

  • З творчістю яких художників ви ознайомились?
  • Чого ви навчилися сьогодні, про що дізналися?
  • Як світло пливає на колір в пейзажі?

 

VIII. Підбиття підсумків

  1. Перегляд і аналіз готових робіт учнів.
  2. Бесіда
  • Чи всі задоволені результатами роботи?
  • Чи виправдалися сподівання, що були у вас на почату уроку?
  1. Домашнє завдання: Ви маєте можливість кожну добу спостерігати за зміною освітлення в залежності від часу: по дорозі до школи, повертаючись додому, під час прогулянки. Зверни увагу на кольорові сполучення, які характерні для різного часу доби. Яку зміну забарвлення оточуючих предметів ти побачив уранці, вдень, увечері, вночі? Спробуй свої враження передати у творчій роботі.
  2. Перегляд мультиплікаційного фільму «Пейзаж»
  3. Завершення уроку.

Всі ви діти, - молодці,

Гарно працювали!

Уже дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати!

docx
Додав(-ла)
Шудрак Анна
Додано
24 січня 2021
Переглядів
1204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку