Чугуївський навчально-виховний комплекс №6
імені тричі Героя Радянського Союзу І.М.Кожедуба
Конспект уроку
з образотворчого мистецтва
6 клас
Тема: Вплив світла на колір в пейзажному живописі.
Підготувала: Шудрак Г.Ю.,
вчитель образотворчого
мистецтва вищої категорії
Чугуївського НВК №6
м. Чугуїв
6 клас. Тема:Вплив світла на колір у пейзажному живописі. Композиція «На лісовій галявині».
Мета: 1.Закріпити знання учнів про пейзажний жанр, види пейзажів; ознайомитись із роботами художників-пейзажистів; дати учням загальне поняття про силу та характер освітлення, його вплив на колір.
2.Розвивати емоційно-чуттєву сферу; формувати образне, логічне, просторове мислення; сприяти формування у дітей уміння аналізувати.
3.Виховувати в учнів любов і бережне ставлення до природи, уважність, стимулювати розвиток допитливості.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: живопис.
Оснащення уроку:
Зоровий ряд: репродукції картин:І. Айвазовського, О. Саврасова, А. Куїнджі, І. Левітана, М. Кримова, Б. Щербакова, І. Шишкіна, М. Реріха, В. Полєнова.
Музичний ряд: аудіозапис звуків природи.
Матеріали та інструменти: фарби, пензлі, альбом
Методи роботи:
теоретичні:бесіда, розповідь, пояснення, інструктаж;
інтерактивні: гра «Що зайве», «Асоціативний кущ»;
наочні: сприймання творів мистецтва, їх спостереження та аналіз;
практичні:виконання вправи, творча робота учнів.
Форми роботи учнів: індивідуальна.
Девіз уроку:
Щоб помилок уникати,
Треба розум розвивати.
Гостре око, слух, терпіння –
І тоді прийде уміння!
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Встаньте, діти,всі ладненько,
Посміхніться всі гарненько,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна гра «Що зайве?»
На дошці - низка робіт, серед яких одна відрізняється. Завдання полягає в тому, щоб визначити, яка з робіт є зайвою та чому саме. На дошці висять картини із зображенням природи, серед яких одна із зображенням предметів побуту. Висновок: зайва картина відноситься до жанру натюрморт, інші це – пейзажні твори.
Фронтальне опитування.
Побудова асоціативного куща.
Учитель пропонує учням за короткий проміжок часу пригадати та сформулювати засвоєні раніше знання з теми, застосовуючи метод побудови асоціативного куща. Дані відповіді у формі коротких тез записують на дошці навколо розглянутого поняття чи явища. Результатом є схема-опора, що актуалізує знання учнів і готує їх до сприйняття нового матеріалу з даної теми
індустріальний
сільський міський
архітектурний Пейзаж гірський
природний морський
Бесіда.
Таким чином, асоціації дають можливість краще зрозуміти поняття«пейзаж».
III. Мотивація навчальної діяльності
Я пропоную вам поринути у світ краси. Краса – вибаглива й тендітна, тому вона не терпить неуважного ставлення до себе. У неї є рідна сестра – Гармонія. Коли вони знаходяться поруч, світ стає витонченим і прекрасним. А коли Краса й Гармонія втілюються у творах образотворчого мистецтва через кольорові сполучення, багатство відтінків, це називають словом «колорит».
Краса природи завжди привертала увагу художників. До цього жанру зверталося багато відомих художників, с творами яких ми сьогодні ознайомимося.
IV. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
Отже, тема нашого уроку – «Вплив світла на колір у пейзажному живописі».
Сформулювати мету уроку може кожен із вас, використовуючи таку формулу.
Після цього уроку я зможу:
(Учитель вивішує на дошці аркуш із конкретними очікуваними результатами.)
V. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення, осмислення
Розповідь.
Слово «живопис» означає «писати життя» в усьому багатстві та розмаїтті. Художник за допомогою кольору на площині здатен розкривати світ людських почуттів, характерів, передавати найточніші відтінки настроїв, навіть мерехтіння світла й подих свіжого повітря.
Ми знаємо, що будь який предмет, який ми бачимо, може бути освітленим якимось джерелом світла. Існує два джерела освітлення: натуральне та штучне. Сила та характер освітлення по-різному впливають на колір предметів, об’єктів пейзажу. В пейзажі самим яскравим джерелом світла є сонце. За характером світло буває: теплим та холодним.
В природі сонячне світло – тепле, місячне холодне.
Сонячне світло створює невичерпну гармонію кольорів. Воно завжди змінює колорит пейзажу: навесні, влітку, восени і взимку. Навіть протягом доби спостерігаємо зміну кольорів у природі; освітленість залежить від часу доби, пори року, погоди. В літній полудень світло яскравіше, ніж у ранці та ввечері; освітленість в ясну погоду сильніша, ніж у похмуру.
Розгляд репродукцій картин відомих художників. (Перегляд слайдів)
а) І. Левітан «Деревенские избы»; М. Кримов «Осень», «Зимний день», «К весне»; Б. Щербаков «Вода уходит», «В предгорьях Урала», «Собираются тучи»; А. Куїнджі «Вечер на Украине».
У ранковому пейзажі багато світлих та холодних відтінків, а в сонячному полуденному пейзажі - контрастних, насичених світлих і темних; у нічному – дуже темних синіх і зеленуватих.
б) Б. Щербаков «Ветряки в окрестностях села Ларга»; О. Саврасов «Осень. Деревушка у ручья», «Зимний пейзаж. Иней», «Зимний пейзаж», «Ранняя весна», «Весна».
У похмуру погоду панують сірі, мало насичені кольорові сполучення, освітлені частини пейзажу здаються холодними, а затемнені – теплими за кольором.
Висока освітленість освітлює і погіршує візуальне сприйняття. Розсіяне освітлення навпаки створює сприятливі умови для сприйняття великих і дрібних об’єктів, їхніх деталей і всіх зовнішніх ознак. За низької освітленості розрізняють цілком і узагальнено лише великі об’єкти.
в) І. Левітана «Вечерний звон», О.Саврасова «Рожь».
Інколи художники для виразності картин, передачі настрою використовували контрастне зображення світла та тіні. Цікаво світло зобразив І. Левітан в картині «Вечірній дзвін» та О. Саврасов «Рож» : хмару та предмети на передньому плані художник зобразив темними кольорами, більш яскравими фарбами другий план, який освітлює сонце.
г) К. Айвазовський «Парусник у берегов Крыма в лунную ночь», «Лунная ночь в Крыму»; А. Куїнджі «Украинская ночь».
Якщо художник зображує пейзаж у місячному сяйві, треба пам’ятати: для світла місяця характерна незначна яскравість і, як наслідок, майже повна відсутність червоних, оранжевих і фіолетових променів. Картини місячної ночі відрізняються великою кількістю темно-сірих місць і загальним блакитно-зеленим забарвленням. Чимало предметів залишаються темними.
Висновок: Світло розкриває і робить видимим безмежний, сповнений життям, кольоровий світ. Завдяки світлу ми сприймаємо світле і темне, кольорове і безбарвне, рельєфне і пласке, далеке й близьке. Світло є необхідною умовою візуального сприйняття, воно дозволяє нашій свідомості створювати світ живих зорових образів. Щоб ми не зображували, колір світла завжди існує і всі кольори фарб підкорюються йому. Завдяки світлу ми відчуваємо колорит природи. Тому колористичний стан картини залежить від кольору джерела світла.
VI. Практична робота
Порівняйте репродукції картин одного автора – І. Левітана. Визначте, яка пора року, який час доби зображено. Як освітленість впливає на кольоровий ряд картини, на якій картині світ теплий, а на якій холодний.
На світанку, вдень, увечері, вночі освітлення неоднакове. Відповідно змінюються й кольори, їх насиченість та контрастність. Ви помітили, що деякі кольори на фоні інших стають більш яскравими. І навпаки, вони гаснуть, якщо потрапляють на однорідний фон. Теплі фарби яскравіші й більш помітні на холодному фоні, а холодні – на теплому. Бажаючи зробити зображення більш виразним, художники виконують його на фоні контрастного кольору.
Уявіть, що ви опинилися у лісі серед хащів та дерев…І раптом ви натрапляєте на освітлену сонцем галявину…
Інструктаж.
Етапи виконання роботи:
Сьогодні на уроці ви створите свій пейзаж, який ви можете побачити й відчути в собі. Нехай кожен виразить відчуття через малюнок. Бажаю вам творчих успіхів.
( Звучить аудіозапис, учні працюють, учитель контролює їхню діяльність і надає допомогу.)
VII. Рефлексія
VIII. Підбиття підсумків
Всі ви діти, - молодці,
Гарно працювали!
Уже дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати!