Тема: В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Захоплюючий пригодницький сюжет твору
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В. Нестайка, кінофільм, дидактичний матеріал (тестові завдання, презентація).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (Перегляд відео фрагменту. Знайомство з письменником.)Презентація 1
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
2. Робота з текстом.
Розділ І. «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич» (уривки з трилогії)
Вчитель готує до сприйняття змісту твору (робить короткий огляд твору, знайомить з темою, ідеєю, основною думкою). Визначення жанру твору. Бесіда.
Отже твір «Тореадори з Васюківки» - пригодницька повіть
3.Сценка (Ява і Павлуша)
4. Обговорення розділу твору за питаннями:
У тексті є незрозумілі для вас слова. Давайте запишемо їх.
5Словникова робота
Авантюрист – шукач сумнівних, ризикованих пригод,пройдисвіт.
Буцегарня – в’язниця .
Калабаня – велика яма з водою.
Льоха – свиня.
Райрада – районна рада, місцевий орган управління.
Реманент – інвентар.
Тореадор – це людина, яка змагається на арені з биком, використовуючи при цьому різноманітні трюки.
6Діти, давайте визначимо тему, ідею, основну думку твору
Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.
Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння почуття гумору та засудження необдуманих вчинків.
Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.
Жанр: пригодницький та гумористичний твір.
7Яка композиція І розділу?
Події у цій частині твору відбуваються протягом двох днів.
Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, родинами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події.
Зав'язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (вирити метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зробити підводного човна, витягти з колодязя щеня).
Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями.
Розв'язка: всі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.
ІІІ. Узагальнення матеріалу
1.Асоціативний диктант.
Завдання: записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором.
Веселий,сумний,нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий,безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний,хороший.
2Робота в парах. Кожна пара отримує картку із завданням, над яким працює 5 хв. Потім учні виступають із відповідями.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
(розділ І «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич»)
1. Розв'язання тестових завдань (комп’ютерний тест)
2 Перегляд уривку кінофільму «Тореадори з Васюківки».
Завдання перед демонстрацією кінофільму:
- Подумайте, яка відмінність між кіномистецтвом і мистецтвом слова?
Після перегляду частини стрічки учні зачитують уривок, який відповідає побаченому і порівнюють види мистецтв
V. Підсумок уроку.
Прийом «мікрофон»
1.Що вам найбільше сподобалось на уроці? Як ви оцінюєте поведінку героїв?
Коли читаєш твір, то на перший погляд васюківські тореадори Ява Рень і
Павлуша Завгородній – звичайнісінькі бешкетники, хулігани, зривники дисципліни. Але якщо придивитися пильніше – то вони схожі на кожного з нас.
Герої не поділяються на лише гарних – позитивних та лише поганих – негативних, вони такі, які бувають у житті.
Головне у такій неприємній ситуації зрозуміти, яка причина такого вчинку, які були наміри – лихі чи добрі.
Павлуша і Ява завжди мають благородні світлі наміри: провести метро, як у Києві, зробити підводний човен, влаштувати бій биків, щоб доказати, що вони сміливі та герої. Але через малий досвід і брак знань потрапляють у прикрі ситуації.
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VIII. Домашнє завдання:
Дослідницька робота: дізнатися у батьків про їх дитинство і ті пригоди, які з ними траплялися (розповідь-конкурс).
Підготувати переказ розділів ІІ,ІІІ
Завдання. 1 Розшифруй рядок
БЗМРЙНМЖНЖТ
Завдання 2 Визначте риси характеру хлопців за поданими цитатами
Завдання3.Знайти і пояснити значення фразеологізмів, використаних у тексті
Завдання 4.У повісті багато художніх засобів. Знайдіть їх.
Завдання 5.Для чого письменник ввів у текст просторічні, грубі слова?
Завдання6 Назвіть 5-6 висловів про дружбу
Завдання7 Доберіть 5-6 синонімів до слова друг.
Завдання8 Складіть план І розділу.