урок 6 клас В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Захоплюючий пригодницький сюжет твору

Про матеріал
В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Захоплюючий пригодницький сюжет твору (урок засвоєння нових знань)
Перегляд файлу

Тема: В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Захоплюючий пригодницький сюжет твору

 

Мета:

  • ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В. Нестайка; розпочати роботу щодо аналізу  його пригод­ницького твору, виявити ідейно-тематичну спрямованість твору, особливості назви;
  • розвивати вміння толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати влас­ну позицію; узагальнювати, порівнювати, робити власні висновки, формувати естетичні смаки школярів;
  • виховувати почуття пошани до творчості В. Нестайка, позитивних рис характеру; інтерес до наслідків власної праці; формувати соціальну,  комунікативну компетентності. 

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Обладнання: портрет В. Нестайка, кінофільм, дидактичний матеріал (тестові завдання,  презентація).

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

  • Чи траплялися з вами цікаві пригоди? А можна про них написати художній твір?
  • Твори якого жанру художньої літератури вам подобаються? Чим саме?
  • Який твір, на ваш погляд, вважають пригодницьким? Наведіть приклад.
  • А які пригодницькі твори світової літератури ви вже читали? (Твори Д. Дефо, Ж. Верна, Марка Твена та ін.) Чим вони вас вражають, за­хоплюють?

 

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (Перегляд відео фрагменту. Знайомство з письменником.)Презентація 1

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Життєвий і творчий шлях В. Нестайка (розповідь вчителя)

2. Робота з текстом.

Розділ І. «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич» (уривки з трилогії)

 Вчитель готує до сприйняття змісту твору (робить короткий огляд твору, знайомить з темою, ідеєю, основною думкою). Визначення жанру твору. Бесіда.

  • Яка тема твору?
  • Який стан людини називають романтичним?
  • Які твори належать до пригодницьких?

Отже твір «Тореадори з Васюківки» - пригодницька повіть

  • 2. Теорія літератури
  •  Повість   це великий за обсягом епічний прозовий твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб,охоплює значний проміжок часу, подається докладна й різнобічна характеристика головних героїв у їхніх вчинках та діях, у стосунках з іншими людьми.  Повісті бувають історичні, пригодницькі, науково-фантастичні, соціальні, соціально-побутові, біографічні, міфологічні(химерні)
  •  Романтика — незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини. Героїка, підне­сеність.
  •  Пригодницький твір — це твір, в якому події розгортаються з елементами таємничості й загадковості,герої беруть участь у детективних розслідуваннях, з ними трапляється щось несподіване.

3.Сценка (Ява і Павлуша)

4. Обговорення розділу твору за питаннями:

  • Питання до класу:
  • • Чому глава твору починається зі знайомства не з хлопцями, а сваркою діда Варави?
  • • Чим пояснити благородність ідеї проведення хлопцями метро під свинарником?
  •      Скільки епізодів пригод хлопців у цьому розділі ви б виділили?
  • • Що цікавого ми дізналися про родину Вані? (Батько грає на скрипці, дід — мисливець, мати — депутат райради, ланкова кукурудзоводів)
  • • Як бугай Петька налякав дачника?
  • • Через що хлопці посварилися і навіть побилися?
  • • Чому хлопці вирішали стати тореадорами? Чим закінчилося їх тре­нування з коровою Контрибуцією?
  • Що для вас здалося смішним і чому?
  •  Які риси характеру виявилися у героїв у цьому розділі?

У тексті є незрозумілі для вас слова. Давайте запишемо їх.

5Словникова робота

Авантюрист – шукач сумнівних, ризикованих пригод,пройдисвіт.

Буцегарня – в’язниця .

Калабаня – велика яма з водою.

Льоха – свиня.

Райрада – районна рада, місцевий орган управління.

Реманент – інвентар.

Тореадор – це людина, яка змагається на арені з биком, використовуючи при цьому різноманітні трюки.

 

 

 

 

 

 6Діти, давайте визначимо тему, ідею, основну  думку твору

 Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостій­ність у їх вирішенні.

 Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння по­чуття гумору та засудження необдуманих вчинків.

 Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.

 Жанр: пригодницький та гумористичний твір.

 7Яка композиція  І розділу?

Події у цій частині твору відбуваються протягом двох днів.

Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, ро­динами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події.

Зав'язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (ви­рити метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зро­бити підводного човна, витягти з колодязя щеня).

Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями.

Розв'язка: всі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.

ІІІ. Узагальнення матеріалу

1.Асоціативний диктант.

Завдання: записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором.

 Веселий,сумний,нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий,безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний,хороший.

2Робота в парах. Кожна пара отримує картку із завданням, над яким працює 5 хв. Потім учні виступають із відповідями.

 

ІV. Закріплення  вивченого матеріалу.

 (розділ І «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич»)

1. Розв'язання тестових завдань (комп’ютерний тест)

2 Перегляд уривку кінофільму «Тореадори з Васюківки».

 

 

Завдання перед демонстрацією кінофільму:

- Подумайте, яка відмінність між кіномистецтвом і мистецтвом слова?

Після перегляду частини стрічки учні зачитують уривок, який відповідає побаченому і порівнюють види мистецтв

 

V. Підсумок уроку.

Прийом «мікрофон»

1.Що вам найбільше сподобалось на уроці? Як ви оцінюєте поведінку героїв?

Коли читаєш твір, то на перший погляд васюківські тореадори Ява Рень і

Павлуша Завгородній – звичайнісінькі бешкетники, хулігани, зривники дисципліни. Але якщо придивитися пильніше – то вони схожі на кожного з нас.

  Герої не поділяються на лише гарних – позитивних та лише поганих – негативних, вони такі, які бувають у житті.

   Головне у такій неприємній ситуації зрозуміти, яка причина такого вчинку, які були наміри – лихі чи добрі.

  Павлуша і Ява завжди мають благородні світлі наміри: провести метро, як у Києві, зробити підводний човен, влаштувати бій биків, щоб доказати, що вони сміливі та герої. Але через малий досвід і брак знань потрапляють у прикрі ситуації.

 

  1. Дитячий світ.

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

 

VIII. Домашнє завдання:

Дослідницька робота: дізнатися у батьків про їх дитинство і ті пригоди, які з ними траплялися (розповідь-конкурс).

Підготувати переказ розділів ІІ,ІІІ

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання. 1 Розшифруй рядок

БЗМРЙНМЖНЖТ

 

 

 

 

 

 

Завдання 2 Визначте риси характеру хлопців за поданими цитатами

  • «У нас була прекрасна, благородна ідея – провести під свинарником метро».
  • «…ми такі хлопці з фантазією».
  • «О хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні!»
  • «І Ява весь час вигадував різні штуки-викаблуки заради нашої слави».
  •  «…і в тебе була ангіна тиждень тому. Тобі не можна в колодязь».
  • «І виразно почули з глибини плаксиве щеняче скиглення.
  • Треба витягти, - сказав я».

 

 

 

 

 

 Завдання3.Знайти і пояснити  значення фразеологізмів, використаних у тексті

 

 

 

 

 

Завдання 4.У повісті багато художніх засобів. Знайдіть їх.

 

 

 

 

Завдання 5.Для чого письменник ввів у текст просторічні, грубі слова?

 

 

 

 

Завдання6  Назвіть 5-6  висловів про дружбу

 

 

 

 

 

 

Завдання7 Доберіть 5-6 синонімів до слова друг.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання8 Складіть план І розділу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2019
Переглядів
5206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку