Тема : Якими були природа й населення Стародавньої Греції
Очікувані результати:
Учень знає: особливості природно-географічних умов Стародавньої Греції та їхній впливу на формування тут цивілізації
Учень розуміє: зв’язок між природно-географічними умовами та заняттями населення, географічними назвами та міфами
Учень вміє характеризувати спосіб життя населення Стародавньої Греції ; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття «континентальна Греція», «острівна Греція», «ахейці», «дорійці», працювати з історичною картою й порівнювати історичні явища висловлювати власну думку, критично мислити, пояснювати відомі крилаті вислови.
Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда, робота учнів з візуальними джерелами, вирішення проблемних завдань, фронтальна робота, робота в парах, індивідуальна робота.
ХІД УРОКУ
1.Організаційний момент
- Доброго дня, мої шановні шестикласники! Cьогодні ми пізнаватимем істину історії разом. У мене сьогодні просто чудовий
настрій-ось такий і сподіваюсь що і вас гарний настрій.
Зверніть увагу, що я тримаю в руках? Так , у мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені? (відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.
Девіз уроку.
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Г. Форд
2.Актуалізація опорних знань
2.1 Бесіда
-Діти, ви вже багато чого дізнались з історії Давнього світу і напевно можете допомогти мені дати відповідь на декілька запитань. Допоможете мені?
(Відповіді учнів: Єгипет – Ніл, Міжріччя – Тигр і Евфрат)
(Відповіді учнів: рільництво, скотарство, ремесло)
Висновок: Отже, ви мабуть погодитесь зі мною якщо я скажу,що природні умови сприяли розвитку землеробства, скотарства, створили умови для розвитку різнобічних ремесел.
2.2. «Чорівна скринька»
- Діти,але я геть забула вам сказати,що мене попросили вам передатиПо дорозі до школи до мене підійшов чоловік й запитав куди я йду і коли почув відповідь,то попросив взяти з собою скриньку і відкрити лише на уроці. Ну що ж , відкриємо ? ( в скриньці лист, карта Греції,оливки, виноград, горіхи, апельсин, малюнок Зевса, відео про Грецію).Діти дістають малюнок Зевса на якому напис «Хто я?», виноград-скуштуй мене, на значкові відео-«подивись мене»
- То вже хтось здогадався куди ми вирушим сьогодні за новими знаннями? Що це за країна? Щоб розвіяти останні сумніви давайте спробуєм розгадати ребус
3.Повідомлення теми та мотивація діяльності
Сьогодні ми поринемо в історію Давньої Греції, ознайомимся з особливостями природно-географічних умов Стародавньої Греції та їхнього впливу на формування тут цивілізації, будемо характеризувати спосіб життя населення Стародавньої Греції ; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття «континентальна Греція», «острівна Греція», «ахейці», «дорійці»..
- А давайте з'ясуємо, що вам відомо з теми Давня Греція? ( Відповіді учнів).
Уявімо, що ваші знання з історії Давньої Греції можна оцінити в балах від 1 до 12 . Спробуйте обрати бал, який би дорівнював нинішнім вашим знанням і прикріпити кружечок на шкалу знань . А потім звернемося до цього відрізка в кінці уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
- Я пропоную вам зараз здійснити подорож – у далеку і чарівну, неповторну і таку різноманітну країну, як Греція. Але перед тим хочу розповісти вам одну легенду. Одного разу сім давньогрецьких мудреців, які жили в І тис. до н.е. у різних містах Греції, зустрілися у славетному храмі бога Аполлона в місті Дельори, яке знаходиться поблизу південного схилу гори Парнас. Вони повинні були вирішити, які мудрі слова, а точніше короткі вирази (гноми) запропонували для написання на стіні храму. Довго мудреці обмінювалися гномами. І нарешті вирішили, що написати нащадкам.
- А ви хочете дізнатися, що то були за слова?
Тоді я пропоную вам здійснити подорож у часі. Кожному подорожуючому потрібна мапа, тому перед вами карта, яка стане нам у пригоді.
Ми будемо зупинятися на двох станціях, що відповідають нашому плану:
Станція 1. «Природна»
Станція 2. «Господарча»
2. Населення Давньої Греції та довколишніх земель.
А ще на партах у вас є візитівки – схеми переходу з першої станції на другу, які ви намагаєтесь заповнити під час моєї розповіді та вашої самостійної роботи.
Схема візитівки
Розповідь вчителя + карта.
Рушаємо на південь Європи, адже саме там знаходиться Балканський півострів. Його південна частина далеко врізається в море й сягає півострова Мала Азія . На ній є невелика гірська країна – Греція. Давню Грецію вважають колискою цивілізації.найдавнішем вогнищем давньогрецької цивілізації є острів Крит . Саме тут від 2000 до 1400 р. До н.е існувала найдавніша держава в Європі .Від 11 ст.до н.е. починається новий цикл розвитку грецької державності. Давньогрецьку цивілізацію разом з давньоримською називають античними
Словникова робота Античний- від латинського слова «давній».
Антична цивілізація є основою сучасної європейської цивілізації
Робота в парах.
- Візьміть до рук сувії із повідомленнями- прочитаєте їх та разом із сусідом по парті випишіть інформацію у візитки.
У давнину вона називалася Елладою, а її жителі називали себе еллінами. Термін Греція та греки використовували першими римляни. Майже з усіх боків материкову Грецію омивають хвилі Середземного моря. Узбережжя Греції порізане морськими затоками, зручними для стоянки кораблів. Велика морська затока між Грецією та Малою Азією називається Егейським морем, а затока між Грецією та Італією – Іонічним морем. Егейське море усіяне безліччю островів. Вони лежать так близько один від одного, що майже кожного з них видно сусідні острови. Греція – гірська країна. Її гори скелясті й стрімкі. На кам'янистих схилах гір ростуть чагарник і рідка трава; тут були пасовища придатні тільки для кіз і овець. Лише на рівнинах, що простяглися серед гір, були родючі землі – Фессалійська долина на півночі, що простяглася вздовж річки Пеней, і Лаконська долина на півдні вздовж річки Ерот. Гори на Балканському півострові середньої висоти. Вони найвищі в Македонії і Фракії. Найвища гора – Олімп – заввишки 2917метри.
У горах є родовища залізної руди, міді, срібла і навіть золота. У Греції багато мармуру – красивого каменю, який легко піддається обробці. Особливо гарний мармур добували на острові Парос, він відзначався надзвичайною білістю. Також добували мармур чорного, сірого, голубого і рожевого кольорів. Він здавна був матеріалом грецьких будівель, з нього робили статуї і прикраси.
У Греції субтропічний сухий клімат. Літо не дуже жарке, бо близько море. Зима м'яка, тепла, дощова. Вона триває 2-3місяці.
Річки в Греції невеликі, та й ті майже пересихають улітку. Найбільші з них – Алфей, Пент. Проводжаючи друзів, греки бажали їм "щасливої дороги і свіжої води".
За своїми природними умовами материкову Грецію поділяють на три частини: Північну, Середню або Центральну, Південну.
Вправа «Намистинки дружби»
- А зараз я пропоную вам скласти намисто дружби. Для цього на кружечках-намистинках, що є у вас слід коротко записати те основне-слово або словосполучення,що дізнались із сувія над яким працювали ,вийти до дошки ,прочитати,що ви обрали і прикріпити.
- Гора Олімп-2917м
- Еллада
-Середземне море….
Самостійна робота.
- Ми прочитали, що материкову Грецію поділяють на частини. На скільки частин? Як вони називаються?
Розгляньте карту Стародавньої Греції і самостійно випишіть які
області входять до тієї чи іншої частини. (Клас ділимо на три групи: І – Південна, II – Середня, ІІІ – Північна.)
Частини Греції |
Історичні області
|
Північна |
Фессалія, Епір.
|
Середня |
Беотія, Аттика, Етолія, Локрида
|
Південна |
Мессенія, Лаконіка, Аркадія, Ахейя.
|
Північна Греція – сувора гірська країна. Тут не рідко бувають снігові заметілі. Вершина найвищої гори Олімп завжди покрита снігом. За легендою, на олімпі жили грецькі боги.
З Північної в Середню Грецію можна пройти лише вузькою гірською ущелиною – Фермопільським проходом. Середня Греція має широкі долини й гарні пасовиська для худоби. Тут греки вирощували ячмінь, жито, пшеницю, виноград, оливу. Та найбільше уславилася область Аттика, саме вона подарувала світові неперевершені зразки мистецтва, літератури наукової думки.
Середню з Південною Грецією з’єднує Коринфський перешийок. Південною Грецією називають півострів Пелопоннес. Там розташована грецька держава Спарта, відома своїми добрими воїнами.
А ще є Острівна Греція ,яка налічує кілька тисяч великих і маленьких островів. Найбільшими з них є Крит, Евбея, Родос, Саламін.
Ось і завершили ми екскурсію по першій станції. А тепер перевіримо чи справились ви із складанням візитівки. Перевіряються заповненні дітьми таблиці.
Щоб продовжити нашу подорож, потрібно виконати завдання для справжніх археологів –«Що?Де?Коли?(скласти пазл і за допомогою підручника дати відповідь на питання «Що?Де?Коли?
Олімпійська зарядка
- Ми познайомились з географічним положенням і природними умовами Греції. Зробили припущення, щодо занять греків, а тепер мандруємо дальше і перевіримо, чи ми на правильному шляху.
Друга станція. Господарча.
Розповідь вчителя. (на екрані таблиця)
Північна Греція
|
Еолійці |
Середня Греція |
Еолійці, іонійці |
Південна Греція |
Дорійці, ахейці |
Про найдавніше населення півдня Балканського півострова і поблизьких островів поки що нема досить точних даних. За давньогрецькими переказами і в творах грецьких істориків, найбільш значними племенами серед найдавнішого населення цих районів були пелаги. Хоча і їх походження не з’ясовано. Серед найдавніших острівних племен – критяни. У кінці ІІІ тис. до н.е., згідно з археологічними пам’ятками, ми зустрічаємося на півдні Балканського півострова з найдавнішими грецькими племенами ахейців, у яких протягом другого тисячоліття до н.е. відбувся процес класоутворення.
У І тис. до н. е. давньогрецькі племена остаточно склалися і розселилися. На півночі Греції – у Фессалії і в Середній Греції – в Беотії жили еолійці, вони також населяли острови в північній частині егейського моря. Східну частину Середньої Греції – Аттіку, о. Евбея, острови центральної частини Егейського моря заселяли іонійці. Ахейці затримались на півночі і в центрі Пелопоннесу –в Ахайї і Аркардії.В іншій частині Пелопоннесу –в Лаконії, Мессенії, Арголіді, Еліді – жили дорійці. Вони також розселилися на островах півдня Егейського моря, на Родосі, Кріті, в південній частині малоазійського узбережжя.
Дуже довгий час греки не мали загальновживаної мови і розмовляли на численних діалектах, що були однаково зрозумілі для всіх. Основні діалекти: іонійський, еолійський, дорійський. Загальногрецька мова койне (загальна) склалася в період еллінізму.
У нас ще одне не розгадане питання. Чим займалися греки? У цьому нам допоможе уривок з визначної поеми «Одіссея» неперевершеного грецького співця Гомера. Послухайте уважно уривок, запишіть у зошити заняття греків, про які сказано в творі.
«ОДІССЕЯ».- ОПИС ГОСПОДАРСТВА СТАРОДАВНІХ ГРЕКІВ
Аж п’ятдесят служебник жінок було в домі у нього;
Зерно на жорнах ручних мололи одні золотаве,
Інші ткали на кроснах ретельно чи прядиво пряли…
Як перевищують всіх мужі фракійські уміння
Бистрі на морі водить кораблі, так само й жінки їх –
Ткацькою вмілістю…
А за подвір’ям - од брами вхідної – був сад плодоносний,
В оранку денну завбільшки, обведений тином навколо.
Віттям розкішним великі дерева там скрізь зеленіли –
Груші дорідні, гранати і яблуні ряди рясно плідні,
В фігах солодких смоковниці й пишно-зелені оливи…
Далі – в розкішних плодах виноградник розкинувся рясно…
Тут же й давили його…
За виноградником рядом останнім оброблені грядки,
Повні городини всякої, очі весь рік веселили.
Два джерела там було – одне ручаєм кучерявим
Сад орошало, а з другого струмінь двором до порога
Дому високо біг…
Разом дванадцять овець Алкіной для учти зарізав,
Вісім свиней біло іклах і пару волів круторогих.
«ОДІССЕЯ».- РОЗВИТОК РЕМЕСЕЛ
… Майстер з’явився
З мідним приладдям в руках, потрібним у справі ковальській:
Кліщі міцні, і ковадло, і молот приніс він, якими
Золото звик оброблять…
Все-бо, як сонце яскраве, як місячне сяйво, блищало
В високоверхнім стрункім Алкіноя відважного домі.
Стіни міддю оббиті, тягнулися вправо і вліво,
Вглиб від порога, з карнизом вгорі з темно-синьої сталі.
З золота двері зсередини в домі міцнім зачинялись.
Срібні одвірки над мідним порогом підносились струнко,
Срібний одвірок – вгорі й золотеє на дверях окільце.
З золота й срібла обабіч при вході собаки стояли,
Виробив їх надзвичайно майстерно Гефест кривоногий,
Щоб Алкіноєві, серцем відважному, дім пильнували…
Гомер.
- Отже, про які заняття греків розповідає Гомер?
(Перевіряються записи учнів)
5. Узагальнення та систематизація знань.
Вчитель. Ось і завершується наша мандрівка. Але, щоб повернутись додому нам потрібно розгадати і подолати ряд пасток. Що приготували нам греки. (На столі чорний ящик з пастками) Бажаючі учні витягують по черзі пастку-загадку. В учнів на парті також є ці загадки.
Загадка 1. «Точки небосхилу»
Розташуйте в зазначеному напрямі міста, географічні об’єкти
- Розташуйте з Півночі на Південь грецькі міста: Афіни, Спарта, Дельфи, Фіви.
(Дельфи – Фіви – Афіни – Спарта)
- Розташуйте із Сходу на Захід Іонічне та Егейське моря.
(Егейське море – Іонічне море)
- Розташуйте з Півдня на Північ географічні об’єкти: Фермопільський прохід, гора Олімп, півострів Пелопоннес.
(Півострів Пелопоннес - Фермопільський прохід - гора Олімп)
Гра « Своя гра.Греція»
V. Підсумок уроку
Ми подолали грецькі пастки і уже повертаємося додому. Залишаючи Грецію таку різноманітну: багату і бідну; багату на чудових працьовитих людей, на корисні копалини, твори мистецтва, літератури, і бідну – через нестачу родючих ґрунтів. Надіюсь наша мандрівка допоможе вам в подальшому вивчені теми: «Греція в ІІ - першій половині І тис. до н. е.», адже це була лише перша сторінка із неї. І на завершення все ж таки, як ви гадаєте, що могли написати грецькі мудреці на стіні храму своїм нащадкам (Твій розум хай буде тобі в житті поводирем).
- Як ви розумієте цей вислів?
(учні обговорюють зміст гнома)
Нагородження найактивніших учнів
- Давайте повернемось до наших числових відрізків і позначимо тепер рівень ваших знань з теми. Відбулись зміни?
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф 17,на контурній карті виконати завдання
2. Знайти і прочитати міф про Тісея.
3. У вигляді есе, листів друзям, малюнків, ребусів, кросвордів поділіться вашими враженнями про подорож до Греції.
Контурна карта «Стародавня Греція»
1