Урок № 6 «Значення грибів у природі і в житті людини. Захист міні –проектів « Гриби в біосфері та житті людини «

Про матеріал

урок з біології за технологією ООН з використанням інтерактивних методів навчання.

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов'язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: географія, історія, медицина.

Перегляд файлу

Урок № 6 «Значення грибів у природі і в житті людини. Захист міні –проектів « Гриби в біосфері та житті людини «

Мета.
Освітня. Узагальнити знання учнів про царство Гриби; розкрити корисне та шкідливе значення грибів у природі та житті людини; особливу увагу звернути на грибів-паразитів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти живої природи між собою, уміння спостерігати, аналізувати та робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, сприяти навчанню правил збирання їстівних грибів та вміння надавати першу допомогу при отруєннях.
Тип уроку. Узагальнення знань.Розробки уроків до теми “Гриби. Лишайники” для 7 кл.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: географія, історія, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, Проектор , Комп’ютер
Основні поняття та терміни: гриби-паразити, сажкові гриби, трутовики, фітофтора, іржасті гриби.

                                               ХІД УРОКУ

Розробки уроків до теми “Гриби. Лишайники” для 7 кл.І. Етап орієнтації

Міні-інтерв'ю Інтерв'ю за 1 хвилину. Відповідаємо прикметниками 

 Яким був попередній урок? (важким, цікавим…)

-Якою була перерва? (веселою, короткою…)

З яким настроєм ви прийшли на урок?( гарним, сумним, надзвичайно веселим…)

А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? ( робоча)

Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу   

На екрані діти ви бачите веселий смайлик . Це мій настрій , і я хочу

ним поділитися з вами . Посміхніться і ви мені , нехай ваші посмішки посприяють успішному засвоєнню знань від сьогоднішнього уроку. Я розраховую на ваші зусилля і сподіваюся , що дух партнерства допоможе вам у цьому. А девізом сьогоднішнього уроку нехай стануть слова:» Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчився.»

(На фоні легкої музики )

Ось і закінчилося наше знайомство з грибами - цими дивними творіннями природи. Ми знаємо про них майже все - їх будову, розповсюдження, способи живлен­ня, взаємовідносини з іншими організмами і вплив на них, зна­ємо їх різноманітність, хто з них корисний, хто небезпечний, знаємо, як їх розпізнавати в природі, як поводитися з ними, щоб не завдавати шкоди їм і собі. Залишилося ще раз поговори­ти про гриби, щоб визначити їх роль у природі і житті людини.

Про гриби людям відомо давно. Ще в Стародавньому Римі чудово знали не тільки про смакові переваги грибів, а й про їх отруйні властивості. Але досі гриби приховують багато таємниць. Саме тому нам сьогодні потрібно попрацювати над значенням грибів у природі і визначити, корисні чи шкідливі гриби для люди

ІІ. Етап цілепокладання

Основні завдання  роботи на уроці викладені на слайді 3. Ми маємо … ( учень зачитує )

 Це пропоную я вам. Але мені цікаво , що ви очікуєте від цього уроку. Тому заразви маєте перейти з режиму перегляду слайдів у звичайний режим   і вписати свої очікування  від уроку , потім повернутися знову в режим перегляду з вихідного слайду.

Поділяться своїми очікуваннями…

Сподіваюся , що ваші очікування виправдаються.

ІІІ.Етап моделювання

Залучення учнів до діяльності через випереджувальні завдання.

ІІІ. Етап організації виконання запланованої діяльності.

(робота у групах):

Учні об’єднуються в групи, кож­на група одержує запитання, на які вони повинні відповісти після роботи, і відповідну наочність.

І група«Роль грибів у природі»:

1. На які групи поділяють гриби за способом живлення?

2. Які гриби виконують сані­тарну функцію на планеті?

3. Які гриби і як впливають на родючість ґрунту?

4. Яку роль виконують гриби в колообі­гу речовин?

5. Яке значення має взаємовигідне співіснування грибів з іншими організма-ми? Наведіть приклади.

ІІ група«Лишайники»:

1. Де поширені лишайники?

2. На яких поверхнях вони оселяються?

3. Як впливають лишайни­ки на скельні породи?

4. Яке значення лишайників у житті тварин? Наведіть приклади.

5. Яке значення мають лишайни­ки для вищих рослин?

ІІІ група«Значення грибів у житті людини»:

1. Які гриби людина використовує в їжу?

2. У чому полягає їх харчова цінність?

3. Які їстівні гриби людина вирощує у промислових масштабах?

4. Які види грибів і з якою метою використовують у харчовій промисловості?

5. Яке застосуван­ня мають цвілеві гриби?

ІV група«Значення грибів у медицині»:

1. Яка роль грибів у створенні медичних препаратів?

2. Який внесок у лікування інфікованих ран зробив О. Флемінг?

3. Яка лікувальна дія антибіотиків на організм людини?

4. Що собою становить гриб чага?

5. Яка його лікувальна дія на організм людини?

V група«Шкідливий вплив грибів на організм людини і народне господарство»:

1. Чим небезпечні для здоров’я людини отруйні гриби? Цвілеві гриби?

2. Чому людина може отруїти­ся їстівними грибами?

3. Чим небезпечні для людини цвілеві гриби?

4. Які гриби-паразити і якої шкоди завдають культур­ним рослинам і будівлям з дерева? Наведіть приклади.

5. Які є засоби запобігання захворюванням організмів отруйними грибами, грибами-Розробки уроків до теми “Гриби. Лишайники” для 7 кл.паразитами та цвілевими грибами?

Перегляд слайдів  4-7.

Перегляд Відео : Гриби : користь і шкідливість»


V. Контрольно- оцінювальний етапи
Захист міні-проекту«Гриби у біосфері та житті людини».

Обговорення прислів’я:
- людина без знань однаково, що гриб: хоч на вигляд і міцний, а за землю погано тримається.

Заповнити таблицю  “Значення грибів”. Слайд 8  Кожна група заповнює своїх представників.

Група грибів

Представники

Значення

Цвільові гриби

Мукор

 

Пеніциліум

 

Дріжджові гриби

Хлібні дріжджі

 

Винні дріжджі

 

Гриби-паразити

Трутовики

 

Сажкові гриби

 

Ріжки

 

Іржасті гриби

 

Шапкові гриби

Шампіньйони

 

Мухомори

 

Займи позицію
Кожен учень отримує фішку, з одного боку вона зафарбована у червоний колір, з іншого — у зелений. Кожен, хто буде виступати з цікавою інформацією, виходить до дошки і записує назву гриба. Учні уважно читають і кілька секунд думають. Після цього піднімають фішку і показують її зеленим боком, якщо вважають, що цей гриб корисним для людини, червоним — шкідливим і не піднімають фішку, якщо вважають, що гриб практичного значення для людини не має.

1. Березовий гриб, чага. Цей багаторічний паразитичний гриб ви могли неодноразово спостерігати на стовбурах беріз, вільхи, горобини, в'яза або клена.

Настій із цього гриба призначають людям, хворим на рак, при гастритах, виразковій хворобі, променевій лейкопенії та для запобігання розвитку променевої лейкопенії при променевій терапії. Чага містить речовини, які діють на організм людини, підвищуючи його захисні сили, регулюють діяльність серцево-судинної, нервової, дихальної систем.

2.    Білий гриб, боровик. З плодового тіла білого гриба виділено речовини, які мають тонізуючі й протипухлинні властивості. В народній медицині екстрактом із плодових тіл боровика змащують обморожені частини тіла для прискорювання їхнього загоювання. Корисно вживати білі гриби для регуляції діяльності серцево-судинної системи, підвищення життєздатності організму.

3.               Веселка звичайна. Плодове тіло цього гриба у молодому віці округле. їх смажать у жирі й вживають у їжу. За смаком вони нагадують рибу. У вітчизняній народній медицині настоянку зі свіжих чи висушених плодових тіл веселки використовують при болях у шлунку, подагрі, захворюваннях нирок, для промивання ран, які довго не гояться. Коли молоде плодове тіло росте і розвивається, з нього піднімається вгору порожниста ніжка. На верхівці ніжки міститься ребриста наперсткоподібна шапинка, вкрита зеленуватим, з запахом гнилого м'яса, слизом, що містить спори. Запах сильно приваблює мух, які сідають на шапинку гриба і цим самим сприяють його розповсюдженню.

4.               Гнойовик чорнильний. Плодові тіла цього гриба можна готувати і вживати у їжу. Вони мають приємний запах і смак. Але слід пам'ятати, що вживання цього гриба з алкоголем протипоказане. Річ у тім, що плодові тіла містять хімічну речовину — коприн, який зупиняє в організмі людини розкладання алкоголю на стадії речовини, яка називається ацетальдегід. Ацетальдегід спричиняє отруєння організму, яке проявляється в сильній нудоті, проносі, серцебитті, сильному почервонінні шкіри. Тому його застосовують у медицині як засіб, що спричиняє відразу до горілки. Через декілька годин хворий одужує, але при повторному вживанні горілки (навіть наступного дня) настає рецидив отруєння з такими самими симптомами.

5.               Мухомор червоний. Смертельно отруйний гриб. Відваром з нього з додаванням цукру отруюють мух. У народній медицині настоянку гриба на горілці використовують для розтирання при ревматизмі. В гомеопатії з мухомора червоного виготовляють препарат "Агарікус мускаріус", який застосовують при спазмах судин, епілепсії, порушенні діяльності спинного мозку. Гриб дуже отруйний! Тому, працюючи з ним, слід бути дуже обережним і підсолоджений для мух відвар ставити у місцях, недоступних для дітей.

6.               Пеніцил. Спричиняє пліснявіння харчових продуктів, кормів для худоби. Пліснява має жовто-зелений колір. З пеніцилу отримують антибіотик пеніцилін.

7.  Печериця звичайна. Плодове тіло гриба містить антибіотик кампестрин, який згубно діє на золотистий стафілокок, тифозну і паратифозну паличку. Через вміст антибіотику гриб має дезінфікуючі властивості. Кампестрин не токсичний і виявляє помітний терапев­тичний ефект при лікуванні тифозних хворих.

8.      Порхавка гігантська. Плодові тіла порхавки містять антибіотик кальвацин, який має протипухлинні властивості. В народній медицині порхавку гігантську використовують як кровоспинний і дезінфікуючий засіб.

9.           Ріжки, житні ріжки. Паразитичний гриб, уражає понад 170 видів дикорослих і культурних злаків. Спора гриба заражає зернівку і з неї утворюється так званий склероцій гриба. Збирають ріжки вручну під час жнив. Склероції містять дуже отруйні алкалоїди, які викликають галюцинації, сильний біль у шлунку, судоми і смерть людини. У медицині препарати із ріжків застосовують в акушерсько-гінекологічній практиці для зупинки кровотечі у жінок після пологів.

10.            "Чайний гриб". Напевно, багато хто з вас тримав чи тримає цього гриба вдома. Його заливають слабким розчином солодкого чаю і через кілька (7-8, або менше) днів, залежно від розмірів гриба і кількості рідини, отримують приємний газований кисло-солодкий  напій, який добре втамовує спрагу, поліпшує обмін речовин і зміцнює захисні сили організму. Чайний гриб є симбіотичним організмом, поєднанням дріжджів та оцтовокислих бактерій. Настій гриба знижує артеріальний тиск і рівень холестерину в крові, регулює діяльність травного каналу, має антибіотичні, протизапальні та знеболювальні властивості. Настоєм гриба добре полоскати горло при ангіні та застудних захворюваннях.

Підсумок уроку.Метод «Мікрофон»

 Чи реалізувалися всі очікування , які ви мали на початку уроку ?

Знову переходимо у звичайний режим , залиште  той смайлик . який відповідає вашому настрою після уроку.

На уроці я дізнався…..

Мені найбільше сподобалося…..

Оцінювання за кількістю набраних фішок.

.Повідомлення домашнього завдання: Опрацювати текст і малюнки § ,
повторити тему «Гриби», підготуватися до практичної роботи .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 червня 2018
Переглядів
8167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку