Мета: актуалізувати знання учнів про компоненти додавання, правила обчислення невідомого доданка; ознайомити зі складеними задачами на обчислення третього доданка; учити використовувати скорочений спосіб коментування при розв'язуванні прикладів виду 70 - 8 та 27 + 3; удосконалювати обчислювальні навички та вміння розв'язувати задачі; вчити працювати з інформаційними таблицями; розвивати логічне мислення, розумові операції аналізу, синтезу, порівняння; виховувати заощадливість, дбайливе ставлення до часу. Обладнання: картки для парної та групової роботи, конструктор LEGO, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична, соціальна.
Усне опитування. Яку арифметичну дію потрібно виконати, щоб у результаті одержати більше число або рівне даному числу? (Додавання.)Коли при додаванні отримуємо рівне даному число? (При додаванні нуля.)Як називаються числа при додаванні? Як обчислити невідомий доданок?Як пов'язані дії додавання й віднімання? (Якщо від суми двох чисел відняти один доданок, то одержимо інший доданок.)Як перевірити правильність додавання? (Якщо від суми двох чисел віднімемо один доданок і одержимо в результаті інший доданок, то це свідчить, що додавання виконано правильно.)Як перевірити віднімання? (Якщо до значення різниці додати від'ємник і отримати зменшуване, то це свідчить про те, що віднімання виконано правильно.)
Мотивація навчальної діяльності— Як ви вважаєте, у якій життєвій ситуації ми найчастіше застосовуємо знання з математики, вміння обчислювати значення виразів? (Купуючи щось у магазині.) Дійсно, швидко та точно рахувати треба вміти покупцям, продавцям та касирам. Сьогодні попрактикуємося в цьому.
Ознайомлення із задачею на обчислення третього доданка (с. 64, № 2)Дослідження— Прочитайте першу задачу. Про що в ній ідеться? Назвіть числові дані задачі. Поясніть, що вони означають. Яке число є шуканим? Доберіть до цієї задачі короткий запис. (Другий.) За коротким записом поясніть числа задачі. Доберіть до цієї задачі схематичний рисунок. (Перший.)— Що означає цілий відрізок, який складається з двох частин: червоної та синьої; що означає червоний відрізок; що означає синій відрізок? (Червоний відрізок ілюструє перший доданок (ціна блокнота); синій — другий доданок (ціна пенала); цілий відрізок — суму (вартість покупки).) Який компонент є шуканим? (Другий доданок.) Як обчислити невідомий другий доданок? Розв'яжіть задачу усно.
— Прочитайте другу задачу. Повторіть її умову. Назвіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим? Чим ця задача відрізняється від попередньої? Виберіть до неї короткий запис. (Перший.) За коротким записом поясніть числа задачі. Що означає кожне число? Яке число є шуканим? Оберіть схематичний рисунок до задачі. (Другий.)— Поясніть, що означає кожний відрізок. Що означає цілий відрізок, який складається з трьох частин: червоної, синьої та зеленої. Що означає кожен відрізок? Які компоненти ілюструють ці відрізки? (Червоний відрізок ілюструє перший доданок (ціна блокнота); синій — другий доданок (ціна пеналу); зелений — третій доданок (ціна ручки).) Який компонент невідомий? (Третій доданок.)— Розбийте задачу на прості. Сформулюйте кожну просту задачу та покажіть опорні схеми до них. Сформулюйте план розв'язування задачі. Про що ми дізнаємось першою дією? другою дією?— Запишіть розв'язання задачі у зошиті з поясненнями. Назвіть повну відповідь на запитання задачі.— Порівняйте першу та другу задачу. Порівняйте їхнє розв'язання. Що в них спільного? Чим вони відрізняються? (Обидві задачі на обчислення невідомого доданка, але перша — проста, а друга — складена.)
Удосконалення обчислювальних навичок1) Обчислення прикладів на додавання одноцифрового числа до двоцифрового у разі, коли сума одиниць дорівнює 10; віднімання від круглого числа одноцифрового (с. 64, № 3)Коментування: 70 - 8 — зменшуване 70 подаємо у вигляді суми зручних доданків: 60 і 10. Від суми 60 і 10 відніматимемо 8. Зручно 8 відняти від 10 і до іншого доданка додати одержаний результат. Обчислюємо: 10 - 8 = 2; до 60 додаємо 2, одержуємо 62.32 + 8. Перший доданок подаємо у вигляді суми розрядних доданків: 32 = 30 + 2. До суми 30 і 2 маємо додавати число 8. Зручно одиниці додати до одиниць, тому до числа 30 додаватимемо суму 2 і 8. Обчислюємо: 2 + 8 = 10. До 30 додаємо 10, одержуємо 40.
2) Ознайомлення зі скороченим видом коментування та запису розв'язання прикладів (с. 64, № 4)Коментування: 90 - 7. Зменшуване 90 подаємо у вигляді суми зручних доданків: 80 і 10. Від 10 віднімаємо 7, буде 3. До 80 додаємо одержаний результат 3, буде 83.25 + 5. Перший доданок 25 подаємо у вигляді суми розрядних доданків: 20 і 5. Одиниці додаємо до одиниць: 5 + 5 = 10. До 20 додаємо одержаний результат 10, отримаємо 30.
Формування вміння працювати з інформаційними таблицями1) Ознайомлення з принципами роботи з інформаційними таблицями.— Товари до магазину привозять великими партіями тому, аби не заплутатися, що має яку ціну чи скільки товару привезли, складають товарну відомість у вигляді таблиці. А займається цією справою в магазині товарознавець. Нумо і ми спробуємо виконати роботу цієї людини. Наприклад: Посуд. Ціна. Кількість. Банка8 грн12 шт. Пляшка12 грн36 шт. Каструля45 грн5 шт. Відро23 грн10 шт.— Розгляньте уважно таблицю. Дайте відповідь на запитання. Яка ціна банки?На скільки менше коштує каструля, ніж пляшка?Якого товару привезли найменше?Ціна якого товару найбільша?Яка вартість усього скляного посуду?На скільки більше привезли пляшок, ніж відер?Скільки всього привезли каструль і відер?— Поясніть, як ви обчислите всі ці дані. Висновок. Щоб дізнатися потрібне число в таблиці, необхідно обчислити перетин потрібного вертикального та горизонтального рядів.
Логічні вправи. На дошці намальовано або виставлено на набірному полотні купюри вартістю 10, 5, 2 та 1 гривня. Учитель ставить запитання: «Які дві купюри мама дала Оленці, якщо у неї виявилося всього 13 гривень (15 гривень тощо)?». З кожної пари чисел виберіть більше число. Прочитайте прислів'я та поясніть його. (Час за гроші не купиш.)
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА— Ось і час нашого уроку спливає. Нумо ознайомимося з домашнім завданням та підіб'ємо підсумок нашого уроку.1. Пояснення домашнього завдання (с. 64, № 1, 4)2. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»— Розкажіть, що ми встигли зробити на уроці. Чого навчилися? Що нового дізналися? Чи все вам було зрозумілим? Чи спіткали якісь труднощі? Поясніть, чому потрібно добре вміти рахувати.