Мета: актуалізувати знання учнів складу чисел другого десятка, уміння замінювати двоцифрове число сумою розрядних доданків; ознайомити з додаванням і відніманням числа з переходом через розряд виду 76 + 7, 42 - 8; удосконалювати обчислювальні навички та вміння розв'язувати задачі на обчислення третього доданка; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати товариськість, відповідальне ставлення до свого здоров'я; прищеплювати навички здорового харчування. Обладнання: картки для парної роботи, телевізор чи ноутбук, відеозаписи, конструктор LEGO, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична, здоров'язбережувальна.
Математичний диктант. Замініть числа 71, 65, 34, 29 сумою розрядних доданків. Обчисліть другий доданок, якщо перший доданок 3, а значення суми 11. Обчисліть зменшуване, якщо від'ємник 7, а значення різниці 43. Обчисліть від'ємник, якщо зменшуване 18, а значення різниці 9. Обчисліть суму чисел 34 і 6, 82 і 8. Обчисліть різницю чисел 70 і 5, 90 і 7. Зменште на 8 число 40. Збільште число 46 на 4.
Ознайомлення з додаванням числа з переходом через розряд виду 76 + 7. Дослідження (с. 63, № 2)— Прокоментуйте розв'язання прикладу 82 + 2.— Поясніть спосіб розв'язання прикладу 87 + 3.— Розгляньте схему розв'язання прикладу 87 + 4. Зіставте цю суму з попередніми. Визначте, що змінюється у сумах. Чим вони відрізняються? Як ця відмінність вплине на розв'язання?— Прокоментуйте за схемою розв'язання прикладу 87 + 4.
Коментування. 87 + 4. Перший доданок 87 подаю у вигляді суми розрядних доданків: 80 і 7. До суми 80 і 7 додаватиму 4. Зручно одиниці додавати до одиниць, тому до 80 додам суму чисел 7 і 4. Обчислюю: 7 + 4 = 11. До 80 додаю 11, одержую 91. Звертаємо увагу дітей, що при додаванні одноцифрових чисел ми одержали число наступного десятка! Ми перейшли через десяток, тобто через розряд!— Що спільного у міркуваннях для всіх трьох випадків? (Спосіб міркування для обчислення значення сум однаковий: двоцифровий доданок подають у вигляді суми десятків та одиниць, другий доданок додають до одиниць, отриманий результат додають до десятків.)
Ознайомлення з відніманням числа з переходом через розряд виду 42 - 8. Дослідження (с. 63, № 4)— Обчисліть значення різниці за схемою. Зіставте різниці.— Що змінилося? Як ця зміна вплине на розв'язання?— Обчисліть значення другої різниці. Коментування. 32 - 6. Зменшуване 32 подаємо у вигляді суми зручних доданків: 20 і 12. Від суми 20 і 12 відніматимемо 6. Зручно відняти 6 від 12 і до іншого доданка додати одержаний результат. Обчислюємо: 12 - 6 = 6; до 20 додаємо 6, одержуємо 26.— Зіставте способи міркування в обох випадках. Що в них спільного? (Зменшуване подаємо у вигляді суми зручних доданків; віднімаємо число від суми.) Що відмінного? (Зменшуване подаємо у вигляді суми зручних доданків, де другий доданок одиниці та ще 10.)
Первинне закріплення1) Складання пам'ятки віднімання. ПАМ'ЯТКА1 Подаю зменшуване у вигляді суми зручних доданків, де перший доданок десятки, але на 1 десяток менше, а другий доданок — одиниці + 10.2 Віднімаю від'ємник від другого доданка.3 Додаю до першого доданка одержане число.4 Називаю результат.
Формування вміння розв'язувати задачі1) Формування вміння розв'язувати задачу на обчислення третього доданка виразом (с. 65, № 6)— Прочитайте задачу. Повторіть її умову. Назвіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим?— Складіть короткий запис задачі. Що означає кожне число задачі? Яке число є шуканим?— Що достатньо знати, аби відповісти на запитання задачі? (Достатньо знати два числові значення: скільки всього ласощів у буфеті (суму трьох доданків) (відомо — 30 кілограмів), та скільки всього кілограмів печива в буфеті (суму двох перших доданків) (невідомо).) Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? (Дією віднімання.)
— Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Ні, оскільки невідомо, скільки всього кілограмів печива в буфеті.) Що достатньо знати, аби відповісти на це запитання? (Достатньо знати два числові значення: скільки кілограмів печива в першій коробці (відомо — 12 кг) та скільки кг печива в другій коробці (відомо — 8 кг).) Якою арифметичною дією відповімо на це запитання? (Дією додавання.) Чи можна відповісти на це запитання одразу? (Так, оскільки відомі обидва числових значення.) Розбийте задачу на прості. (Учні на схемі виділяють трикутниками прості задачі.)
— Сформулюйте кожну просту задачу та покажіть опорні схеми до них.— Сформулюйте план розв'язування задачі. Про що ми дізнаємося першою дією? другою дією? Запишіть розв'язання задачі з поясненнями. Назвіть повну відповідь на запитання задачі.— Поєднайте дві дії розв'язання у вираз. Перевірте послідовність виконання дій. Розв'язання1) 12 + 8 = 20 (кг) — всього печива в буфеті;2) 30 - 20 = 10 (кг) — було цукерок у буфеті. Вираз: 30 - (12 + 8) = 10 (кг)Відповідь: у третій коробці — 10 кг цукерок.
Розвиток логічного мисленняІз коробки взяли 3 цукерки, а потім ще половину всіх цукерок, що залишилися. Після цього в коробці залишилося 9 цукерок. Скільки цукерок було в коробці спочатку? (Пояснення розв'язання: 9 цукерок, що залишилися в коробці, становлять половину всіх, що залишилися, тому після того, як із коробки взяли 3 цукерки, в ній залишилося 18 цукерок (9 + 9). Отже, спочатку в коробці була 21 цукерка (3 + 18 = 21).)
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА1. Пояснення домашнього завдання (с. 65, № 2, 5)2. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»На уроці я навчився(лася)... Ці знання мені допоможуть... Я знаю, як додати одноцифрове число до двоцифрового з переходом через розряд. Для цього потрібно... Я знаю, як відняти одноцифрове число від двоцифрового з переходом через розряд. Для цього слід... Я легко виконував(ла) такі завдання... Потрібно було добре подумати, коли...