Мета: актуалізувати розуміння відношення різницевого порівняння, уміння знаходити різницеве відношення двох чисел, розв'язувати прості задачі на різницеве порівняння; формувати вміння додавати й віднімати одноцифрове число з переходом через розряд у межах 100 двома способами (на підставі правила додавання (віднімання) числа до (від) суми та частинами), а також уміння знаходити значення виразів зі змінною; порівнювати математичний вираз і число у діях з іменованими числами; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати повагу до традицій різних народів, стимулювати інтерес до вивчення математики. Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: подорож до Діда Мороза різних країн. Освітні галузі: математична, громадянська.
Усне опитування— Хто головні герої на цьому святі? (Дід Мороз та Снігуронька.)— Снігуронька приготувала для вас запитання. Які арифметичні дії ви знаєте? Яку арифметичну дію слід виконати, щоб стало не менше, ніж було спочатку: більше або стільки ж? (Додавання.)Як називаються числа при додаванні?Як називаються числа при відніманні?Коли при відніманні одержимо те саме число? (Якщо від зменшуваного відняти нуль.)Чи можна при відніманні одержати нуль? Коли? Наведіть приклади. Як дізнатися, на скільки одне число більше або менше за інше число? (Потрібно скористатися дією віднімання.)
Каліграфічна хвилинка. Написання цифри 1 і числа 11— Раніше Новий рік святкували восени — 1 вересня. Імператор Петро I видав указ: «Святкування Нового року перенести на 1 січня». Відтоді ми Новий рік зустрічаємо взимку.— Яке число отримаємо, якщо до одного десятка додати одиницю? (11.) Напишіть числа 1 та 11.
— Чим займається пастух? (Пасе стада корів, коней, овець.)— А діти в Монголії полюбляють порівнювати кількість тварин та визначати різницеве відношення між ними.— Як обчислити різницю між числами? (Слід від більшого відняти менше число.)— У гаю паслися 12 коней і 8 корів. Кого було більше? (Коней.) На скільки коней було більше? Поставте відповідний знак між числами.— На полі пастух пас 40 білих овець і 6 чорних. На скільки чорних менше, ніж білих? Поставте відповідний знак між числами.— Із загону пастух вигнав 23 корови і 67 овець. На скільки корів менше? Поставте відповідний знак між числами.— У загін пастух загнав 8 коней і 21 вівцю. На скільки більше було в загоні овець
Біля каміну одного хорошого хлопчика він поклав 14 яблук та 8 бананів. На скільки більше яблук поклав Пер Ноель?— Чи можна те, що я вам розповіла, назвати задачею? Чому? (Так, є умова і запитання.)— З яких слів починається запитання задачі? (На скільки більше...)— Якою арифметичною дією розв'язуємо задачу? (Відніманням.)— В іншому будинку, де живе добра дівчинка, він теж поклав 14 яблук та 8 бананів. На скільки менше бананів поклав Пер Ноель?— Що запитується в задачі? (На скільки менше...) Якою дією розв'яжемо задачу? (Відніманням.)— Отже, задачі, у яких необхідно дізнатися, на скільки одне число більше або менше за інше, називають задачами на різницеве порівняння.
Задача 1 Прочитайте першу задачу. Що позначає число 7?(Скільки годівничок змайстрував Роман.) Що сказано про Олю? (Вона змайструвала на 4 годівниці більше.) Що запитується в задачі? Чи можна зразу відповісти на запитання задачі? Скільки дій потрібно виконати? (Одну.) Яку? (Додавання.) Доберіть до неї схему, розв'яжіть задачу.
Задача 2. Прочитайте другу задачу. Назвіть імена дітей, які майстрували годівнички. Чи відомо, скільки годівничок зробив Роман? (7.) Скільки годівничок змайструвала Оля? (Невідомо, але на 4 годівнички більше, ніж Роман.) Що відомо про Дениса? (Він зробив на 3 годівнички більше, ніж Оля.) Що запитується в задачі? Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Ні.) Для того щоб відповісти на запитання задачі, потрібно дізнатися, скільки годівничок змайструвала Оля. Якою арифметичною дією ми це дізнаємося? (Дією додавання.) Отже, Оля зробила 11 годівничок, а Денис — на 3 більше. Чи можна тепер відповісти на головне запитання задачі? (Так.) Якою арифметичною дією відповімо на це запитання? (Дією додавання.) Запишіть умову та розв'язання задачі.— Чим відрізняється розв'язання обох задач? (Перша розв'язується однією дією, а друга — двома.)
Удосконалення вмінь обчислювати приклади (завдання на основі підручника, с. 67, № 2)— Поки ми танцювали, набігла хмара, з якої посипалися сніжинки. На кожній з них записано приклади. Обчисліть їх, коментуючи свої дії. Міркуємо так:23 - 5 — зменшуване 23 подаю у вигляді суми зручних доданків: 10 і 13. Від суми 10 і 13 відніматиму 5, тобто (10 + 13) - 5. Зручно 5 відняти від 10 і до іншого доданка додати одержаний результат. Обчислюю: 10 - 5 = 5; до 13 додаю 5, одержую 18.38 + 4 — перший доданок 38 подаю у вигляді суми розрядних доданків: 30 і 8. До суми 30 і 8 додаватиму 4 (30 + 8) + 4. Зручно одиниці додавати до одиниць, тому до 30 додам суму чисел 8 і 4. Обчислюю: 8 + 4 = 12. До 30 додаю 12, одержую 42.
Робота з геометричним матеріалом— Повертаймося до себе на Батьківщину. В якій країні ви живете? (В Україні.) Як звати доброго дідуся, який на Новий рік дарує подарунки? (Дід Мороз.) Які подарунки ви отримували від нього? Дід Мороз майстер на всі руки. Він дуже гарно малює на вікнах. Сьогодні дідусь за допомогою сніжинок намалював незвичайний візерунок. З'єднайте числа в порядку зростання, тоді ви побачите, що намалював Дід Мороз.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА1. Пояснення домашнього завдання (с. 67, № 2)2. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»— Чого навчилися на уроці?— Що було найлегшим?— Що здалося складним?Хай новорічний Дід Мороз. Дарує щастя цілий віз!Здоров'я міцного на додачу,У всьому задуманому вдачу!Миру, дружби, щастя, ласки,Щоб життя було, як у казці!