УРОК 63 "Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Життя родини Чарлі"

Про матеріал
УРОК 63 Тема. Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Життя родини Чарлі. (І урок по творчості Р. Дала)
Перегляд файлу

УРОК 63

 

 Тема. Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Життя родини Чарлі

Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).

Формувати предметні компетентності: знати основні факти біографії англійського письменника Роальда Дала та його казки «Чарлі і шоколадна фабрика»; вміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художні особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів та образів, висловлення власних думок.

Обладнання: підручник для 5 класу; карта Європи; портрет Роальда Дала, виставка книг письменника, текст повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Я дуже хочу навчити дітей стати гарними читачами,

 навчити їх відчувати разом з книгою…

Роальд Дал

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

             1. Словникова робота

Фанфік — аматорський твір за мотивами популярних оригінальних літературних творів, творів кіномистецтва (кінофільмів, телесеріалів, аніме, коміксів, а також відеоігор, тощо.)

2. Виступи учнів, в яких змальовуються нові пригоди Мумі-тролів.

 - Свідченням популярності творчості письменника є не лише фанфіки, фанклуби та літературні музеї, а й екранізації його книг.

Наступного автора екранізували такі культові  режисери як Квентін Тарантіно, Денні Де Віто, Тім Бертон та Стівен Спілберг. Це англійський письменник норвезького походження – Роальд Дал.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

 - Чи є в класі учні, які не бачили жодної екранізації творів Роальда Дала?

 - Які фільми, мультфільми по книгах Роальда Дала ви бачили, читали?

 - Що в них особливого?

 - Якщо ви знайомі з декількома казковими історіями від Роальда Дала, чого ви чекатимете від нової для вас книги письменника?

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Повідомлення про життя і творчість  Роальда  Дала

Батьки назвали його в честь Руаля Амундсена, підкорювача Південного полюса, національного героя Норвегії. Він став таким, яким і мріяв бачити його батько: сильним духом, відважним, рішучим.

Він був письменником, автором неперевершених оповідань, казкарем і не менш талановитим авіатором під час Другої світової.

Коли відомого англійського письменника, володаря численних премій та нагород, визнаного сценариста Роальда Дала запитували, коли і як він почав писати, то він посміхався і відповідав: «Спочатку був аркуш паперу, олівець і трохи вільного часу. Я пишу тільки про те, що дуже цікаво, чи про те, що може розсмішити».

Він народився 13 вересня 1916 року в Лландаффі, Кардіфф, що в Уельсі, але завжди відчував себе норвежцем. Батьки переїхали сюди задовго до його народження, але в родині спілкувалися норвезькою, читали книги норвезьких авторів, дотримувалися національних звичаїв. Вони були щасливою повною сім'єю, аж до 1920-го. Роальду було чотири роки, коли померла спочатку його семирічна сестра Астрі, а за місяць і батько. Мати вирішила оселитися в Англії, бо її чоловік хотів, щоб діти отримали класичну британську освіту. Маленький Роальд не поділяв батькового захоплення англійською системою освіти. Вже в перші роки навчання він змінив кілька шкіл, потім навчався в пансіоні Св. Петра для хлопчиків. Пансіон, на його думку, був найгіршим місцем на землі: малий жахливо страждав через розлуку з рідними. А щоб не померти від нудьги і туги, щодня писав мамі довгі листи. Його любили однокласники, вчителі були ним задоволені, частенько називали гордістю школи: Дал був міцним і високим хлопцем, чудовим атлетом, капітаном футбольної команди, захоплювався фотографією, встигав і вчитися, і підпрацьовувати. А ось школу не любив.

В університет Дал вирішив не вступати, і ніякі доводи його не переконали. Він пішов працювати в компанію Shell і за два роки виїхав до Танзанії і вважав, що йому неймовірно пощастило: двадцятирічний юнак, цілком самостійний, в мальовничій загадковій Африці...

Там, в Африці, він дізнався про початок Другої світової війни. Рішення прийняв не роздумуючи: вступив до Королівських ВПС. Під час одного з польотів над пустелею пілот-офіцер Дал трохи не загинув. У госпіталі в Олександрії лікар запевнив, що літати він уже ніколи не зможе. Однак за п'ять місяців, у лютому 1941 року, молодий чоловік зробив справжній бойовий виліт.

Він почав писати в 1942-му. Перший твір, «Шматок торта», був саме про аварію в Єгипті. Видавець наполіг на зміні назви, і в світ повість вийшла як «Падіння в Лівії». «Мені заплатили 900 доларів і дали перепустку в літературу», –  жартував Дал.

«Гремліни» були першою книгою Роальда Дала для дітей. Потім з'явилися «Матильда», «Чарлі і шоколадна фабрика», «Джеймс і гігантський персик»,  «Відьми» – визнана класика дитячої літератури XX століття. Журналісти допитувалися у автора: у чому секрет популярності книги, що такого особливого в ній, в її головному герою, звичайній дитині, далеко не ідеальній? «Все просто: я завжди на стороні дітей, і вони знають про це», – пояснював письменник. І справді, він знав про дітей все, адже виховував п'ятьох у шлюбі з коханою жінкою, відомою актрисою Патрисіею Ніл.

Нині в музеї Букінгемшіра, міста, де письменник жив останні роки, відкрита Дитяча галерея Роальда Дала, а 13 вересня офіційно визнаний Днем Роальда Дала.

2. Дитячі спогади Роальда Дала (за мотивами оповідання «Шоколадки»)

Учень-біограф. Хоча Роальд ненавидів школу, але його школа, дійсно, знаходилась поряд з шоколадною фабрикою. І час від часу там відбувалось справжнє диво, про яке він розповідав у своєму автобіографічному оповіданні «Шоколадки»

«Час до часу кожен хлопець з нашого факультету отримував просту сіру картонну коробку – то був подарунок славетної кондитерської фабрики «Кедбері». Коробка містила 12 пронумерованих шоколадок, різних за формою і начинкою. Одинадцять із них були експериментальними, дванадцята ж, «контрольна», мала добре відомий усім нам смак: «Кавово-Вершкова шоколадна плитка Кедбері». Також у коробці був аркуш паперу з дванадцятьма цифрами і двома порожніми колонками: в одну ми мали вписати оцінки кожній шоколадці за шкалою від 0 до 10, у другу – коментарі.

Усе, що від нас вимагали навзамін цього пречудового дарунку, то це ретельно просмакувати кожну плитку й обґрунтовано написати, чому ми її вподобали або чому ні.

Це був розумний маневр, адже таким чином до випробувань нових смаків «Кедбері» залучала вельми досвідчених експертів із шоколаду світового рівня. Ми вже досягли свідомого віку, маючи від 13 до 18 років, і зналися на всіх видах шоколаду, які лиш існували, від «Молочної листкової шоколадки» до «Лимонно-Зефірної». Тож наша думка щодо будь-якої новинки, очевидно, була на вагу золота.

Ми всі долучалися до цієї гри з неймовірним запалом, та, сидячи у своїх кімнатах, потроху куштували, оцінювали та коментували кожну шоколадку, мов справжні знавці. Пригадую один зі своїх відгуків: «Занадто вишуканий смак як для загалу».

Завдяки цьому досвіду я також почав усвідомлювати, що великі кондитерські компанії насправді мали дослідницькі підрозділи і ставилися до всього процесу вкрай серйозно. Я уявляв довгу білу кімнату, схожу на лабораторію, де на плитах булькочуть у каструлях шоколад, вершкова помадка та інші смачнючі начинки, а чоловіки та жінки у білих халатах проходжають між ними, помішуючи та додаючи нові інгредієнти. Я також уявляв себе одним із працівників такої лабораторії: якось я зненацька винаходжу щось таке геть невимовно смачнезне, що хапаю його і мерщій біжу коридором до кабінету самого містера Кедбері. «Вдалося, сер! – вигукую я. – Вона надзвичайна! Вона чудовезна! Вона неймовірна! Вона непереборно смачна!»

Учитель Тож через багато років, коли Роальд Дал вже сам буде батьком, він розповість своїм дітям казкову історію, народжену його уявою з цього дивовижного спогаду.

3. Теоретична хвилинка

 - Доведіть, що «Чарлі і шоколадна фабрика» – казка.

4. Читай вдумливо

 - Чи є в цій вигаданій історії реальні прикмети сучасності? Які саме?

5. Робота з текстом. Життя родини Чарлі

 -Зачитайте перелік членів родини Чарлі Бакета.Уся їхня родина - шестеро дорослих (полічіть) і малий Чарлі Бакет».) («Ці двоє старезних людей - батько й мати пана Бакета. їх звати дідунь Джо та бабуся Джозефіна. А ці двоє старезних людей - батько й мати пані Бакет. Їх звати дідусь Джордж та бабуня Джорджина. Це - пан Бакет. Це - пані Бакет. Пан та пані Бакети мають синочка, якого звати Чарлі Бакет. Це - Чарлі».)

6. Художнє оформлення повісті

 - З ким мав співпрацювати Роальд Дал, щоб представляти своїх героїв «Це -…»?

(З художником. Дитячі книги Роальда Дала проілюстровані відомим англійським художником-ілюстратором Кветином Блейком. Той згадує, що письменник завжди хотів «Ще більше малюнків».)

7. Життя родини Чарлі

 - Де мешкає родини Бакетів? (В дерев'яній хатинці на краю великого міста.)

Пошуково-дослідницька робота

- Доведіть, що родина Чарлі живе дуже бідно, навіть убого. («Хатинка аж ніяк не була розрахована на стількох людей, і жилося їм там страшенно незручно. Мала вона всього дві кімнатки й однісіньке ліжко. Ліжко віддали чотирьом стареньким, бо вони ж такі кволі й утомлені. Такі втомлені, що ніколи й не злазили з ліжка. Дідунь Джо та бабуся Джозефіна лежали з одного кінця, а дідусь Джордж та бабуня Джорджина - з другого. Пан і пані Бакети спали з малим Чарлі Бакетом в іншій кімнатці, на матрацах на підлозі. Влітку це ще було сяк-так, а от узимку, коли по підлозі цілісіньку ніч віяли крижані протяги, ставало нестерпно».

 - Хто в родині працював і де саме? («З усієї родини роботу мав тільки пан Бакет. Він працював на фабриці зубної пасти, де цілий день сидів на лаві, накручуючи кришечки на тюбики з пастою».)

 - Яке меню в родині Бакетів? («На сніданок вони їли хліб з маргарином, на обід - варену картоплю з капустою, а на вечерю - капусняк. Трохи краще бувало в неділю. Усі чекали, коли настане неділя, бо хоч страви готували ті самі, але кожному дозволялося з'їсти по дві порції».)

 - Чому через певний час життя родини Бакетів стає ще злиденнішим, а супи більш водянистими? («Причина була в тому, що фабрика зубної пасти, де працював пан Бакет, зненацька збанкрутувала й мусила закритися. Пан Бакет негайно почав шукати іншої роботи. Проте дарма. Врешті-решт заробити кілька пенсів він міг тільки розчищаючи сніг на вулицях. Але цього не вистачало, щоб купити хоч би четвертину харчів, необхідних для сімох душ. Становище ставало нестерпне. Тепер на сніданок кожен отримував тільки по шматочку хліба, а на обід - половинку вареної картоплини».)

 - Доведіть, що не зважаючи на скруту, у родині Бакетів панував мир, злагода, любов. («Вечорами … Чарлі завжди заходив у кімнатку до дідусів і бабусь, щоб послухати їхні розповіді, а потім побажати їм на добраніч»; « … й батьки Чарлі, ставали біля дверей і теж слухали розповіді стареньких. Отак щовечора на півгодини ця кімната сповнювалася щастям, а родина забувала про голод і холод»; «Зненацька їм стало дуже смішно, і вони вибухли шаленим реготом».

8. Шоколад і Голод. Метод «Акваріум»

 - Як часто Чарлі ласував шоколадом? (Єдиний раз на рік, на свій день народження.)

 -  Як Чарлі  розпоряджався своїм подарунком? («Уся родина заощаджувала для цього гроші і, коли наставав знаменний день, Чарлі з самісінького чудесного ранку дарували невеличку шоколадну плиточку. І щоразу він акуратно ховав цю плиточку в спеціальну дерев'яну коробочку і зберігав її, ніби вона була зі щирого золота. Кілька наступних днів не смів до неї навіть торкатися - тільки дивився. Коли ж урешті не витримував, то віддирав з куточка манюсінький шматочок паперової обгортки, щоб визирнув манюсінький шматочок шоколаду, а тоді відкушував звідти манюсіньку крихточку - аби тільки відчути цей чудесний солодкий смак, що поволі розтікався по язиці. На другий день відкушував ще одну крихточку, а тоді ще і ще. Отак Чарлі примудрявся розтягти десятицентову плиточку шоколаду більш як на місяць».)

 - Як вплинув голод на поведінку Чарлі? («Потроху, керуючись тією дивною інтуїцією, що так часто приходить на допомогу дітям у скрутні часи, він почав непомітно міняти свої звички, заощаджуючи сили. Уранці виходив з хати на десять хвилин раніше, щоб до школи не бігти, а йти помалу. На перерві сидів тихенько й нерухомо в класі, тоді як інші діти гасали на подвір'ї, борюкалися в снігу й кидалися сніжками. Тепер він усе робив повільно й обережно, щоб уникнути виснаження».)

 - Це казкова історія, тож, можливо, Роальд Даль неправдоподібно змальовує стан хлопчика? Поясніть свою думку.

 - Що означав знайдений долар для виснаженого хлопчика? («Це означало ЇЖУ»; «І ось що він зробить, зашепотів Чарлі гарячково сам до себе... він купить один запашний солодкий батончик і з'їсть його увесь, до крихти, просто отут, просто зараз... а решту грошей віднесе додому і віддасть мамі».)

 - Що придбав Чарлі на долар? (Один «Високочудесний зефірмелад Вонки».)

 - Як Чарлі їв батончик? («Чарлі схопив шоколадку, миттю зірвав обгортку і вп'явся в неї зубами. Відкусив великий шматок... тоді другий... о, яка ж то радість запихати в рот величезні кусні чогось солодкого й твердого! Яке неймовірне блаженство відчувати в роті тверду й поживну їжу!

- Синку, ти так сильно захотів батончика? - лагідно спитав продавець.Чарлі кивнув, а рота йому аж розпирало шоколадом»; «Чарлі й далі пожадливо ковтав. Не міг зупинитися. Не минуло й півхвилини, як батончик зник у горлі. Хлопець ледве дихав, але відчував неймовірне, величезне щастя»

 -  Чи були у вас ситуації, коли ви довгий час не їли? Чому? Що ви відчували?

VІ. Підсумок уроку

 1.  Одним реченням

- Узагальніть, яке враження справило на вас зображення життя родини Бакетів.

 - Які стосунки панували в цій родині?

2.   Робота з епіграфом.

 - Чи вдалося автору цієї книги змусити читача відчувати, співчувати?

VІІ. Домашнє завдання

  1.                Знати основні факти біографії Роальда Дала.
  2.                Прочитати ХІІІ - ХХVІІ розділ книги Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика».
  3.                Намалювати ілюстрацію до книги (по бажанню).
  4.                Приготувати презентацію «Шоколадні фабрики світу» (один учень).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Галкіна Оксана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
5633
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку