Урок 63. Урок розвитку комунікативних умінь № 14. Твір-опис окремих предметів у художньому стилі

Про матеріал
Урок 63. Урок розвитку комунікативних умінь № 14. Твір-опис окремих предметів у художньому стилі Мета: - навчальна: ознайомити учнів з особливостями художнього опису, удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи, складати монологічне висловлювання; - розвивальна: розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати кругозір учнів; - виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови. Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація. Міжпредметні зв'язки: мова, художня література, географія. Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення. ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Бесіда - Як поділяються тексти за типом мовлення? - Яка мета текстів кожного типу мовлення? - Які частини мови переважають у текстах різних типів мовлення? - Чим відрізняється будова текстів різних типів мовлення? - Чим відрізняється тема твору від його основної думки? III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ IV. ПІДГОТОВЧА РОБОТА НАД ТВОРОМ-ОПИСОМ Формулювання вимог до написання твору ► Доповніть речення відповідно до вимог щодо створення тексту. 1. Зміст твору повинен відповідати ... (темі й основній думці). 2. Не писати... (зайвого). 3. Стежити за порядком ... (викладу думок). 4. Використовувати засоби зв'язку між ... (реченнями). 5. Зробити досконалим ... (мовне оформлення). Творче спостереження на основі зіставлення ► Прослухайте тексти. Визначте їхній стиль і тип мовлення. Відповідь обґрунтуйте. Текст 1 Красен Дніпро під ясну погоду, коли вільно та рівно несе крізь ліси і гори, і степи повнії води свої. Дивишся й не знаєш, стала чи пливе його величава ширина. Нічого немає у світі, що б могло вкрити Дніпро, такий він величний і могутній. Синій, синій, пливе він рівним потоком і серед ночі, як серед дня, мріє в таку далину, скільки сягнути може людське око (За М. Гоголем). Текст 2 Найбільшою водною артерією України є Дніпро — третя за величиною річка Європи. Загальна довжина Дніпра становить 2201 км, у межах України — 981 км. Річка бере початок на північному заході Росії — на Валдайській височині, де витікає невеликим струмком. На березі Дніпра лежить багато великих міст України — Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон. Дніпро є найбільшою судноплавною річкою, основним джерелом водопостачання (3 підручника). ► Визначте тип мовлення текстів. Чи можна стверджувати, що висловлювання належать до одного типу мовлення? ► Проаналізуйте художній і науковий опис. Назвіть відмінні ознаки текстів-описів художнього й наукового стилів. ► У якому тексті створено образ річки, передано певне ставлення, а в якому запропонована точна інформація про довжину, розташування, особливості річки? Кубування ► Проаналізуйте, як опис предмета відбито в тексті за вказаним алгоритмом. Алгоритм Розгляньте предмет різнобічно (із позицій шести граней куба) за такими вказівками: 1. Опишіть це. 2. Порівняйте це. 3. Установіть асоціації. 4. Проаналізуйте це. 5. Знайдіть застосування цьому. 6. Запропонуйте аргументи «за» і «проти». Ця проста та нехитра квіточка росте всюди: у садочках та палісадниках, у парках та на городі. Навіть інколи зненацька з'явиться посеред шумної міської вулиці, нагадавши перехожим про красу природи. А справжній дім та родина ромашки — у великому різнотрав'ї українського поля. Маленька ромашка не впадає в око великими розмірами, не має пишних «вогняних» пелюсток. її не одразу помітиш серед пишних лілей, троянд, жоржин та орхідей. Але проста, скромна краса ромашки все одно незрівнянна. Недарма в літературі ця квітка є символом доброти, юності та скромності. Кругла серединка квіточки радує око яскраво-жовтим кольором. А прямі пелюстки, які оточують її по колу, біленькі та ніжні-ніжні. Ромашка, неначе маленьке сонечко, вбране у білі шати, усміхається до всіх навкруги. А яка ромашка пахуча! Вийдеш влітку в український степ та обов'язково знайдеш місце, густо заросле ромашками. Тут метушаться мурахи, співають цвіркуни. Зануришся в букет та отримаєш неймовірну насолоду від його медвяного запаху. Ромашка пахне неначе самим життям та самою родючою землею Батьківщини. Є багато різних видів цієї квітки: ромашка лікарська, садова, польова, пахуча та інші. Іноді — це маленька самотня квіточка на тонкій стеблині, іноді — ціле поле! Скромна ромашка є щедрою. Вона лікує людей від багатьох хвороб, дарує солодкий нектар, годує мурашок та комах-«сонечок». А також наповнює навколишній світ красою і радістю життя! (З журналу) ► Знайдіть слова, словосполучення, які дозволять визначити стильову приналежність тексту. V. САМОСТІЙНЕ СКЛАДАННЯ ПИСЬМОВОГО ТВОРУ-ОПИСУ ПРЕДМЕТА В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ Ситуативне завдання на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації ► Уявіть ситуацію: на день народження вам подарували троянди. Складіть художній опис цієї квітки, скориставшись запропонованим алгоритмом. Зверніть увагу на висоту, стебла, колір і форму пелюсток і листочків, призначення рослини. Колективна робота ► Доберіть слова, за допомогою яких можна скласти твір-опис квітки саме в художньому стилі Написання твору-опису VI. ПІДСУМОК УРОКУ Зачитування 2-3 творів-описів учнів Рефлексія т Які завдання викликали у вас труднощі? т Яке завдання сподобалося найбільше? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ► Творче завдання: напишіть опис троянди в науковому стилі. ► Вивчіть скоромовку: Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят. Скоромовки 1.Летів горобець, сів на хлівець, А як вийшов стрілець, то утік горобець. 2.Летів горобець через безверхий хлівець. Ніс четверик гороху, без червотоку, Без червоточини, без почервоточини. 3.На возі коза, під возом лоза.
Перегляд файлу

Урок 63. Урок розвитку комунікативних умінь № 14. Твір-опис окремих предметів у художньому стилі

Мета: 

- навчальна: ознайомити учнів з особливостями художнього опису, удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи, складати монологічне висловлювання; 

- розвивальна: розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати кругозір учнів; 

- виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови. Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація. Міжпредметні зв'язки: мова, художня література, географія. Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Бесіда

- Як поділяються тексти за типом мовлення? - Яка мета текстів кожного типу мовлення?

- Які частини мови переважають у текстах різних типів мовлення? - Чим відрізняється будова текстів різних типів мовлення? - Чим відрізняється тема твору від його основної думки?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ПІДГОТОВЧА РОБОТА НАД ТВОРОМ-ОПИСОМ Формулювання вимог до написання твору

 Доповніть речення відповідно до вимог щодо створення тексту.

1. Зміст твору повинен відповідати ... (темі й основній думці).

2.  Не писати... (зайвого).

3.  Стежити за порядком ... (викладу думок).

4.  Використовувати засоби зв'язку між ... (реченнями).

5.  Зробити досконалим ... (мовне оформлення).

Творче спостереження на основі зіставлення

 Прослухайте тексти. Визначте їхній стиль і тип мовлення. Відповідь обґрунтуйте.

Текст 1

Красен Дніпро під ясну погоду, коли вільно та рівно несе крізь ліси і гори, і степи повнії води свої. Дивишся й не знаєш, стала чи пливе його величава ширина. Нічого немає у світі, що б могло вкрити Дніпро, такий він величний і могутній. Синій, синій, пливе він рівним потоком і серед ночі, як серед дня, мріє в таку далину, скільки сягнути може людське око (За М. Гоголем).

Текст 2

Найбільшою водною артерією України є Дніпро — третя за величиною річка Європи. Загальна довжина Дніпра становить 2201 км, у межах України — 981 км. Річка бере початок на північному заході Росії — на Валдайській височині, де витікає невеликим струмком. На березі Дніпра лежить багато великих міст України — Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон. Дніпро є найбільшою судноплавною річкою, основним джерелом водопостачання (3 підручника).

 Визначте тип мовлення текстів. Чи можна стверджувати, що висловлювання належать до одного типу мовлення?

 Проаналізуйте художній і науковий опис. Назвіть відмінні ознаки текстів-описів художнього й наукового стилів.

 У якому тексті створено образ річки, передано певне ставлення, а в якому запропонована точна інформація про довжину, розташування, особливості річки?

Кубування

 Проаналізуйте, як опис предмета відбито в тексті за вказаним алгоритмом.

Алгоритм

Розгляньте предмет різнобічно (із позицій шести граней куба) за такими вказівками:

1.  Опишіть це.

2.  Порівняйте це.

3.  Установіть асоціації.

4.  Проаналізуйте це.

5.  Знайдіть застосування цьому.

6.  Запропонуйте аргументи «за» і «проти».

Ця проста та нехитра квіточка росте всюди: у садочках та палісадниках, у парках та на городі. Навіть інколи зненацька з'явиться посеред шумної міської вулиці, нагадавши перехожим про красу природи. А справжній дім та родина ромашки — у великому різнотрав'ї українського поля.

Маленька ромашка не впадає в око великими розмірами, не має пишних «вогняних» пелюсток. її не одразу помітиш серед пишних лілей, троянд, жоржин та орхідей. Але проста, скромна краса ромашки все одно незрівнянна. Недарма в літературі ця квітка є символом доброти, юності та скромності.

Кругла серединка квіточки радує око яскраво-жовтим кольором. А прямі пелюстки, які оточують її по колу, біленькі та ніжні-ніжні. Ромашка, неначе маленьке сонечко, вбране у білі шати, усміхається до всіх навкруги.

А яка ромашка пахуча! Вийдеш влітку в український степ та обов'язково знайдеш місце, густо заросле ромашками. Тут метушаться мурахи, співають цвіркуни. Зануришся в букет та отримаєш неймовірну насолоду від його медвяного запаху. Ромашка пахне неначе самим життям та самою родючою землею Батьківщини.

Є багато різних видів цієї квітки: ромашка лікарська, садова, польова, пахуча та інші. Іноді — це маленька самотня квіточка на тонкій стеблині, іноді — ціле поле!

Скромна ромашка є щедрою. Вона лікує людей від багатьох хвороб, дарує солодкий нектар, годує мурашок та комах-«сонечок». А також наповнює навколишній світ красою і радістю життя! (З журналу)

 Знайдіть слова, словосполучення, які дозволять визначити стильову приналежність тексту.

V. САМОСТІЙНЕ СКЛАДАННЯ ПИСЬМОВОГО ТВОРУ-ОПИСУ ПРЕДМЕТА В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Ситуативне завдання на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації

 Уявіть ситуацію: на день народження вам подарували троянди. Складіть художній опис цієї квітки, скориставшись запропонованим алгоритмом. Зверніть увагу на висоту, стебла, колір і форму пелюсток і листочків, призначення рослини.

Колективна робота

 Доберіть слова, за допомогою яких можна скласти твір-опис квітки саме в художньому стилі

Написання твору-опису

VI. ПІДСУМОК УРОКУ Зачитування 2-3 творів-описів учнів

Рефлексія

т Які завдання викликали у вас труднощі? т Яке завдання сподобалося найбільше?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Творче завдання: напишіть опис троянди в науковому стилі.

 Вивчіть скоромовку: Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.

Скоромовки

1.Летів горобець, сів на хлівець, А як вийшов стрілець, то утік горобець. 

2.Летів горобець через безверхий хлівець. 

Ніс четверик гороху, без червотоку, 

Без червоточини, без почервоточини.

3.На возі коза, під возом лоза.

 

doc
Додав(-ла)
Салій Зоя
Додано
19 січня 2023
Переглядів
313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку