Урок 7. Поняття про оздоровчі системи та їх складові.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з поняттям та основними складовими оздоровчих систем, їхньою класифікацією та різноманітністю; розвивати здоров’язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: підручник, зошит, мультимедійне обладнання, презентація, відео.
Перегляд файлу

8 клас

 

Урок 7.

Тема: Поняття про оздоровчі системи та їх складові.

Мета: ознайомити учнів з поняттям та основними складовими оздоровчих систем;

розвивати здоров’язбережувальні компетенції; 

виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, зошит, мультимедійне обладнання, презентація, відео.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Яку ситуацію називають надзвичайною?

Які права та обов’язки громадян України під час надзвичайної ситуації?

Яка аварійно-рятувальна служба допомагає населенню при НС?

Як потрібно надавати першу медичну допомогу?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Що таке здоров’я?

Пригадайте основні складові здорового способу життя.

Які навички сприяють здоров’ю?

IV. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні на уроці ми дізнаємось про оздоровчі системи та їх складові. Запис теми в зошит.

 

Оздоровчі системи – це комплекс спеціальних заходів і дій, спрямованих на збереження, зміцнення і відновлення здоров’я. Це теоретичні та практичні поради щодо здорового способу життя.

Оздоровчі системи забезпечують:

- зміцнення кісток та м’язів;

- підвищення опірності організму інфекційним хворобам, впливу несприятливих погодних умов, стресам;

- зниження ризику розвитку серцево-судинних захворювань;

- покращення сну і травлення;

- підвищення працездатності;

- уповільнення процесів старіння.

 

Які компоненти має включати оздоровча система, аби забезпечити перелічені процеси?

 

До складу оздоровчих систем входять:

  • фізичні вправи і комплекси гімнастики;
  • раціональне харчування;
  • психологічні практики релаксації;
  • моральні постулати (правила).

 

Під час розвитку суспільства формувалися різні погляди на здоровий спосіб життя. Тому в різних країнах виникли різні оздоровчі системи, які умовно поділяють на традиційні та сучасні.

Традиційні системи розвивалися в епоху античності, коли основою були цілісні уявлення про здоров’я. Такі системи поширилися по всьому світу з країн, які мають культуру, що розвивалася довго і безперервно. Початок до розвитку традиційних оздоровчих систем йде з Китаю та Індії. Тому всі вони спрямовані на досягнення гармонії людини як внутрішньої, так і з навколишнім світом. Адже антична освіта передбачала навчання культурі здоров’я, а методи навчання ґрунтувалися на принципах гармонії.

 

До традиційних оздоровчих систем відносять йогу, ушу, цигун. Йога є методом самовдосконалення людини, гармонізації фізичного здоров’я і духовної краси людини, сприяє вдосконаленню самоконтролю. Йога включає також поради щодо дихання, харчування, фізичних вправ.

Ушу – бойові мистецтва з метою самозахисту, оздоровлення та самовдосконалення.

Цигун – мистецтво саморегуляції енергії, яке використовують для профілактики деяких захворювань, покращення фізичних та моральних якостей людини.

 

Які сучасні процедури оздоровлення Вам відомі?

 

Сучасні оздоровчі системи з’являються в країнах з молодою культурою, і час їх існування ще невеликий. До сучасних систем оздоровлення відноситься загартовування – система гігієнічних заходів з використанням природних чинників: сонця, повітря і води.

 

Який позитивний вплив чинить загартовування?

 

Дієтотерапія також є оздоровчою системою. За використанням такого оздоровчого комплексу проводять добір оптимального набору продуктів відповідно до  фізіологічних особливостей і рухової активності.

Масаж – спеціальні прийоми дозованого розтирання тіла пацієнта руками чи за допомогою  спеціальних апаратів.

 

Чи можна використовувати для оздоровлення масаж вдома, який виконується некваліфікованою людиною?

 

Фітотерапія використовується з давніх-давен і у системі здорового способу життя займає не останнє місце. При застосуванні фітотерапії використовуються властивості лікарських рослин.

Ароматерапія – використання ефірних олій, фітонцидів рослин тощо.

 

Чому при використанні фітотерапії та ароматерапії потрібно дуже ретельно підбирати засоби та враховувати індивідуальні особливості організму?

 

Арт-терапія – лікування засобами мистецтва: образотворчого, музичного, танцями тощо.

Кольоротерапія – використання позитивного впливу деяких кольорів на організм людини.

Анімалотерапія – лікування за допомогою тварин, наприклад, дельфінотерапія допомагає зняти психологічну напругу, а іпотерапія (кінь) сприяє розвитку рухливості, відчуття рівноваги та координації рухів.

 

Оздоровчі системи можуть включати в себе такі компоненти:

- фізичні вправи і гімнастичні комплекси;

- правила раціонального харчування;

- різні види єдиноборств і масаж;

- купання в крижаній воді й  відвідування лазні;

- моральні постулати й певні психологічні принципи;

- комплексні правила забезпечення здорового способу життя.

 

Оздоровчі системи можна підрозділити також на науково обґрунтовані й народні. Перші з’явилися в результаті застосування теоретичних наукових знань, а другі сформовані в процесі народної практики. Сучасні науково обґрунтовані оздоровчі системи побудовані на наукових знаннях з психології й фізіології людини, враховують її вік, стать, індивідуальні особливості.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Як обрати оздоровчу систему, щоб не зашкодити здоров’ю?

Дізнатися якомога більше про вибрану оздоровчу систему, узгодити власні бажання і наміри з близькими дорослими або лікарем, зважати на стан здоров’я.

 

2. Сформулюйте принципи, яких варто дотримувтись при використанні загартовування або іншої сучасної оздоровчої системи.

 

3. Робота в групах.

І група: доведіть, що провідна роль у формуванні здорового способу життя завжди належить свідомості людини.

ІІ група: доведіть, що вміння бути корисним суспільству є складовою оздоровчої системи.

ІІІ група: доведіть, що наявність моральних принципів та ідеалів є складовою оздоровчої системи.

 

VІ. Підсумок уроку

Аналіз уроку

VІI. Домашнє завдання: § 5, повідомлення про одну з оздоровчих систем.

 

 

doc
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
15 жовтня 2020
Переглядів
18862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку