Урок 7. ЯК ЗАХИСТИТИСЯ ВІД ЗАСТУДИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
МОДЕЛЮВАННЯ ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ЕПІДЕМІЇ ГРИПУ
Мета: дати учням поняття про корисні і шкідливі мікроорганізми; розповісти про основні чинники зниження і посилення захисних сил організму; формувати уявлення школярів про інфекції, що передаються контактним і повітряно-крапельним шляхом; вчити дотримувати правил поведінки під час епідемії ГРВІ та грипу; виховувати бажання турбуватися про своє здоров'я.
Урок 7. ЯК ЗАХИСТИТИСЯ ВІД ЗАСТУДИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
МОДЕЛЮВАННЯ ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ЕПІДЕМІЇ ГРИПУ
Мета: дати учням поняття про корисні і шкідливі мікроорганізми; розповісти про основні чинники зниження і посилення захисних сил організму; формувати уявлення школярів про інфекції, що передаються контактним і повітряно-крапельним шляхом; вчити дотримувати правил поведінки під час епідемії ГРВІ та грипу; виховувати бажання турбуватися про своє здоров’я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Вільний мікрофон»
— Що означає «бути охайною людиною»?
— Як ви вважаєте, чи можна сказати, що ви охайні?
— Пригадайте, які поради стосовно одягу і взуття вам дають батьки. Чи завжди ви до них дослухаєтеся і виконуєте їх?
— Чому важливо одягатися відповідно до погоди?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про мікроби, що спричиняють хвороби.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Ви вже знаєте, що мікроорганізми, або, як їх ще називають, мікроби, — це живі істоти дуже малих розмірів. Їх не можна побачити неозброєним оком, а тільки через мікроскоп. Вони надзвичайно широко розповсюджені в природі.
Знаходяться у значній кількості у ґрунті, воді, повітрі. Є мікроби і в людини: у роті, на шкірі, під нігтями тощо.
Відомий голландський учений Антоні ван Левенгук у 1673 році власноруч виготовив мікроскоп, що складався з двох латунних пластин і маленького скла. Він давав збільшення у 300 разів, і за його допомогою вчений уперше спостерігав за мікробами в краплинці води.
Існує багато мікробів, зокрема бактерій, які абсолютно не шкідливі для людей. Деякі з них навіть корисні. Так, ґрунтові бактерії підвищують родючість ґрунту. Деякі бактерії використовують при виготовленні ліків. За допомогою молочнокислих бактерій готують кефір, сир, ряжанку, йогурт.
Однак є мікроби, які, потрапляючи до організму, можуть викликати ту чи іншу хворобу, їх називають хвороботворними, а хворобу — інфекційною. Хвороботворні мікроби передаються від хворої людини до здорової різними шляхами: через повітря, через контакт з хворим і предметами, якими він користувався, через продукти харчування. Одна хвора людина може заразити багатьох здорових людей, а ті, у свою чергу, заражають інших. Може статися так, що за невеликий проміжок часу на інфекційну хворобу захворіє багато людей. Таке явище називають епідемією.
Щоб запобігти виникненню епідемії, хворого необхідно ізолювати, виділивши окреме приміщення, посуд, рушник, проводити дезінфекцію, частіше провітрювати приміщення, використовувати марлеві пов’язки.
Потрапляння хвороботворних мікробів до організму людини не завжди спричиняє інфекційне захворювання. Наш організм чинить опір шкідливим мікробам і може перемогти їх. Кажуть, що він має імунітет. Захисні сили організму підвищуються, якщо людина займається фізкультурою, загартовується, дотримується правил гігієни, щодня вживає овочі та фрукти, не має шкідливих звичок, робить профілактичні щеплення від інфекційних хвороб.
Хвороботворні мікроби можуть здолати захисні сили організму. Тоді людина хворіє. У більшості випадків інфекційна хвороба починається з підвищення температури тіла, виникає слабкість, може боліти голова, з’являється нежить, кашель тощо. У разі появи ознак захворювання необхідно викликати лікаря.
Грип — найпоширеніша інфекційна хвороба, спричинена вірусами. Він може викликати ускладнення, тобто ставати причиною інших хвороб. Наприклад, може виникнути ангіна, запалення легень тощо. Тому грип потрібно лікувати, чітко виконуючи всі призначення лікаря.
Як затримати «хвороботворний десант»?
Під час чхання й кашлю людина розбризкує близько 4 тисяч маленьких крапель, які розлітаються на три і навіть п’ять метрів. Крапельки дуже легкі, вони можуть довго перебувати в повітрі. Люди, що знаходяться поруч, вдихають ці крапельки разом із мільйонами мікробів, які є в них. Крапельки опускаються на різні предмети, їжу.
Уявляєте, скільки людей може захворіти від однієї людини, якщо вона чхне, наприклад, у класі чи в автобусі?
Але «хвороботворному десанту» можна перепинити шлях. Це допоможе зробити складена в чотири шари звичайна носова хустинка. Прикривайте при кашлі та чханні рот і ніс хустинкою.
За М. Коростельовим
2. Фізкультхвилинка
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки білобокі,
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочем трохи пострибати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква! —
Щоб спочила голова.
Л. Кондрацька
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 36–41)
1) Як ми дихаємо.
— Затримайте дихання і перевірте це за допомогою секундоміра або годинника із секундною стрілкою. Скільки часу вам вдалося не дихати?
Запам’ятайте! Без дихання людина не може прожити і декількох хвилин.
2) Корисні і шкідливі мікроорганізми.
— Прочитайте пояснення слів мікроби і віруси у словничку на с. 156.
— Чим спричиняються інфекційні хвороби?
— Що ви дізналися про мікробів з вірша Лесі Вознюк «Мікроб»?
— Довкола нас живуть мікроби та віруси. Є корисні і шкідливі мікроби та віруси.
3) Як інфекція потрапляє до організму.
— Поясніть, як інфекція потрапляє до організму.
— Якими хворобами можна заразитися контактним шляхом?
— Чому потрібно мити руки перед їдою?
— Чому слід прикривати рота, коли кашляєш або чхаєш?