Тема: Тематичне оцінювання знань учнів по темі
“Опорно–рухової системи”
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про особливості будови опорно–рухової системи;визначити якість знань, умінь та навичок учнів на репродуктивному, операційно – доказовому та творчому рівнях пізнавальної діяльності учнів;встановити ступінь сформованості вміння виявляти і розв’язувати проблеми,формулювати гіпотези.
Обладнання уроку: модель скелета людини, модель торса людини, завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи / Авт.-упоряд.; Н.Ю.Матяш, О.В.Костильов, А.С.Вихренко, Т.О.Вихренко . –К.: Генеза,2002.-224с. /
Тип уроку : узагальнення і систематизація знань.
Методи і методичні прийоми: перевірка і корекція знань, бесіда, тестові завдання.
Структура уроку і основний зміст уроку:
І. Вступна частина ( до 5 хв.)
Учитель при необхідності дає групову консультацію, ще раз повторити опорні знання.
ІІ. Навчаюча частина (15 хв.) Бесіда проходить за основними запитаннями з теми “Опорно–рухової системи”:
1.Розглянути основні ознаки подібності та відмінності?
-
Які особливості будови хребта людини?
-
Які типи з’єднання кісток в організмі людини?
-
Від чого залежить характер руху в суглобі?
-
Пояснити, яке значення має збільшення розмірів
хребців у нижній частині хребта?
-
Яке значення для людини має масивність кісток таза?
-
З яких кісток складається череп?
-
Чому кількість кісток черепа не дорівнює його вазі?
ІІІ. Контролююча частина тематичного заліку
I рівень
-
Кістки черепа між собою з’єднані: а) рухомо;
б) нерухомо.
-
Назвіть м’язи, які розташовані навколо очей.
-
Які викривлення хребта ви знаєте ?
-
Які кістки називаються плоскими?
-
Атлант –це шийний хребець ?
-
Гомілка складається з: а) стегнової кістки;
б) великогомілкової кістки.
II рівень
-
Яка кількість хребців по відділах хребта у людини ?
-
Які кістки входять до передпліччя?
-
Зміщення головок кісток у суглобі називають:
а) перелом; б) розтягнення; в) вивих.
-
Завдяки чому відбувається ріст кістки у товщину і довжину?
-
Де розташовані широкі м’язи?
-
З яких тканин складається кістка?
III рівень
-
Що надає гнучкості, твердості, легкості, міцності кісткам ?
-
Кістка в довжину росте завдяки збільшенню клітин: а) головки; б) тіла; в) проміжку між головкою і тілом.
-
Яку функцію виконує червоний кістковий мозок?
-
Чому у фізично тренованих людей втома м’язів розвивається повільніше?
-
Вкажіть типи з’єднання кісток у скелеті людини.
-
Назвіть основні групи м’язів людського тіла.
IV рівень
-
Чим зумовлена узгоджена діяльність м’язів в організмі людини ?
-
Що є причиною викривлення хребта і як йому запобігти?
-
Як фізичні вправи впливають на активний спосіб життя?
-
Доведіть, що кістка - живий орган.
ІV. Підсумок уроку.
-
Домашнє завдання.
Підготувати цікаві повідомлення про кров і кровоносну систему. Повторити будову кровоносної системи ссавців.
Гімнастичні вправи , які попереджують і лікують захворювання опорно–рухової системи.
Перевірка постави.
-
Тримайте спину прямо, відведіть плечі назад, лопатки при цьому дещо зближуються, підняти підборіддя.
-
Рівномірно вдихнути й рівномірно видихнути, не затримуючи дихання.
-
Повільно повертати голову вліво, вправо.
-
Нахилити повільно вперед, вліво, назад, вправо .
-
Виконати обертання кистями рук у різних напрямках.
-
Зігнути руки в ліктях і зробимо обертові рухи в плечовому поясі.
-
Нахилитися дуже повільно вперед , щоб відчути , як почергово рухаються хребці.Ноги в колінах не згинати.
-
Притисніть корпус до колін .
( Вправи запобігають розвитку остехондрозу у відділах хребта.)
- Лікувальні вправи для сколіозу.
-
Сісти на підлогу, витягши вперед ноги, ступні разом.
-
Повільно підняти руки над головою і відвести корпус назад на 10 – 20 см. Напружити м’язи живота. ( рахуємо до 5 )
-
Повільно вивести руки вперед і нахилитися, охопити руками коліна.
-
Нахилитися вниз наскільки це можливо.
( Розслабити шийні м’язи і розтянути м’язи спини)
-
Сидячи на підлозі ( поза “лотос”) взяти руки у “замок” за спиною.
-
Хребет тримати прямо.Дуже повільно підіймати руки, випрямлені в ліктях вгору. ( Затриматись , полічити до 5 )
-
У позі “ лотос” ліву руку за спину між лопаток долонею від себе,а праву руку через плече і взяти руки у “ замок”.
-
Легенько потягти руку, щоб відчути напруження м’язів плеча.
-
Вправа виконується для кожного боку.
( Ця вправа запобігає викривленню хребта в грудному відділі)
- Лікувальні вправи для плоскостопості.
-
Згинати та розгинати пальці ноги.
-
Почерзі піднімати й опускати великий палець на одній і на другій нозі.
-
Почерзі піднімати й опускати стопу.
-
Піднімаємось і опускаємось на пальцях ноги.
-
Почерзі опиратись на зовнішній бік стопи.
Виконуйте ці вправи під час ранкової гімнастики, коли м’язи не напружені, на уроках фізичного виховання. Вправи повторювати 10- 12 разів.