Урок 81/ Тема "Букви е, о, и у прикметникових суфіксах –ев- (-єв-), -ов- (-йов, -ьов), -ин-, _їн-, -ичн-». Зміни приголосних при творенні відносних прикметників. Аналіз творів."

Про матеріал
Розробка уроку розрахована для учнів 6 класу з теми "Прикметник". Тема уроку "Букви е, о, и у прикметникових суфіксах –ев- (-єв-), -ов- (-йов, -ьов), -ин-, _їн-, -ичн-». Зміни приголосних при творенні відносних прикметників. Аналіз творів."
Перегляд файлу

Урок 81

Тема. Букви е, о, и у прикметникових суфіксах –ев- (-єв-), -ов- (-йов, -ьов), -ин-, _їн-, -ичн-». Зміни приголосних при творенні відносних прикметників.    Аналіз творів.

Мета:  вивчити орфограми «Букви е, о, и в прикметникових суфіксах –ев-, (-єв), -ов- (-йов, -ьов), -ин, -ін, -ичн-; навчити утворювати прикметники з іменників; формувати орфографічні вміння; розвивати мовленнєві навички, пам’ять, увагу, аналітичні вміння; виховувати повагу до надбань світової  культурної спадщини.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу; формування практичних умінь і навичок.

Методично-дидактичне забезпечення: підручник (Ермоленко С.Я. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук. – К. : Грамота, 2014. – 272 с.; іл.), таблиця ( модель ЗХД ),  пам’ятка «План аналізу твору-опису», навчальний посібник із орфографії.

Перебіг уроку

І. Етап орієнтації.

         Емоційна хвилинка. 

   "Незакінчене речення".

1. Я бажаю собі...

2. Я бажаю однокласникам...

3. Я бажаю вчителеві...

ІІ. Етап  цілепокладання.

  1.   Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

2.    Слово вчителя.

 Тема нашого уроку – Букви е, о, и у прикметникових суфіксах –ев- (-єв-), -ов- (-йов, -ьов), -ин-, _їн-, -ичн-». Зміни приголосних при творенні відносних прикметників.

        Пропоную Вам  сформулювати мету уроку за опорними словами:

  ми маємо повторити ...

  і закріпити ...

 для того, щоб ….

ІІІ. Етап проектування.

   1. Заповнити таблицю ( модель ЗХД ).

   2. Аналіз творів-описів.

   3. Гра "Географічний прикметник".

   4. Робота за варіантами.

   5. Мовне порівняння.

   6. Робота за підручником.

   7. Фізкультхвилинка.

   8. Гра «Словотвір».

   9. Фразеологічна хвилинка.

  10. Вправа «Мікрофон».

ІV. Етап організації виконання плану.

             1.Заповнити таблицю ( модель ЗХД )

Що  знаємо?

Про що  хочемо дізнатися?             

Про що  дізналися?

 

 

 

 

2. Загальна оцінка вчителем творів-описів та їх аналіз за планом.

                                   План аналізу твору

  • Чи розкрито в тексті твору тему?
  • Чи втілено головну думку?
  • Чи вдало дібрано та систематизовано матеріал?
  • Чи правильно поєднано типи мовлення?
  • Чи дотримано вимоги стилю?
  • Чи є вдалою композиція твору?
  • Охарактеризуйте рівень мовного оформлення.

2.1.Оголошення результатів навчальних досягнень.

2.2.Колективна робота над типовими помилками.

2.3.Індивідуальна робота учнів над помилками. Допомога вчителя слабо підготовленим учням.

3. Гра «Географічний прикметник».

      Утворити від іменників прикметники, визначити їх групу за значенням та будову.

        Харків – харківський.

Валки – валківський.

Слобожанщина – слобожанський.

Донецьк – донецький.

Вінниця – вінницький.

Хмельницьк – хмельницький.

Дрогобич – дрогобицький.

Сиваш – сиваський.

Запоріжжя – запорізький.

         4. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу на основі навчального посібника із орфографії (розданий кожному варіанту).

 Ознайомитися з правилами, виписати в зошит приклади.

                  Літери о, е, є в суфіксах –ов-, -ев- (-єв-)

  •           -ов- після твердих приг.: вітровий, казковий, кварцовий, палацовий;

            після шиплячих (ж,ч,ш,щ), м’яких приг. та й, якщо наголос на закінченні: бойовий, гайовий, грошовий, дійовий, дощовий, життьовий;

           у присвійних прикм., утворених від іменників твердої групи: майстер-майстрова, майстрове, Шевченко - Шевченкова, Шевченкове;

  •           -ев- після м’яких приг., шиплячих, якщо наголос на основі, суфіксі: квітневий, овочевий, грушевий,  ситцевий;

           у присвійних прикм., утворених від іменників м’якої та мішаної груп: Ігор - Ігорева, Ігореве, сторож - сторожева, сторожеве;

  •           -єв- після м’яких н, т, й: алюмінієвий, дієвий, життєвий, суттєвий;

           у присвійних прикм., утворених від іменник. м’якої та мішаної груп, після голосного: Андрій - Андрієва, Андрієве.

Літери и, і, ї в суфіксах –ичн-, -ічн- (-їчн-), -ин-, -їн-

  •           -ичн- за правилом “дев’ятки” ( після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р): класичний, математичний, ортопедичний;
  •           -ічн- після решти приг.:   академічний, археологічний;
  •           -їчн- після голосних: архаїчний, прозаїчний;
  •           -ин- після приг.: баба -  бабин, Галя -  Галин, тітка – тітчин;
  •           -їн- після голосних, й: Марія - Маріїн, Софія – Софіїн.

5. Мовне порівняння.

    Зіставити матеріал підручника із правилами в посібнику, пояснити різницю, доповнити.

      - Чи впливає твердість(м’якість) приголосного на вживання суфіксів?

- А шиплячі звуки?

- Наголос?

- Подовження м’яких приголосних пов’язане із яким суфіксом?

- На які суфікси діє правило «дев’ятки»?

    6. Робота за підручником.

  Виконати вправу 414 (письмово).

Утворіть від поданих іменників прикметники. Запишіть.

   7. Фізкультхвилинка.

        Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться, 

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

    8. Гра «Словотвір».

   Утворити прикметники від іменників, визначити словотворчі морфеми, пояснити орфограми «Букви е, о, и в прикметникових суфіксах -ев-, (-єв-), -ов-     (-йов, -ьов), -ин, -ін, -ичн-».

     Груша, сторож, явір, гриб, життя, тітка, сваха, жінка, мураха, літр, вишня, Надія, Юлія, соловей, матч, гроші, математика, герой, академія.

  9. Фразеологічна хвилинка.

       Розкрити значення фразеологізмів Аріаднина нитка, ахіллесова п’ята.

 

                                    Матеріал для вчителя

 

                                     Аріаднина нитка. Нитка Аріадни

Згідно із давньогрецьким міфом, у лабіринті на острові Крит жила жорстока потвора — Мінотавр, яка мала тіло людини і голову бика. Кожні дев’ять років жителі Афін віддавали йому в жертву сім юнаків і сім дівчат. Відважний Тезей був серед чотирнадцяти нещасних. Дочка критського царя Аріадна вподобала його і потай дала йому клубок ниток та гострий меч. Тезей прив’язав кінець рятувальної нитки біля входу в лабіринт і, розмотуючи клубок, пішов заплутаними ходами. Перемігши Мінотавра, він за допомогою чудової Аріадниної нитки знайшов шлях і вивів приречених.

 У переносному значенні «нитка Аріадни» означає дороговказ, провідну нитку, порятунок.

                                               Ахіллесова п’ята

За давньогрецькою легендою, морська богиня Фетіда, бажаючи зробити свого сина Ахілла безсмертним і невразливим для ворожих стріл, скупала його у водах священної річки Стікс. Та, купаючи, вона тримала дитину за п’яту, якої не торкнулася вода, тож п’ята залишилася незахищеною. Ахіллес виріс і став непереможним воїном. Однак в одному з боїв стріла, спрямована рукою бога Аполлона, вразила його в п’яту, і герой загинув.

 З того часу будь-яке слабке, вразливе місце в людини називають ахіллесовою п’ятою.

    V. Контрольно-оціночний етап.

 Вправа «Мікрофон».

 – Що ви з’ясували?

 – Чи вдалося досягнути мети? Яким чином?

 – Виконання яких завдань викликало труднощі?

 – Що виявилося найважливішим?

 – Над чим варто ще попрацювати?

 – Чи справдилися очікування від уроку?

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал , с.173-174; виконати вправу 415.

Виписати з підручника «Художня культура» 3-4 речення з прикметниками, утвореними суфіксальним способом.

 

docx
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
1595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку