Урок 84
Тема. Написання -н- і -нн- у прикметниках.
Мета: вчити правопису -н- і -нн- у прикметниках; формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання; розвивати здатність аналізувати, співставляти, порівнювати; удосконалити усне та писемне мовлення; виховувати любов до природи, почуття краси до рідного слова, культуру мовлення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методично-дидактичне забезпечення: підручник (Ермоленко С.Я. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук. – К. : Грамота, 2014. – 272 с.; іл.), таблиця ( модель ЗХД ), словник-довідник із культури української мови, фразеологічний словник.
Перебіг уроку
І. Етап орієнтації.
Емоційна хвилинка.
Підніміть руки вгору, "спіймайте" уважність, наполегливість, творчість, добро, "пригорніть все до серці" і тихенько сядьте.
ІІ. Етап цілепокладання.
Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Проблемне запитання.
- Чому по-різному пишуться слова священний і священик?
- Чому не подвоюється -н- у словах класний, гречаний,солоний?
- Чи достатньо вам знань, аби правильно записати ці прикметники?
- Чи важливо це знати? Чому?
ІІІ. Етап проектування.
1.Заповнити таблицю ( модель ЗХД ).
2.Орфографічний практикум.
3.Мовна розминка «Скарбничка знань».
4.Колективне дослідження-зіставлення.
5.Робота біля дошки.
6.Фізкультхвилинка.
7.Коментоване письмо.
8. «Підказує словник».
9.Фразеологічна хвилинка.
10.Творча робота.
11.Вибірковий диктант.
12. Вправа «Мікрофон».
ІV. Етап організації виконання плану.
1. Заповнити таблицю ( модель ЗХД ).
Що знаємо? |
Про що хочемо дізнатися? |
Про що дізналися? |
|
|
|
2. Орфографічний практикум
Записати слова, пояснити орфограми.
Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамований, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/врожайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гайний. не/гарячий, а холодний, не/дбалий.
3. Мовна розминка «Скарбничка знань».
1. Наголошування слів: березневий, вітровий, бойовий, грошовий, грушевий, дієвий, ситцевий.
2. Знайти орфографічну помилку: Андрієв, Ігорев, стилєвий, життьовий, сторожива.
3. Відмінкові закінчення прикметників (провідміняти): безкраїй, безкрайній, довгий.
4. Слововживання: кохати рідний край, полюбляти дівчину, любити суниці, упадати в око.
4. Колективне дослідження-зіставлення.
Прочитати правила в підручнику, с.179 ,зіставити зі схемою на дошці, дібрати власні приклади.
Подвоєні літери
-нн- з основою на н: стіна-стінний, день-денний;
з наголош. суф. –енн-, -анн- (-янн-), що означають збільшену міру ознаки: невблаганний, неоціненний, страшенний, здоровенний;
у прикм. священний, огненний, благословенний, блаженний;
-н- у прикм. з суф. –ин-(-їн-), -ан- (-ян-), -ен-, -н-: буквений, дерев’яний.
5. Робота біля дошки.
До кожного з поданих прикметників дібрати слово з твірною основою. Визначити спосіб творення, позначити словотворчий суфікс. Пояснити написання н та нн. Пояснити відмінність у значенні виділених слів.
Старовинний, годинний, мільйонний, глиняний, вечірній, тонкорунний, блаженний, гречаний, шипшинний, мишиний, машинний, калинниковий, калинняків.
Для довідок.
Калинник – пиріг з малиною. Калинняк – зарості малини.
6. Фізкультхвилинка.
Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
7. Коментоване письмо.
Спишіть текст, вибираючи правильний варіант написання ( на основі вправи 428 ).
8. "Підказує словник".
Ознайомитись із словниковими статтями. Витлумачені в них слова ввести до самостійно складених речень. Пояснити вживання в цих словах н та нн. Скласти словникові статті, що витлумачують лексичне значення слів нездоланий – нездоланний.
НЕЗБАГНЕНИЙ – НЕЗБАГНЕННИЙ
Незбагнений. Якого не збагнули, не зрозуміли. Жила в ньому незбагнена потреба самоутвердження.
Незбагненний. Якого не можна збагнути, зрозуміти. Незбагненна мудрість. Синоніми: надзвичайний, феноменальний.
НЕСКАЗАНИЙ – НЕСКАЗАННИЙ
Несказаний. Не виражений словами, невисловлений. Несказані слова.
Несказанний. Надзвичайний, невимовний. Несказанне горе. Несказанна краса.
Словник-довідник
із культури української мови.
9. Фразеологічна хвилинка.
Розкрити значення фразеологізмів горобина ніч, , лебедина пісня, пояснити орфограми. Усно скласти з ними речення.
Матеріал для вчителя
Горобина ніч
Упродовж літа буває декілька буряних ночей із градом, зливою і грозою. Злива інколи настільки сильна, що виганяє горобців зі схову, і вони літають усю ніч, жалібно цвірінькаючи. Тому такі ночі називають горобиними. За народними уявленнями, в цей час нечиста сила справляє весілля. Тоді в небі лунає грім та вдаряють блискавиці: то Бог воює з нечестивцями. Різне птаство не знаходить собі місця, кричить і від страху ховається ближче до землі; несамовито реве худоба, стає страшно і людині, а тому запалюють страсні свічки. У деяких місцевостях вважали, що існує три такі ночі: перша — коли цвіте горобина, друга — коли починають цвісти ягоди, третя — коли ці ягоди зовсім достигають.
Горобців у народі також пов’язують із нечистою силою. Поширеним було повір’я, буцімто восени буває одна дуже бурхлива ніч, з громами і блискавками, коли злий дух збирає всіх горобців, насипає їх повні чвертки, тільки згортаючи долонею гірку: що в чвертці, то забирає собі, а що згорнуто, те лишається і плодиться далі. Справді, після таких ночей горобців стає менше.
Фразеологізм «горобина ніч» іноді вживають у значенні: несподівані події, які можуть привести до непередбачуваних результатів; бурхливе з’ясування стосунків.
Лебедина пісня
Вислів відомий ще з античних часів. Він оснований на народному повір’ї, начебто лебідь співає тільки раз у житті — перед смертю. Його голос нагадує приємне звучання срібного дзвоника, а останній подих дуже мелодійний.
Найчастіше вислів «лебедина пісня» уживають, коли йдеться про останній твір митця.
10. Творча робота.
Скласти міні-оповідання, виконавши попередньо завдання.
Від поданих слів за допомогою суфіксів утворити прикметники, що означають збільшену ознаку. Виділити суфікси, позначити місце наголосу, ввести їх у текст.
Страшний, високий, здоровий, широкий, сильний, товстий.
V. Контрольно-оціночний етап.
1. Вибірковий диктант (усно).
Із речень релігійної тематики вибрати застарілі (старослов’янського походження) прикметники з подвоєнням н.
Благословенная в женах, святая праведная мати Святого Сина на землі (Т.Шевченко). Блаженний муж, що йде на суд неправих і там за правду голос свій підносить (І.Франко). Співай, душе моя, могутню пісню Богу, натхненний зміст налий у мене, в форму вбогу… (Б.-І.Антонич). Очисть, о щедрий мій, душі моєї рани – отверзи двері покаянні! (М.Філянський). Лякається, трясеться Ірод окаянний… (Зореслав). Я розумію людські болі, серця їх зранені до тла, бо й сам не раз благав у Бога спасенний дух Його тепла (Л.Малецький).
2. «Мікрофон».
Здійснення самоконтролю роботи за питаннями:
– Що ви з’ясували?
– Чи вдалося досягнути мети? Яким чином?
– Виконання яких завдань викликало труднощі?
– Що виявилося найважливішим?
– Над чим варто ще попрацювати?
– Чи справдилися очікування від уроку?
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника, с.179-181; виконати вправу 432(ІІ).
Пошукове завдання. З народного календаря випишіть прикмети, де будуть слова на вивчені орфограми «Написання –н- і –нн- у прикметниках».