Урок 84. Тема "Написання -н- і -нн- у прикметниках".

Про матеріал
Розробка уроку розрахована на учнів 6 класу при вивченні теми "Прикметник".
Перегляд файлу

Урок 84

Тема. Написання -н- і -нн- у прикметниках.

Мета:      вчити правопису -н- і -нн- у прикметниках; формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання; розвивати здатність аналізувати, співставляти, порівнювати; удосконалити усне та писемне мовлення; виховувати любов до природи, почуття краси до рідного слова, культуру мовлення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методично-дидактичне забезпечення: підручник (Ермоленко С.Я. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук. – К. : Грамота, 2014. – 272 с.; іл.),  таблиця ( модель ЗХД ), словник-довідник із культури української мови, фразеологічний словник.

                                               Перебіг уроку

 І. Етап орієнтації.

    Емоційна хвилинка.

Підніміть руки вгору, "спіймайте" уважність, наполегливість, творчість, добро, "пригорніть все до серці" і тихенько сядьте.

         ІІ. Етап цілепокладання.

  Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Проблемне запитання.

- Чому по-різному пишуться слова священний і священик?

- Чому не подвоюється  -н- у словах класний, гречаний,солоний?

- Чи достатньо вам знань, аби правильно записати ці прикметники?

- Чи важливо це знати? Чому?

ІІІ. Етап проектування.

1.Заповнити таблицю ( модель ЗХД ).

2.Орфографічний практикум. 

3.Мовна розминка «Скарбничка знань». 

           4.Колективне дослідження-зіставлення.

           5.Робота біля дошки.

           6.Фізкультхвилинка.

           7.Коментоване письмо.     

           8. «Підказує словник».

           9.Фразеологічна хвилинка.

          10.Творча робота.

          11.Вибірковий диктант.

          12. Вправа  «Мікрофон».

ІV. Етап організації виконання плану.

     1. Заповнити таблицю ( модель ЗХД ).

 

Що  знаємо?

Про що  хочемо дізнатися?             

Про що  дізналися?

 

 

 

 

     2. Орфографічний практикум

     Записати слова, пояснити орфограми.

   Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамований, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/врожайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гайний. не/гарячий, а холодний, не/дбалий.

    3.  Мовна розминка «Скарбничка знань».

      1.  Наголошування слів:  березневий, вітровий, бойовий, грошовий, грушевий, дієвий, ситцевий.

     2. Знайти орфографічну помилку:  Андрієв, Ігорев, стилєвий, життьовий, сторожива.

     3. Відмінкові закінчення прикметників (провідміняти):   безкраїй, безкрайній, довгий.

     4. Слововживання:  кохати рідний край, полюбляти дівчину, любити суниці, упадати в око.

        4.  Колективне дослідження-зіставлення.

     Прочитати правила в підручнику, с.179 ,зіставити зі схемою на дошці, дібрати власні приклади.

                                        Подвоєні  літери

-нн- з основою на н: стіна-стінний, день-денний;

з наголош. суф. –енн-, -анн- (-янн-), що означають збільшену міру  ознаки: невблаганний, неоціненний, страшенний, здоровенний;

у прикм. священний, огненний, благословенний, блаженний;

 -н-   у прикм. з суф. –ин-(-їн-), -ан- (-ян-), -ен-, -н-: буквений, дерев’яний.

      5.  Робота біля дошки.

     До кожного з поданих прикметників дібрати слово з твірною основою. Визначити спосіб творення, позначити словотворчий суфікс. Пояснити  написання н та нн. Пояснити відмінність у значенні виділених слів.

     Старовинний, годинний, мільйонний, глиняний, вечірній, тонкорунний, блаженний, гречаний, шипшинний, мишиний, машинний, калинниковий, калинняків.

    Для довідок.

Калинник – пиріг з малиною. Калинняк – зарості малини.

      6. Фізкультхвилинка.

Раз – підняти руки вгору,

Два –нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги,

Три, чотири – прямо стати,

Будем знову починати.

Хто зуміє присідати

І ногам роботу дати?

Раз – піднялись, два – присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк. 

  7.  Коментоване письмо.   

Спишіть текст, вибираючи правильний варіант написання ( на основі вправи 428 ).

  8. "Підказує словник".     

      Ознайомитись із словниковими статтями. Витлумачені в них слова ввести до самостійно складених речень. Пояснити вживання в цих словах н та нн. Скласти словникові статті, що витлумачують лексичне значення слів нездоланий –  нездоланний.

НЕЗБАГНЕНИЙ – НЕЗБАГНЕННИЙ

Незбагнений. Якого не збагнули, не зрозуміли. Жила в ньому незбагнена потреба самоутвердження.

Незбагненний. Якого не можна збагнути, зрозуміти. Незбагненна мудрість. Синоніми: надзвичайний, феноменальний.

НЕСКАЗАНИЙ – НЕСКАЗАННИЙ

Несказаний. Не виражений словами, невисловлений. Несказані слова.

Несказанний. Надзвичайний, невимовний.  Несказанне горе. Несказанна краса.

Словник-довідник

із культури української мови.

    9. Фразеологічна  хвилинка.

        Розкрити значення фразеологізмів горобина ніч, , лебедина пісня, пояснити орфограми. Усно скласти  з ними речення.

                             Матеріал для вчителя

                                    Горобина ніч

Упродовж літа буває декілька буряних ночей із градом, зливою і грозою. Злива інколи настільки сильна, що виганяє горобців зі схову, і вони літають усю ніч, жалібно цвірінькаючи. Тому такі ночі називають горобиними. За народними уявленнями, в цей час нечиста сила справляє весілля. Тоді в небі лунає грім та вдаряють блискавиці: то Бог воює з нечестивцями. Різне птаство не знаходить собі місця, кричить і від страху ховається ближче до землі; несамовито реве худоба, стає страшно і людині, а тому запалюють страсні свічки. У деяких місцевостях вважали, що існує три такі ночі: перша — коли цвіте горобина, друга — коли починають цвісти ягоди, третя — коли ці ягоди зовсім достигають.

 Горобців у народі також пов’язують із нечистою силою. Поширеним було повір’я, буцімто восени буває одна дуже бурхлива ніч, з громами і блискавками, коли злий дух збирає всіх горобців, насипає їх повні чвертки, тільки згортаючи долонею гірку: що в чвертці, то забирає собі, а що згорнуто, те лишається і плодиться далі. Справді, після таких ночей горобців стає менше.

 Фразеологізм «горобина ніч» іноді вживають у значенні: несподівані події, які можуть привести до непередбачуваних результатів; бурхливе з’ясування стосунків.

 

                                        Лебедина пісня

Вислів відомий ще з античних часів. Він оснований на народному повір’ї, начебто лебідь співає тільки раз у житті — перед смертю. Його голос нагадує приємне звучання срібного дзвоника, а останній подих дуже мелодійний.

 Найчастіше вислів «лебедина пісня» уживають, коли йдеться про останній твір митця.

  10. Творча робота.

     Скласти міні-оповідання, виконавши попередньо завдання.

     Від поданих слів за допомогою суфіксів  утворити прикметники, що означають збільшену ознаку. Виділити суфікси, позначити місце наголосу, ввести їх у текст.

    Страшний, високий, здоровий, широкий, сильний, товстий.

V. Контрольно-оціночний етап.

    1. Вибірковий диктант (усно).

        Із речень релігійної тематики вибрати застарілі (старослов’янського походження) прикметники з подвоєнням  н.

      Благословенная в женах, святая праведная мати Святого Сина на землі (Т.Шевченко). Блаженний муж, що йде на суд неправих і там за правду голос свій підносить (І.Франко). Співай, душе моя, могутню пісню Богу, натхненний зміст налий у мене, в форму вбогу… (Б.-І.Антонич). Очисть, о щедрий мій, душі моєї рани – отверзи двері покаянні! (М.Філянський). Лякається, трясеться Ірод окаянний… (Зореслав). Я розумію людські болі, серця їх зранені до тла, бо й сам не раз благав у Бога спасенний дух Його тепла (Л.Малецький).

    2. «Мікрофон».

     Здійснення самоконтролю  роботи  за питаннями:

– Що ви з’ясували?

– Чи вдалося досягнути мети? Яким чином?

– Виконання яких завдань викликало труднощі?

– Що виявилося найважливішим?

– Над чим варто ще попрацювати?

– Чи справдилися очікування від уроку?

VІ. Домашнє завдання.

             Опрацювати теоретичний матеріал підручника, с.179-181; виконати вправу 432(ІІ).

             Пошукове завдання. З народного календаря випишіть прикмети, де будуть слова на вивчені орфограми «Написання –н- і –нн- у прикметниках».

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
1050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку