План-конспект уроку №9 інтегрованого курсу "Мистецтво" для 6 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.
Клас |
6-а |
6-б |
6-в |
6-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 9.
Тема. Пластика, музика, слово. Вокально-хорові жанри.
Мета: Ознайомити з особливостями вокально-хорової музики та поняттям “хорова музика”, історією її розвитку та характерними ознаками. Ознайомити учнів з поняттям розподілу голосів у хорі, пригадати різновиди хорових колективів, пригадати знайомі хорові жанри, ознайомити з творчістю Максима Созонтовича Березовського.
Формування ключових компетентностей:
-загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;
-міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;
-вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;
-предметних компетентностей:
-знайомити учнів з історією виникнення музичного мистецтва, формувати уявлення про перші музичні інструменти, імітацію, значення голосу людини в розвитку музичного мистецтва.
Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та знаходити на слух характерні ознаки хорової музики, висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння на слух впізнавати жанрові ознаки музичного твору й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу. Розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики. Розвивати творчі здібності учнів, естетичний смак.
Виховувати інтерес до слухання класичної музики та виконання дитячих пісень різної тематики, виховувати інтерес та любов до музики як виду мистецтва. Через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва, зокрема образотворчого.
Обладнання: фортепіано, дошка, комп’ютер, аудіозаписи, мультимедійна презентація, відеозаписи, ударні інструменти, дитячі шумові інструменти, qr-коди(як роздатковий матеріал або як наочний матеріал), підручники, пісенники.
Тип уроку: комбінований, урок введення в тему
Хід уроку:
І. Вхід учнів до класу під звучання Лакрімози з Реквієму В.А.Моцарта.
ІІ. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізаці опорних знань.
-Учні, пригадайте, що ми з вами робили минулого уроку?
-Які пісні виконували?
-Що ми в вами слухали?
IV.Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку.
Слово вчителя: З глибокої давнини люди шанують хоровий спів. Спільне вокальне виконання супроводжувало людину скрізь – у військовому поході, під час роботи та відпочинку. Як і в минулому звучання хору сьогодні захоплює публіку своєю потужністю, мелодійністю, викликає позитивні емоції. Особливий вплив на людину має духовна хорова музика. Саме про це ми будемо сьогодні з вамиговорити на уроці.
V. Розповідь-бесіда про вокально-хорову та духовну музику.
Духовна музика або літургійна музика — вокальні або вокально-інструментальні (інколи інструментальні) твори на канонічні, релігійні за змістом тексти або сюжети[1]. Насамперед до духовної музики відносять твори, призначені до виконання під час богослужінь, проте з поглибленням секуляризації мистецтва, чимало жанрів духовної музики трансформувалися у світські, зберігши однак релігійне спрямування.
Серед найбільш відомих авторів духовної музики — Йоганн Себастьян Бах («Страсті за Матвієм», «Висока меса»), В. А. Моцарт (Реквієм, меса до-мінор), Дж. Верді (Реквієм, «Чотири духовні п'єси»), С. Рахманінов («Всенощна», «Літургія Івана Златоуста») та інші.
Класичні зразки української духовної музики створили М. Березовський, Д. Бортнянський, А. Ведель (духовні концерти), С. Воробкевич, М. Леонтович (Літургія св. Івана Златоустого, частини Всенощної), К. Стеценко та інші. Твір М. Лисенка «Боже великий, єдиний» став духовним гімном українців всього світу. Піонером у дослідженні музичного матеріалу українських духовних музично-поетичних текстів був духовний композитор і етнограф О. Вітошинський.
Значний сплеск інтересу до духовної музики в Україні спостерігається з 1990-х років після здобуття Україною незалежності і зняття обмежень на пропаганду релігійних творів. Першою після великої перерви значною роботою в цьому жанрі стали «Літургії» Л. Дичко (1989, 1990). Надалі до духовної музики звертались такі композитори, як Є. Станкович, М. Скорик, В. Степурко, Г. Гаврилець, пізніше — В. Сильвестров[2]. Значний внесок у відродження та популяризацію української духовної музики зробив Микола Гобдич, засновник фестивалю «Золотоверхий Київ» та хорового колективу «Київ», у виконанні якого багато творів української духовної музики прозвучали вперше.
Композитори створюють духовні хорові твори в різних жанрах, одним з яких є ораторія. Це великий багаточастинний твір для солістів, хору й оркестру, написаний зазвичай на драматичний сюжет. Музика ораторія вирізняється особливою урочистістю. Піднесеність звучаня хору підсилюється могутнім звучанням симфонічного оркестру. Із жанром ораиторії пов’язана традиція вставати під час її звучання. А було це так. Коли величезна ораторія німецького композитора Г.-Ф. Генделя «Месія» виконувалая в Лондоні, король Георг ІІ так розхвилювався від перших звуків, що підхопився з свого місця. За ним піднявся весь зал. Назва цієї ораторії пов’язана ії християнським розумінням постаті Ісуса Христа як месії.
VI. Слухання Георг Фрідріх Гендель. Ораторія «Месія» (фрагмент).
Ге́орг Фрі́дріх Ге́ндель (нім. Georg Friedrich Händel, 23 лютого 1685, Галле, Німеччина — 14 квітня 1759, Лондон) — німецький та англійський композитор епохи бароко в музиці, який мешкав спочатку в Німеччині, де і народився, а потім у Великій Британії, де скінчив свій життєвий шлях. Найвідоміший твір — «Месія», ораторія на тексти Біблії короля Якова, що звичайно виконується на Різдво Христове. Глибоко вплинув на багатьох пізніших композиторів, включаючи Гайдна, Моцарта і Бетховена
Запитання до учнів:
-Спробуйте визначити виконавський склад ораторії.
-Уявіть виконання цього твору не хором, а солістом. Як зміниться його звучання?
VII. Слухання Лакрімоза (Слізний день) Реквієм В.А.Моцарт.
-Пригадайте, що ми з вами говорили на попередніх уроках про В.А.Моцарта та його заупокійну месу.
Пригадаймо що таке реквієм. Це заупокійна меса.
Меса – масштабний вокальний або вокальнео-інструментальний твір циклічної будови. У православних та греко-католицьких храмах меси мають назву літургія й виконується хором а капела – без інструментального супроводу.
Українська духовна хорова музика, яка розвивається вдпродовж вже тисячі років, має свої видатні надбання, зокрема, особливий жанр – хоровий концерт. Це циклічний твір для чотирьохголосного твору а капела. У період виникнення жанру хорові концерти признанчалися для виконання під час богослужінь, проте їх можна почути в концертних залах.
Слухання.
Запитання до учнів:
-Чи схожа ця частина реквієму з тією що ми слухали на попередніх уроках День гніву?
-Які емоції викликає у вас ця пісня?
-Як ви вважаєте, чому Слізний день звучить саме так, а День гніву по їншому?
-Яка частина з прослуханих подобається вам більше?
VIII. Закріплення знань по поняттях.
Запитання до учнів:
-Що таке ораторія?
-Що таке реквієм?
-Що таке меса?
-Що таке а капела?
-Що таке хоровий концерт?
Гра «Запитання з конверту» (учнім пропонується конверт з картками на яких написані терміни на які вони повинні дати відповідь).
ІХ.Вокально-хорова робота.
Розспівування.
-На одному звуці по півтонах у висідному і нисхідному порядку.
-Мі ме ма мо му. Ді де да до ду. Ті те та то ту. На одному звуці по півтонах у висідному і нисхідному порядку.
-На актикуляцію брі бре бра бро бру. На одному звуці по півтонах у висідному і нисхідному порядку.
-На кількох звуках( до ре мі ре до), (до мі соль мі до). По півтонах у висідному і нисхідному порядку.
Розучування укр.нар. пісні «Розпустили кучері дівчата».
Х. Підсумок уроку.
Запитання до учнів:
-Що нове для себе ви сьогодні відкрили?
-Що сподобалось на цьому уроці вам найбільше?
-З якими хоровими жанрами ви ознайомилися?
-Доберіть слова-характеристики до поняття «духовна музика».
-Який відомий композитор написав ораторію «Месія»?
-Як перекладається з латинської Лакрімоза?
ХІІ. Вихід учнів з класу під ораторію «Месія» Г.Ф.Гендель.