До уваги учителів суспільних дисциплін подано розробку уроку та навчально-методичні матеріали з теми: "Права людини" для 9 класу. У матеріалах можна знайти приклади учнівських презентацій та буклетів, що готуються випереджувальним навчанням для реалізації на уроці.
Реєстраційна анкета
Урок, Основи правознавства, 9 клас
Тема уроку: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.
Мета і завдання: розкрити особливу роль прав і свобод людини у відносинах особи і держави;
розглянути взаємозв’язок між конституційними правами та обов’язками.
Очікувані результати: учні зможуть пояснити та навчитись застосовувати поняття «права і свободи людини», «конституційні обов’язки»;
висловлювати власні судження про взаємозв’язок між правами і обов’язками.
Час проведення: 45 хвилин.
Хід уроку
Рівність прав не в тому,
що всі ними користуються,
а в тому,
що вони всім надані.
Сенека
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Учитель правознавства (далі учитель): Ми всі у повсякденному житті часто говоримо: "Я маю право", "Права людини", "Це моє право".
Запитання до учнів: (усний асоціативний кущ) Як ви розумієте: що означає поняття "право" в житті людини?
III. Вивчення нового матеріалу. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель: Сьогодні на уроці ми будемо говорити про права, свободи та обов’язки людини. З’ясуємо особливу роль прав і свобод у відносинах між людьми, особи та держави, значення захисту прав людини і громадянина на основі аналізу нормативно-правових актів.
Епіграфом нашого уроку є слова відомого філософа Сенеки: «Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані».
Визначення емоційної готовності до уроку
Учитель: (кожен з учнів отримує сигнальні картки із смайликами-індикаторами настрою). Зараз кожен із вас має обрати картку, що відповідає вашому настрою в цей час, і підняти її. Для кращого орієнтування із смайликами ви можете побачити розшифрування кожного з них на слайді. (Учні піднімають картки, учитель отримує змогу оцінити рівень емоційної готовності кожного учня до уроку)
Учитель: Права та свободи людини – це можливості, необхідні для її існування та розвитку.
Гра «Сонечко»
(Учні пишуть права і чіпляють їх до плакату із зображенням сонечка, розміщеного на дошці, коментуючи кожне з них).
Запитання: Чому права, які ви пропонуєте, такі різні?
(учні пояснюють, чому вони обрали такий широкий спектр прав)
Розповідь учителя про права та свободи людини інформативно – правові акти про права людини.
- Презентація 1 «Загальна декларація прав людини» – (учень 1 підготував випереджувальним навчанням). (Додаток 1)
- Обговорення презентації
Робота в групах:
Учитель: А тепер давайте об’єднаємось у групи. Для цього кожному з вас необхідно обрати елемент малюнка і знайти продовження даного малюнка серед однокласників. На одній стороні фрагмента буде символ вашої команди, а на другій – одне з прав дитини, яке ми обговоримо у другій частині уроку.
Наступники Учні Послідовники
Лікурга Солона Феміди
Учитель: Закони роботи в групах:
- Мова – лаконічна
- Справедливість і безпристрасність
- Свобода висловлювань
Завдання для груп.
(У конвертах учні отримують номери статей Загальної декларації прав людини. Знайомляться з їх змістом. Потім лідери груп виділяють зміст кожної статті, називають групу прав і свобод).
Загальна декларація прав людини |
Класифікація прав людини |
|
|
Громадянські; Політичні; Соціально-економічні; Культурні; Екологічні |
|
Учитель правознавства: задекларовані у ЗДПЛ права і свободи людини увійшли в текст міжнародних договорів і конвенцій, конституцій багатьох держав. Серед них є і Україна.
- Презентація 2 «Конституція України – Основний Закон нашої держава» (учень 2 підготував випереджувальним навчанням). (Додаток 2)
- Обговорення презентації.
Учитель:
Загальна декларація прав дитини |
Класифікація прав людини |
Конституція України |
|
|
|
- Чи потрібні дитині особливі права? (Мозковий штурм)
Завдання. Назвіть із невеликого переліку те, що, на вашу думку, закріплено в міжнародних документах як права дитини.
Завдання. Розгляньте складені з пазл раніше малюнки та користуючись текстом Конвенції про права дитини, визначте права, які мають діти.
- Презентація 3 «Конвенції ООН про права дитини» (учень 3 підготував випереджувальним навчанням). (Додаток 3)
Групи звітуються про виконану роботу.
Учитель: окремим учням було дано завдання провести соціологічне опитування по питанню "Чи порушуються права дитини у нашій школі?"
Учні повідомляють результати соціологічного опитування.
Учитель:
- Чи порушуються права людини в Україні?
Відповіді учнів.
Розповідь учителя про механізм захисту прав людини.
Учитель роздає буклети «Захисти себе, дитино!». (Додаток 4)
Учитель: Дотримання прав можливе лише тоді, коли кожен усвідомлює необхідність не тільки захищати свої права, а й поважати права іншого. Держава як регулятор правових відносин гарантує такий захист та формує спектр конституційних обов’язків. Отже, не менш важливим поряд із дотриманням прав людини є виконання обов’язків. Обов'язок – громадянська необхідність відповідати за свої дії, вчинки. Видатний німецький мислитель Г. Гегель відокремив чотири різновиди обов'язків:
· Обов'язок перед самим собою;
· Перед сім'єю;
· Перед державою;
· Перед іншими людьми.
Завдання. Учитель пропонує учням розглянути схему на с. 80 підручника (Т. Філіпенко, В. Сутковий) та прокоментувати зв’язок між правами, свободами та обов’язками людини.
Учитель: Який взаємозв’язок можна прослідкувати із схеми?
(Учні пояснюють практичний зв’язок між дотриманням прав та виконанням обов’язків).
Учитель:
Вправа «Асоціація»
У зошитах учні складають асоціативний кущ. Окремі учні зачитують результати роботи.
Учитель: (кожен з учнів повертається до сигнальних карток із смайликами-індикаторами настрою). Зараз кожен із вас знову має обрати картку, що відповідає характеристиці отриманих вами знань на уроці. Зверніть увагу, що значення смайликів трішки змінилося у порівнянні з початком уроку. (Учні піднімають картки, учитель отримує змогу оцінити рівень змін емоцій кожного учня в порівнянні з початком уроку).
V. Підсумок уроку.
Учитель: Відповідно до епіграфа уроку, наголосимо, кожному надані права, ними потрібно вміти користуватися і вміти захисти їх.
Учитель дякує учням за хорошу співпрацю і оцінює їхню роботу на уроці.
VI. Домашнє завдання. Опрацювати § 8, написати твір-есе на тему "Чим дитина відрізняється від дорослої людини у своїх правах".