Урок 9 клас " Складні речення з різними видами зв'язку"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 9 класу з теми " Складні речення з різними типами зв'язку" на основі поезій Михайла івасюка
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

План – конспект уроку

з української мови

« Складні речення з різними видами зв’язку»

 

О.Б.Олійник,

вчитель української мови та літератури

Гвіздівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів

Сокирянського району

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Тема: «Складні речення з різними видами зв’язку».

 Мета: сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити учнів визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій та їх структуру; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від  простих ускладнених речень; формувати творчі вміння  будувати схему і ставити відповідні розділові знаки;  дати загальне уявлення про творчість  Михайла Івасюка; виховувати любов до рідного краю – Буковини, до українського слова.

 Соціокультурна мета: література рідного краю.

 Тип уроку: інформативно-творчий проект.

 Обладнання: мультимедійна дошка, презентація до уроку, підручник, копії світлин письменника, картки для роботи в групах, , тексти уривків з творів М.Івасюка.

Це край мій буковинський

До болю український,

До згину дорогий!

Я жадібно вбираю

Його красу і силу духу.

М.Івасюк

Хід уроку

 I. Актуалізація опорних знань 

 1.    Перевірка домашнього завдання.

           2.  Презентація про складне речення.

    (Кожна група репрезентує свій проект-схему.)

 Перша група – складносурядне речення.

Друга група – складнопідрядне.

                  Третя група – безсполучникове.    

              

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 Вчитель. Чи випадково сьогодні звучатимуть поезії М. Івасюка?

У цілепокладаннях нашого уроку є теза  - виховувати любов до рідного слова,  яке плекали і плекають письменники Буковини. Серед них – Михайло Григорович Івасюк. Зверніть увагу на епіграф уроку. Це слова із його поезії -  своєрідний поетичний код - запрошення читача до Буковинської землі.

      Повідомлення учнів-пошуковці про письменника.

    ( Двоє учнів коротко знайомлять із життям і творчістю М.Г Івасюка)

   IIІ. Вивчення нового  матеріалу.

  1. Лінгвістичне дослідження.

Записати спроектовані  на мультимедійну дошку речення  та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення.

Визначити тип зв’язку у складному реченні.

   Віками в Чернівцях поряд проживали різні народи і протягом століть формувався дух , який можна відчути тільки в цьому місті , - дух багатокультурності, дух співжиття і взаємоповаги представників різних національностей. Тут, у багатомовному місті, було доведено, що народи можуть досягти визначних набутків у дусі спільної культури, що різні національній релігійні спільноти можуть мирно дійти до великої загальної ідеї.

   ( Учні роблять висновок, що  речення – складні, з різними типами зв’язку між частинами)

Вчитель. А тепер правильність своїх міркувань порівняйте із правилами у підручнику.

           2  Робота з підручником.

    (Опрацювання теоретичного матеріалу «Складні речення з різними видами    зв’язку»).

          3.Ділова гра « Вчитель-учень» ( робота в парах)

( Учні, які правильно провели лінгвістичне дослідження, сідають біля учнів, які не справилися із завданням , і пояснюють їм матеріал).  

    ІV.Закріплення знань, умінь і навичок.

  1.          Робота за методом «Ажурна пилка».

           (  Учні створюють три «домашні» групи, кожна з яких отримує картку з реченням, яке аналізуватиме. Учасник групи опрацьовує надану інформацію та опановує нею на рівні,  достатньому для обміну з іншими. Після завершення роботи «домашніх» груп учні розходяться по експертних групах, де стають експертами з окремого виду речення.        Кожна експерта група повинна вислухати всіх представників «домашніх» груп   і проаналізувати матеріал в цілому.

                       Після завершення роботи учні повертаються «додому». Кожен має поділитися інформацією, отриманою в експертній групі з членами своєї «домашньої» групи. )

                      Завдання для груп. Спостереження над структурою речень. Підкреслити головні і другорядні члени речення, визначити типи зв’язків між частинами, зобразити речення схематично.

I група.

                            Благословляю, сину, ті роки,

                            Що розчинили тобі навстіж двері

                            У царство творчості, і на папері

                           Лягли слова і ноти у рядки.

                                               ( М.Івасюк. « Благословляю, сину»)

II група.

                           Не йду – пливу на дошці з корабля,

                           Що став із блискавицями на битву,

                           Й не мариться на обрії земля,

                           Й шепочу ім’я сина, як молитву.

                                            ( М.Івасюк « Зі мною ніч безкрая»)

III група

                           Думки наївністю мене полонять –

                          Мо, в вічності намацаю стіну

                          І крізь шпаринку я тобі гукну,

                         Що я без тебе жити більш не годен.

                                          ( М.Івасюк. « Хворіють вікна»)

Висновки груп: у складному реченні частини можуть поєднуватись за допомогою безсполучникового і сполучникового, сурядного і підрядного зв’язків.

  1.  «Незакінчене речення».
  • У мові художньої літератури доцільно використовувати речення…
  • За допомогою складних речень з різними видами зв’язку можна передати…
  • У розглянутих поезіях є речення…

( Висновок про доцільність використання у мові художньої літератури речень з різними видами зв’язку)

3. Творча лабораторія. Вправа на розвиток асоціативного мислення.

      ( Учні читають проектований на дошку текст поезії Михайла Івасюка «Це край     мій  буковинський».)

Це край мій буковинський,

До болю український,

До згину дорогий!

Я жадібно вбираю

Його красу і силу духу.

Потрібним хочу бути,

Хоч рядовим,

Хоч стерновим,

Хоч ниткою вітрила

Земного й голосного корабля,

Який пливе до сонця.

   Вчитель. Які образи постали у вашій уяві?

Скласти розповідь-мініатюру про рідний край, використавши одне речення з різними видами зв’язку.

(Учні читають свої твори – мініатюри).

  1. Тест на встановлення відповідності. Робота з картками.

        ( Учні отримують картки.)

 Встановити відповідність між реченням і схемою, яка відображає його. Схеми проектуються на мультимедійну дошку.

  1.      Окрім занять літературною працею, Михайло Григорович Івасюк був  активним збирачем народної творчості, яку дуже любив і високо шанував;  він визнавав вплив фольклору на свою власну творчість, яка стала помітним явищем в українській літературі.
  2.    Засвідчила серйозний прихід в українську літературу письменника М.Івасюка його повість « Чуєш, брате мій», яка була опублікована в 1957 році і в якій автор розповідає про події 30-х років на Буковині.
  3.    Володимир Григорович добре розумів, що його праця, у яку він укладав своє серце, зможе жити лише тоді, коли нею будуть послуговуватись люди, земля, яку він називає Батьківщиною.

А. [  ], ( що  ( у яку) ), ( коли), ( яку).

Б. [  ], (яку);  [  ], ( яка).

В. [  ],  [   (яку);  (яка)   ].

Г. [  ],  (яка) і ( в якій).

V. Узагальнення вивченого. Рефлексія.

  • Я дізнався про…
  • Я навчився…
  • Я зрозумів…
  • Я пройнявся…
  • Мені сподобалось…

VІ. Домашнє завдання.

Виписати із поезій М.Г.Івасюка три речення з різними видами зв’язку. Зобразити речення схематично.

 

 

 

 

 

 

 

   

   

 

 

1

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку