План – конспект уроку
з української мови
« Складні речення з різними видами зв’язку»
О.Б.Олійник,
вчитель української мови та літератури
Гвіздівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Сокирянського району
Тема: «Складні речення з різними видами зв’язку».
Мета: сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити учнів визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій та їх структуру; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від простих ускладнених речень; формувати творчі вміння будувати схему і ставити відповідні розділові знаки; дати загальне уявлення про творчість Михайла Івасюка; виховувати любов до рідного краю – Буковини, до українського слова.
Соціокультурна мета: література рідного краю.
Тип уроку: інформативно-творчий проект.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація до уроку, підручник, копії світлин письменника, картки для роботи в групах, , тексти уривків з творів М.Івасюка.
Це край мій буковинський
До болю український,
До згину дорогий!
Я жадібно вбираю
Його красу і силу духу.
М.Івасюк
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Презентація про складне речення.
(Кожна група репрезентує свій проект-схему.)
Перша група – складносурядне речення.
Друга група – складнопідрядне.
Третя група – безсполучникове.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Чи випадково сьогодні звучатимуть поезії М. Івасюка?
У цілепокладаннях нашого уроку є теза - виховувати любов до рідного слова, яке плекали і плекають письменники Буковини. Серед них – Михайло Григорович Івасюк. Зверніть увагу на епіграф уроку. Це слова із його поезії - своєрідний поетичний код - запрошення читача до Буковинської землі.
Повідомлення учнів-пошуковці про письменника.
( Двоє учнів коротко знайомлять із життям і творчістю М.Г Івасюка)
IIІ. Вивчення нового матеріалу.
Записати спроектовані на мультимедійну дошку речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення.
Визначити тип зв’язку у складному реченні.
Віками в Чернівцях поряд проживали різні народи і протягом століть формувався дух , який можна відчути тільки в цьому місті , - дух багатокультурності, дух співжиття і взаємоповаги представників різних національностей. Тут, у багатомовному місті, було доведено, що народи можуть досягти визначних набутків у дусі спільної культури, що різні національній релігійні спільноти можуть мирно дійти до великої загальної ідеї.
( Учні роблять висновок, що речення – складні, з різними типами зв’язку між частинами)
Вчитель. А тепер правильність своїх міркувань порівняйте із правилами у підручнику.
2 Робота з підручником.
(Опрацювання теоретичного матеріалу «Складні речення з різними видами зв’язку»).
3.Ділова гра « Вчитель-учень» ( робота в парах)
( Учні, які правильно провели лінгвістичне дослідження, сідають біля учнів, які не справилися із завданням , і пояснюють їм матеріал).
ІV.Закріплення знань, умінь і навичок.
( Учні створюють три «домашні» групи, кожна з яких отримує картку з реченням, яке аналізуватиме. Учасник групи опрацьовує надану інформацію та опановує нею на рівні, достатньому для обміну з іншими. Після завершення роботи «домашніх» груп учні розходяться по експертних групах, де стають експертами з окремого виду речення. Кожна експерта група повинна вислухати всіх представників «домашніх» груп і проаналізувати матеріал в цілому.
Після завершення роботи учні повертаються «додому». Кожен має поділитися інформацією, отриманою в експертній групі з членами своєї «домашньої» групи. )
Завдання для груп. Спостереження над структурою речень. Підкреслити головні і другорядні члени речення, визначити типи зв’язків між частинами, зобразити речення схематично.
I група.
Благословляю, сину, ті роки,
Що розчинили тобі навстіж двері
У царство творчості, і на папері
Лягли слова і ноти у рядки.
( М.Івасюк. « Благословляю, сину»)
II група.
Не йду – пливу на дошці з корабля,
Що став із блискавицями на битву,
Й не мариться на обрії земля,
Й шепочу ім’я сина, як молитву.
( М.Івасюк « Зі мною ніч безкрая»)
III група
Думки наївністю мене полонять –
Мо, в вічності намацаю стіну
І крізь шпаринку я тобі гукну,
Що я без тебе жити більш не годен.
( М.Івасюк. « Хворіють вікна»)
Висновки груп: у складному реченні частини можуть поєднуватись за допомогою безсполучникового і сполучникового, сурядного і підрядного зв’язків.
( Висновок про доцільність використання у мові художньої літератури речень з різними видами зв’язку)
3. Творча лабораторія. Вправа на розвиток асоціативного мислення.
( Учні читають проектований на дошку текст поезії Михайла Івасюка «Це край мій буковинський».)
Це край мій буковинський,
До болю український,
До згину дорогий!
Я жадібно вбираю
Його красу і силу духу.
Потрібним хочу бути,
Хоч рядовим,
Хоч стерновим,
Хоч ниткою вітрила
Земного й голосного корабля,
Який пливе до сонця.
Вчитель. Які образи постали у вашій уяві?
Скласти розповідь-мініатюру про рідний край, використавши одне речення з різними видами зв’язку.
(Учні читають свої твори – мініатюри).
( Учні отримують картки.)
Встановити відповідність між реченням і схемою, яка відображає його. Схеми проектуються на мультимедійну дошку.
А. [ ], ( що ( у яку) ), ( коли), ( яку).
Б. [ ], (яку); [ ], ( яка).
В. [ ], [ (яку); (яка) ].
Г. [ ], (яка) і ( в якій).
V. Узагальнення вивченого. Рефлексія.
VІ. Домашнє завдання.
Виписати із поезій М.Г.Івасюка три речення з різними видами зв’язку. Зобразити речення схематично.
1