Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Сімейне щастя: минуле й сучасне через призму образів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка»
Мета: узагальнити знання з теми «І. Котляревський «Наталка Полтавка»;
- розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння порівнювати, виділяти головне, аналізувати внутрішній світ героїв, їхнє ставлення до вибору життєвого супутника;
- сприяти формуванню в учнів соціальної, комунікативної, полікультурної, творчої компетентності;
- поглибити знання учнів про сім’ю, її традиції на основі твору та сучасний погляд на значення сім’ї;
- виховувати культуру мовлення, повагу до традицій нашого народу, позитивний життєвий стимул на майбутнє.
Обладнання: тест п’єси, мультимедійна дошка, комп’ютер, відео проектор, роздаткові завдання, картка активності
Тип уроку: комбінований .
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Привітання
2. Перевірка підготовки до уроку
ІІ. Інформаційно-мотиваційний етап
1.Вступне слово вчителя
Притча
Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 гривень. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна.
- Що ви будете робити?
- Звичайно, витрачати гроші!
У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно ввечері ви підбиваєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!
Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!
2. Робота за змістом епіграфа
2.1.Епіграфом до уроку я взяла слова І.П. Котляревського:
Де згода в сімействі, де мир і тишина,
Щасливі там люди, блаженна сторона.
2.2. «Передбачення»
- Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?
Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення»:
3. Оголошення теми і мети уроку
Котляревського і його п’єси «Наталка Полтавка». Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Мені хочеться, щоб ми не тільки узагальнили набуті знання, але й розширили своє уявлення про світ, своє місце серед людей, значення сім’ї в житті людини.
Тому тема нашого уроку звучить так:
Сім’я: минуле й сучасне через призму образів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка».
Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота і тему уроку.
На уроці ми будемо працювати з карткою активності та заповнювати її під проходження кожного з етапів уроку. (+, -, +- )
ІІІ. Актуалізація знань
Існує велика безліч інтерпретацій даного терміну.
(Учень- помічник виходить до дошки та вибирає серед перерахованих понять про сім’ю ті, що вважає вірогідними, складає гроно.)
Сім'я - це невелика соціальна група, пов'язана між собою спільним веденням господарства, близькістю емоційного плану, взаємними правами і обов'язками по відношенню один до одного.
«Без сім'ї немає щастя на землі»
6. Слово учителя
7.Пісня «Наталка Полтавка»?
8. «Гороскоп героя»
ІV. Пізнавально-діяльнісний етап
1. Продовжіть думку.
- Чудова пісня. Ця мелодія знову кличе нас у мальовниче село під….(Полтавою). У ньому ми вже гостювали і познайомилися з головними мешканцями, а саме…: (Наталкою Полтавою, Горпиною Терпилихою, Возним Тетерваковським, Виборним Макогоненком, Петром та Миколою).
2. Я ж повернулася з подорожі з цілою «Шапкою запитань»…
(Наталка особисто вільна, але матеріальна незабезпеченість стає причиною її трагічного становища. Через свою бідність вона не має права на вибір, змушена відмовитися від коханого Петра і дати згоду на одруження за розрахунком з нелюбою їй людиною. Ще більших мук завдає їй внутрішній конфлікт: глибоке і вірне почуття до Петра спонукає її за всіх умов залишитися вірною коханому; любов до матері, почуття обов’язку перед нею вимагають зрадити Петра. Становище ускладнюється ще й тим, що Петро відсутній, а бідність матері і дочки зростає. Не втрачаючи надії на повернення Петра, Наталка невтомно працює, щоб забезпечити старість матері. Наталку їх теперішня бідність не тільки не гнітить, а навіть піддає надії: дівчина радіє, що стала рівня з Петром, що давня перепона до їх щастя зникла)
(Наталка створила свій ідеал родинного щастя: «жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одне одному». Її не страшать ні важка праця, ні бідність. Вона згодна весь вік не знати ніяких розкошів, аби вік звікувати з коханим)
(Чесність, безкорисливість Наталки з найбільшою силою проявляються і тоді, коли Петро віддає їй свої, зароблені тяжкою працею, гроші. Вона відмовляється від них, бо їй потрібно щастя, а не багатство.)
(У боротьбі за своє щастя вона не вдається до якихось витівок, змов, підстроювань, обдурювань. Методи її боротьби цілком витікають з її характеру: рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв’язати долю з нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, відкидаючи все, що стоїть на її шляху.)
(Наталку не тільки не приваблює «чин преважний» і багатство возного, вони її лякають. Розумна, вольнолюбива, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде на неї дивитися з презирством і обходитися з неповагою, перетворить її на кріпачку. Одруження з возним для Наталки означає поневолення, а одруження з Петром — вільність)
(Не тільки морально, а й розумово Наталка стоїть значно вище за возного. Це особливо яскраво проявилося в сцені першої зустрічі цих персонажів. Героїня обережно, але вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Обмежений і бундючний, пан не розуміє глибоких сентенцій простої дівчини, неспроможний вдуматись у них. Почуття__ власної гідності, моральної вищості над возним і йому подібними у Наталки досить сильно розвинене. Тому їй, бідній дівчині, наймичці, зовсім не робить честі сватання до неї пана возного)
(Під тиском матері й обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, Наталка не складає зброї. Рішуча і смілива, вона не побоялася зламати «узаконений порядок»)
(Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню. Полтавка — це гімн вели- кому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисте кохання...)
9) Як би ви повелися, якщо б опинилися у ХІХ ст. на місці Наталки?
10) Як би ви повелися, якщо б опинилися у ХІХ ст. на місці Петра?
11) Як би ви повелися, якщо б опинилися у ХІХ ст. на місці Возного?
12) Чому фраза «Наталка Полтавка» стала крилатим висловом?
Проблемне запитання:
- Які погляди на сім’ю існують у творі Котляревського «Наталка Полтавка»?
3. Робота у парах. Створити проект «Позиція героя щодо сім’ї та шлюбу».
Давайте розглянемо їх через призму поглядів Наталки, Горпини Терпилихи, пана Возного. Щоб правильно сформувати, що є сім'я для них, слід переглянути уривки з п'єси та записати на чистому аркуші кількома словами.
Робота за рядами:
1 група – образ Наталки;
2 група – образ Терпилихи;
3 група – образ Возного.
ЧЕРЕЗ ОБРАЗ НАТАЛКИ
Не стиджуся прясти, шити i носити воду.
Ти в жупанах i письменний, i рiвня з панами,
Як же можеш ти дружиться з простими дiвками?
Єсть багацько городянок, вибирай любую;
Ти пан возний - тобi треба не мене, сiльськую.
Н а т а л к а. В надежду на бога. Лучче посiдiю дiвкою, як пiду замуж
за женихiв, як на менi сватались. Уже нiчого сказать - хорошi люди!
9 . Н а т а л к а. Бога бiйтесь, пане виборний! Менi страшно i подумати,
щоб такий пан - письменний, розумний i поважний - хотiв на менi
женитись. Скажiте менi перше, для чого люди женяться?
10.Н а т а л к а. Менi здається, для того, щоб завести хазяйство i сiмейство; жити люб'язно i дружно; бути вiрними до смертi i помагати одно другому. А пан, которий жениться на простiй дiвцi, чи буде її вiрно любити? Чи буде їй щирим другом до смертi? Йому в головi i буде все роїтися, що вiн її виручив iз бiдностi, вивiв в люди i що вона йому не рiвня; буде на неї дивитися з презирством i обходитися з неповагою, i у пана така жiнка буде гiрше наймички... буде крепачкою.
….а я сама не хочу за пана возного: до сього силою нiхто мене не принудить. I коли на те iде, так знайте, що я вiчно одрiкаюсь од Петра i за возним нiколи не буду.
ЧЕРЕЗ ОБРАЗ ГОРПИНИ ТЕРПИЛИХИ
Коли кого зятем собi вибираю?
Ой дочко, дочко! що ж мнi начати?
Де ж люб'язного зятя достати?
ЧЕРЕЗ ОБРАЗ ВОЗНОГО
10.В о з н ы й. Добрий Петре i бойкая Наталко! Приступiте до мене! (Берет их за руки, подводит к матери и говорит). Благослови дiтей своїх щастям i здоров'ям. Я одказуюсь од Наталки i уступаю Петру во вiчноє i потомственноє владiнiє з тим, щоб зробив її благополучною. (К зрителям). Поєлiку же я - возний, то по привiлегiї, Статутом мнi наданой, заповiдаю всiм: "Где два б'ються - третiй не мiшайсь!" i твердо пам'ятовать, що насильно милим не будеш.
4. Презентація проекту «Позиція героя щодо сім’ї та шлюбу».
5.Сенкан «Шлюб»
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Наприклад
Сім’я
Щаслива, повна,
Навчає, виховує, забезпечує,
Сім’я – основа майбутнього дитини,
Родина.
Шлюб (від слов'янського «слюб» — з'єднання з любов'ю).
Сім'я починається з шлюбу. Давньоримське суспільство намагається ідеалізувати сім'ю. Римські юристи досить ідеалістично визначали шлюб. «Шлюб є союз чоловіка і жінки, спільність всього життя, єднання божественного і людського права».
V. Контрольно-оцінний етап
1.Паралель між минулим і сучасним. Робота за таблицею.
- Як у сучасному житті оцінюють роль сім’ї, її впливу, її створення?
Критерій оцінювання |
Самостійний вибір партнера |
Взаємоповага |
Любов |
Довіра |
Розуміння |
Спільний побут |
Діти |
Щастя |
Погляд з минулого «Наталка Полтавка» |
+- |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Сучасний погляд |
+ |
+- |
+- |
+- |
+- |
+ |
+- |
+- |
2.Власна думка
3. «Про них говорять»
4. Які шоу щодо вибору партнера, значення сім’ї існують на телебаченні?
( «Хто хоче заміж за мого сина?», «Міняю жінку», «Тиждень без жінок», «Хата на тата»)
(інформація учнів)
На уроках правознавства ви познайомитеся з основами сімейного права; Сімейним кодексом; ви маєте розуміти важливість знань та дотримання норм сімейного права.
VІ. Домашнє завдання
Бути ідеальною дружиною чи чоловіком зовсім непросто. Часом у вас справді бракуватиме терпіння та опускатимуться руки, але ж у житті ніщо не дається легко. З часом ви звикнете до певних правил та типових ситуацій, і жодні форс-мажорні обставини не виведуть вас із рівноваги. Отож, у сімейному житті жінка та чоловік має дотримуватися певних правил.
Підготуйте 7 правил для жінки та 7 правил для чоловіка.
VІ. Підсумковий етап
Висновок: сказати, що сучасні погляди на сім’ю гірші, ніж три століття тому, однозначно не можна. Головне, що було актуальним, є і буде – це будувати родину на тих цінностях, що їх утверджував Котляревський (епіграф) та його Наталка Полтавка.
2. Закінчити наш урок хочу рядками з позії Ліни Костенко:
Єдине, що від нас залежить-
Принаймні вік прожити як належить.
Урок закінчено. Дякую за співпрацю.