Урок. А. ЧАЙКОВСЬКИЙ «ЗА СЕСТРОЮ».

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе розглянути і проаналізувати V та VІ розділи повісті "За сестрою" А. Чайковського для виявлення та розкриття кращих рис характеру українського народу-патріота через образ козаків; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, навички аналізу та висловлення власних думок та вражень; закріпити знання про історичний контекст, який відображений у творі, та сприяти формуванню поваги до творчості письменника та історії рідного краю; стимулювати інтерес до самостійного вивчення та аналізу літературних творів та їхнього взаємозв'язку з історією.
Перегляд файлу

Тема: А. ЧАЙКОВСЬКИЙ «ЗА СЕСТРОЮ».

 

IMG_256

 

Мета: розглянути і проаналізувати V та розділи повісті "За сестрою" А. Чайковського для виявлення та розкриття кращих рис характеру українського народу-патріота через образ козаків; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, навички аналізу та висловлення власних думок та вражень; закріпити знання про історичний контекст, який відображений у творі, та сприяти формуванню поваги до творчості письменника та історії рідного краю; стимулювати інтерес до самостійного вивчення та аналізу літературних творів та їхнього взаємозв'язку з історією.

Тип уроку:Бінарний урок (українська література та історія)

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, проєктор, дидактичний матеріал.

                                            ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 

     - Доброго дня, шановні учні! Сьогодні ми розпочинаємо урок, який має особливий характер - він бінарний, оскільки поєднує у собі дві важливі складові: українську літературу та історію. Сьогоднішнє заняття присвячене твору А. Чайковського «За сестрою», але ми не лише продовжимо вивчення змісту цієї повісті, але й спробуємо з’єднати його з історичним контекстом. Ми розглянемо V та розділи твору, спрямовані на розкриття кращих рис характеру українського народу-патріота через образ козаків. Сьогоднішній урок викликаний не лише бажанням розібратися у творі, але й показати, як література відображає та співвідноситься з історією. Ми розкриємо важливі питання, проведемо аналіз, обговорення та спробуємо зрозуміти, як письменник відтворює не лише образи козаків, а й частину історичного минулого. Нехай цей урок


стане заохоченням до дослідження нашої літературної спадщини та історії, підкреслить важливість вивчення обох предметів та збагатить наші знання. Почнемо нашу подорож у світ творчості та історії з відкритих сердець та розумінням, що ми відкриватимемо нові перспективи у нашому навчанні. Вперед, до вивчення!

 

ІV. Основний зміст уроку

-  Повість – це епічний твір середньої розмірності, що об'єднує кілька сюжетних ліній, головних героїв, розгалужені описи та докладні характеристики. Історична повість заснована на історичних подіях та фактах, де автор використовує реальні історичні постаті, такі як імена загарбників та князів, що відображені в подіях давнього минулого. Романтична повість характеризується неординарними героями та обставинами, сильними та вольовими персонажами, готовими на самопожертву заради батьківщини й кохання.

         Такі твори часто відображають національну історію, мають зв'язок з усною народною творчістю та виявляють інтерес до національних героїв. Одним з основних аспектів, що присутній у героїко-романтичних повістях, є героїзм. Це проявляється у вияві мужності та самовідданості головного героя у боротьбі за вищі ідеали та національні цінності.

         Тепер, розглянувши ці ознаки, давайте визначимо, чому повість "За сестрою" може бути вважана історико-романтичною або героїко-романтичною. Які елементи історичного та романтичного контекстів виявляються у цьому творі?

IMG_256
          Письменник спирається на історичні події, пов'язані з татарськими нападами на українські землі. Головна тема твору - оповідь про пригоди козацького нащадка Павлуся, який вирішив визволити свою сестру. Основна ідея - упередження лицарського духу козаків, де навіть діти проявляють справжні героїчні якості. Письменник вдається до прийому подорожі, щоб відобразити події та розвиток персонажів. Сюжет розгортається у селі Спасівка, колишньому місці, що постраждало від татарських набігів.

 

-                       Які історичні події використовуються в повісті "За сестрою"? Як вони відображаються через пригоди головного героя?

 

 

-                       Як татарські напади на українські землі вплинули на життя мешканців, які проживали у селі Спасівка?

-                       Які були основні характеристики татарських нападів у той період історії?

-                       Як це відображено у творі?

-                       Які були ключові особистості та групи, що вплинули на історичний контекст у часи, коли відбувалися події, що описані у повісті?

-         Як ви гадаєте, чому письменник обрав саме цей історичний період та конкретні події для створення своєї повісті?

-         Яка може бути мета автора використання цього контексту?

IMG_256

     Опрацювання змісту V розділу твору:

  1.     Виразне читання окремих частин (уривків) розділу для кращого усвідомлення настрою та подій.
  2.    Тема: Зображення визволення окремих спасівчан від татарської неволі та зустріч батька (Степана) з синами, що відображає національний дух та єдність під час важких історичних моментів.
  3.    Ідея: Віра Павлуся у можливість віднайти свою сестру і визволити її з поневолення як символ відданості та впевненості у правильності своїх дій.
  4.    Основна думка: Мужність, наполегливість та сильний дух людини дозволяють досягнути великих звершень; віра, надія, любов - ось ті якості, якими керується головний герой твору.

2.6.   Сюжет: Степан Судак допомагає багатьом спасівчанам, розпутуючи мотузки на руках і використовуючи ніж. Під час нападу козаків на татар, бранці втікають до річки в очерет.

Зустріч Степана Судака з синами та переслідування татар козаками. Павлусь, проігнорувавши застереження батька і брата, вирушає на небезпечну подорож, маючи на меті визволення своєї сестри з неволі.

 

 

 

 

     Історичне зображення

         Попросіть учнів відтворити сцену зустрічі Степана Судака з синами або момент вирушення Павлуся на небезпечну подорож у формі історичного малюнка чи колажу. Вони можуть вивчити характерні для того часу одяг, зброю, обстановку та події, щоб створити реалістичне зображення.

IMG_256
Історична рольова гра Розіграйте сцену зустрічі Степана Судака з синами або момент вирушення Павлуся на небезпечну подорож у формі історичної рольової гри. Кожен учень може взяти на себе роль конкретного персонажа і, враховуючи характеристики того часу, відтворити діалоги та події.

 

2.7.   Бесіда за питаннями:

-                       Як змінилося ставлення татар до полонених після раптового нападу козаків на них?

-                       Що це свідчить про їхню поведінку та обставини полонення?

-                       Чому Степан Судак вважав неволю гіршою за смерть?

-                       Як це відображає його характер та відношення до неволі?

-                       Яким чином Степан визволився з пут мотузки і як допоміг іншим полоненим? Які це підтверджує його характеристики?

-                       Які думки виникали у полонених під час перебування в очереті?

-                       Як це відображало їхню психологію та емоційний стан? Яким чином козаки Недолі зустрілися із спасівчанами-бранцями?

-                       Що це відображає про їхню спільність та єдність в складних ситуаціях?

-                       Які враження ви відчули, читаючи про зустріч батька Степана з синами?

-                       Як це вплинуло на ваше сприйняття образу головного героя?

-                       Чому Павлусь постійно був знервований?

-                       Як це вплинуло на його рішення та дії під час подорожі?

-                       Як ви розумієте те, що Павлусь вперше у своєму житті зарубав людину полоненого татарина?

-                       Як це вплинуло на його емоції та моральні переживання?

-                       Яким чином Павлусь уявляв долю своєї сестри в полоні?

-                       Чому це викликало у нього такі сильні емоції?

-                       Чому Павлусь, потайки від усіх, вирушив удорогу, щоб наздогнати татар?

-                       Які були його мотивації та почуття на той момент?

-                       Як наука діда Андрія допомогла Павлусю знайти правильний шлях до Криму?

-                       Як це відображається на їхніх стосунках та взаєморозумінні?

-                       Як ви розумієте пророцтво козака Недолі про те, що з Павлуся "кошовий буде"?

-                       Чи вірите в пророцтва?

 

Використання знань для маршруту до Криму: Учасники мають пройти віртуальну "мандрівку" до Криму, використовуючи знання та поради, які вони зібрали, як Павлусь. На кожному етапі подорожі учасникам дають завдання, де вони повинні застосувати свої знання для визначення правильного напрямку чи методів орієнтації.

  Презентація результатів: Кожна група або учасник може представити свій "Навігаційний гайд" та пояснити, яким чином ці знання та методи могли допомогти Павлусю знайти правильний шлях до Криму.

 

     Розгляд змісту VI розділу повісті

  1.    Переказ важливих подій з цікавих епізодів твору.
  2.    Тема: Подорож Павлуся у пошуках сестри та його зустріч з Харцизом Карим, що призвела до біди.
  3.    Ідея: Висвітлення теми кохання, вірності, мужності, винахідливості та терплячості Павлуся) та осудження жорстокості, підступності, зради й бажання наживи (у Харциза Карого).
  4.    Основна думка: На горі чужого щастя не збудуєш своє.
  5.    Композиція: Експозиція: Павлусь шукає свою сестру. Зав’язка: Поява Харциза та конфлікт з хлопцем. Кульмінація: Павлусь стає в полон татарських купців через Карого. Розв’язка: Суд Гусейна над Карим.
  6.        Сюжет: Павлусь починає свою подорож у пошуках сестри. Він зупиняється двічі для відпочинку.

Харциз Карий, який відстежує його, перешкоджає йому продовжувати подорож. Злодій продає Павлуся татарам-купцям.

Карий несподівано зустрічає козаків та намагається виглядати полоненим, що утік від татар. Гусейн розпізнає його. Козаки дізнаються про долю Павлуся та влаштовують суд над Карим за допомогою Гусейна.

  1.    Дискусія за питаннями: - Як уявляєте Павлуся-козака? Що говорить текст про це? («Протягом двох днів хлопець звик до степу і не боїться татар. Він має шаблю та два пістолі»)

-         Як оцінюєте рішення хлопця самостійно шукати свою сестру?

-         Де Павлусь зробив першу зупинку?

-         Яке значення має опис природи в подорожі героя?

-         Якими навичками повинен володіти подорожуючий?

-         Чи володів ними Павлусь?

-         Що приготував собі Павлусь на вечерю, коли зупинився вдруге?

Прочитайте виразно. («...Павлусь вбив рибу ножем, випотрошив, посолив, підпалив грань і обертав на вогні, поки вона не спеклася»)

-         Як, на вашу думку, Харциз відстежив Павлуся? Поясніть свою відповідь.

-         Чи мав можливість Павлусь втекти від Харциза? Чому?

-         Чому Павлусь розповів Харцизу про свої наміри під час подорожі?

-         Як Карий допоміг Павлусеві?

-         Чи підтвердилися слова Павлуся, спрямовані до Харциза: «Ти продав мене, зрадник, Бог тебе покарає»?

-         Яким чином Харциз відомий на Україні? («У нього багато гріхів. Він показував татарам шляхи в Україну, викрав козацьких коней, хлопців та дівчат, де тільки міг, і перепродавав їх татарам»)

-         Чому козаки не вірили Карому та його брехням?

-         Як поранений татарин описав Карого? («Він зрадник, служить татарам, продає людей»)

-         Яка кара запропонована козаками для Карого?

-         Чи можна осудити Гусейна за жорстокість стосовно Карого?

Відповідь мотивуйте.

 

12 тестових питань на основі уривку з повісті:

1. Що зробив хлопчик, коли прокинувся від штурхана харциза?

А) Він викликав допомогу

Б) Він вихопив пістоль

В) Він спробував утекти

2. Як закінчилася зустріч Павлуся з харцизом?

А) Харциз продав Павлуся татарам

Б) Харциз став його союзником

В) Павлусь вбив харциза

3. Що зробив харциз з Павлусем після того, як він його вибив?

А) Зв’язав і продав татарам

Б) Відпустив

В) Став його другом

4. Яким був харциз Карий за характером?

А) Хоробрий захисник

Б) Знаменитий запроданець

В) Відомий творець

5. Як Павлусь взаємодіяв з харцизом?

А) Зв’язав його та втік

Б) Продав його татарам

В) Вирішив допитати

6. Що робила ватага Недолі?

А) Проводила допит

Б) Вона допомагала Павлусеві

В) Відновлювала мир

7. Як Павлусь пов'язаний з Непорадним Семеном?

А) Павлусь визнавався, що він Непорадний

Б) Семен допоміг Павлусеві знайти шлях додому

В) Непорадний впізнав коня та сідло Павлуся

8. Як татарин відгукувався на харциза?

А) Він був радий зустріти старого друга

 Б) Він відпустив його з розплатою

В) Він розплатився з ним за його злочини

9. Що сталося з харцизом Карим після того, як його допитали?

А) Він був визнаний невинним

Б) Його розправилися татарами

В) Він втік від козаків

 

 

10. Що Павлусь запам'ятав про харциза Карого?

А) Він визнав його з батьком

Б) Карий був запроданцем і потурнаком

В) Харциз врятував його від небезпеки

11. Яка була доля Павлуся після того, як його продали татарам?

А) Він зміг втекти

Б) Він був звільнений

В) Він опинився в полоні

12. Що вразило Павлуся у харциза Карого?

А) Його доброзичливість

Б) Знання про степ

В) Карий продавав людей у рабство

 

Завдання для аналізу: Розділи V та VI. Знайдіть описи дій козаків у цих розділах. Проаналізуйте, які риси характеру виявлені через дії та реакції козаків у складних ситуаціях.

     Історичний контекст. Дослідіть історичні події, на яких базується твір. Які факти відображені в творі та їхні наслідки для героїв?

     Патріотизм козаків. Визначте вчинки та висловлювання козаків, які вказують на їхній патріотизм.

-         Як вони виявляють свою готовність захищати своїх співвітчизників та рідну землю?

 

                        Літературний аналіз. Проаналізуйте, яким чином автор передає характер козаків через діалоги, описи та їхні вчинки. Які приклади це підкреслюють?

                      IMG_256
Висновки та враження. Сформулюйте свої висновки про патріотизм козаків, виходячи з прочитаного. Які враження ви отримали від характерів козаків у творі? Чи збігаються вони з вашим розумінням патріотизму?

 

 

 

 

Додаткове завдання (опціонально). Порівняйте образ козаків у "За сестрою" з іншими творами, де вони також зображені. Які схожості та відмінності ви помітили?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

        (На сцені з'являється юний Павлусь, одягнутий у старовинний український козацький одяг.)

-         Учень: Павле! А чому ти вирішив стати козаком? Павлусь: впевненістю) А як інакше? У нас у родині козацька слава була завжди! То чому б не стати таким же? Мене дідусь усьому навчив, а я вже своїм друзям переказав, як треба володіти шаблею та стріляти з пістолів.

-         Учень: Як тобі вдалося втекти від Сулеймана?

-         Павлусь: Треба було бути обережним. Я довго приготовувався, служив і вивчав те, що варто робити, щоб втекти. Поки прийшов час, ніхто й не здогадувався, що я збирався втекти.

-         Учень: А чи було тобі страшно? Павлусь: (згадуючи минулі події) Було. Коли татари напали на село, була страшна ніч. Та земляк Остап мене навчив, як протистояти. Я думаю, з татарами не завжди треба брати силу, треба хитрість і розум.

-         Учень: Які твої мрії? Павлусь: (захоплено) Мрію про славу, як у наших козаків! Хочу стати таким, щоб дати відсіч тим, хто образив наш народ, мою родину.

-         Учень: Чому ти не залишився у татар?

-         Павлусь: (рішуче) Там не було місця для мене. Я хотів вирости і повернутися з козаками. Мої сльози стануть моєю міцною зброєю, а помста за кожен образений дух українського народу стане моїм прагненням. (Сцена поступово зникає, залишаючи образ відважного та мужнього козака у серцях глядачів.)

VІ. Підсумок уроку

-                       Під час розгляду V та VІ розділів повісті "За сестрою" А. Чайковського урок літератури виявився захоплюючим та пізнавальним. Ми вивчали образ козаків, які утілювали кращі риси українського народу-патріота. Ці герої відображали сміливість, мужність, вірність своїй землі та національним ідеалам.

           Під час аналізу та обговорення тексту ми звернули увагу на важливість історичного контексту у творі, використання письменником історичних подій для створення образів персонажів. Це дозволило нам краще зрозуміти роль козаків у той період, їхню силу та духовні якості.

          Робота над цими розділами також сприяла розвитку наших творчих та логічних навичок, вмінню аналізувати текст, висловлювати власні думки та враження. Ми навчилися розрізняти ключові риси героїв, їхні вчинки та мотивацію.                             Цей урок допоміг закріпити наші знання про історію рідного краю та сприяв формуванню поваги до творчості письменника.

           Вивчення твору спонукало нас до самостійного вивчення та аналізу літературних творів, їхнього взаємозв'язку з історією, що розширило наше розуміння та зацікавленість у літературних шедеврах.

 

 

 

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

 

 

VІІІ. Домашнє завдання. Тематична фотосесія: Учні роблять фотографії в козацьких образах на тлі історичних місць, пам'яток або природи, пов'язаної з козацькою історією

 

 

 

 


 


 


 


 


 


 

docx
Додано
16 березня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку