Тема: А. Чехов. «Товстий і тонкий». Роль художньої деталі. Підтекст.
Символічність назви
Мета: проаналізувати з учнями текст оповідання, розкрити образи головних
героїв, дати визначення художній деталі,пояснити символічний зміст
назви твору та значення підтексту; розвивати вміння бачити за
ситуацією та вчинками персонажів риси їх характеру, розвивати
критичне мислення, навички аналізу тексту, удосконалювати виразне
читання; виховувати почуття зневаги до аморальних людей,
підлабузників, виховувати почуття власної гідності, кращі людські
риси, естетичний смак.
Теорія літератури: оповідання, портрет, художня деталь, підтекст,символ.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, відео
презентація, ТЗН
Ніколи не треба втрачати своєї гідності
Антон Чехов
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель: А. П. Чехова можна поставити на ряду з Пушкіним, Гоголем,Короленко. Але на відміну від них він не писав великих творів.
У чому ж тоді геніальність письменника? Це одне з питань, яке ми повинні з’ясувати на уроці.
Для перевірки домашнього завдання (самостійного опрацювання біографії Чехова) пропоную провести віртуальну подорож у просторі та часі.
Відправляємося у 19 століття.
Маршрутний лист:
1.Залізничний вокзал м. Кривого Рогу
2. Місто Таганрог.
3.Садиба у Меліхово.
4. Місто Миколаїв.
(Учні розповідають біографію письменника, аналізуючи, що за кожним малюнком стоїть).
Кінцева зупинка – місто Миколаїв.
Його візитна картка: «Ніколи не треба втрачати своєї гідності»
Гідність - це поняття моральної свідомості, яке виражає уявлення про цінність всякої людини, як моральної особистості (це повага та самоповага особистості).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
Учитель : Знайти в особистості людяність, зрозуміти, що таке дружба й почуття власної гідності, нам допоможуть герої оповідання А. П. Чехова «Товстий і тонкий», за якими ми спостерігали на вокзалі Миколаївської залізниці.
ІУ. Робота над темою уроку.
Портрет – зображення або опис зовнішності героя.
Художня деталь – це виразна подробиця, або штрих, що несе значне змістове навантаження, збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій.
Підтекст – прихований,внутрішній зміст висловлення.
(Учні зачитують цитати з підручника)
(Обидва були здивовані, радісні, «приємно ошелешені», «очі зволожені слізьми». Товстий: «Дорогенький мій, скільки ж літ і зим!» Тонкий: «Михасю! Друг дитинства!Любчик, дженджик». Приятелі тричі поцілувалися. ).
(«У гімназії разом училися». Більше всього запам’яталося кого як дражнили і за що.)
Ефіальт – син Еврідема з Малії, зрадник греків під час битви при Фермопілах. Ефіальт, задля винагороди, виказав Ксерксу таємну стежку в горах поблизу Фермопіл, якою перси змогли обійти в тил позицій спартанців.
Нарада амфіктіонів засудила Ефіальтана смерть та призначила винагороду за його голову. Злякавшись, Ефіальт втік до Фесалії, потім через деякий час повернувся до себе на батьківщину в Антікіру, де його вбив місцевий житель Атенад.
Герострат – мешканець Ефеса, він спалив храм Артеміди у своєму рідному місті 21 червня 356 року до н.е. для того, щоб, як він зізнався під час катування, його ім’я пам’ятали нащадки.
Хвилинка релаксації (Вірш про дружбу. Автор Сорока Світлана. Читає Сорока Світлана)
(Я вже одружений. Дружина моя, Луїза, уроджена Ванценбах…лютеранка. Синок мій, Нафанаїл, учень третього класу. Служу колезьким асесором, уже другий рік, як і Станіслава отримав. Платня поганенька, та Бог із ним. Жона уроки музики дає, а я портсигари з дерева приватно роблю. Відмінні портсигари! За руб штуку продаю! Якщо ж хто десять або більше бере, тому, розумієш, поступаюся. Перебиваємося якось…Служив у департаменті, а тепер сюди перевели, столоначальником у тому ж відомстві. Тут буду служити.)
(«Ні любий, вище бери. Я вже до таємного дослужився. Дві зірки маю».)
(Зблід, закам’янів.., згодом його обличчя викривило якнайширшою посмішкою в усі боки; здавалося, іскри сипалися з його лиця та очей . Він «знітився, зібгався, зіщулився»)
(«Довге підборіддя дружини ніби ще подовжилося», «Нафанаїл виструнчився й застібнув усі ґудзики свого мундиру»)
(Ні, кожному із них вже нічого було говорити: « таємного радника знудило», бо на обличчі тонкого було написано стільки благоговіння, солодкості й кислої пишності, тонкий тільки й був здатний хихикати, мов китаєць.)
(На початку зустрічі «любий мій, такий же красень, такий же душечка і чепурун». В кінці «ваше превосходительство, такі вельможі – с»)
Підтекст – прихований,внутрішній зміст висловлення.
(Герої друзі дитинства, вони мають імена,але вони тут не важливі. Характеристики «товстий» і «тонкий» набагато повніше розкривають внутрішню суть цих героїв: задоволений життям , процвітаючий таємний радник і метушливий, такий , що ледве зводить кінці з кінцями, колезький асесор.)
У. Закріплення знань, умінь, навичок.
Мене захоплює (поведінка товстого. Він , дійсно, зацікавлений життям Порфирія, розпитує його, радіє зустрічі. Намагається дати зрозуміти, що чиношанування тут не до чого. Коли тонкий його не зрозумів, він відвернувся)
Мене обурює (поведінка тонкого, його приниження, плазування перед приятелем, який досяг більшого успіху в житті)
Мене змушує замислитися (але ж і зараз зустрічаються люди, які плазують, лестять начальству, щоб догодити, щоб отримати вигоду)
Мене вражає (як Чехов у маленьких творах вміло зображує багато людських вад і недоліків).
Учитель: Дійсно, автор ніби запрошує нас зупинитися й уважніше придивитися не тільки до тих, хто нас оточує, а й до самих себе.
УІ. Рефлексія
Пропоную, спираючись на текст створити Інструкцію «Чого не потрібно робити».
УІІ. Домашнє завдання: характеристика образів, прочитати «Хамелеон».