Продовжити знайомство дітей з жанром літературної казки, формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом, вчити самостійно визначати завдання уроку, головну думку і персонажів твору, розвивати мову і мислення дітей, збагачувати їх новими словами, виховувати прагнення робити добро,співчуття до ближнього.
Тема уроку «Раз добром зігріте, наше серце вік не прохолоне»
А.Дімаров «Для чого людині серце»
Мета: продовжити знайомство дітей з жанром літературної казки, формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом, вчити самостійно визначати завдання уроку, головну думку і персонажів твору, розвивати мову і мислення дітей, збагачувати їх новими словами, виховувати прагнення робити добро,співчуття до ближнього.
Обладнання :малюнки дерев’яного чоловічка,сердець і виразів обличчя,
сигнальні картки, мультимедійне обладнання, мультимедійна презентація, аудіозапис, скринька із завданнями для учнів.
Хід уроку
I Організаційний момент
Станьте, діти, підтягніться,
Одне одному всміхніться
На урок старанність не забудьте взяти.
Сідайте тихенько, почнемо працювати
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-А наш урок читання ми, як завжди, почнемо із розчитки .
1.Гра «Чи є такий предмет»
Кущ
Мед
Вім
Лук
Ніч
Гач
сад
2.Вправа на розвиток швидкості читання
Поле, школа, карта, вінок, квіти,дружба, новини, гостини, тихесенько, маленький, переляканий, темнесенький, сподобалося.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Чарівна скринька.
- Завітала нині в клас, на урок до нас,
наша скринька чарівна, що закріплює знання.
Увага! Аналізуємо завдання чарівної скриньки.
1.«Що об’єднує усна народна творчість?», (Народні казки, загадки, прислів’я, пісні).
2. Що ви скажете, про саме визначення «Усна народна творчість»? (складена творчість народом і передавалася з вуст в уста).
3. Як ви розумієте термін «Чарівні казки» (герої мають надзвичайну силу, а за допомогою чарів відбуваються дивовижні перетворення).
4. Назвіть «Українські народні казки» («Кирило Кожум’яка», «Кривенька качечка», «Кобиляча голова»).
5. «Народні пісні» («Ходить гарбуз по городу», «Три товариші»)).
ІV. Повідомлення теми уроку.
-Сьогодні до нас на урок завітав ось цей дерев’яний чоловічок з казкового лісу. А прийшов тому, що йому дуже хочеться стати справжньою людиною. Його друг,такий самий дерев’яний чоловічок, сказав йому секрет, що для цього потрібно, але він його забув. Давайте дозволимо йому залишитись на уроці разом з нами. Можливо, він і пригадає.
V.Етап підготовки учнів до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу
А ми з вами сьогодні починаємо вивчати новий розділ - (Слайди ) те ні Лі тур ра ки каз
- У цьому розділі вміщено казки українських письменників, у яких описуються надзвичайні пригоди, місця, дивовижні перетворення.
-Які казки називаються літературними?(Казки, написані автором)
- Тема нашого уроку записана на дошці:
« Раз добром зігріте, наше…вік не прохолоне» (Слайд)
-Якого слова, на вашу думку, не вистачає?(Серце)
(Якщо діти не здогадаються, загадую загадку)
Все життя воно в нас б’ється
Бува радіє, бува сміється,
Інколи плаче, часом сумує,
Світить, як сонце і всіх нас дивує.
Здогадалися вже, що це?
Це людське гаряче…(серце).
-Це слово буде основним на нашому уроці.
-А що ви знаєте про серце?(Це орган тіла людини)
2. Довідкове бюро
Це орган тіла людини.
Воно завбільшки, як стиснутий кулачок.
Серце – це мотор людини. Воно забезпечує кровообіг. У дорослої людини серце робить 72 удари за хвилину.
Воно за хвилину може перекачати від 5 до 30 літрів крові.
За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її вистачило б машині, щоб проїхати 32 кілометри.
Воно може битися, якщо навіть відокремити його від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.
-Стисніть свою ліву долоньку в кулачок-ось таке завбільшки ваше серденько. А тепер давайте послухаємо як б’ється наше серце. ( Аудіозапис №1)
2.«Гронування»
-Назвіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «серце».
( Слайд )
СЕРЦЕ
(Душа,почуття,людина,орган,життя,любов,добро,радість,двигун,кров…)
- Ось скільки різних асоціацій у вас виникло. Я можу додати ще…
- Діти, а чому ви пов’язали слово «серце» зі словом «життя»?(Бо доки б’ється серце, доти людина живе)
- Що станеться з людиною, якщо її серце раптом перестане битись?(Вона помре)
-Так, на жаль, як тільки зупиняється серце людини ,вона перестає існувати.
3.«Обери позицію»
-А от мені цікаво дізнатись: якби вчені винайшли таке штучне серце, яке б працювало вічно, тоді і люди б ніколи не помирали? Може так би було краще…Як ви думаєте?
-Піднесіть червону картку ті, хто вважає, що краще жити вічно зі штучним серцем. А синю-ті хто думає, що краще жити зі справжнім людським серцем стільки, скільки воно зможе працювати.
-Добре. Я зрозуміла вашу позицію. Можливо, хтось із вас змінить свою думку протягом уроку, бо ми сьогодні будемо читати казку «Для чого людині серце» Написав її Анатолій Андрійович Дімаров. (Слайди )
4. Розповідь про автора
Заздалегідь підготовлені 2 учні.
88-річний письменник і донині мешкає у Києві. Не дивлячись на свій вік,Анатолій Андрійович дуже активна людина з веселою вдачею, гострим розумом, почуттям гумору і великою працездатністю .
Анатолій Дімаров народився у 1922 році на Полтавщині в сім’ї хлібороба. За своє життя письменник відчув на собі і жахи голодомору, і біль Великої Вітчизняної війни. З перших днів війни він пішов на фронт. Був поранений, а потім контужений. Після одужання потрапив в окупацію і став командиром партизанського загону. А зараз, у мирний час, пише про те, що пережив. Серед його книг є і твори для дітей. Один з них - казку «Для чого людині серце», ми і будемо сьогодні читати.
5. «Очікування»
- Як ви думаєте, про що може йтись у казці з такою назвою?
-А чого кожен із вас чекає від уроку? Хто очікує на уроці отримати нові знання - покажіть картку червоного кольору. Якщо чекаєте цікавого спілкування - зелену. Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення - синю. А хто ще не визначився - жовту.
- Мені приємно, що майже всі очікують отримати нові знання, тому пропоную вам ознайомитись із завданнями уроку. Вони є у ваших помічниках. (Слайд )
З Н А Т И: |
В М І Т И : |
Ц І Н У В А Т И : |
- відомості про автора; - зміст твору; - головних персонажів; - основну думку твору;
|
- - - |
? |
- Сформулюйте , що ви повинні вміти робити протягом уроку.(Вміти давати відповіді за змістом тексту, називати головних персонажів казки,давати оцінку їх вчинкам, визначати тему і головну думку твору)
- Ну а що слід цінувати,ви визначите на уроці.
7.Словникова робота (Слайди )
-А зараз з’ясуємо значення деяких слів, щоб краще зрозуміти зміст казки. Звернемося до наших помічників. Знайдіть до слів першого стовпчика відповідне значення у другому стовпчику.
плем’я здивовано |
дошкулити з одного племені |
вражено не роздумуючи |
ринуться рідня,народ спільного походження |
не вагаючись завдати шкоди,заморозити |
одноплемінників кинуться |
безпорадно тліти,слабо горіти |
у розпачі визначаючи чиїсь дії правильними |
схвально безпомічно |
жевріти у стані безнадійності |
8.Первинне сприйняття тексту
1 частина-читає вчитель
2 частина(перегляд мультика)
3- читають 3 підготовлені учні.
, 4 частина- мовчазне читання
9. Перевірка первинного сприйняття
- Що вам сподобалось у казці?
- Що не сподобалось?(Що дерев’яний чоловічок загинув)
- Що вразило?(Серця зберігались в банках і їх давали людям; чоловічок не пошкодував свого життя заради спасіння хлопчика)
- Чиї очікування збіглись зі змістом?
- Які персонажі нам зустрілися?(Дерев’яні чоловічки,дівчинка, лікар, хлопчик)
- Як ви зрозуміли, що ж потрібно чоловічкові, щоб стати справжньою людиною?(Мати серце)
-Можливо, це і є те слово, яке забув наш гість?
- Але ж ми почули, що серця бувають різні. Давайте не поспішати , бо це дуже важливий вибір, адже серце дається людині одне на все життя. Звернемось до казки.
Перевіримо, як ви зрозуміли зміст прочитаного.
10. Тест (виконують в помічниках) (Слайди )
1)Плем’я дерев’яних чоловічків жило:
а )в лісі;
б )в печері;
в ) в місті.
2) Що здивувало чоловічків в дівчинці?
а) одяг дівчинки;
б) сльози дівчинки;
в) колір волосся дівчинки.
3) Чому плакала дівчинка?
а) бо її образили дерев’яні чоловічки;
б)бо вона загубила свою іграшку.
в) бо вона заблукала в лісі;
4) Ч ому дівчинка і дерев’яний чоловічок пішли до лікаря?
а) щоб попросити ліки;
б) щоб попросити серце;
в) щоб перевірити стан здоров’я;
5) Яке серце обрав собі чоловічок?
а) серце байдужої людини;
б) серце злої людини;
в) серце доброї людини.
6) Чому чоловічок згорів?
а) бо потрапив у пожежу;
б)бо теплом свого палаючого серця він зігрів хлопчика;
в)бо у нього піднялась температура.
Взаємоперевірка
-А зараз поміняйтесь листочками з відповідями і перевірте правильність виконання завдання.
Правильні відповіді: а,б,в,б,в,б. (Слайд )
-За кожну правильну відповідь поставте по 1 балу.
-Хто отримав 6 балів? Хто-5?Хто- менше?
- В «Таблиці успіху» зазначте отримані бали.
VI. Фізкультхвилинка
Перегляд фрагменту мультика.
Перевірка розуміння побаченого
Словник (слайд)
VII. Закріплення нових знань
-Знайдіть частину, в якій описано прихід до лікаря чоловічка і дівчинки.
Виразне читання діалогу.
2. Читання прийомом «Пила»
-Яким було серце злої людини?(Воно було жовте і зморщене)
-А серце байдужої людини?(Блискуче,як пластмасова кулька)
- Чому воно зовсім не зносилося?(Бо воно стукотіло, але нічого не відчувало)
-Яким було серце людини, яка дбала тільки про себе?(Похмуре, сіре, важке, наче висічене з твердої каменюки.)
-А у доброї людини?(Велике і світле)
Читання по верхніх частинах букв
-Як змінилося життя чоловічка після того, як лікар дав йому серце доброї людини?(Він почав відчувати те, що відчуває людина.)
Читання по нижніх частинах букв
-Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі?(Під високим дубом сидів нерухомо хлопчик.)
-Що могло статися з хлопчиком?(Він міг замерзнути)
-Що сталося із серцем чоловічка від розпачу?(Воно пройнялося жалем, спалахнуло і загорілося яскравим полум’ям.)
-Чи вдалося врятувати хлопчика?(Так, він зігрівся і пішов, навіть не зрозумівши, хто його врятував. )
-Що залишилось від дерев’яного чоловічка із добрим серцем?(Жевріючі вуглинки та обпалена голова з сумними очима)
-Прочитайте, чому його очі були сумними?(Бо йому було жаль інших дерев’яних чоловічків)
-Як ви розумієте останні слова героя казки?(Жаль, бо вони ніколи не пізнають ніяких почуттів)
-Чи можна вважати його героєм?(Так, бо він врятував життя хлопчику ціною свого життя)
-А як би , на вашу думку, склалося життя чоловічка, якби він обрав інше серце?( Він би був або байдужим, або злим, або таким, що дбав тільки про себе і тоді не врятував би хлопчика.)
3. Мовно-логічне завдання
-Діти, у вас на парті є «вузлики». Давайте відтворимо послідовність казки - розкладіть їх по порядку.
Самоперевірка (Слайд )
-Хто виконав завдання правильно - в свою «Таблицю успіху» додайте ще 3 бали. Хто помилився один раз-2бали, хто двічі- 1 бал,а хто більше- нічого.
4. Стислий переказ частин казки
-Стисло перекажіть ту частину,яка вас найбільше схвилювала.
5. Технологія «Вирішення проблем»
-Як ви вважаєте,чи правильно вчинив дерев’яний чоловічок?
- А як би вчинили ви?
-Яка людина могла б вчинити по-іншому ? (Зла, байдужа,егоїстична.)
- Яка тема цієї казки?( Як дерев’яний чоловічок отримав серце доброї людини і загинув, рятуючи життя хлопчика.)
- Яка її головна думка?(Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і ,навіть, жертвувати ним заради іншої людини)
- Чому цей твір можна назвати казкою?(Бо в ньому описано такі події, яких не могло відбуватися насправді.)
- Ну а зараз давайте допоможемо нашому гостю обрати серце.
На дошці ви бачите різні серця і обличчя людей,яким вони належать. Давайте спробуємо з’ясувати де чиє серце.,та поєднати із прислів’ями
Раз добром налите серце – ввік не прохолоне.
З перцем чи не з перцем, аби з добрим серцем.
Кров не вода, а серце не камінь.
Добре серце – багатство людської душі.
То ж яке серце ви йому запропонуєте?
- Чому?
-Які скарби містить у собі серце доброї людини?(Добро, любов, співчуття, радість, щастя…)
-У вас на парті є маленьке серденько. Напишіть, який скарб ви йому даруєте.
( Діти пишуть на сердечках і вкладають у велике серце. Його прикріплюємо чоловічкові.)
-Я думаю, що з таким чудовим серцем дерев’яному чоловічкові буде дуже добре. Він пізнає багато чудових почуттів: радість,щастя, співчуття, любов…І щойно він повернеться у свій казковий ліс, то одразу оживе.
VIII. Підсумок уроку.
-Ну а ми з вами повертаємось до наших почуттів. Що ж краще:жити зі справжнім серцем, здатним відчувати, стільки, скільки воно зможе битись, чи жити вічно з серцем без почуттів?
Синю картку піднесіть ті, хто вважає, що краще жити зі справжнім серцем, а червону-зі штучним.
Повернемось до завдань уроку. Чи впорались ми з ними?
-Що ж треба цінувати?( Скарби людського серця)
Оцінювання
-Молодці, діти,ви добре попрацювали сьогодні на уроці. Я дуже задоволена вами.
Відкрийте свою «Карту успіху» і до отриманих балів за активну роботу на уроці додайте 4 бали: ( прізвища учнів)
3 бали:
2 бали:
1 бал:
-Піднесіть руку ті, хто отримав 12?
-Хто -11? 10? 9?8?7?
-Хто нижче?
Домашнє завдання
-Вдома ви продовжите роботу над казкою. Оберіть завдання, яке б ви хотіли виконати.
*Прочитати казку,діалог читати за ролями.
*Прочитати і стисло переказати казку.
*Скласти характеристику дійових осіб казки.
-А наш урок добіг кінця. Я думаю,що він залишив свій слід у вашому серці і бажаю, щоб ваші маленькі дитячі серденька були тільки добрими.
А.Дімаров «Для чого людині серце»
1
З Н А Т И: |
В М І Т И : |
Ц І Н У В А Т И : |
- відомості про автора; - зміст твору; - головних персонажів; - основну думку твору;
|
- - - |
? |
2
плем’я здивовано |
дошкулити з одного племені |
вражено не роздумуючи |
ринуться рідня,народ спільного походження |
не вагаючись завдати шкоди,заморозити |
одноплемінників кинуться |
безпорадно тліти,слабо горіти |
у розпачі визначаючи чиїсь дії правильними |
схвально безпомічно |
жевріти у стані безнадійності |
«Катра успіху»
Тест |
«Вузлики» |
Робота на уроці |
Підсумковий бал |
|
|
|
|
Тест
1)Плем’я дерев’яних чоловічків жило:
а )в лісі;
б )в печері;
в ) в місті.
2) Що здивувало чоловічків в дівчинці?
а) одяг дівчинки;
б) сльози дівчинки;
в) колір волосся дівчинки.
3) Чому плакала дівчинка?
а) бо її образили дерев’яні чоловічки;
б)бо вона загубила свою іграшку.
в) бо вона заблукала в лісі;
4) Ч ому дівчинка і дерев’яний чоловічок пішли до лікаря?
а) щоб попросити ліки;
б) щоб попросити серце;
в) щоб перевірити стан здоров’я;
5) Яке серце обрав собі чоловічок?
а) серце байдужої людини;
б) серце злої людини;
в) серце доброї людини.
6) Чому чоловічок згорів?
а) бо потрапив у пожежу;
б)бо теплом свого палаючого серця він зігрів хлопця
в)бо у нього піднялась температура.
Тест
1)Плем’я дерев’яних чоловічків жило:
а )в лісі;
б )в печері;
в ) в місті.
2) Що здивувало чоловічків в дівчинці?
а) одяг дівчинки;
б) сльози дівчинки;
в) колір волосся дівчинки.
3) Чому плакала дівчинка?
а) бо її образили дерев’яні чоловічки;
б)бо вона загубила свою іграшку.
в) бо вона заблукала в лісі;
4) Ч ому дівчинка і дерев’яний чоловічок пішли до лікаря?
а) щоб попросити ліки;
б) щоб попросити серце;
в) щоб перевірити стан здоров’я;
5) Яке серце обрав собі чоловічок?
а) серце байдужої людини;
б) серце злої людини;
в) серце доброї людини.
6) Чому чоловічок згорів?
а) бо потрапив у пожежу;
б)бо теплом свого палаючого серця він зігрів хлопця
в)бо у нього піднялась температура.
Ладижинська ЗОШ № 3 І-ІІІ ст.
«Раз добром зігріте, наше серце вік не прохолоне»
А.Дімаров
«Для чого людині серце»
Учитель : Лавренчук К.В.
1