Елементи українознавства сприяють відродженню національної школи, народознавчих традицій при вивченні української мови, вони допомагають розкривати красу, мелодійність, досконалість лексичного складу, морфологічної та синтаксичної будови української мови, навчають логічно оформляти свою думку і змістовно виражати її в слові, передаючи емоційне багатство лексики і синтаксичних конструкцій, національний колорит тих чи інших явищ, психічних станів.
А. Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними.
«Пісня про рушник»
Мета: ознайомити учнів із постаттю А. С. Малишка, його життям, пісенною творчістю, навчити розуміти ліричність та патріотичність «Пісні про рушник»; розвивати уміння виразно читати поезію, виділяти художні засоби, коментувати основні мотиви, символічність образів; виховувати морально-етичні цінності, повагу та дбайливе ставлення до різновидів народної творчості, як до витворів високого мистецтва українського народу.
Тип уроку: урок-мандрівка, з елементами українознавства.
Обладнання: електронна презентації «Творчість Андрія Малишка», виставка вишитих рушників, аудіозапис твору «Пісня про рушник».
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Українські вишиті рушники з давнини посідали особливе місце в житті нашого народу. Вони відігравали дуже відповідальну роль в житті людей, а саме вважались старовинними оберегами родини та дому. З прадавніх часів, вишитий рушник, виготовлений у відповідності з усіма правилами та нанесеними символічними візерункам, представляв неодмінний атрибут великої кількості обрядів. Сьогодні ми з вами вирушимо в мандрівку, та дізнаємось багато цікавого про один із символів нашої держави.
II. Оголошення теми й мети уроку.
Дивлюся мовчки на рушник,
Що мати вишивала.
І чую: гуси зняли крик,
Зозуля закувала.
Знов чорнобривці зацвіли,
Запахла рута-м'ята.
Десь тихо бджоли загули,
Всміхнулась люба мати.
І біль із серця раптом зник,
Так тепло-тепло стало...
Цілую мовчки той рушник,
Що мати вишивала...
Багато українських поетів у своїх творах описували рушник - один із національних символів України. Але найкращим твором став вірш-пісня Андрія Малишка «Пісня по рушник». Ця пісня є візитною карткою України, її знають у всьому світі.
Отож — вирушаємо. По дорозі до першої станції мені хотілося б сказати про те, що Андрій Малишко – один із найвидатніших постатей в українській літературі.
Тому дати відповіді на питання: хто ж він, автор «Пісні про рушник»?
Завдяки чому цей твір вважають народним? Нам допоможе перша станція. На якій ми зробимо з вами зупинку «Біографічна».
ІІI. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Перегляд презентації «Творчість Андрія Малишка».
Андрій Малишко видав понад 40 книг, створив понад 100 пісень, до яких іноді сам писав музику.
Найкращою з-поміж Малишкових пісень, у повному розумінні слова народною піснею, якій судилися довгі роки життя, є «Пісня про рушник». Вона перекладена 35 мовами світу. Вірш «Пісня про рушник» уміщений у збірці «Серце моєї матері» (1959).
Написана пісня в 1959 році до кінофільму «Літа молоді». Композитор П. Майборода написав музику до вірша поета.
Створена ця пісня на міцній народній основі.
Наступна станція «Музична». Давайте всі заплющемо очі та спробуємо уявити собі всі картини, які будуть лунати в пісні.
3. Прослуховування аудіозапису пісні.
4. Обмін враженнями.
— Яке враження справила на вас пісня? Чи зворушила душу?
— Які роздуми і почуття викликала?
— Усно опишіть картину, яка постала у вашій уяві.
— Який мотив можна назвати провідним і чому?
Наступна станція «Історична».
5. Випереджальне завдання – виступи учнів з повідомленнями про історію створення рушників.
З народної творчості взято і сам рушник вишиваний.
6. Робота з виставкою рушників.
Орнаментальні мотиви українських вишивок сягають своїм корінням у місцеву флору та фауну, в історичну традицію. У давнину основні
орнаментальні мотиви відображали елементи символіки різних стародавніх культів. За мотивами орнаменти вишиванок розділяють на
три групи: геометричні, рослинні, зооморфічні (тваринні). Геометричні орнаменти притаманні всій слов’янській міфології. Вони дуже прості: кружальця трикутники, ромби, кривульки, лінії, хрести (прості й подвійні).
В основі рослинного орнаменту лежить прагнення перенести у вишивку красу природи. В українській вишивці часто використовують такі мотиви, як «виноград», «хміль», «Дубове листя», «барвінок» тощо. Деякі з них несуть на собі відбиток стародавніх символічних уявлень народу. Так, мотив «Барвінку» є символом немеркнучого життя, узор «Яблучне коло», поділений на чотири сектори, з вишиванням протилежних частин в одному кольорі - символом кохання та інше.
У вишивках зооморфних (тваринних) орнаментів зображуються: кінь, заєць, риба, жаба; з комах - муха, метелик, павук, жуки; птахи - голуб, півень, сова, зозуля.
Вишивка може бути однобарвна й багатобарвна.
В багатобарвних українських вишивках завжди переважає який-небудь один чи два кольори, які визначають загальне забарвлення і стають основними. Інші кольори тільки доповнюють кольорову гаму.
Станція «Гармонія барв».
7. Виступ учениці з повідомленням «Значення кольорів на вишитому рушнику».
8. Виразне читання поезії «Пісня про рушник». Станція «Літературна світлиця».
9. Спостереження над художнім текстом.
Назвіть художні образи, які є у вірші, схарактеризуйте їх.
Образи |
Характеристика |
Художні засоби творення |
Мати |
Працьовита, турботлива («Рідна мати моя, ти ночей недоспала…») |
Звертання, епітет «рідна» |
Ліричний герой |
Люблячий, уважний син («І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов», «Рідна мати моя») |
Епітети, перерахування, багатосполучниковість, |
Рушник |
Символ долі, щастя, материнської любові; естетично довершений («…на ньому цвіте росяниста доріжка, І зелені луги, й солов’їні гаї»). |
Символ |
10. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Завдання: визначити ідею твору.
Очікувані відповіді
— Утвердження сили материнської та синівської любові.
— Материнська любов — оберіг у життєвій дорозі дітей.
— Вишитий рушник — символ майстерності, любові, працелюбності та естетичного смаку української жінки.
IV. Підсумок уроку.
Ось і завершилась наша мандрівка. Час повертатися.
Учитель підводить підсумки уроку-мандрівки, оцінює знання учнів.
«Мікрофон»
V. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять вірш «Пісня про рушник», вміти аналізувати його; середній та достатній рівень — зробити ілюстрації; високий рівень — придумати й записати (або інсценізувати) діалог матері й сина, які зустрілися після довгої розлуки.