Тема: Абзац. Роль абзаців у тексті
Мета: формувати уявлення учнів про абзац та його оформлення на письмі; закріплювати уявлення про засоби зв'язку частин тексту; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати старанність під час оформлення письмових робіт.
Обладнання: підручник, зошит.
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 13, впр. 20)
— Прочитайте основну частину тексту.
— Які дієслова, пов’язані за змістом дібрали до виділених іменників? (Насіннячко впало, прогрілася земля, кульбабка спалахнула.)
— Як підкреслюємо дієслова? (Двома лініями)
2. Каліграфічна хвилинка
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Щоб оцінка була гарна,
Треба вивести старанно
Кожну букву, кожен штрих —
Клас працює, клас притих.
Раз, два, три, чотири, п’ять
Починаємо писать.
Поглянь навколо: чарівниця-осінь
В коралах і у золоті стоїть.
Пожовкле листя і бездонна просинь,
І срібна павутинка вдаль летить.
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова стоїть.
— Слово бездонна поділіть на склади для переносу.
— Поставте наголоси у словах другого речення.
— У другому реченні назвіть слова, що відповідають на питання що?.
3. Творча робота
— Розташуйте речення у такій послідовності, як відбуваються події. Запишіть текст. Підкресліть у кожному реченні слова, які виражають послідовність подій.
Почалася велика перерва. Сьогодні вони чергові. Закінчився урок читання. Діти провітрили класну кімнату і витерли дошку. У класі залишились Петрик та Іринка. Усі учні вийшли на подвір’я.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Щоб тему уроку взнати,
Треба слово розшифрувати.
базац (абзац)
— Ми повторимо, що таке абзац, дізнаємося, як абзаци пов’язані між собою і як слід оформлювати абзаци на письмі.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над вправою 21 (с. 13-14)
1) Читання тексту.
— Прочитайте текст.
— Про кого в ньому йдеться?
— Знайдіть опис дівчинки. Прочитайте його.
2) Словникова скарбничка.
— Поясніть значення слова ластовиння.
— Що любила Юля?
— Про що мріяла дівчинка? Яким саме художником?
— Хто такий модельєр? дизайнер?
3) Визначення теми тексту і добирання заголовка до нього.
4) Удосконалення тексту.
— Прочитайте другий абзац тексту.
— У яких реченнях потрібно замінити слово Юля словами вона, у неї?
— Для чого замінюємо слова, які повторюються?
— Запишіть удосконалений текст.
5) Звуковий аналіз слова.
Ластовиння [ластовин’:а]
6) Розвиток мовлення.
— Складіть речення зі словом ластовиння.
2. Робота над вправою 22 (с. 14)
— Прочитайте текст.
— Про кого в ньому йдеться?
— Скільки частин у тексті?
— Як написана кожна частина тексту? (З абзацу)
— Як ви думаєте, навіщо текст поділений на абзаци?
— Прочитайте перший абзац тексту. Про що в ньому йдеться?
— Прочитайте другий абзац тексту. Про що в ньому йдеться? (Про роботу продавця.)
— Прочитайте третій абзац тексту. Про що в ньому йдеться?
— Знайдіть слова, які об’єднують ці частини.
3. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 14)
— Що таке абзац?
— Як пов’язані між собою абзаци?
— Як починається кожний абзац?
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота (за вправою 22)
1 варіант
— Спишіть абзац тексту, у якому йдеться про роботу продавця.
— Підкресліть слово, у якому букв більше, ніж звуків. (Продавець)
2 варіант
— Спишіть абзац тексту, у якому йдеться про роботу продавця.
— Підкресліть слово, у якому звуків більше, ніж букв. (Покупкою)
2. Поділ тексту на абзаци. Робота з дидактичним матеріалом
ЧЕРЕПАХА І ЛИСИЦЯ
Прийшла стара черепаха до лисиці за вівсом. Лисиця насипала їй зерна повний мішок.
Подякувала старенька і тихенько пішла дорогою. А лисиця прорізала в мішку дірку. Поки черепаха поверталася додому, весь овес і висипався.
Незабаром овес зійшов і виріс. Хитра лисиця зібрала новий урожай. (За казкою І. Хоміна)
— Прочитайте текст.
— Як ви вважаєте, це оповідання чи казка?
— З чого це видно?
— За чим прийшла черепаха до лисиці?
— Як повелася лисиця?
— Доведіть, що і в цій казці лисиця хитра, підступна.
— Що сталося з вівсом?
— Хто зібрав урожай?
— Поділіть текст на абзаци.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— На що можна поділити текст?
— Що включає абзац?
— Як починаємо писати кожний абзац?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Стор. 15, впр. 23. Запишіть слова-назви професій, які описані в текстах вправ 21 і 22. Про які професії ви дізналися вперше? Складіть і запишіть по 2 речення про кожну професію.