6 клас Українська мова
ТЕМА. АКТИВНА І ПАСИВНА ЛЕКСИКА. ЗАСТАРІЛІ СЛОВА ( АРХАЇЗМИ, ІСТОРИЗМИ). НЕОЛОГІЗМИ
Мета: навчальна: ознайомити шестикласників із поняттями «активна» і «пасивна» лексика, різновидами «пасивної» лексики; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати лексику за активністю вживання, розрізняти слова, що є у повсякденному вжитку, і ті, які рідко використовуються в мовленні, вдосконалювати навички використання таких слів;
розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву, мовленнєві навички;
виховна: через слово виховувати повагу до звичаїв і традицій пращурів, та історичного минулого свого народу.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, історія України, образотворче мистецтво.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( урок-подорож)
Методи та прийоми: метод бесіди, метод роботи з підручником, прийом « Орфографічна дуель», прийом « Мозкова атака», метод дослідження, метод « Ущільнене опитування», метод роботи в парах, групах, метод « Незакінчене речення».
Обладнання: мультимедійні засоби, комп’ютерна презентація до теми, картки, запис пісні « Чи не той –то Хміль», інтернет- ресурси.
Девіз уроку:
Нове вивчай, а старе пам’ятай.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
2.Орфографічна дуель
(Два учні працюють біля дошки, ще два учні у якості «вчителя» перевіряють написане, оцінюються четверо учнів)
Якось компанія літераторів завітала до приміського ресторану. Письменник В.Стефаник проглянув меню й замовив:
- Шість порцій орфографічних помилок.
- Цього подати не можемо, не тримаємо,- відповів офіціант.
- Однак у меню великий вибір помилок на всі смаки,- сказав Стефаник і зачитав меню.
Завдання: Оформіть грамотно поданий текст меню.
1. Бул…он кур…ячий із фр…кадел…ками.
2. Брю…ел…с…ка капуста, зап…ч…на з шинкою.
3. Курча по…ам…р…канс…к… .
4. Короп в см…тані.
5. Шампін…они в см…тан…ому соусі.
6. К…мпот груш…во…вишн…вий.
7. П…ріг із ябл…ками по…полтавс…к… .
8. К…сіл… груш…вий.
9. Нирки т…ляч… смаж…ні в сухарях.
10. В…н…грет.
11. Кабачки фарш…ровані м…сом і гр…чан…ою каш…ю.
12. Зап…канка картоплян…а.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
1. Мовознавче дослідження ( робота на картках)
Прочитайте речення. Випишіть виділені слова в зошит. Як часто вживаються виділені слова в повсякденному мовленні? Що вони означають? З΄ясуйте значення виділених слів за словником.
Шевченкова гора піднімається вгору на сажнів тридцять п’ять або сорок прямо над головою. (І. Нечуй-Левицький.) В курені гетьмана січових козаків зібралися кошові, полковники й курінні отамани. (І.Ле.) Жупан на ньому синій. (Г. Квітка-Основ’яненко.) Були пани і мужики, була тут шляхта і міщани, і молоді, і старики. (І. Котляревський.) Хмельницький зупинився, позаду бунчужний став з бунчуком, а хорунжий з малиновим прапором. (П.Панч.)
2. «Мозкова атака»
- А ви помітили, що деякі слова зустрічаються дуже рідко в нашому мовленні, а інші ми використовуємо частіше?
- Як ви гадаєте, з чим це може бути пов’язано?
- А чи хотіли б ви здійснити мандрівку машиною часу, щоб дослідити історію вживання слів і дізнатися, чому зникають з мови одні слова, а на зміну їм з’являються нові?
ІV. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку
Слово вчителя
Як ви вже зрозуміли, ми продовжуємо працювати над темою « Лексикологія». Девіз цього уроку - « Нове вивчай, а старе пам’ятай». Наш урок незвичайний. На ньому ми помандруємо в минуле та зазирнемо в майбутнє, аби побачити, якою була чи стане наша мова. Ми познайомимося зі словами, якими користувались князі Київської Русі та запорозькі козаки, і , навіть, з такими, якими розмовлятимуть у далекому майбутньому. Отже, вирушаймо!
V. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Словничок незрозумілих слів :
Активний - енергійний, діяльний , завзятий.
Пасивний – бездіяльний.
2. Слово вчителя (опрацювання теоретичного матеріалу).
Активна лексика становить ядро словникового складу мови. Вона об'єднує як споконвічно українські слова, так і численні групи запозичених слів. Головна її ознака — регулярне використання у сфері діяльності людини.
Пасивна лексика — слова, які вийшли або виходять з активного вжитку.
Багато слів української мови живуть віками, проте є такі, які стають у мові застарілими або й зовсім зникають. Одні слова вийшли із ужитку, бо зникли поняття, які вони називали: жандарм, городничий, кріпак, каганець. Інші слова замінюють виразніші, більш вживані: просинець – січень, марець – березень, гудець – музикант.
Із розвитком науки, техніки, мистецтва з’являються нові слова, предмети, явища, які вимагають відповідних назв( скажімо, ком’ютер, плеєр, дискета,смс.) Таким чином виникають нові слова – неологізми, які згодом стають загальновживаними.
3. Робота з таблицею
4.Робота з підручником
Знайдіть і зачитайте визначення ключових понять уроку.
Архаїзми –
Історизми –
Активна лексика –
Пасивна лексика -
Неологізми -
VІ. Виконання учнями вправ на закріплення вивченого матеріалу
Початок подорожі
- А тепер закрийте очі і уявіть, що ми опинилися у машині часу. Ми летимо через часовий простір у далеке минуле. Ось карта нашої подорожі.
КАРТА ПОДОРОЖІ
Зупинка №1 «Київська Русь»
- Чуєте : брязкіт зброї, іржання коней. Це часи, коли руським князям в 10 - 12 ст. доводилось часто виступати у військові походи задля оборони руських земель від нападників. Про цю епоху багато чого може розказати наш гід.
Повідомлення учня. (випереджальне завдання)
За часів Київської Русі існувала старослов’янська мова, у якій уживались такі слова, як : піїт(поет), рать(дружина, військо), десниця(права рука), уста(губи), перст(палець). З часом деякі речі вийшли з ужитку – і тому зникли їх назви, а деякі були замінені іншими словами. Такі застарілі слова (архаїзми) використовують зараз письменники у творах, для передачі життя людей у ті часи.
Дякуємо за цікаву та повчальну розповідь і спробуємо добрати відповідні слова та словосполучення сучасної української мови до слів-архаїзмів.
Гра « Знайди пару»
До слів-архаїзмів, поданих у колонці ліворуч, доберіть відповідні слова і словосполучення сучасної української мови, подані в правій колонці.
А. ПРАВА РУКА
Б. ЗОЗУЛЯ
В. БИТВА
Г. ВІЙСЬКО
Д. ПАЛЕЦЬ
Ж. ДЗЕРКАЛО
З. ВОЇНИ
- Отже, ми познайомились зі словами, якими користувались за часів Київської Русі. Вони вийшли з ужитку, а на їх місце прийшли нові слова. Як вони називаються? Так, це АРХАЇЗМИ.
Зупинка №2 «Запорізька Січ»
« Ущільнене опитування»
- Як ви гадаєте, чи однакові вживались слова в період існування Запорізької Січі та Київської Русі?
- Кого з князів Київської Русі видатний історик Михайло Грушевський назвав першим запорожцем? І чому? (Святослава)
- А чуєте пісню ? (звучить пісня « Чи не той то Хміль…»).
- Про кого ця пісня?
- Хто такий Богдан Хмельницький?
Колективна робота з текстом
Прочитайте текст. Про кого йдеться мова в тексті? Хто ця людина? Що вам відомо про неї? Випишіть виділені слова в зошит. Як часто вживаються виділені слова в повсякденному мовленні? Що вони означають? З΄ясуйте значення виділених слів за словником.
Богдан Хмельницький брав участь у польсько-турецькій війні 1620-1621 років. У цій війні вбито його батька, українського сотника Михайла Хмельницького. Богдан потрапив у полон, де вивчив турецьку і татарську мови. Після двох років неволі Хмельницький повернувся до батьківського маєтку в Суботові й записався до реєстрових козаків. Зібравши десять тисяч відважних козаків, Хмельницький 1621 року потопив на Чорному морі дванадцять турецьких галер, а решту козацькі чайки переслідували аж до самісінького Царгорода.
Словничок незрозумілих слів:
Сотник – в Україні в 16-18 ст. - особа, яка очолювала сотню; обиралася спершу козаками, а згодом призначалася гетьманом або царем.
Маєток – садиба землевласника.
Реєстрові козаки - занесені до переліку, списку.
Галера – старовинне вітрильне багатовеслове військове судно.
Чайка 1. -- морський водоплавний птах.
Чайка 2. – істор. Бойовий човен запорізьких козаків з вітрилами та веслами.
- Чи можливо підібрати до ваших слів відповідники в сучасній мові? Ні.Отже, це- ІСТОРИЗМИ.
Фізкультхвилинка
Запорукою успішної роботи кожного колективу є поєднання розумової діяльності з фізичною активністю. Коли я називатиму історизм, підносьте руки догори, архаїзм- простягніть їх уперед.
Баталія, уста, грамплатівка, перст, панщина, очіпок, десниця, ступа.
Зупинка №3 «Гостя з майбутнього»
- А тепер перенесімося на нашій машині часу в майбутнє. Готуючись до уроку, я побувала там трохи раніше за вас і зустріла дівчинку Алісу, яка житиме через 100 років у нашому місті. Вона виявилася дуже уважної , доброзичливою і чемною. Я поросила її розповісти вам про те, яким стане життя через 100 років. Уважно послухайте звуковий лист і запишіть до зошита ті нові незрозумілі слова, які почуєте.
Дослідження - пошук
Випишіть з данного звукового листа неологізми.
- Доброго дня, шановні мої предки. Мені дуже приємно зустрітися з тими, хто, можливо, буде моїми прабабусею чи прадідусем. Я гадаю, вам цікаво буде послухати, як ми живемо в майбутньому.
Епоха комп'ютеризації полегшить спілкування людей, на зміну сучасним мобільним телефонам прийдуть відеофони. Які дадуть змогу не лише чути, а й бачити співрозмовника. У кожному місті, у тому числі і нашому, буде свій авіапарк, де спеціальні машини – космосари - рухатимуться в повітрі і слугуватимуть людям на зразок вашого таксі. Учені зазирнуть і в морські глибини – туристам, які бажатимуть помилуватися красою підводного світу, легко буде це здійснити на аквамобілях. Тож до зустрічей в майбутньому!
Слово вчителя
У мові йде два паралельні процеси: одні слова старіють і випадають з активного словника, інші з’являються в мові з потреби назвати якесь явище, предмет, ідею, які щойно виникли, або замінити деякі слова більш прийнятними. Слова, що з’явилися в мові нещодавно, називаються неологізмами.
З часом нові предмети, пристрої, ідеї і т. ін. стають відомими. Так приходять у словниковий склад загальномовні неологізми.
Слова, створені письменником з метою образного висловлення
думки, називаються авторськими неологізми.
Нові неологізми творяться за наявними у мові моделями. Так, за зразком біологія, геологія, зоологія утворилися слова вірусологія, дельфінологія... За зразком атмосфера, стратосфера утворено слово біосфера і так далі. Є також і авторські словотвори. Наприклад вірш Івана Драча.
Лексична хвилинка
Ознайомлення з віршем І. Драча. Обговорення авторських словотворів
Бабусенько, бабулиня, бабусенція.
Ой гаряча, ой бабулик, ой-ой-ой-єчки.—
Ляпотить, хлюпотить у ночовоньках
Дівулиня, дівчина, дівогоренько,
А бабуся так і вештається, ой-я,
А бабище все шупортається, ой-я,
З кочергами, з баняками, банячищами...
Внучка, внученька, студентонька
Спить у баби на ряднищі, на рядні
Під кожухом, кожушиськом, кожушариськом.
На лежанці в цмоки цмокає, аж оєчки.
(Випадає їй казьонний дім,
І валет бубновий в нім,
Туз хрестовий заберу,
Швидше вже сама помру...)
А дівуля, дівчинина, дівувальниця
До кожуха, кожушенька так і горнеться,
А бабуся, бабулиня, бабусенція
До дівчиська, дівчиииська так і тулиться —
Сиротина ж, сиротуля, сиропташечка,
Бабумамця, бабутатко, бабусонечко...
Гра «Аукціон» (робота в групах)
За кілька хвилин учні повинні записати якомога більше неологізмів.
Малюнковий диктант ( робота в парах)
Розподіліть назви побачених на екрані предметів на 2 колонки - застарілі слова та неологізми.
Комп’ютер, кольчуга, щит, тостер, меч, плеєр, дискета, веретено, мікрохвильова піч, серп, шолом, мобільний телефон.
VІІ. Підсумок уроку
- Ось і завершується наша подорож у минуле й майбутнє. Сподіваюся, вона залишила у вашій пам’яті незабутні враження.
«Незакінчене речення»
Продовжити думку : «Сьогодні на уроці я почув, побачив, зрозумів…»
VІІІ. Оцінювання. Аргументація оцінок
ІХ. Домашнє завдання
1.Вивчити теоретичний матеріал. Виконати вправу 77.
2. Записати й розіграти діалог «Зустріч з Богданом Хмельницьким», використовуючи історизми, придумати власні неологізми. ( учні високого рівня навченості).