Урок-подорож "Узагальнення з лексикології та фразеології"

Про матеріал
Розробка містить вправи на повторення та узагальнення з тем "Лексикологія" та "Фразеологія" у шостому класі
Перегляд файлу

                                                     6 клас

Урок української мови

Тема: «Узагальнення та систематизація вивченого з розділів «Лексикологія» та «Фразеологія»

Мета: повторити , закріпити , поглибити, удосконалити знання та уміння учнів із розділів мовознавства «Лексикологія» та «Фразеологія»; узагальнити  засвоєний мовний матеріал; формувати навички усного мовлення, уміння швидко орієнтуватися у запропонованій ситуації; розвивати в учнів пам'ять, аналітичне  та образне мислення, творчі здібності; виховувати інтерес до вивчення української мови, наполегливість у здобутті знань.

Очікувані результати: учні знають основні поняття з розділів «Лексикологія» та «Фразеологія»; визначають походження лексики, її уживання та функціонування, пояснюють лексичне значення слів та фразеологізмів; сприймають невідомий текст, аналізують його структуру та зміст.

Тип уроку:урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок (формування мовленнєвої компетенції)

 Форма проведення уроку :урок- подорож

 

Хід уроку

                                                                 

І. Організаційний етап.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово вчителя.

Слайд 1

 Доброго дня всім присутнім!

 Першим, що  до нас приходить у житті – це слово. З кожним словом світ ширшає, розкриває свої принадні обрії. Світ – мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. А слова в мові мов кольорові камінці, їх не достатньо тільки назбирати. Треба ще навчитися викладати візерунки з них, розбиратися в цій незліченній кількості слів.

      Слайд 2

  На сьогоднішньому уроці ми повторимо, узагальнимо й систематизуємо те, що ви вивчили з розділів ««Лексикологія» та «Фразеологія». Ваше завдання – показати, як ви вмієте використовувати набуті знання на практиці в усному та писемному мовленні. А проведемо ми цей урок у вигляді мандрівки розділами лексикології. Я бажаю вам гарного настрою під час мандрівки і плідного повторення теми. У зошитах запишіть сьогоднішню дату- початок нашої подорожі.

Але перш , ніж почати,  давайте визначимось із правилами роботи.

Слайд

 

 

ІІІ.Відтворення та узагальнення понять і опанування відповідної системи знань.

Слайд  3 Літак

Перевіримо вашу готовність до польоту

Інтерактивна вправа "Бліц-опитування"(компетентність саморозвитку і самоосвіти)

Що вивчає лексикологія?

Що називають лексикою?

Що розуміють під лексичним значенням слова?

На які групи за значенням поділяють слова?

Що вивчає фразеологія?

Які слова називать неологізмами?

На які групи поділяють застарілі слова?

Які ви знаєте групи слів за походженням? За вживанням?

Що таке діалектизми?

 

IV. Узагальнення і систематизація набутих компетентностей.

Ви добре підготувалися, і наш літак злітає . Ми вирушаємо на захід і пролітаємо над країнами Європи .

 Слайд 4 -5

Але ці мови надали певний пласт слів  українській мові.Тож давайте пригадаємо, що це за слова і які орфограми в них ми вивчили.

Слайд

. Правильно запишіть слова.

 

1. Пі(ц)а, бру(т)о, інтерме(ц)о, мадо(н)а, Го(л)андія.

 

2. Бар..єр, ател..є, б..джет, кур..озний, міл..он.

 

Творча робота (компетенція продуктивної творчої діяльності)

Слайд

Доберіть українські відповідники до запозичень

 

 Космос, ландшафт, пілот, голкіпер, шофер, процент,горизонт, інтелектуальний,

  Всесвіт, відсоток, краєвид, льотчик, водій, воротар,обрій, розумовий

 

Ми повертаємось в Україну , і перша наша зупинка - Карпати

Слайд - Карпати

Слайд - коломийки Марічки

Які стилістично- забарвлені слова ви почули?Як вони називаються?

 

Творча робота (компетенція продуктивної творчої діяльності)

Слайд

Індивідуальна робота на картках - дібрати літературні відповідники  до діалектизмів

 

Слайд - Хотинська фортеця

 

Вирушаємо далі .Але що це сталося? Чому ми потрапили до древньої фортеці? Поки пілот з'ясовує , що трапилося , виконаємо завдання.

Слайд

Першим рушає вперед воєвода Рубач, за ним крокує старша дружина, ідуть ринді* (*Ринді — прапороносці.) — вони несуть знамено князя Святослава, на якому змальовано два перехрещені списи, а під ним — меч його і щит.

Князь Ярополк прийняв знамено, у нього затремтіли руки, коли він узяв, вийняв з піхов меч свого батька.

 

Завдання до тексту: виписати історизми та архаїзми.

Слайд перевірка

Наш пілот повідомив , що відбувся збій в системах літака , і нас віднесло в минуле. Зараз нам буде  надіслано інструкцію , і ми зможемо мандрувати далі.

 

Слайд- інструкція

Підняти капот, надіти клему - це півхвилини. Не перемикаючи швидкість у нейтральне  положення, витиснути зчеплення й повернути ключ запалення. Якщо звичайного гудіння не почуєте, значить погано притиснули клему. Якщо стрілка амперметра лежить на крайній точці під позначкою "мінус", значить струм не надходить до стартера.


Але вона стосується  ремонту ...авто.

З'ясуйте стиль мовлення.

За допомогою якої групи слів було складено цю інструкцію?

Слайд - комп'ютер

Знову на зв'язку пілот. Виявляється, системи нашого літака пошкодив комп'ютерний вірус. Щоб допомогти , нам потрібно виконати  вправу з неологізмами.

Слайд

Завдання: виписати неологізми

Єврозона, кімната, сон, принтер, монітор, вітер, погуглити, менеджер. олівець, нардеп, рушник, акаунт

 

Нарешті ми  продовжуємо подорож і вирушаємо на Полтавщину.

Слайд

Діалог баби Параски та баби Палажки

1. Ой, людоньки добрі, ви й уявити собі не можете, що ця клята Палажка мені накоїла! Раз мій рябий підсвинок по собственній неопитності уліз у її бур’яни на городі, та заблудився, а мене тоді не було вдома. Приходжу я, як оце тепер - з ярмарку, дивлюся, а мій підсвинок безталанний висить на тину прикручений за задні ноги. І що їй ця Божа твар могла поганого зробити в Палажчиному городі, га? Я до нього, - а сусідка вже вибігла з хати на поріг – тут як тут. Та як роз’явить рота, як покаже залізні зуби. Ич, бур’янів їй шкода стало.
2 . Ах ти клята Параско! Та твій негідний підсвинок заліз у мій город, капусту витовк, моркву носом виорав, картоплю вим’яв, кабачки потрощив, в буряках вивалявся, а в огірках, а в огірках цілу купу наклав!
1. Ну, якщо зробив купу, то нема чого на невинну твар зобижаться, бо та купа, коли хочете знати, качественне удобрєніє. Першокласне. Так що ви мені винні відро огірків.
2. Люди добрі, з мене Палажка останню сорочку здере! Та твій хряк всю цибулю поїв!
1. Людоньки, не дайте збрехати, де це бачено, щоб свині та цибулю їли?!
2. Бачено. У мене в городі!
1. То ж чого носа не утовкмачено! Та ти сама, як та цибулина!..
2. А-а-а… Зате в тебе ніс, як бараболя!...
1. А в тебе на писку бородавка!...
2. А ти косоока!
1. Може я й косоока, а ти кривобока…
2. Ой, люди-и…
(у сварці тікають зі сцени)

Яка лексика характерна була для цього діалогу?

В якому стилі вона вживається?

 

Тепер наш шлях лежить додому. Тут ми пригадаємо, що таке фразеологія, а допоможе нам в цьому міні-презентація

Слайди

V. Підбиття підсумків уроку.

 

 Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Ось і завершилася наша подорож. Дякую за старанність, сумлінність, активність.

Як оцінюєте ви свою роботу?

Що сподобалося найбільше?

Яке завдання виявилося найважчим?

 

VI.Домашнє завдання.

Повторити вивчену тему

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку