В умовах освітньої реформи, яка незабаром буде проведена в Україні, дуже важливою є мотивація навчальної діяльності учнів. Найкращою мотивацією, звичайно, є оцінка знань учнів. Постає питання, як якісно, швидко оцінити знання учнів, наприклад, перевірити виконання домашнього завдання? Ми, вчителі-словесники, зазвичай збираємо у дітей зошити і перевіряємо письмове завдання. А як бути з теоретичним матеріалом? Адже, щоб опитати усно кожного учня, потрібно затратити багато часу. Можна, звичайно, опитати кількох дітей, але тоді (це можу сказати з практики) ми маємо справу з нерегулярним виконанням домашнього завдання ( якщо мене сьогодні опитували, то наступного разу спитають когось іншого, отже, можна і не вчити).
У даному випадку незамінними є тестові завдання, на виконання яких на уроці затрачається від 5 до 7 хвилин, але оціненими є знання кожного школяра.
Це стимулює учнів готуватися до кожного уроку, а вчитель має достатньо оцінок, що спрощує виставлення тематичного балу.
Запропоновані нижче тестові завдання складені відповідно до підручника О.В. Заболотний, В.В. Заболотний «Українська мова».
6 клас Лексикологія. Активна і пасивна лексика
А) неологізми; Б) запозичені; В) застарілі; Г) іншомовні.
А) архаїзми; Б) історизми; В) неологізми; Г) омоніми.
А) застарілі слова; Б) нові слова; В) запозичені слова; Г) архаїзми.
А) архаїзми; Б) історизми; В) неологізми; Г) синоніми.
А) ланіти; Б)вакації; В) ректи; Г) зигзиця.
А) бачити; Б) чути; В) знати; Г) хотіти.
А) трамвай; Б) телевізор; В) електрика; Г) скайп.
А) зигзиця; Б) жона; В) постоли; Г) десниця.
А) Колись були воли, очкур і постоли (П. Федотюк).
Б) Рушив пращур у Крим по рибу, мажа розбита в степу порипує (О. Матійко).
В) Уранці біля брам Радогостя стала дружина з червоними щитами (П.Загребельний).
Г) Чоловік взяв у руки справжнє допотопне мотовило (За О. Гончарем).
А) Тут моя Січ, курені та стани, тут булавіють гетьмани (За П. Біливодою).
Б) Зове кобзарів струноброва бандура за сивим Дніпром (П. Перебийніс).
В) Біла панна зима тихо ступала назустріч (В. Шкляр).
Г) Працівники офісу приготували досить цікаву презентацію (З газети).
6 клас Лексикологія. Власне українські і запозичені слова
А) сукупність усіх слів мови;
Б) розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення;
В) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови;
Г) розділ мовознавства, що вивчає іншомовні слова.
А) запозичені; Б) українські; В) власне українські; Г) іншомовні.
А) словник іншомовних слів; Б) орфоепічний словник;
В) орфографічний словник; Г) фразеологічний словник.
А) футбол; Б) алея; В) театр; Г) літак.
А) сузір’я; Б) міркувати; В) пломбір; Г) віхола.
А) поштар; Б) кур’єр; В) аспірант; Г) водій.
А) книгарня; Б) книга; В) книгозбірня; Г) книжки.
А) теорема; Б) формула; В) ін’єкція; Г) аргумент.
А) лісова пожежа; Б) вершина гори;
В) багаття, вогнище; В) огорожа, паркан.
А) Ми з мамою сьогодні ходили на аудієнцію до педіатра.
Б) У нашій школі впроваджуються нові технології у навчанні.
В) У супермаркеті є товари широкого вжитку.
Г) Медсестра зробила хворому ін’єкцію.
А) фонтан, струмок; Б) вершина, підніжжя;
В) площа, вулиця; Г) аплодисменти, оплески.
А) прийом; Б) тріумф; В) аншлаг; Г) рандеву.
6 клас Лексикологія. Загальновживані і стилістично забарвлені слова
А) За вживанням розрізняють загальновживані й стилістично забарвлені слова.
Б) Слова, які використовуються в усіх стилях мовлення, називаються стилістично
забарвлені.
В) Слова фотосинтез, декларація, симпозіум є загальновживаними.
Г) Наукова лексика – це слова притаманні публіцистичному стилю.
А) загальновживані; Б) стилістичні;
В) наукові; Г) стилістично забарвлені.
А) мастак; Б)меценатство; В) парламент; Г) пшениця.
А) байдикувати; Б) працювати; В) говорити; Г) виконувати.
А) З портретів на мене дивились учені різних століть.
Б) Хлопець занадто багато теревенив.
В) Контрольну роботу з математики я написав на десять балів.
Г) Наступного тижня ми поїдемо у Київ на екскурсію.
А) багата уява; Б) вийшли на прогулянку;
В) доводити до відома; Г) почався урок.
А) ледащо; Б) заява; В) префікс; Г) преса.
А) наукова; Б) розмовна; В) ділова; Г) суспільно-політична.
А) підняти питання; Б) брати участь; В) план роботи; Г) підбити підсумки.
А) Оленка, на жаль, не прийшла до школи, бо захворіла.
Б) Закон набирає чинності з дня його опублікування.
В) І огидло хлопцеві байдикувати.
Г) Моя матуся обіймає посаду вчителя у нашій школі.
6 клас Лексикологія. Професійні слова і слова-терміни,
діалектні і просторічні слова
А) Спеціальний словник; Б) термінологічний словник;
В) науковий словник; Г) медичний словник.
А) професійні; Б) терміни; В) просторічні; Г) діалектні.
А) публіцистичного; Б) наукового; В) розмовного; Г) офіційно-ділового.
А) Професійні слова; Б)слова-терміни; В) наукові слова; Г) застарілі слова.
А) педрада; Б) лікарняний; В) сольфеджіо; Г) відсканувати.
А) урок; Б) фонетика; В) нарада; Г) відпустка.
А) балетмейстер; Б) гросмейстер; В) вокаліст; Г) сценарист.
А) Уже під’їжджали, коли заскреготіла коробка передач, злісно гарикнув двигун (О. Сенчик).
Б) Гніздо мостили лелеки високе та розкішне (За В. Близнецем).
В) На ярмарку гончарі дивували різноманітними глечиками (З газети).
Г) Ще голубим крилом леліє тепла днина ( І. Москаленко).
А) ватра; Б) полум’я; В) вогнище; Г) багаття.
А) потоваришувати; Б) подіжурити; В) піклуватися; Г) насварити.
6 клас Лексикологія. Фразеологізми
А) це словосполучення з переносним значенням;
Б) це речення з переносним значенням;
В) це сполуки слів, які є одним членом речення;
Г) це стійкі сполучення слів, які за лексичним значенням дорівнюють одному
слову (словосполученню).
А) Лексичне значення фразеологізмів можна дізнатися у тлумачному словнику.
Б) Фразеологізм є одним членом речення.
В) У фразеологізмах одне слово можна замінити іншим або вилучити його.
Г) Фразеологізми найчастіше використовуються у художньому і офіційно-діловому стилях.
А) за царя Гороха; Б) за тридев’ять земель;
В) у тридесятому царстві; В) одна нога тут, а друга там.
А) народитися швидко; Б) бути щасливим;
В) бути здоровим; Г) бути розумним.
А) як камінь у воді; Б) як водорості у воді;
В) як риба у воді; Г) як пісок у воді.
А) Народу зійшлося дуже багато. Б) Було це дуже давно.
В) Склав козак голову в чужині. Г) Довелося нам збиратися в дорогу.
А) хоч греблю гати; Б) як кіт наплакав;
В) як курка лапою; Г) мокра курка.
А) тягнути за язик; Б) водити за ніс; В) пекти раків; Г) викинути з голови.
А) Лягли кістьми незвані гості. Б) Хлопець злякався і накивав п’ятами.
В) Бабина дочка лише байдики б’є. Г) Мишко часто ловить ґав на уроці.
А) яблуко; Б) хліб; В) лікті; Г) камінь.
6 клас Джерела фразеологізмів. Крилаті вислови
А) манна небесна; Б) молочні ріки; В) терновий вінок; Г) гнути спину.
А) за тридев’ять земель; Б) закласти фундамент;
В) заварити кашу; Г) святе сімейство.
А) медовії ріки; Б) стригти під одну гребінку;
В) ахіллесова п’ята; Г) кліпати очима.
А) авгієві стайні; Б) фальшива нота; В) жива вода; Г) зализувати рани.
А) наступати на граблі; Б) олімпійський спокій;
В) Ноїв ковчег; В) чекати біля моря погоди.
А) Не поет, хто забуває про страшні народні рани! (Леся Українка)
Б) Поховайте та вставайте, кайдани порвіте…! (Т. Шевченко)
В) Я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать (Леся Українка).
Г) Бувайте здорові та, не питаючи броду, не суньтесь у воду, бо втопитесь! (Марко Вовчок)
А) Небо розкинуло шати над головою (За П. Загребельним).
Б) Загублений той час, який ти не використав для навчання (З підручника).
В) Дівчина була на сьомому небі від щастя (З газети).
Г) Усім відомо, краса врятує світ (З газети).
А) Ви не носіть за пазухою камінь.
Б) На чужу працю ласий не будь.
В) Він жив як горох при дорозі.
Г) Вони в мене на цьому ділі зуби з’їли.