Тестові завдання для поточного оцінювання учнів 6 класу з розділу «Лексикологія. Фразеологія»

Про матеріал
У даному випадку незамінними є тестові завдання, на виконання яких на уроці затрачається від 5 до 7 хвилин, але оціненими є знання кожного школяра. Це стимулює учнів готуватися до кожного уроку, а вчитель має достатньо оцінок, що спрощує виставлення тематичного балу.
Перегляд файлу

Тестові завдання для поточного оцінювання учнів 6 класу з розділу «Лексикологія. Фразеологія»

 

В умовах освітньої реформи, яка незабаром буде проведена в Україні, дуже важливою є мотивація навчальної діяльності учнів. Найкращою мотивацією, звичайно, є оцінка знань учнів. Постає питання, як якісно, швидко оцінити знання учнів, наприклад, перевірити виконання домашнього завдання? Ми, вчителі-словесники, зазвичай збираємо у дітей зошити і перевіряємо письмове завдання. А як бути з теоретичним матеріалом? Адже, щоб опитати усно кожного учня, потрібно затратити багато часу. Можна, звичайно, опитати кількох дітей, але тоді (це можу сказати з практики) ми маємо справу з нерегулярним виконанням домашнього завдання ( якщо мене сьогодні опитували, то наступного разу спитають когось іншого, отже, можна і не вчити).

У даному випадку незамінними є тестові завдання, на виконання яких на уроці затрачається від 5 до 7 хвилин, але оціненими є знання кожного школяра.

Це стимулює учнів готуватися до кожного уроку, а вчитель має достатньо оцінок, що спрощує виставлення тематичного балу.

Запропоновані нижче тестові завдання складені відповідно до підручника О.В. Заболотний, В.В. Заболотний «Українська мова».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 клас                           Лексикологія. Активна і пасивна лексика                            

 

  1. Як називаються слова, що вийшли з активного вжитку? (1 б)

А) неологізми;              Б) запозичені;                 В) застарілі;                 Г) іншомовні.

 

  1. Як називаються слова, що вийшли з активного вжитку, тому що зникли названі ними предмети чи поняття? (1 б)

А) архаїзми;                    Б) історизми;                   В) неологізми;           Г) омоніми.

 

  1. Неологізми – це … (1 б)

А) застарілі слова;         Б) нові слова;           В) запозичені слова;         Г) архаїзми.

 

  1. Слова перст, зріти, лицедій – це … (1б)

А) архаїзми;                   Б) історизми;                   В) неологізми;            Г) синоніми.

 

  1. Вкажіть застаріле слово, яке означає говорити. (1 б)

А) ланіти;                         Б)вакації;                         В) ректи;                        Г) зигзиця.

 

  1. Вкажіть слово, яке замінило у сучасному мовленні застаріле слово воліти. (1 б)

А) бачити;                        Б) чути;                             В) знати;                         Г) хотіти.

 

  1. Вкажіть слово, яке є сучасним неологізмом. (1 б)

А) трамвай;                      Б) телевізор;                  В) електрика;                 Г) скайп.   

 

  1. Вкажіть застаріле слово, яке є історизмом. (1 б)

А) зигзиця;                       Б) жона;                          В) постоли;                      Г) десниця.

 

  1. Вкажіть речення, у якому правильно виділене застаріле слово. (1 б)

А) Колись були воли, очкур і постоли (П. Федотюк).

Б) Рушив пращур у Крим по рибу, мажа розбита в степу порипує (О. Матійко).

В) Уранці біля брам Радогостя стала дружина з червоними щитами (П.Загребельний).

Г) Чоловік взяв у руки справжнє допотопне мотовило (За О. Гончарем).

 

  1. Вкажіть речення з неологізмами. (1 б)

А) Тут моя Січ, курені та стани, тут булавіють гетьмани (За П. Біливодою).

Б) Зове кобзарів струноброва бандура за сивим Дніпром (П. Перебийніс).

В) Біла панна зима тихо ступала назустріч (В. Шкляр).

Г) Працівники офісу приготували досить цікаву презентацію (З газети).

 

  1.  Установіть відповідність між словом і його характеристикою. (2 б)
  1. Планшет;                                   А) історизм;
  2. кріпак;                                        Б) загальновживане;
  3. дзиґарі;                                      В) архаїзм;
  4. життя.                                         Г) неологізм.

6 клас                      Лексикологія. Власне українські і запозичені слова                 

 

  1. Вкажіть рядок, у якому правильно пояснено, що таке лексикологія. (1 б)

А) сукупність усіх слів мови;

Б) розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення;

В) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови;

Г) розділ мовознавства, що вивчає іншомовні слова.

  1. Як називаються слова, що виникли на українському ґрунті? (1 б)

А) запозичені;            Б) українські;              В) власне українські;           Г) іншомовні.

  1. Як називається словник, у якому пояснено значення та походження запозичених слів? (1 б)

А) словник іншомовних слів;                          Б) орфоепічний словник;

В) орфографічний словник;                             Г) фразеологічний словник.

  1. Вкажіть слово, яке є власне українським. (1 б)

А) футбол;                    Б) алея;                           В) театр;                                Г) літак.

  1. Вкажіть слово, яке є запозиченим.(1 б)

А) сузір’я;                      Б) міркувати;                 В) пломбір;                           Г) віхола.

  1. Вкажіть, яке запозичене слово має таке значення: «Службовець, який розносить ділові папери». (1 б)

А) поштар;                    Б) кур’єр;                          В) аспірант;                          Г) водій.

  1. Вкажіть власне українське слово, яке є синонімом до іншомовного слова бібліотека. (1 б)

А) книгарня;                 Б) книга;                            В) книгозбірня;                   Г) книжки.

  1. Вкажіть іншомовне слово, яке є синонімом до власне українського слова доказ.(1 б)

А) теорема;                   Б) формула;                     В) ін’єкція;                          Г) аргумент.

  1. Вкажіть правильне лексичне значення слова ватра. (1 б)

А) лісова пожежа;                                                    Б) вершина гори;

В) багаття, вогнище;                                                В) огорожа, паркан.

  1.  Вкажіть речення, у якому недоцільно вжито іншомовне слово. (1 б)

А) Ми з мамою сьогодні ходили на аудієнцію до педіатра.

Б) У нашій школі впроваджуються нові технології у навчанні.

В) У супермаркеті є товари широкого вжитку.

Г) Медсестра зробила хворому ін’єкцію. 

  1.  Вкажіть рядок, у якому правильно наведені синоніми. (1 б)

А) фонтан, струмок;                                                  Б) вершина, підніжжя;

В) площа, вулиця;                                                      Г) аплодисменти, оплески.

  1.  Вкажіть слово, яке є синонімом до слів зустріч, побачення. (1 б)

А) прийом;                     Б) тріумф;                        В) аншлаг;                 Г) рандеву.

 

 

 

 

 

 

6 клас          Лексикологія. Загальновживані і стилістично забарвлені слова        

 

  1. Вкажіть правильне твердження. (1 б)

            А) За вживанням розрізняють загальновживані  й стилістично  забарвлені слова.

            Б) Слова, які використовуються в усіх стилях мовлення, називаються стилістично  

                 забарвлені.                      

            В) Слова фотосинтез, декларація, симпозіум  є загальновживаними.

            Г) Наукова лексика – це слова притаманні публіцистичному стилю.

  1. Як називаються слова, які вживаються в окремих стилях мовлення? (1 б)

А) загальновживані;                                       Б) стилістичні;

В) наукові;                                                         Г) стилістично забарвлені.

  1. Вкажіть загальновживане слово. (1 б)

А) мастак;                Б)меценатство;               В) парламент;                  Г) пшениця.

  1. Вкажіть стилістично забарвлене слово. (1 б)

А) байдикувати;      Б) працювати;                 В) говорити;                     Г) виконувати.

 

  1. Вкажіть речення, у якому вживається розмовна лексика. (1 б)

А) З портретів на мене дивились учені різних століть.

Б) Хлопець занадто багато теревенив.

В) Контрольну роботу з математики я написав на десять балів.

Г) Наступного тижня ми поїдемо у Київ на екскурсію.

 

  1. Вкажіть словосполучення, яке належить до офіційно-ділової лексики. (1 б)

А) багата уява;                                                     Б) вийшли на прогулянку;

В) доводити до відома;                                     Г) почався урок.

  1. Вкажіть слово, яке належить до наукової лексики. (1 б)

А) ледащо;                     Б) заява;                          В) префікс;                        Г) преса.

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                 До якої лексики належать слова вибори, Верховна Рада, депутат? (1 б)

А) наукова;          Б) розмовна;          В) ділова;           Г) суспільно-політична.

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Вкажіть вислів, у якому допущена стилістична помилка. (1 б)

А) підняти питання;      Б) брати участь;       В) план роботи;      Г) підбити підсумки.

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                            Вкажіть речення зі стилістичною помилкою. (1 б)

А) Оленка, на жаль, не прийшла до школи, бо захворіла.

Б) Закон набирає чинності з дня його опублікування.

В) І огидло хлопцеві байдикувати.

Г) Моя матуся обіймає посаду вчителя у нашій школі.

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                            Установіть відповідність між висловом і його характеристикою. (2 б)
  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                     Прем’єр-міністр;                                           А) наукова лексика;
  2.                                                                                                                                                                                                                                                                                     Оголошення;                                                  Б) суспільно-політична лексика;
  3.                                                                                                                                                                                                                                                                                     Обмін речовин;                                             В) розмовна лексика;
  4.                                                                                                                                                                                                                                                                                     Не міг допетрати;                                          Г) офіційно-ділова лексика.

 

 

6 клас                    Лексикологія. Професійні слова і слова-терміни,                       

                                                діалектні і просторічні слова

 

  1. Як називається словник, у якому пояснено значення слів-термінів? (1 б)

А) Спеціальний словник;                                     Б) термінологічний словник;

В) науковий словник;                                            Г) медичний словник. 

 

  1. Як називаються слова, які вживають лише жителі певної місцевості? (1 б)

А) професійні;                    Б) терміни;                 В) просторічні;             Г) діалектні.

 

  1. Для якого стилю мовлення характерна просторічна лексика? (1 б)

А) публіцистичного;       Б) наукового;         В) розмовного;       Г) офіційно-ділового.

 

  1. Слова рецепт, квитанція, ескіз – це … (1 б)

А) Професійні слова;     Б)слова-терміни;      В) наукові слова;       Г) застарілі слова.

 

  1. Вкажіть професійне слово, що властиве мовленню програмістів. (1б)

А) педрада;                      Б) лікарняний;           В) сольфеджіо;           Г) відсканувати.

 

  1. Вкажіть слово-термін. (1 б)

А) урок;                              Б) фонетика;              В) нарада;                     Г) відпустка.

 

  1. Вкажіть спортивне слово-термін. (1 б)

А) балетмейстер;             Б) гросмейстер;         В) вокаліст;                 Г) сценарист.

 

  1. Вкажіть речення, у якому використано професійні слова. (1 б)

А) Уже під’їжджали, коли заскреготіла коробка передач, злісно гарикнув двигун (О. Сенчик).

Б) Гніздо мостили лелеки високе та розкішне (За В. Близнецем).

В) На ярмарку гончарі дивували різноманітними глечиками (З газети).

Г) Ще голубим крилом леліє тепла днина ( І. Москаленко).

 

  1. Вкажіть діалектне слово. (1 б)

А) ватра;                              Б) полум’я;                 В) вогнище;                  Г) багаття.

 

  1.  Вкажіть просторічне слово-росіянізм. (1б)

А) потоваришувати;         Б) подіжурити;           В) піклуватися;            Г) насварити.

 

  1.  Установіть відповідність між словом і його характеристикою (2 б)
  1. Кльово;                                        А) просторічне слово;
  2. легінь;                                          Б) професійне слово;
  3. процесор;                                    В) діалектне слово;
  4. котлован;                                     Г) слово-термін.

 

 

6 клас                                Лексикологія. Фразеологізми                                        

 

  1. Вкажіть правильне визначення фразеологізмів. (1 б)

А) це словосполучення з переносним значенням;

Б) це речення з переносним значенням;

В) це сполуки слів, які є одним членом речення;

        Г) це стійкі сполучення слів,  які за лексичним   значенням дорівнюють одному    

                слову (словосполученню).

  1. Вкажіть правильне твердження. (1 б)

А) Лексичне значення фразеологізмів можна дізнатися у тлумачному словнику.

Б) Фразеологізм є одним членом речення.

В) У фразеологізмах одне слово можна замінити іншим або вилучити його.

Г) Фразеологізми найчастіше використовуються у художньому і офіційно-діловому стилях.

  1. Вкажіть фразеологізм, який означає дуже давно. (1 б)

А) за царя Гороха;                                                Б) за тридев’ять земель;

В) у тридесятому царстві;                                   В) одна нога тут, а друга там.

  1. Вкажіть правильне значення фразеологізму народитися в сорочці. (1 б)

А) народитися швидко;                                       Б) бути щасливим;

В) бути здоровим;                                                 Г) бути розумним.

  1. Вкажіть словосполучення, яке є фразеологізмом. (1 б)

А) як камінь у воді;                                                Б) як водорості у воді;

В) як риба у воді;                                                     Г) як пісок у воді.

  1. Вкажіть речення з фразеологізмом. (1 б)

А) Народу зійшлося дуже багато.                      Б) Було це дуже давно.

В) Склав козак голову в чужині.                          Г) Довелося нам збиратися в дорогу.

  1. Вкажіть фразеологізм, який є синонімом до фразеологізму кури не клюють. (1б)

А) хоч греблю гати;                                                  Б) як кіт наплакав;

В) як курка лапою;                                                    Г) мокра курка.

  1. Вкажіть фразеологізм, який є антонімом  фразеологізму намотати на вус.(1б)

А) тягнути за язик;      Б) водити за ніс;       В) пекти раків;         Г) викинути з голови.

  1. Вкажіть речення, у якому правильно підкреслено фразеологізм як член речення.(1 б)

А) Лягли кістьми незвані гості.                        Б) Хлопець злякався і накивав п’ятами.

В) Бабина дочка лише байдики б’є.               Г) Мишко часто ловить ґав на уроці.

  1.  Вкажіть слово, яке з дієсловом кусати утворює фразеологізм. (1 б)

А) яблуко;                      Б) хліб;                           В) лікті;                         Г) камінь.

  1.  Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням. (1 б)
  1. Робити з мухи слона;                      А) виконувати непотрібну роботу;
  2. Товкти воду в ступі;                         Б) раптово;
  3. Як зірок на небі;                               В) перебільшувати;
  4. Як сніг на голову;                              Г) дуже багато.

 

 

 

6 клас                     Джерела фразеологізмів. Крилаті вислови                            

 

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є народна мова. (1 б)

А) манна небесна;     Б) молочні ріки;      В) терновий вінок;        Г) гнути спину.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є усна народна творчість. (1 б)

А) за тридев’ять земель;                             Б) закласти фундамент;

В) заварити кашу;                                         Г) святе сімейство.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є мова людей певної професії. (1 б)

А) медовії ріки;                                             Б) стригти під одну гребінку;

В) ахіллесова п’ята;                                       Г) кліпати очима.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є давньогрецька  міфологія. (1 б)

А) авгієві стайні;          Б) фальшива нота;    В) жива вода;            Г) зализувати рани.

  1. Вкажіть фразеологізм, джерелом якого є Біблія. (1 б)

А) наступати на граблі;                                   Б) олімпійський спокій;

В) Ноїв ковчег;                                                 В) чекати біля моря погоди.

  1. Вкажіть речення, у якому використано прислів’я. (1 б)

А) Не поет, хто забуває про страшні народні рани! (Леся Українка)

Б) Поховайте та вставайте, кайдани порвіте…! (Т. Шевченко)

В) Я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать (Леся Українка).

Г) Бувайте здорові та, не питаючи броду, не суньтесь у воду, бо втопитесь! (Марко Вовчок)

  1. Вкажіть речення, яке містить крилатий вислів. (1 б)

А) Небо розкинуло шати над головою (За П. Загребельним).

Б) Загублений той час, який ти не використав для навчання (З підручника).

В) Дівчина була на сьомому небі від щастя (З газети).

Г) Усім відомо, краса врятує світ (З газети).

  1. Вкажіть речення, у якому правильно підкреслено фразеологізм. (1 б)

А) Ви не носіть за пазухою камінь.

Б) На чужу працю ласий не будь.

В) Він жив як горох при дорозі.

Г) Вони в мене на цьому ділі зуби з’їли.

  1. Установіть відповідність між фразеологізмом і його джерелом походження.(2 б)
  1. Удар нижче пояса;                                                А) Давньогрецька міфологія;            
  2. спочивати на лаврах;                                            Б) Біблія;
  3. гнути спину;                                                            В) народна мова;
  4. Вавилонське стовпотворіння;                               Г) мова людей певної професії.
  1. Установіть відповідність між частинами прислів’їв. (2 б)
  1. Не одежа красить людину                                    А) та твердо спати;
  2. Дружній череді                                                       Б) вовк не страшний;
  3. Під лежачий камінь                                                В) а добрі діла;
  4. М’яко стеле                                                              Г) вода не тече.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Діденко Ірина Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Кошель Яна
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
4512
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку