Урок "Активні і пасивні дієприкметники. Творення й відмінювання активних і пасивних дієприкметників теперішнього й минулого часу "

Про матеріал
Конспект уроку призначений для проведення в класі спортивного профілю, відділення "Футбол"
Перегляд файлу

Комунальний заклад Сумської обласної ради

«Обласний ліцей-інтернат спортивного профілю «Барса»

 

 

Конспект уроку української мови в 7 класі

Відділення: «Футбол»

Тема: Активні і пасивні дієприкметники. Творення й відмінювання активних і пасивних дієприкметників теперішнього й минулого часу

Мета: 

навчальна: навчити семикласників утворювати активні й пасивні дієприкметники, сприяти зміцненню навичок їх написання;

   розвивальна: удосконалювати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники в мовленні;

   виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до олімпійських чемпіонів України; формувати здоровий спосіб життя.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

Знаннєва складова: учень (учениця) знає значення дієприкметника,  його морфологічні ознаки, синтаксичну роль.  

Діяльнісна складова: визначає дієприкметники активного й пасивного стану; знає засоби творення їх.

Ціннісна складова: одержує естетичну насолоду від  пізнання спорту; висловлює власні думки й оцінки, спричинені здобутками видатних спортсменів сучасності.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Обладнання: картки-завдання, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, екран та мультимедійний проектор.

 

 

На дошці записаний епіграф уроку:

Успіх приходить до того, хто його прагне.

Г.Сковорода

Хід уроку

  1. Організація навчальної діяльності.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Відгадування загадок. Учитель демонструє картинки до кожної відгадки.

 

І. Бокс, хокей, бобслей, футбол,

Сноуборд і волейбол...

Стадіон, басейни, корт -

Об'єднало слово... спорт.

 

Дві команди, як в футболі,

Та на крижаному полі,

І дорослих, і дітей

Позбирав на лід... (хокей).

 

Кулю шкіряну ганяють,

Лиш одну на полі мають!

По ногах не б'ють – це фол!

Називають гру... (футбол).

 

Той, хто диво-дошку має,

Із гори, мов птах злітає.

Це не гра - зимовий спорт!

Зветься вид цей... (сноуборд).

 

Ця спортивна боротьба -

Рух на лижах і стрільба...

Гонка-справжній марафон!

Цей вид спорту... (біатлон).

 

Спуск на лижах із гори

Де проходи – прапори!

Назва схожа з нашим салом,

А вид спорту зветься – (слалом).

Учитель.

 Спорт – школа життя. Лише подолавши всі перешкоди, можна стати справжньою людиною, с  ильною духом і тілом. Ми маємо пишатися нашими славними атлетами, вольовими особистостями, яких виховав спорт. Сподіваюся, приклад олімпійців навчить вас сміливо торувати складні життєві шляхи.

Говорити сьогодні ми будемо про спорт, про спортивні перемоги українських олімпійців.

  1. Повідомлення теми, мети уроку, визначення завдань, знайомство з епіграфом. Запис дати та теми уроку в зошити.
  2. Перевірка домашнього завдання (виписати/скласти 3 речення про спорт  із дієприкметниковими зворотами).
  3. Актуалізація опорних знань.

До нас сьогодні завітав один незвичайний гість. Хто його знає?

(Фото Вінісіуса).

Що він може запитати про дієприкметник? (варіанти питань та відповіді)

А про людей, зображених на фото?

  • 21 серпня у Ріо-де-Жанейро завершилися Олімпійські ігри 2016 року.

Україна стала 31-ю на Олімпійських іграх у Ріо:

Олімпійська збірна України здобула 11 медалей: 2 золоті, 5 срібних та 4 бронзових.

Знайомтеся з нашими героями! (демонстрація фото призерів, ознайомлення зі здобутками).

Завдання 1від  Вінісіуса: дібрати дієприкметники, які так чи інакше стосуються спортсменів, спорту, олімпіади.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Спостереження, порівняння, зіставлення.
  2. Слово вчителя про поділ дієприкметників на активні та пасивні.
  3. Завдання 2 від нашого гостя - Розподільний диктант.

— Запишіть дієприкметники у дві колонки: І — активні, II — пасивні.

Нагороджений, працюючий, переконаний, закручений, посивілий, керуючий, бажаний, знижений, почорнілий, напоєний, нев'янучий, зів'ялий, повідомлений, діючий, оновлюючий, оновлений, досліджений, зашитий, випрасуваний, зображений, відтворюючий, відтворений.

Матеріал для вчителя

Активні дієприкметники виражають ознаку предмета за його ж дією (палаюче небо).

Вони мають форму теперішнього (палаючі степи, достигаючі овочі) і минулого часу (прив’яле листя, зарослий сад).

Пасивні дієприкметники виражають ознаку предмета за дією, яка зумовлена дією іншого предмета над ним (посіяне жито (хтось посіяв), засмалені сонцем (сонце засмалило), пошите пальто (хтось пошив).

  1. Пояснення вчителя із використанням таблиць.

Активні дієприкметники теперішнього часу

Від перехідних і неперехідних дієслів недоконаного виду

Дієслово (основа теперішнього часу)

Атакуй - уть рев - уть дриж - ать тремт – ять + суфікси - уч-,-юч-,

Атакуючий (боєць) ревучий (потік) дрижачий (голос тремтячий (пес)

Обмежені вживанням: синіюче небо, бажаючі (можливо, але небажано),

перевиконуючий план робітник—робітник, який перевиконує план

Зовсім не утворюються дієприкметники від дієслів на - ся: рос.

развивающийся — той, що розвивається, учащийся — той, хто навчається

Активні дієприкметники минулого часу

Лише від неперехідних дієслів доконаного виду Дієслово (основа інфінітива) + суфікс - л-

посиві – ти        Осі(с)- ти            Змарні - ти

Пасивні дієприкметники минулого часу

Пасивні дієприкметники минулого часу

Творяться від пере хідних дієслів доконаного і, рідше,

недоконаного виду

Основа інфінітива + суфікси - н-, - єн-, - т-

поло-ти полотий (полений)

 

Пасивні дієприкметники бувають доконаного і недоконаного виду і завжди минулого часу, але

Дієприкметники, утворені від дієслів недоконаного виду з суфіксом - ува-, - овува-у можуть мати значення часу

Минулого застосовуваний колись, вирощуваний раніше

теперішнього застосовуваний сьогодні, вирощуваний цього року

Можливі чергування: [д] — [дж] — погодити — погоджений; [зд] — [ждж] — об'їздити — об'їжджений; [г], [з] — [ж] — зберегти — збережений; [с] — [ш] — оголосити — оголошений; [к], [т] — [ч] — сікти — січений.

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання 3 від Вінісіуса : від поданих дієслів утворити:

А) активні дієприкметники теперішнього часу: думають, керують, тримають, сяють;

Б) активні дієприкметники минулого часу: розквітнути, постаріти, змерзнути, засохнути, почорніти.

Завдання 4.Робота в парах

 Складіть з одним із них дієприкметниковий зворот і уведіть його в речення, підкресліть усі члени речення.

  1. Підсумок уроку.
  1.  Метод «Незакінчене речення». Настала хвилинка справедливості. Прийшов час оцінити свою діяльність на уроці.

Я можу…

Я знаю…

Я вмію…

Оцінювання

  1. Слово вчителя.
  1. Домашнє завдання

 

  1. Вивчити матеріал таблиць.
  2. Виконати вправи 202, 210.
  3. * На основі матеріалу уроку та самостійної пошукової  роботи напишіть статтю про українку чи українця великого спорту, яка (який) найбільше вам подобається на тему «Олімпійська гордість України», використовуючи самостійно утворені дієприкметники та дієприкметникові звороти, надпишіть стан дієприкметників, позначте словотворчі суфікси.

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку