Урок " Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках"

Про матеріал
Тема: Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках. Мета: ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники»; вчити вживати їх у власному мовленні; розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; закріпити вміння розрізняти назви істот та назви неістот; удосконалювати орфографічні навички; формувати ІК – компетентність; виховувати інтерес до вивчення рідної мови. . Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, напис Україна, картки з зазвданнями, конверти, портрети видатних українців. Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Урок української мови  в 3 класі.

Вчитель Парпауц С.В.

Тема: Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.

Мета: ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники»; вчити вживати їх у власному мовленні; розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; закріпити вміння розрізняти  назви істот та назви неістот; удосконалювати орфографічні навички; формувати ІК – компетентність; виховувати інтерес до вивчення рідної мови. .

Обладнання:  презентація, роздатковий матеріал, напис Україна, картки з зазвданнями,  конверти, портрети видатних українців.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

  1. Організація класу

1.1 Мотивація навчальної діяльності учнів.

1.2 Девіз уроку.

– Діти,  прочитайте написані слова (лінь, уважність, активність, неуважність, наполегливість, старанність, спостережливість).

  • Які з цих слів заважають вчитися?

(Діти: Лінь, неуважність).

  • А які слова ми візьмемо з вами  на урок?

(Діти: уважність, активність,  наполегливість, старанність, спостережливість)

  • До якої частини мови належать ці слова?

(Діти: Ці слова належать до частини мови-іменник).

  • Які слова називаються іменниками?

 (Діти формулюють правило).

  • На які питання відповідають назви істот?
  • На які питання назви неістот?
    1.  Гра  « Істота та неістота» (за допомогою карток)

Соловей,  пшениця,  лікар,  тополя,  півень, хліб, українці,  поле,  річка,  письменник,  держава.

  1.    Акровірш

– Діти, послухайте  загадку-акровірш. Відгадавши її, ви дізнаєтесь якою державою ми сьогодні мандруватимемо.

У мене є єдина

Країна-Батьківщина.

Радію їй й бажаю

Аби цвіла, як рай.

Їй я пісень складаю,

Навіки прославляю…

А ти назви цей край…

Діти. (Україна).

  • Сьогодні запрошую вас у подорож по рідній землі.
  • А для  того, щоб нам вирушити потрібно придбати квиток, а саме пригадати правила.

Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»

Розумники (модуль 4 . завд.3)

  • Отож вирушаємо.
    1.  Каліграфічна хвилинка
  • Відкрийте свої зошити запишіть сьогоднішнє число, класна робота.
  • Запишіть буквосполучення і слово Україна.

ук ан ін  Україна

  • Чому слово  Україна  пишемо з великої  літери?

Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»

         Розумники (модуль 4 завдання 15)

  1.  Робота з деформованим  реченням.
  • З поданих слів складіть речення.

 (Україна славиться великими іменами.)

  • Яким великим українцям належать ці імена? (Т. Шевченко, І Франко,

Л. Українка)

  • Запишіть речення, підкресліть головні та  другорядні  члени  речення.
    1.  Словниковий  диктант (1 дитина працює біля дошки)
  • Пригадаємо, що ми знаємо про Україну.

Словниковий диктант

  • Доберіть синонім до слова Україна.
  • Яке місто є столицею України?
  • Найбільша річка України?
  • Найбільші гори України?
  • Запишіть назву  міста в якому  ви живете?
  • Запишіть назву річки, яка протікає у нашому місті?
  • Зачитайте які відповіді ви записали.

( Батьківщина, Київ, Дніпро, Карпати, Чернівці, Прут.)

  •  Як ви написали всі ці слова?
  • Поясніть написання великої букви.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми  ознайомимось з  новими мовознавчими термінами: „ власні іменники",

 „ загальні іменники",  будемо вдосконалювати навички вживання великої букви у власних іменниках.

-Спочатку  я розповім вам невелику історію.

       В одній далекій країні жила цариця Мова. У неї було дуже багато частин мови(її слуги). Одним із них був Іменник. Він вважав, що він найголовніший. Бо саме іменник вказує на все те, що є навкруги. Але цього йому було недостатньо. Він міркував про те, що його назва починається з «Імен». Іменник розумів, що імена дуже важливі у житті людей і вони у кожного свої. Прийшов він до цариці і каже: «Я вважаю, що імена і назви країн, міст і сіл, річок і гір, вулиць і зірок не можуть писатися з маленької літери, як і всі інші частини мови. Я гадаю, що такий іменник повинен писатися з великої літери» . Не стала сперечатись з ним цариця і видала наказ.

«Віднині імена, назви міст і річок, сіл і гір будуть писатися з великої букви». І дала їм назву «Власні іменники». А всі інші іменники будуть мати назву загальні і писатимуться з малої букви.

  • Ось так з’явилися власні і загальні іменники.

2.1  Ознайомлення з теоретичним матеріалом. (Робота над правилом)

- Послухайте  уважно, що вам потрібно запам’ятати

Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»

       Розумники  (модуль 4 правило)

  • Діти, що ви запам’ятали про загальні іменники?
  • А що про власні іменники?

ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу.

3.1 Робота в парах (на картці)

Завдання

  • Доберіть з довідки загальну назву для кожної групи власних назв.

Київ, Луганськ, Донбас, Херсон –

Шевченко, Франко,  Тичина 

Сергій, Василь, Олена –

Рябуха, Чорнушка,  Димок –

Слова для довідки: клички тварин, прізвища, імена, міста.

 

3.2 Гра « Розстав слова в алфавітному порядку»

- Як називається наша держава?

- Держав є багато, дізнаємося  які держави є нашими сусідами.

Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»

Розумники ( модуль 4 завд. 14)

  • Запишіть в Алфавітному порядку назви держав, які межують з Україною.
  • Перевіряємо ( Білорусь, Молдова, Польща, Росія,  Румунія,  Словаччина,  Угорщина)
  • Виберіть ( підкресліть олівцем великі букви).

Увага! Слово «держава» написано з малої літери. Слово Білорусь, Польща, Угорщина – з великої. Це тому, що держав багато, а такі країни, як Україна, Молдова, Польща – одна.

. 3.2 Робота в групах   Гра  «Моя Україна»

– У вас на партах карта України. Попрацюйте у групах. Випишіть  5 іменників-назв водосховища України, 5 іменників-назв річок України і 5 іменників – назв міст України.

(Перевірка).

- Як ми пишемо власні назви?

            3.3 Фізхвилинка -  флешмоб  « Україна вперед»

      IV Узагальнення і систематизація отриманих знань.

4.2 Робота з підручником

- Цікаво про що ми далі з вами дізнаємося.

- Відкрийте підручники на ст.. 104

Робота в групах (завдання в конвертах)

1 група – виконати впр. 253

- Прочитайте текст. Випишіть власні іменники

(Моринцях, Київщині,  Тарас Григорович Шевченко, Шевченків, Кирилівки, Іван, Тараса,  Катерина,  Ярина, Марійка, Тарасик, Івана).

  • Де народився Т.Г. Шевченко?
  • Яким було життя малого Тараса?
  • Назвіть найкращих друзів хлопчика.
  • Кого найбільше любив Тарас.
  1. група – виконати впр. 254
  • Прочитайте текст.  Випишіть загальні та власні назви. Поясніть правопис іменників.

(Письменник Іван Якович Франко, селі Нагуєвичах, міста Дрогобича в Західній Україні, місті Львові, Відні, столиці Австрії)

  • Про кого йдеться у вашому тексті?
  • Де народився І.Я. Франко?
  • Де навчався поет?
  • У яких містах письменник  закінчував університет?
  1. група – виконати  впр. 255
  • Прочитайте текст . Випишіть загальні та власні іменники.

(Прізвище Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач, місті Звягені на Волині, брата Михайла).

  • Про яку славетну письменницю розповідається у тексті?
  • Яке її справжнє прізвище?
  • Де народилася поетеса?
  • Кого вона найбільше любила?

4.3 Гра «Досліди та виправ  помилки» (декілька зошитів на перевірку)

М(м)істо львів, В(в)улиця Головна, Р(р)ічка Десна, Д(д)ержава Україна, К(к)ішка

мурка.

4.4 Декламування віршів про мову

- На позакласне читання вам потрібно було підготувати вірш про мову.

5. Підсумок уроку

 

.5.1   Гра «Плескай в долоні , якщо чуєш власну назву»

Андрій, мама, тато, Львів, Україна, Карпати, собака, Дніпро, кіт, соняшник, Мурчик, Роман,  Марина, пшениця.

-Згадайте, що таке іменник?

- Що таке істоти і неістоти?

- З якої літери напишемо власні назви?

-З якої букви напишемо загальні назви?

5.2 Виконання пісні «Україна це ми»

  • Хочу завершити наш урок слова видатного письменника Т.Г.Шевченка.

Учітеся,  брати мої!
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Свого не цурайтесь:

VII. Домашнє завдання

Вивчити правила про власні і загальні іменники.

 

 

1

 

docx
Додано
11 березня 2019
Переглядів
677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку