Урок української мови в 3 класі.
Вчитель Парпауц С.В.
Тема: Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
Мета: ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники»; вчити вживати їх у власному мовленні; розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; закріпити вміння розрізняти назви істот та назви неістот; удосконалювати орфографічні навички; формувати ІК – компетентність; виховувати інтерес до вивчення рідної мови. .
Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, напис Україна, картки з зазвданнями, конверти, портрети видатних українців.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1.1 Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.2 Девіз уроку.
– Діти, прочитайте написані слова (лінь, уважність, активність, неуважність, наполегливість, старанність, спостережливість).
(Діти: Лінь, неуважність).
(Діти: уважність, активність, наполегливість, старанність, спостережливість)
(Діти: Ці слова належать до частини мови-іменник).
(Діти формулюють правило).
Соловей, пшениця, лікар, тополя, півень, хліб, українці, поле, річка, письменник, держава.
– Діти, послухайте загадку-акровірш. Відгадавши її, ви дізнаєтесь якою державою ми сьогодні мандруватимемо.
У мене є єдина
Країна-Батьківщина.
Радію їй й бажаю
Аби цвіла, як рай.
Їй я пісень складаю,
Навіки прославляю…
А ти назви цей край…
Діти. (Україна).
Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»
Розумники (модуль 4 . завд.3)
ук ан ін Україна
Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»
Розумники (модуль 4 завдання 15)
(Україна славиться великими іменами.)
Л. Українка)
Словниковий диктант
( Батьківщина, Київ, Дніпро, Карпати, Чернівці, Прут.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
„ загальні іменники", будемо вдосконалювати навички вживання великої букви у власних іменниках.
-Спочатку я розповім вам невелику історію.
В одній далекій країні жила цариця Мова. У неї було дуже багато частин мови(її слуги). Одним із них був Іменник. Він вважав, що він найголовніший. Бо саме іменник вказує на все те, що є навкруги. Але цього йому було недостатньо. Він міркував про те, що його назва починається з «Імен». Іменник розумів, що імена дуже важливі у житті людей і вони у кожного свої. Прийшов він до цариці і каже: «Я вважаю, що імена і назви країн, міст і сіл, річок і гір, вулиць і зірок не можуть писатися з маленької літери, як і всі інші частини мови. Я гадаю, що такий іменник повинен писатися з великої літери» . Не стала сперечатись з ним цариця і видала наказ.
«Віднині імена, назви міст і річок, сіл і гір будуть писатися з великої букви». І дала їм назву «Власні іменники». А всі інші іменники будуть мати назву загальні і писатимуться з малої букви.
2.1 Ознайомлення з теоретичним матеріалом. (Робота над правилом)
- Послухайте уважно, що вам потрібно запам’ятати
Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»
Розумники (модуль 4 правило)
ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу.
3.1 Робота в парах (на картці)
Завдання
Київ, Луганськ, Донбас, Херсон –
Шевченко, Франко, Тичина –
Сергій, Василь, Олена –
Рябуха, Чорнушка, Димок –
Слова для довідки: клички тварин, прізвища, імена, міста.
3.2 Гра « Розстав слова в алфавітному порядку»
- Як називається наша держава?
- Держав є багато, дізнаємося які держави є нашими сусідами.
Робота з ЕОІР « Українська мова 3 клас»
Розумники ( модуль 4 завд. 14)
Увага! Слово «держава» написано з малої літери. Слово Білорусь, Польща, Угорщина – з великої. Це тому, що держав багато, а такі країни, як Україна, Молдова, Польща – одна.
. 3.2 Робота в групах Гра «Моя Україна»
– У вас на партах карта України. Попрацюйте у групах. Випишіть 5 іменників-назв водосховища України, 5 іменників-назв річок України і 5 іменників – назв міст України.
(Перевірка).
- Як ми пишемо власні назви?
3.3 Фізхвилинка - флешмоб « Україна вперед»
IV Узагальнення і систематизація отриманих знань.
4.2 Робота з підручником
- Цікаво про що ми далі з вами дізнаємося.
- Відкрийте підручники на ст.. 104
Робота в групах (завдання в конвертах)
1 група – виконати впр. 253
- Прочитайте текст. Випишіть власні іменники
(Моринцях, Київщині, Тарас Григорович Шевченко, Шевченків, Кирилівки, Іван, Тараса, Катерина, Ярина, Марійка, Тарасик, Івана).
(Письменник Іван Якович Франко, селі Нагуєвичах, міста Дрогобича в Західній Україні, місті Львові, Відні, столиці Австрії)
(Прізвище Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач, місті Звягені на Волині, брата Михайла).
4.3 Гра «Досліди та виправ помилки» (декілька зошитів на перевірку)
М(м)істо львів, В(в)улиця Головна, Р(р)ічка Десна, Д(д)ержава Україна, К(к)ішка
мурка.
4.4 Декламування віршів про мову
- На позакласне читання вам потрібно було підготувати вірш про мову.
5. Підсумок уроку
.5.1 Гра «Плескай в долоні , якщо чуєш власну назву»
Андрій, мама, тато, Львів, Україна, Карпати, собака, Дніпро, кіт, соняшник, Мурчик, Роман, Марина, пшениця.
-Згадайте, що таке іменник?
- Що таке істоти і неістоти?
- З якої літери напишемо власні назви?
-З якої букви напишемо загальні назви?
5.2 Виконання пісні «Україна це ми»
Учітеся, брати мої!
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Свого не цурайтесь:
VII. Домашнє завдання
Вивчити правила про власні і загальні іменники.
1