Узагальнення й систематизація з тем «Словосполучення й речення » ,
«Члени речення»
Мета :узагальнити й систематизувати знання п’ятикласників з тем «Словосполучення й речення », « Члени речення»;структурувати вивчений матеріал,удосконалювати пунктуаційні вміння й навички;розвивати в учнів творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість,кмітливість,уважність;виховувати в учнів любов до рідної мови.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок
Всіх він скликав на урок.
То ж сідайте всі зручніше,
Працюватимем скоріше.
ІІ. Повідомлення теми,мети й завдань уроку.
Дорогі учні,ми з вами подолали досить довгий шлях при вивченні тем «Словосполучення й речення», «Члени речення». Сьогоднішній урок буде відрізнятися від всіх інших тим,що ми будемо пригадувати ,що вивчали на попередніх уроках та вправлятимемося у виконанні тренувальних вправ.
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми.
Розподільний диктант.
Зараз ми з вами напишемо незвичайний розподільний диктант,а словниковий диктант-термінів. Завдання цього диктанту полягає в тому,що слова які я вам буду диктувати будуть термінами,які ми з вами вивчали. Вам потрібно буде розподілити слова відповідно тієї теми ,яку ми вивчали. У праву колонку терміни,що стосуються теми «Словосполучення й речення»,в ліву – терміни з теми «Члени речення».
Синтаксис ,обставина, граматична основа ,словосполучення, означення, непрямі відмінки, головне слово, речення, залежне слово, підмет, присудок, додаток, речення, розповідні речення, окличні, питальні речення, неокличні, спонукальні речення.
IV. Виконання вправ і завдань на застосування узагальнювальних правил.
1.Творче конструювання словосполучень
Участь брати, розмову розпочати, очі розплющити, неба краєчок, вчитися добре, зал спортивний, мурашки працелюбні, земля України, парта шкільна, телефон мобільний, будинок сільський.
2. Пояснювальний диктант.
Краса природи надихає людину на творчість,спонукає до активного діяння,запалює в серці любов до людей. Тільки людина чуйна серцем,душевно багата може по-справжньому бачити і відчувати красу природи,милуватися її барвами.
3. Самостійна робота.
Переписати речення в кінці кожного поставити потрібний розділовий знак(подаю речення без їх вилучення).
У палаці все блищало від чистоти! Природа сама захищає своїх мешканців. То ж куди ти,хмаринко,підеш? А вітер ласкаво віяв біля кислички і летів за горизонт. Беріть кошика і гайда в ліс. Стріляння каштанів сповіщає про початок осені. Люби природу не для себе,люби для неї.
4. Диктант «Перевір себе»
Завдання: підкреслити головні й другорядні член речення.
Отруєння грибами
Українська кухня багата грибними стравами. Під час збирання виникає азарт, і пильність зникає. Ось чому щосезону гинуть десятки людей. Лікувати отруєння грибами дуже важко.
Найбільшу загрозу для життя людини становить бліда поганка, опеньки несправжні, мухомори вонючі, сатанинський гриб.
Слід чітко відрізняти їстівні гриби від отруйних, щоб зберегти своє життя. ( З журналу )
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Бліц – опитування.
2. Оцінювання учнів .
VI. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.