Тема уроку: Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних дієприкметників
Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, правила їх творення; формувати вміння розрізняти активні і пасивні дієприкметники, утворювати їх, правильно писати дієприкметникові суфікси; виховувати всебічно розвинену, моральну особистість; сприяти розвитку логічного мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Обладнання: таблиця «Творення дієприкметників активного і пасивного стану», мультимедіа.
Вчитель: Шеремета Ю.С.
Заклад освіти:КЗ «ХСШ №11»
Предмет: українська мова
Клас: 7 клас
Тема уроку: Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних дієприкметників
Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, правила їх творення; формувати вміння розрізняти активні і пасивні дієприкметники, утворювати їх, правильно писати дієприкметникові суфікси; виховувати всебічно розвинену, моральну особистість; сприяти розвитку логічного мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Обладнання: таблиця «Творення дієприкметників активного і пасивного стану», мультимедіа.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів за технологією кооперативного навчання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
3.1 Перевірка домашнього завдання.
3.2. У кожній парі слів підкресліть дієприкметник.
Гострий, загострений; подрібнений, дрібний; звільнений, вільний; помічений, помітний; незлічений, незліченний.
3.3. Заповніть кола Ейлера. Назвіть спільні та відмінні ознаки дієслова і дієприкметника.
Після цього уроку учні зможуть:
1) розрізняти активні і пасивні дієприкметники;
2) утворювати дієприкметники кожного з цих видів.
V. Опрацювання навчального матеріалу
5.1. Переглянь презентацію та виконай завдання. Запиши словосполучення у дві колонки.
Вимита підлога, посивілий дідусь, скошена трава, кипляча вода, опале листя, погасле вогнище, засіяні лани, скопаний город.
З активними дієприкметниками |
З пасивними дієприкметниками |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2. Робота в парі. Прочитай правило. Користуючись таблицею, розкажи сусідові/сусідці по парті про творення активних дієприкметників.
5.3. Утвори, якщо це можливо дієприкметники:
1) від дієслів ріжуть, лежать, світліють, жевріють, сидять, люблять, в’януть – активні дієприкметники теперішнього часу недоконаного виду;
2) від дієслів позеленіти, зів’янути, навчатися, пожовкнути, засмагнути, посміхається – активні дієприкметники минулого часу доконаного виду.
VІ. Закріплення нового матеріалу.
6.1. Робота з підручником. Виконати вправу.
6.2. Вправа «Я – редактор». Знайди помилки, яких припустилася семикласниця Іринка, складаючи речення з активними дієприкметниками. Запиши правильний варіант.
1) Пасажири, чекаючі автобус, уже почали нервувати.
2) У вазу на столі стояли зав’явші квіти.
3) Хлопчик, ішовший назустріч, привітався з нами.
4) Дідусь був зовсім посивівший.
5) Ранкову тишу порушував шурхіт опавшого листя.
6.3. Переглянь відеофрагмент. Закресли неправильний варіант.
бажаючі поїхати на екскурсію |
охочі поїхати на екскурсію |
працівники заводу |
працюючі на заводі |
панівні ідеї |
пануючі ідеї |
оточуюче середовище |
навколишнє середовище; довкілля |
учень, котрий відстає |
відстаючий учень |
відпочиваючі люди |
люди, які відпочивають; відпочивальники |
VІІ. Систематизація й узагальнення знань
7.1. Кубування.
Учні по черзі кидають кубик, усно відповідають на те питання, яке їм випало на грані.Що називається дієприкметником?
VІІІ. Підведення підсумків уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних дієприкметників
7 - В клас
Учитель Шеремета Ю.С.