ПИТАЛЬНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ ПИТАЛЬНИХ РЕЧЕНЬ. ІНТОНАЦІЙНЕ ВИДІЛЕННЯ В РЕЧЕННЯХ СЛІВ, НАЙВАЖЛИВІШИХ ДЛЯ ВИСЛОВЛЕННЯ ДУМКИ
Мета: ознайомити учнів з ознаками питальних речень; вчити інтонаційно виділяти в реченнях слова, найважливіші для висловлення думки; розвивати усне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної землі та природи.
Хід уроку
Девіз уроку:
Українська – це модно,
Українська – це круто,
Українській мові – бути!
II. ХВИЛИНКА КАЛІГРАФІЇ
Ч ч Ч ч ча й ак ка чайка
IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
— Прочитайте складені речення.
— Як ви відокремили одне речення від іншого на письмі? (Крапками)
— Як ви відокремили одне речення від іншого в усному мовленні? (Паузою, зниженням голосу.)
— Як називаються такі речення? (Розповідними)
2.Відповіді на запитання.
- Що таке речення?
- Які речення називаються розповідними?
- Які бувають розповідні речення за інтонацією?
- Що ставимо в кінці розповідного окличного речення?
- Що ставимо в кінці розповідного неокличного речення?
3. Розподільний диктант
Вчитель читає слова, а діти визначають іменники, прикметники і дієслова.
Липа, лікувальний, літати, мед, високий, випало, дятел, працьовитий, врятувала.
4. «Визнач інтонацію»
Вчитель читає речення, а діти визначають, який знак треба поставити в кінці, піднімаючи вгору відповідні картки з зображеннями: . ; ! ; ? .
5. Завдання на картках «Збери речення» (робота в групах)
– Прочитайте, розташуйте речення так, щоб вийшла зв’язна розповідь.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми будемо вивчати питальні речення, навчимося правильно інтонувати їх. Ознайомимося із знаками, які потрібно ставити в кінці таких речень.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 132-133)
Вправа 1
— Прочитайте виразно вірш. (Вибіркове читання речень.)
— Прочитайте розповідне речення.
— Як ви його розумієте?
— Що означає слово контрабас?
— Прочитайте речення, у яких про щось запитують.
— Як ви вважаєте, як такі речення можна назвати? (Питальними)
— Який знак стоїть у кінці таких речень?
- Прочитайте, відгадайте загадку.
Він після речення, цитати
Вмостився схожий на гачок,
Всіх нас примушує питати,
А сам ні пари з вуст — мовчок! (Знак питання)
Висновок. Речення, в якому про щось запитується, називається питальним. У кінці питального речення ставиться знак питання.
— Випишіть питальні речення.
Ознайомлення з правилом (с. 133)
— Яке речення називається питальним?
— Що ставимо в кінці питального речення?
Фізкультхвилинка
3. Робота в групах
Вправа 2 (с. 133-134)
– Прочитайте казку, перекажіть прочитане.
— Як ви розумієте словосполучення хмаринки-водовози?
Вибіркове списування
— Випишіть з тексту питальні речення.
— Які розділові знаки ставимо в кінці такого речення?
4. Робота в парах
Вправа 3 (с. 134)
— Складіть за схемами ( на дошці) питальні речення.
— Де живе метелик? (Метелик живе на озері.)
— До кого звернувся метелик? (Метелик звернувся до хмар.)
— У кого гостював метелик? (Метелик гостював у хмаринок.)
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
БУДЕШ ІЗ ГНІЗДА ВИПАДАТИ? В.Сухомлинський
У дятлихи в гнізді було четверо пташенят.
Одне з них таке неспокійне. Виглядає з гніздечка, все йому хочеться знати: а що там, далі?
— Виростеш, полетиш — то й побачиш, що за гніздом.
Але неспокійне дятленя не захотіло слухати маму, висунулося з гнізда й упало додолу. Сидить на траві, плаче.
Прилетіла мати до малого.
— Як же тебе врятувати, неслухняний сину?
Сідай мені на спину, берися дзьобом за пір'я та держись міцно.
Сіло пташеня матері на спину, вчепилося дзьобиком за пір’я. Полетіла мати. Принесла своє дитя у гніздо, поклала та й питає:
— Будеш із гнізда випадати?
— Не буду, — сказало, плачучи, пташеня й підвело голівку, щоб виглянути з гнізда.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З якими новими реченнями ви ознайомилися на сьогоднішньому уроці? (Питальними)
— Чому ці речення називаються питальними? (Бо в них про когось чи про щось запитується.)
— Що ставимо в кінці питальних речень? (Знак питання)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа на с.134; с. 132-133 – вивчити правила.