10 клас, алгебра
Тема уроку. Похідні деяких елементарних функцій. Таблиця похідних
Мета уроку: формувати знання учнів про похідну деяких елементарних функцій; вчити знаходити похідні елементарних функцій; розвивати логічне мислення, комунікативність, увагу, пам’ять, здатність до самостійного мислення; виховувати пізнавальну активність, комунікативні навички, мобільність.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: мультимедійний проектор, навчальна презентація, дидактичний роздатковий матеріал, смайлики
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку
1. Організація класу (1хв)
Рефлексія настрою та готовності до заняття
Учитель налаштовує учнів на роботу, відмічає відсутніх.
- Доброго дня, діти! Як настрій? (учні демонструють смайлики з виразом обличчя залежно від їх настрою на початку уроку). Буде можливість на цьому уроці його не зіпсувати, а навіть - покращити. Починаємо!
2. Перевірка домашнього завдання (2 хв)
Один учень (за бажанням) за закритою дошкою виконує с.р., а клас працює на місцях над самостійною роботою на окремих аркушах (вправи дібрано з домашніх номерів, зошити учнів закриті).
Самостійна робота з подальшою самоперевіркою:
1) Користуючись означенням, знайдіть похідну функції: f(х)=5-4х, [ f(х)=3-5х ].
2) Знайдіть значення похідної функції f(х)= у точці х =0,2, [ f( х)= у точці х =0,04 ].
3) Знайдіть кутовий коефіцієнт дотичної до графіка функції у = f(х) у точці х , якщо
f (х)=2х+5, х =-1 , [f (х)=3х-1, х =2 ].
4) Точка рухається за законом s =s(t) (s вимірюється в метрах). Знайдіть миттєву швидкість точки в момент t , якщо s (t) =3t +6 t, t =1 с, [ s (t) =t +3 t, t =2 с ].
Після цього учні звіряються з розв’язанням с.р. учнем, що працював за закритою дошкою, та здійснюють оцінювання.
(напроти завдань у аркушах ставлять «+» - виконав правильно
«» - частково виконав, «-» - не виконав та здають вчителеві )
3. Актуалізація опорних знань ( 7хв)
Технологія «Мікрофон»
Виконання усних вправ:
1) серед наведених функцій укажіть степеневу: у = х, у=3х+5, у =х, у =х, у =х+х.
2) подайте у вигляді степеня: , , , , , .
3) подайте вираз у вигляді сх, де с – стала величина: , , , -.
4) чому дорівнює f(х), якщо f(х)=с ( с- стала), f(х)=х ?
4. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, завдань уроку (3 хв)
Проблемне завдання: Ми вже з вами знаємо як знаходити похідну сталої функції, лінійної, функції, функції арифметичний квадратний корінь.
На ЗНО та наступних уроках, окрім згаданих функцій, треба вміти знаходити похідні, н-д, таких функцій:
f(х) = х, f(х)=cоsх, f(х)=sinx. (пригадати назви даних функцій)
Як це зробити? (припущення учнів)
Учитель: Тому тему нашого уроку ви можете спробувати сформулювати самостійно, розгадавши наступний ребус. Пропоную ребус «Тема уроку»
Коник-ліліпут Н=Х |
Вівторок, середа |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
100 м2 |
Х |
|||||||||
аИа |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Я=Й |
Розгаданий ребус
Коник-ліліпут Н=Х |
Вівторок, середа |
|||||
П |
О |
Х |
І |
Д |
Н |
І |
|
100 м2 |
Х |
|||||||||
аИа |
|||||||||||
Е |
Л |
Е |
М |
Е |
Н |
Т |
А |
Р |
Н |
И |
Х |
Ф |
У |
Н |
К |
Ц |
І |
Й |
|
Я=Й |
Учитель: Тема нашого уроку «Похідні деяких елементарних функцій. Таблиця похідних»
(учні записують у зошитах)
Завдання уроку:
Вправа очікування: Що ви очікуєте від нашого сьогоднішнього уроку? Продовжіть речення:
На уроці ми …
Я дізнаюся про …
Перший етап. Похідна степеневої функції
Учитель: Як знайти похідні функції у = x6, у = х20 тощо? Це степеневі функції з цілим показником.
Розглянемо функцію у == хn, де n N. (виконують запис у зошит)
Знайдемо похідну цієї функції, для цього зафіксуємо значення аргументу х. і надамо йому приросту x, тоді:
1) y = (xo+x)n - ,
2)
… + .
(Скористалися формулою .
3) f'(xo) + ++…+.
Звідси (xn)' =nxn - 1, де n N .
Вчитель Аналогічно знаходиться похідна степеневої функції з цілим від’ємним показником. Зверніть увагу на слайд (запис у зошит не робиться).
На слайді:
Розглянемо функцію y = х- n, де n N.
Знайдемо похідну цієї функції, для цього зафіксуємо значення аргументу хo і надамо йому приросту Δx, тоді
1) y = (xo+x)-n - =,
2)
.
3)
== .
Отже, , де n N.
Висновок: для всіх цілих n виконується рівність: (xn)' = nxn – 1 (учні записують висновок у зошит)
Виконання вправ
1. Знайдіть похідні функції: а) у = х6; б) у = х8; в) y = x2·x5; г) y = .
Відповідь: а) 6х5; б) 8х7; в) 7х6; г) 6х5.
2. Знайдіть похідні функцій: а) у = х-10; б) y = x2·x-5; в) y = ; г) y = .
Відповідь: а) –10х-11; б) -3х-4; в) -6х-7; г) -6х-7.
Другий етап. Похідні тригонометричних функцій
Знайдемо похідну функції у = sin х. Зафіксуємо хо і надамо аргументу приросту Δх, тоді:
1) Δу = sin(хо + Δх) - sin хо
Отже, (sin х)’ = cos х . Аналогічно можна довести, що (cos х)' = -sin x
(можна запропонувати учням довести самостійно або продемонструвати доведення на слайді)
На слайді:
Знайдемо похідну функції у = tg x. Зафіксуємо хо і надамо аргументу приросту х, тоді: у = tg(xо + x) – tg хо = =
Отже,
Аналогічно можна довести, що
Виконання вправи (з підручника) № 1 с.45 (Нелін Є.П., 11 кл – академічний рівень)
Вчитель: Враховуючи знання, які ви отримали на попередніх уроках та сьогодні, ми можемо заповнити таблицю похідних деяких елементарних функцій.
(учні фіксують таблицю у зошиті)
ПОВЕРНЕННЯ ДО ПРОБЛЕМИ: Чи можемо тепер ми знайти похідні функцій f(х) = х, f(х)=cоsх, f(х)=sinx ? (так)
Фізкультхвилинка ( 1 хв)
Вчитель: За якою формулою з таблиці знаходили похідну останньої функції? (за похідною степеневої функції)
Б) Знайдіть значення похідних функцій:
; ; ; ;
№ 2 (1, 3), № 11 (2, 4) – колективно
№ 8 (1, 4) – в парах
№ 9 (1, 2) - індивідуально
Знайдіть область визначення функції:
1) ; 2) .
7. Підведення підсумків. Рефлексія (3 хв)
Учитель: Що ви сьогодні дізналися на уроці? Чому навчилися?
Відтворіть, чому дорівнює похідна кожної з поданих функцій:
1) , де ; 2) ; 3) ;
Учитель враховує роботу учнів та їх особисте оцінювання під час виконання с.р. на початку уроку, роботи впродовж уроку, оголошує оцінки та коментує їх.
Рефлексія
Підніміть, будь-ласка, смайлики, що демонструють вам теперішній настрій.
8. Домашнє завдання (2 хв)
Опрацювати теоретичний матеріал § 4 с.41-42 (табл.4)
Виконати за рівнями c.45-46:
С - № 2 (2, 4), № 11 (1, 3), № 3 (1)
Д - № 6 (1, 3), № 9 (3, 4), № 10 (1, 3)
В - № 4, № 7 (1-3), № 16*
Повторити способи розв’язання ірраціональних рівнянь (підручн. 10 кл, § 13 с.205)