Урок алгебри у 7 класі на тему :
“ Множення многочленів “
Мета : сформулювати правило множення многочленів ,
Формування умінь і навиків учнів щодо множення многочленів із застосуванням відповідного правила , формування у здобувачів освіти поняття многочлена стандартного вигляду . Розвиток логічного мисле- ння , уваги , уміння зосереджуватися та виділяти головне у матеріалах нових тем , розвиток зацікавленості предметом алгебри , розвиток уваги , уміння працювати у групі , бажання досягати високих результатів , розвиток уміння учнів проводити аналогію , порівняння, робити висновки , збагачення досвіду учнів щодо виконання дій з многочленами .
Виховна мета : виховувати культуру розумової праці учнів , шанобливе ставлення до визначних людей розумової праці , виховувати відповідальне ставлення до навчальної діяльності , бажання бути кращим , впевненість у своїх силах .
Тип уроку : формування нових знань та вмінь .
Обладнання : картки для роботи учнів у групах , плакат із алгоритмом множення многочленів , мультимедійна презентація уроку .
Слайд 1. Епіграф до уроку : Я глибоко шаную математику , тому що
ті , хто з нею знайомий , бачать у ній засіб для розуміння всього , що існує навкруги .
Бакхара
Очікувані результати уроку : 1. Кожен учень розуміє та формулює правило множення двох многочленів .
2. Кожен учень виконує вправи щодо множення двох та більшої кількості многочленів , перетворює результат множення у много- член стандартного вигляду .
Хід уроку
1.Актуалізація опорних знань учнів щодо пройденого матеріалу. Перевірка домашнього завдання :
Слайд 2. Математична інтелектуальна гра:’’Установи відповідність’’
Фініш . Відповідь . |
Старт . Запитання . |
Основу залишити без зміни , а показники додати. |
Що називають одночленом ? |
Добуток чисел , змінних та їх степенів . |
Які доданки називають подібними ? |
Доданки з однаковою буквеною частиною . |
Як звести подібні доданки ? |
Додати їх коефіцієнти та результат помножити на їх спільну буквену частину. |
Як помножити одночлен на многочлен ? |
Одночлен помножити на кожний член многочлена і отримані добутки додати . |
Як помножити степені з однаковою основою? |
Слайд 3. Визначити : правильною чи неправильною є рівність ? a). -5x2(x3 +4x)= - 5x6+9x3,
б). 4а(a2 – 2a+3)= 4a3+8a+12a .
Перевірку виконання завдань виконують призначені два учні - експерти .
Головним експертом є учитель .
2.Вивчення нового матеріалу : формулювання мети і завдань уроку . Мотивація навчальної діяльності учнів щодо вивчення нової теми уроку.
Слова вчителя : поняття многочлена відоме у математиці ще з давніх часів . Математичні знання беруть свій початок із глибини стародав- нього світу , до нашої ери . У ті часи уже були відомі алгебраїчні знання . Алгебра - це була наука про перетворення виразів ,а,також, рзв’язування рівнянь . Великий внесок , щодо розвитку алгебраїчних знань , вніс французький вчений Франсуа Вієт . Його називають “ батьком “ алгебри за ті нововведення , які були ним представлені для розвитку алгебраїчної науки , а саме : введення буквеної символіки , що дало можливість записувати та вивчати умозаклю- чення у загальному буквеному вигляді : правила , алгоритми дій , формули та рівняння . Набувало розвитку і вчення про одночлени та многочлени , а також дії над ними .
Великий внесок щодо розвитку математичної науки , зокрема , алгебри , внесли , також , такі вчені – математики : Рене Декарт , Гаусс , Ферма та інші .
А зараз давайте розглянемо рівняння : x(3+2x+4x2)- 2x2(2x+1)=9 та (x-1)(x+2)-x3=3.
Корінь другого рівняння , поки що , знайти не можливо , адже ви , діти , ще не знаєте , як помножити многочлен на многочлен . Поставимо собі таке завдання – проблему : виконати множення многочленів , сформулювавши алгоритм для виконання дії множення многочленів .
Створена проблемна ситуація і для розв’язання проблеми учитель пропонує розв ‘язати задачу на знаходження площі прямокутника , який складається із чотирьох прямокутників , з різнокольоровими сторонами . Малюнок додається : a c
B C
|
|
|
|
|
|
b
MK
d
A D
Виходячи з умови завдання , учні відповідають , як знайти площу прямокутника АВСВ.
Записується формула площі:S = (a + c) ( b+d) =ab +ad +bc+cd . Маємо рівність , яка виражає правило множення двох многочленів . Учитель формулює правило множення двох многочленів , на основі отриманої рівності , відповідно до малюнка .
Учням пропонується застосувати інший спосіб множення многочленів
( a+c) (b+d). Для цього пропонується позначити многочлен ( b +d) буквою m. Маємо : (a +c)( b+d) =(a +c) m = am + cm = a( b+d)+c(b+d) = ab + ad +cb
+cd . Висновок : отриманий многочлен є сумою усіх одночленів , які утворилися у результаті множення кожного члена многочлена (a+b) на кожний член многочлена (c+d) . Після сформульованого правила множення двох многочленів , учителем , учні проговорюють його для запам’ятовування на запропонованих учителем прикладах .
Після цього , учитель формулює означення многочлена стандартного вигляду.
3.Формування умінь і навиків учнів щодо виконання множення многочленів та спрощення виразів , які містять дії множення многочленів. Слайд 5. Використовуючи правило множення многочленів , учні виконують завдання трьох груп .
Завдання 1- ої групи :a) виконати множення многочленів :( a+2)(a+1).
Завдання 2 – ої групи : a) виконати множення : (2-a)(1-a) .
Завдання 3 – ої групи :(у- 2)(у+3) .
Учні , від кожної із трьох груп , коментують виконання завдання . Призначені вчителем учні – експерти контролюють відповіді представників своєї групи та виправляють помилки , у разі необхідності. Слайд 6. Замінити степінь многочлена на добуток та перетворити його на многочлен стандартного вигляду :
Завдання 1 – ої групи : (a +10)2 .
Завдання 2 – ої групи :(1-у)2.
Завдання 3 – ої групи :(5 – 6b)2.
Учні – представники кожної групи коментують виконання указаних завдань.
Слайд 7. Самостійна робота з перевіркою результатів її виконання під час уроку : виконати множення та спростити вираз :
(a +2)(a- 5) – 3x ( 1 – 2x ) . Учитель перевіряє отримані учнями відповіді та виставляє оцінки за бажанням учнів .
Слайд 8 . Учням пропонується знайти помилку у розв’язанні завдання .
Завдання додається .
4. Підсумки уроку із залученням учнів до обговорення результативності Уроку.
5. Домашнє завдання .