Клас: 8
Тема: Крізь терни до зірок. Означення квадратного рівняння. Неповні квадратні рівняння, їх розв’язування.
Мета:
-
сформувати в учнів поняття квадратного рівняння, неповного квадратного рівняння;
-
формувати вміння розв’язувати неповні квадратні рівняння, а також навички виконувати дії відповідно до алгоритму розв’язування неповних квадратних рівнянь;
-
розвивати вміння відтворювати зміст вивченого на уроці матеріалу;
-
розвивати логічне мислення, просторове уявлення, формувати математичну мову, вміння аналізувати, порівнювати й робити висновки;
-
сприяти формуванню активної життєвої позиції, вміння висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування.
Обладнання: зірки з завданнями, зірки для схеми «Коефіцієнти квадратного рівняння», картки для складання схеми «Квадратні рівняння», картки з розв’язками самостійної роботи.
Тип уроку: засвоєння нових знань і умінь.
Форма проведення: уявна подорож
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
Діти записують зошитах число, вид роботи.
- Відомий науковець і дослідник Ейнштейн говорив: «Мені доводиться розподіляти свій час між політикою і рівняннями. Але рівняння, на мою думку важливіші». Саме тому він був найкращим в розв’язуванні рівнянь, він досяг у цьому найбільших висот. Але ви знаєте, що в житті, щоб чогось досягти, необхідно докласти зусилля і пройти через багато труднощів, пройти через терни. І тільки той, хто не зупинився, подолав ці перешкоди зможе «дістати зірку з неба» і отримати винагороду у вигляді задоволення від гарно зробленої роботи. Тому сьогодні ми з вами вирушаємо в нову подорож «Крізь терни до зірок».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
-
Що називається рівнянням? (Рівняння – це рівність, що містить змінну)
-
Наведіть приклади рівнянь.
-
Що означає розв’язати рівняння? (Розв’язати рівняння – це означає знайти його розв’язки або довести, що їх немає)
-
Що називають розв’язком або коренем рівняння? (Це значення змінної, при якому рівняння перетворюється у правильну рівність)
-
Які рівняння називаються рівносильними? (Рівняння, які мають однакові розв’язки або не мають їх)
-
Які рівняння називають лінійними рівняннями з однією змінною? (Рівняння виду ах+в=с)
-
Наведіть приклади таких рівнянь.
-
Скільки розв’язків може мати лінійне рівняння з однією змінною? (один або жодного)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Мозковий штурм»
-
Розв’яжіть задачу, склавши рівняння з однією змінною: Знайти числа, одне з яких більше від другого на 3, а їхній добуток дорівнює 270.
Короткий запис:
І ч. – х
ІІ ч. – х + 3
Рівняння: х (х + 3) = 210
-
Чи можете ви розв’язати дане рівняння? Чому?
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
Сьогодні наш шлях веде до зірки, яка називається Квадратні рівняння. Наше завдання сформувати поняття квадратного рівняння та неповного квадратного рівняння. Познайомитися з видами неповних квадратних рівнянь і навчитися їх розв’язувати.
-
Запишіть тему в зошити: Квадратні рівняння. Неповні квадратні рівняння.
-
А тепер вперед до зірок!
V. Вивчення нового матеріалу.
-
Означення квадратного рівняння. Коефіцієнти квадратного рівняння.
-
Виведення формули квадратного рівняння. (сильний учень на дошці)
-
Давайте спростимо наше рівняння:
х (х + 3) = 210
х2 + 3х = 210
х2 + 3х - 210 = 0
-
Замінимо числа на літери а, b, с:
ах2 + bх - с = 0
(дістаємо першу зірочку з написом: ах2 + bх + с = 0 і вішаємо на дошці)
-
Це рівняння другого степеня з однією змінною або квадратне рівняння.
-
Вивчення означення квадратного рівняння. (робота з підручником)
-
Відкрийте підручники на сторінці 185. Знайдіть означення квадратного рівняння. Перепишіть його в зошити.
-
Яке рівняння називається квадратним? (Квадратним називається рівняння виду ах2 + bх + с = 0, де х – змінна; а, b, с – деякі числа, причому а
)
-
Чому, на вашу думку ставиться умова, щоб а
?(Бо тоді рівняння стане простим лінійним рівнянням з однією змінною)
-
Чим є а, b, с? (Числа)
-
Складання схеми «Коефіцієнти квадратного рівняння» (вчитель на дошці)
-
У квадратному рівнянні ці числа називаються коефіцієнтами:
а – І коефіцієнт;
b – ІІ коефіцієнт;
с – ІІІ коефіцієнт
(ще три зірочки приєднуються до першої у вигляді схеми)
-
Первинне часткове засвоєння нового матеріалу. (Робота парами)
-
Кожен з вас отримав зірочку на якій написано рівняння. Ваше завдання разом з сусідом вибрати тільки квадратні рівняння і підкреслити в них І коефіцієнт однією лінією, ІІ коефіцієнт – двома, вільний член – хвилястою лінією.
(Правильність виконання перевіряється на дошці – один учень пояснює виконання)
-
Неповні квадратні рівняння.
-
Робота з опорною схемою «Квадратні рівняння» (колективна робота)
-
На дошці ви бачите схему «Квадратні рівняння», але вона незакінчена. Як бачите всі квадратні рівняння діляться на повні і неповні. Якщо в квадратному рівнянні будуть присутні всі коефіцієнти, то рівняння буде повним.
-
Ми вже знаємо, що І коефіцієнт не може дорівнювати нулю. А що буде, якщо ІІ коефіцієнт або вільний член, або ж обоє разом будуть рівними нулю? Давайте дізнаємося.
-
якщо b=0, то рівняння набуде вигляду: ах2 + с = 0;
-
якщо с = 0, то рівняння набуде вигляду: ах2 + bх = 0;
-
якщо b=0, с = 0, то рівняння набуде вигляду: ах2 = 0.
-
Первинне часткове засвоєння нового матеріалу. (Робота з підручником, діти усно ланцюжком виконують №867)
-
Способи розв’язання неповних квадратних рівнянь.
1) Робота в групах з підручником.
-
А як розв’язати неповні квадратні рівняння? У нас є три види неповних квадратних рівнянь і три ряди парт. Учні на кожному ряду об’єднуються в групи і отримують завдання - розв’язати рівняння:
-
І група - №872 (а)
-
ІІ група - №870 (а)
-
ІІІ група - №871 (а)
-
Розв’язки діти записують на зірочках. Потім один учень з групи на дошці пояснює розв’язування рівняння.
-
Робота з опорною схемою «Квадратні рівняння»
(Записую формули для знаходження коренів рівняння на опорній схемі на дошці, учні – в зошитах)
-
Кількість коренів неповного квадратного рівняння.
Питання з зірочки: Скільки коренів може бути у квадратного рівняння? (жодного, один, два)
VІ. Закріплення нових знань і умінь.
-
Самостійна робота.
Завдання з зірочки: Розв’язати рівняння №874 за варіантами (І варіант – перший стовпчик, ІІ варіант – другий стовпчик).
(Перевірка здійснюється за зразком, які діти отримують додому)
№674 (І варіант)