Урок "Алгоритми з розгалуженням"

Про матеріал
Тема: алгоритми з розгалуженням Мета:сформувати поняття про команду присвоювання та особливості її використання; поняття умови та повну і неповну форму команди розгалуження; розгалуження в Скретч:
Перегляд файлу

Тема: алгоритми з розгалуженням

Мета:

 навчальна – сформувати поняття про команду присвоювання та особливості її використання; поняття умови та повну і неповну форму команди розгалуження; розгалуження в Скретч:

розвивальна – розвивати навички складання алгоритмів з використанням структури розгалуження, розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, уважність;

виховна – виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу

Тип: комбінований

Обладнання: комп’ютер, підручник, роздавальний матеріал, презентація до уроку

Девіз уроку: Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Це для всіх – обов’язково!

Хід уроку

І. Організаційний момент

Пролунав уже дзвінок,

Знов покликав на урок.

То ж і ми часу не гаймо

І роботу починаймо!

Діти! Сядьте зручно, закрийте очі, приготуйтеся прослухати музичний фрагмент (Звучить музика).

Це фрагмент з музичної композиції Антоніо Вівальді «Пори року», а саме осінь.

Що розповіла вам музика? Що ви побачили, слухаючи її?

Перед вами лежать букети осінніх квітів, які вам потрібно розфарбувати, я вам принесла готові квіточки різного кольору. Вам треба створити осінній букет під впливом музики, вражень. Оберіть колір, який вам сподобався або відповідає вашому сьогоднішньому настрою.

Подивимось, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок. Прочитайте значення кожного кольору (Осінній букет настрою). Подивимось на ваші букети, переважна більшість має гарний настрій, у кого не дуже, думаю, покращиться до кінця уроку, але байдужими не залишиться ніхто.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Сьогодні до нас завітав наш давній знайомий та друг (картинка). Давайте згадаємо як його звати і де ми з ним зустрічалися. (Рудий кіт, програма Scratch)

Він приніс нам цікаве повідомлення. Рудий кіт: Вітаю! Ваш Рудик знову з вами! Подорож по захоплюючій країні Скретчленді продовжується. Я чекаю вас сьогодні в палаці Розгалуження. Ми з вами навчимося створювати алгоритми з розгалуженням. Це дуже цікаво та весело, тому бажаю вам наснаги і творчих успіхів! Гайда до нових звершень!

 

Вчитель: Давайте подякуємо  Рудику! Повідомлення теми уроку, мети та девізу. Отже тема уроку: «Алгоритми з розгалуженням». Записуємо в зошитах тему уроку «Алгоритми з розгалуженням». Сьогодні на уроці ми познайомитися з командою присвоювання, спробуємо дати означення алгоритму з розгалуженням та визначимо його особливості, навчимося складати алгоритми з використанням структури розгалуження.  А для того, щоб досягти цієї мети пропоную вам девіз уроку:

Девіз уроку: Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Це для всіх – обов’язково!

 

Вчитель: Поки ми з вами розмовляли, попереду вже виблискує палац Розгалуження. А перед нами закриті ворота. Що їх відкрити треба відповісти на питання.

Нагадайте мені:

  1. Що таке висловлювання?
  2. Які висловлювання називають істинними, а які – хибними?
  3. Чому висловлювання «Якщо-то» називають умовним?
  4. Наведіть приклад речення, яке не є висловлюванням

Гра «Світлофор». Визначити істинне чи хибне висловлювання

Якщо висловлювання істинне - зелена картка, якщо хибне – червона

  1.  У лісах збирають солодкі кавуни. (хибне)
  2. Наступний день після неділі – понеділок (істинне)
  3. Місяць грудень – рік починає (хибне)
  4. Якщо до двох додати три, то отримаємо шість. (хибне)
  5. Рік має 12 місяців (істинне)
  6. Сонце обертається навколо Землі (хибне)
  7. Тарас Шевченко – великий український поет

Отже шлях вільний, рушаємо далі.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

З 6 класу ви знаєте, що алгоритми можна подавати різними способами: словесним, послідовністю спеціальних сигналів, графічним, або подання алгоритму у вигляді схеми.

Зараз пропоную згадати елементи блок-схеми та їх призначення: встановити відповідність між елементами блок-схеми та їх призначенням.

  1. Команда присвоювання

Задача 1 на обчислення значення виразу.

Розглянемо виконавця, який уміє отримувати (уводити) значення змінних, виконувати арифметичні операції над цілими і дробовими числами, запам'ятовувати результати арифметичних операцій і повідомляти результат.

Запишемо алгоритм розв'язування цієї задачі для такого виконавця в словесній формі.

1. Увести значення змінних  a, b, c, d.

2. Обчислити значення виразу ab і результат присвоїти змінній х (запам‘ятати як значення цієї змінної).

3. Обчислити значення виразу cd і результат присвоїти змінній y (запам‘ятати як значення цієї змінної).

4. Обчислити значення виразу x * y і результат присвоїти змінній z.

5. Повідомити значення змінної z.

Команда присвоювання:

 

 

 Знак := називається знаком присвоювання та складається з двох символів: двокрапки і дорівнює, які записуються без пропуску між ними.  

Команда виду y := cd називається командою присвоювання.

Характерною особливістю цього алгоритму є те, що всі його команди обов'язково виконуються, причому кожна тільки по одному разу.

Такий алгоритм або такий фрагмент алгоритму називається лінійним, або слідуванням.

Лінійний алгоритм – алгоритм, в якому всі дії виконуються послідовно.

 

  1. Розгалуження в алгоритмі

На жаль, в житті лінійні алгоритми зустрічаються досить рідко. Завжди з'являються якісь умови, які змінюють алгоритм. Вранці ми завжди дивимося у вікно, спостерігаємо за погодою: якщо йде дощ, то треба взяти парасольку, якщо стовпчик термометра опустився вниз, то потрібно одягнути куртку. І такі умови зустрічаються в нашому житті досить часто.

Щоб потрапити до палацу треба відкрити двері. Палац Розгалуження мав кілька дверей. Які були зачинені, а які ні, ніхто ніколи не знав, тому Розгалужений завжди давав інструкцію для своїх гостей.

Він нам також її дав:

Якщо ви прийшли після 12 години, ви проходите в двері з парними номерами, інакше з непарними. Якщо у вас більше дівчаток, то в двері з більшим номером, хлопчиків – з найменшим. В які двері нам потрібно ввійти. (Відповіді учнів коментуються)

Вчитель: Можна зробити висновок. 

Схема «Розгалуження»

  1. Розгалуження – це алгоритмічна конструкція, що передбачає вибір варіанта дії залежно від виконання поставленої умови.
  2. Алгоритм, який містить розгалуження, називають алгоритмом з розгалуженням

Алгоритмом із розга­луженням можна вважати алгоритм здійснення дзвінка з мобільного телефону: якщо є кошти на рахунку і мережа доступна, то ти набираєш номер адресата, інакше виклик не буде здійснено. При побудові таких алгоритмів використовують алгоритмічну структуру розгалуження.

 

Задача 2. Обчислити значення виразу  (a - b) / (c - d),

де a, b, c, d - цілі або дробові числа

(символом / в інформатиці позначається операція ділення)

 

Перш за все звернемо увагу на те, що значення цього виразу, на відміну від попереднього, можна обчислити не при будь-яких значеннях змінних a, b, с, d. Адже цей вираз містить дію ділення на вираз зі змінними, який може дорівнювати нулю.

Тобто якщо значення різниці с — d дорівнює нулю, то значення виразу b) / (с d) обчислити не можна, а якщо не дорівнює — то можна.

Алгоритм містить команду перевірки умови.

Якщо умова виконується, то результатом команди перевірки умови є істина, або  true. Інакше, тобто, якщо умова не виконується, то результатом виконання цієї команди є хиба, або false.

Подивіться на блок-схему алгоритму обчислення цього виразу. Блок-схема містить блок, в якому записана команда порівняння двох чисел, це і є команда перевірки умови. У блок-схемі алгоритму команду перевірки умови позначає блок Рішення.

  1. В розгалуженні обов’язково є умова, яка виражається питанням.
  2. На питання умови можна дати тільки дві відповіді так або ні.

Характерною рисою цього фрагмента алгоритму є те, що при кожному його виконанні деякі команди будуть виконуватися, причому кожна по одному разу, а деякі виконуватися не будуть

  1. Розгалуження є повним і неповним: робота з підручником

 

Повне розгалуження

Якщо <умова> то <команди 1 > інакше <команди 2>

Неповне розгалуження

Якщо <умова> то <команди>

(Придумайте приклад)

 

Приклад

 

Заповнити пропуски у блок-схемі алгоритму обчислення значення виразу

С=(4*а+1)/(3*b-6)

 

ІV.Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько при гнись.

Покружились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали.

Раз – присіли, другий – встали.

Всі за парти посідали. 

V. Формування практичних вмінь та навичок

 

Розгалуження в Scratch: підручник с.66

Блоки перевірки умови

  1. https://lh5.googleusercontent.com/IIEijgqi6q6w05B0sRIO-KtQs4QtXQMTMdAP_XS4zhWKpdsaWFAcFRw821t7oRs-2WiFobZFADdseUA101a2LDK9FQFzAp6ynDjbnB2j6jZCRThGTNEЯкщо умова дійсна запускає(виконує) внутрішні блоки.
  2. https://lh6.googleusercontent.com/V25h4hu7kFBpTim8O2mZLPP5lF_zkhYhUeUs8lAmg4h7gd3JOIjEf0KkFksbb7Bshr8mLFYSaQl1QtX2gPJVNcyiZMCNgiuhHtIoxCKytf62jf0xYOEОчікування, поки умова не вірна, потім управляє  блоками нижче.
  3. https://lh6.googleusercontent.com/909_vI2Ui-Zfjm_725o2pn8bNYgVUrasbOyp2U-QskXnpejn1MCsFW9PaAALvoTYIwu7pIwz8csnsHPhg-Dlyvil_ap8NgYUNrd_LMgyrwxrc4gMNg0Якщо умова вірна запускає блоки верхньої частини;
  4. інакше запускає блоки усередині нижньої частини

 

Умови (арифметичні)

https://lh6.googleusercontent.com/hk36hsZ4y0TFFYBSzRLcgKhVKwmaL1e9viUYc_ZHBi0RzclWM6S_DpFQjQqzCWLph6DsFS427JRbNjoCRskvxyA2MYXpxVvqh6VmjhzexxDNh3am4LQІстинно, якщо перше значення є менше ніж друге

Істинно, якщо два значення рівні

Істинно, якщо перше значення більше, ніж друге

 

 

Інструктаж з БЖД

Практичне завдання

1. Запустіть програму Scratch.

2. Розмістіть Рудого кота в середині Сцени.

3. Розмістіть в області скриптів алгоритм, наведений на рисунку 3.22.

Зауваження. Для правильного вставляння умови в команду розгалуження потрібно:

 1. Уставити до блока команди розгалуження блок порівняння       з групи Оператори.

 2. Уставити в ліве поле блока порівняння блок                з групи Рух.

 3. Увести в праве поле блока порівняння потрібне число.

4. Виконайте алгоритм. Спостерігайте за рухом виконавця.

5. Зупиніть виконання алгоритму, вибравши кнопку Зупинити все.

6. Видаліть алгоритм з області скриптів.

7. Розмістіть в області скриптів алгоритм, наведений на рисунку 3.23.

8. Виконайте алгоритм. Спостерігайте за рухом виконавця.

9. Зупиніть виконання алгоритму, вибравши кнопку Зупинити все.

10. Збережіть створений проект у своїй папці у файлі вправа 3.3.1

 

Виконання вправ для зняття зорового напруження

 

VІ. Підсумок уроку

Дорогі діти. Мені сподобалося з вами працювати. Ви незвичайні, активні… А я хочу дізнатися, що б ви взяли з цього уроку у життя. Давайте спакуємо  валізу. До неї покладемо ваші враження та знання. Давайте продовжимо речення

Який настрій переповнює наприкінці уроку?

Вправа «Пакуємо валізи»

Учням пропонується продовжити речення

Я дізнався…

Мені стало відомо…

Мене зацікавило…

Мене здивувало…

VІІ. Домашнє завдання:

опрацювати § 3.3, с71 вправа 3-початковий рівень, вправа 4 – достатній рівень, вправа 7 – високий рівень

 

VІІ. Оцінювання роботи учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
2249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку