Тема: алгоритми з розгалуженням
Мета:
навчальна – сформувати поняття про команду присвоювання та особливості її використання; поняття умови та повну і неповну форму команди розгалуження; розгалуження в Скретч:
розвивальна – розвивати навички складання алгоритмів з використанням структури розгалуження, розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, уважність;
виховна – виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу
Тип: комбінований
Обладнання: комп’ютер, підручник, роздавальний матеріал, презентація до уроку
Девіз уроку: Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Це для всіх – обов’язково!
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Знов покликав на урок.
То ж і ми часу не гаймо
І роботу починаймо!
Діти! Сядьте зручно, закрийте очі, приготуйтеся прослухати музичний фрагмент (Звучить музика).
Це фрагмент з музичної композиції Антоніо Вівальді «Пори року», а саме осінь.
Що розповіла вам музика? Що ви побачили, слухаючи її?
Перед вами лежать букети осінніх квітів, які вам потрібно розфарбувати, я вам принесла готові квіточки різного кольору. Вам треба створити осінній букет під впливом музики, вражень. Оберіть колір, який вам сподобався або відповідає вашому сьогоднішньому настрою.
Подивимось, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок. Прочитайте значення кожного кольору (Осінній букет настрою). Подивимось на ваші букети, переважна більшість має гарний настрій, у кого не дуже, думаю, покращиться до кінця уроку, але байдужими не залишиться ніхто.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Сьогодні до нас завітав наш давній знайомий та друг (картинка). Давайте згадаємо як його звати і де ми з ним зустрічалися. (Рудий кіт, програма Scratch)
Він приніс нам цікаве повідомлення. Рудий кіт: Вітаю! Ваш Рудик знову з вами! Подорож по захоплюючій країні Скретчленді продовжується. Я чекаю вас сьогодні в палаці Розгалуження. Ми з вами навчимося створювати алгоритми з розгалуженням. Це дуже цікаво та весело, тому бажаю вам наснаги і творчих успіхів! Гайда до нових звершень!
Вчитель: Давайте подякуємо Рудику! Повідомлення теми уроку, мети та девізу. Отже тема уроку: «Алгоритми з розгалуженням». Записуємо в зошитах тему уроку «Алгоритми з розгалуженням». Сьогодні на уроці ми познайомитися з командою присвоювання, спробуємо дати означення алгоритму з розгалуженням та визначимо його особливості, навчимося складати алгоритми з використанням структури розгалуження. А для того, щоб досягти цієї мети пропоную вам девіз уроку:
Девіз уроку: Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Це для всіх – обов’язково!
Вчитель: Поки ми з вами розмовляли, попереду вже виблискує палац Розгалуження. А перед нами закриті ворота. Що їх відкрити треба відповісти на питання.
Нагадайте мені:
Гра «Світлофор». Визначити істинне чи хибне висловлювання
Якщо висловлювання істинне - зелена картка, якщо хибне – червона
Отже шлях вільний, рушаємо далі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
З 6 класу ви знаєте, що алгоритми можна подавати різними способами: словесним, послідовністю спеціальних сигналів, графічним, або подання алгоритму у вигляді схеми.
Зараз пропоную згадати елементи блок-схеми та їх призначення: встановити відповідність між елементами блок-схеми та їх призначенням.
Задача 1 на обчислення значення виразу.
Розглянемо виконавця, який уміє отримувати (уводити) значення змінних, виконувати арифметичні операції над цілими і дробовими числами, запам'ятовувати результати арифметичних операцій і повідомляти результат.
Запишемо алгоритм розв'язування цієї задачі для такого виконавця в словесній формі.
1. Увести значення змінних a, b, c, d.
2. Обчислити значення виразу a — b і результат присвоїти змінній х (запам‘ятати як значення цієї змінної).
3. Обчислити значення виразу c — d і результат присвоїти змінній y (запам‘ятати як значення цієї змінної).
4. Обчислити значення виразу x * y і результат присвоїти змінній z.
5. Повідомити значення змінної z.
Команда присвоювання:
Знак := називається знаком присвоювання та складається з двох символів: двокрапки і дорівнює, які записуються без пропуску між ними.
Команда виду y := c – d називається командою присвоювання.
Характерною особливістю цього алгоритму є те, що всі його команди обов'язково виконуються, причому кожна тільки по одному разу.
Такий алгоритм або такий фрагмент алгоритму називається лінійним, або слідуванням.
Лінійний алгоритм – алгоритм, в якому всі дії виконуються послідовно.
На жаль, в житті лінійні алгоритми зустрічаються досить рідко. Завжди з'являються якісь умови, які змінюють алгоритм. Вранці ми завжди дивимося у вікно, спостерігаємо за погодою: якщо йде дощ, то треба взяти парасольку, якщо стовпчик термометра опустився вниз, то потрібно одягнути куртку. І такі умови зустрічаються в нашому житті досить часто.
Щоб потрапити до палацу треба відкрити двері. Палац Розгалуження мав кілька дверей. Які були зачинені, а які ні, ніхто ніколи не знав, тому Розгалужений завжди давав інструкцію для своїх гостей.
Він нам також її дав:
Якщо ви прийшли після 12 години, ви проходите в двері з парними номерами, інакше з непарними. Якщо у вас більше дівчаток, то в двері з більшим номером, хлопчиків – з найменшим. В які двері нам потрібно ввійти. (Відповіді учнів коментуються)
Вчитель: Можна зробити висновок.
Схема «Розгалуження»
Алгоритмом із розгалуженням можна вважати алгоритм здійснення дзвінка з мобільного телефону: якщо є кошти на рахунку і мережа доступна, то ти набираєш номер адресата, інакше виклик не буде здійснено. При побудові таких алгоритмів використовують алгоритмічну структуру розгалуження.
Задача 2. Обчислити значення виразу (a - b) / (c - d),
де a, b, c, d - цілі або дробові числа
(символом / в інформатиці позначається операція ділення)
Перш за все звернемо увагу на те, що значення цього виразу, на відміну від попереднього, можна обчислити не при будь-яких значеннях змінних a, b, с, d. Адже цей вираз містить дію ділення на вираз зі змінними, який може дорівнювати нулю.
Тобто якщо значення різниці с — d дорівнює нулю, то значення виразу (а – b) / (с – d) обчислити не можна, а якщо не дорівнює — то можна.
Алгоритм містить команду перевірки умови.
Якщо умова виконується, то результатом команди перевірки умови є істина, або true. Інакше, тобто, якщо умова не виконується, то результатом виконання цієї команди є хиба, або false.
Подивіться на блок-схему алгоритму обчислення цього виразу. Блок-схема містить блок, в якому записана команда порівняння двох чисел, це і є команда перевірки умови. У блок-схемі алгоритму команду перевірки умови позначає блок Рішення.
Характерною рисою цього фрагмента алгоритму є те, що при кожному його виконанні деякі команди будуть виконуватися, причому кожна по одному разу, а деякі виконуватися не будуть
Повне розгалуження
Якщо <умова> то <команди 1 > інакше <команди 2>
Неповне розгалуження
Якщо <умова> то <команди>
(Придумайте приклад)
Приклад
Заповнити пропуски у блок-схемі алгоритму обчислення значення виразу
С=(4*а+1)/(3*b-6)
ІV.Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько при гнись.
Покружились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали.
Раз – присіли, другий – встали.
Всі за парти посідали.
V. Формування практичних вмінь та навичок
Розгалуження в Scratch: підручник с.66
Блоки перевірки умови
Умови (арифметичні)
Істинно, якщо перше значення є менше ніж друге
Істинно, якщо два значення рівні
Істинно, якщо перше значення більше, ніж друге
Інструктаж з БЖД
Практичне завдання
1. Запустіть програму Scratch.
2. Розмістіть Рудого кота в середині Сцени.
3. Розмістіть в області скриптів алгоритм, наведений на рисунку 3.22.
Зауваження. Для правильного вставляння умови в команду розгалуження потрібно:
1. Уставити до блока команди розгалуження блок порівняння з групи Оператори.
2. Уставити в ліве поле блока порівняння блок з групи Рух.
3. Увести в праве поле блока порівняння потрібне число.
4. Виконайте алгоритм. Спостерігайте за рухом виконавця.
5. Зупиніть виконання алгоритму, вибравши кнопку Зупинити все.
6. Видаліть алгоритм з області скриптів.
7. Розмістіть в області скриптів алгоритм, наведений на рисунку 3.23.
8. Виконайте алгоритм. Спостерігайте за рухом виконавця.
9. Зупиніть виконання алгоритму, вибравши кнопку Зупинити все.
10. Збережіть створений проект у своїй папці у файлі вправа 3.3.1
Виконання вправ для зняття зорового напруження
VІ. Підсумок уроку
Дорогі діти. Мені сподобалося з вами працювати. Ви незвичайні, активні… А я хочу дізнатися, що б ви взяли з цього уроку у життя. Давайте спакуємо валізу. До неї покладемо ваші враження та знання. Давайте продовжимо речення
Який настрій переповнює наприкінці уроку?
Вправа «Пакуємо валізи»
Учням пропонується продовжити речення
Я дізнався…
Мені стало відомо…
Мене зацікавило…
Мене здивувало…
VІІ. Домашнє завдання:
опрацювати § 3.3, с71 вправа 3-початковий рівень, вправа 4 – достатній рівень, вправа 7 – високий рівень
VІІ. Оцінювання роботи учнів