Тема. Аналіз образів – персонажів в аспекті феноменального. Нелюди й люди в романі Ліни Костенко «Маруся Чурай».
Мета. Утверджувати моральні цінності; формувати вміння творчо осмислювати прочитане; розуміти красу слова поетеси; розвивати творчі здібності, естетичний смак, відчуття насолоди від читання художнього тексту.
Застерегти від схожих кроків зради; виховувати почуття власної гідності, порядність і вірність.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок – психологічне дослідження.
Епіграф.
Людині бійся душу ошукати,
бо в цьому схибиш – то уже навіки.
(Л.Костенко)
Хід уроку
І. Мотивація.
1. Запис теми уроку.
2. Ознайомлення учнів із структурою уроку.
Осмислення прочитаного художнього тексту у відповідності до мети конкретним ціле визначенням.
- навіщо потрібен виучуваний матеріал?
- які конкретні знання учень здобуде після його опрацювання?
- наголошується на проведенні рефлексії наприкінці уроку в такій послідовності: аналіз і оцінка взаємоаналіз і взаємооцінка самоаналіз і самооцінка.
3. Створення ситуації успіху
Учитель акцентує увагу класу на значенні для життя досягати поставленої мети й важливості вміння аналізувати й оцінювати результати власної діяльності: «Уроки в школі – кроки до самостійного життя, кожен із вас у школі – це «Я – майбутній . Кожен свій крок до поставленої мети фіксуватимете у картках оцінювання знань, об’єктивно враховуючи і успіхи, і можливі невдачі».
Учитель пропонує розслабитись, сісти вільно і налаштуватися на активну роботу з допомогою аутотренінгу: «Я – учень. Я – особистість творча. Я – здатний. Я – подобаюсь. Не боюся висловлювати судження. Помилившись, шукаю істину. Я хочу знати і вміти».
ІІ. Засвоєння нових знань.
Чому повинні навчитися школярі? (коментарі вчителя)
1. Образ – персонажі як явище феноменального порядку.
2. Визначення властивостей, які допоможуть дітям стати оригінальними у
особистому житті.
3. Здійснення градації за рівнем феноменальної виразності (позитивне й
негативне).
4. Пояснення авторської логіки феноменалізації героїв твору.
5. Розрізнення феноменального в образах – персонажах за ступенем
психологічного впливу на читача (учня).
Учитель: Уявімо, що існує три шкали ступенів феноменальної виразності у межах системи образів – персонажів:
1) Високий рівень феноменальності - (ВРФ);
2) Середній - (СРФ);
3) Низький - (НРФ).
Роботу здійснюємо у два етапи:
а) первинне сприйняття (наочно-образний);
б) аналіз (аналітичне заглиблення).
1. Робота в парах. Градація.
Завдання (робота в групах).
- Визначте рівень феноменальної виразності кожного з літературних героїв твору.
- Чому вони заслуговують саме на таку вашу увагу? Обґрунтуйте рішення.
- Розташуйте персонажів у порядку, який відображає силу вашого враження від них.
(учні здійснюють певне узагальнення своїх уявлень про систему образів, презентують результати роботи з записами на дошці).
Учитель. У правильності ваших рішень всі ми переконаємося, коли зараз, повернувшись до легенди, з’ясуємо, хто з героїв не схибив у житті, не зрадив високому призначенню – бути Людиною, а хто навпаки.
2. Бесіда з учнями.
- Який, з точки зору автора і вас, читачів, є головним критерієм
оцінювання людини? (суд, ставлення до людей).
3. Робота з текстом.
1. Сцена суду (зачитати, прокоментувати слова козака Якима Шибилиста) від слів: «Даруйте, я…» до «І розуму дійшло Чураїв».
2. ІІІ розділ «Бобренки, ті не дуже бідували…» до «Лютіша стала до роботи…»
Висновок: У чому зміст життя Бобренчихи, Галі? За що люди цінують сім’ю Чураїв, Марусю?
3. Міні-спектакль (монолог Марусі).
Розділ ІІІ. Від «А може, я несправедлива…» до «Ото женився – і все».
4. Проблемне питання. Якою ж повинна бути дружина? Яка роль жінки в сім’ї?
5. Продовження бесіди.
- Хто захищає Марусю на суді?
- Чому саме козаки? Що керує поведінкою Іскри – любов чи справедливість?
«А як тоді співатиме Полтава? Чи сльози не душитимуть її?»
«Чи, може, він такий і зроду був?»
Порівняємо:
Каяття: «Шалений! Що зробив ти із своїм життям?»
Мавка
Лукашеві: «Не зневажай душі своєї цвіту».
1. «Він говорив, і відбувалось диво…»
2. «Нерівня душ – це гірше ніж майна»
6. Дослідження за таблицею:
Чураї Бобренки
1. Чому сім’ю Чураїв зображено у формі обручки, а Бобренки – у формі трикутника? (єдність дітей і батьків) (узагальнення)
2. Останнє прохання Марусі до Івана яке?
ІV. Підбиття підсумків.
Ч и не помилилися ви при складанні гранування людей і нелюдів? Яка ж межа їх відділяє:
- глибша душа;
- людська мораль;
- гідність людини;
- справжня людина має своє обличчя – однакове вдень і вночі і …навіть у смерті.
Рефлексія.
Отже, історичний роман Ліни Костенко сприймається як дуже сучасний. Чому? Навчає жити і переконує: внутрішні можливості людини безмежні, але кожен повинен боротися за людину в собі, тоді й життя кожного складатиметься успішно. Саме така думка звучить у епіграфі до нашого уроку.