Урок № 18
АНДРІЙ ЧАЙКОВСЬКИЙ. КОРОТКО ПРО МИТЦЯ. ІСТОРИЧНА ОСНОВА ПОВІСТІ «ЗА СЕСТРОЮ». ЧАСИ ДІЄСЛІВ
Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом А. Чайковського, навчити учнів самостійно добирати, опрацьовувати і систематизувати біографічний матеріал, визначити жанрові ознаки повісті, дослідити динаміку розвитку подій, з’ясувати історичну основу повісті; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки, робити ґрунтовні висновки; активізувати словник учнів; формувати кругозір, світогляд; виховувати пізнавальний інтерес до творчості А. Чайковського, почуття любові до рідного краю, народу.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про дієслово, виробляти вміння розпізнавати та утворювати різні часові форми дієслів, визначати їх граматичні ознаки, правильно вживати форми дієслів у мовленні; розвивати логічне мислення, усне та писемне мовлення; виховувати національну свідомість, почуття національної гідності.
Обладнання: портрет А.Чайковського, репродукції картин, засоби мультимедіа, літопис уроку, підручники з української літератури та української мови
Методи, прийоми і форми роботи: робота в парах, вправа "Розповідь очевидця", метод “Незакінчене речення”, рольова гра “Зустріч з письменником”.
Випереджувальні завдання: знайти додатковий матеріал і опрацювати біографію А.Чайковського, повідомлення про історичний час повісті "За сестрою" А. Чайковського
Хід уроку
Епіграф:
Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє.
Сервантес
І Оргмомент
Вправа "Кольоровий настрій"
Вчитель. Епіграфом нашого уроку я обрала слова іспанського письменника середньовіччя Сервантеса: Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Цілевизначення
Сьогодні на уроці ми опрацюємо біографічні відомості про Чайковського, визначимо жанрові ознаки повісті, з’ясуємо історичну основу повісті, а також вивчимо часи дієслів.
Погляньте на дошку, ознайомтеся з цілями уроку, додайте власні, якщо бажаєте. Отож, після сьогоднішнього уроку ми маємо:
Знати:
Уміти:
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Вчитель. Розгорніть літописи, зафіксуйте дату та ім'я літописця сьогоднішнього уроку
1. Культура слова
Приймати участь- Вірна відповідь-
Давати запитання- Листати сторінки-
2. Рольова гра "Зустріч з письменником"
Сьогодні у вас буде нагода послухати самого А. Чайковського, який розповість про себе. (учні занотовують у літопис дані про письменника)
3. Анкета письменника
ПІБ |
|
Дата народження |
|
Місце народження |
|
Навчання |
|
Діяльність |
|
Творчість |
|
Родина |
|
4.Бесіда за прослуханим текстом
Вчитель. Коли Чайковський розповідав про себе, то розповідь була у якому часі?
А якби ви прочитали самостійно у підручнику? Тож зараз ми більше дізнаємося про часи дієслів.
5.Робота з теоретичним матеріалом
Вчитель. Розгорніть підручник на с.42
Вчитель. Тепер ви знаєте більше про категорію часу. Впевнена, що ці знання вам допоможуть, виконуючи вправу з ключем
6.Вправа з ключем.
Вчитель. Розподіліть слова у три колонки: І — минулий час,
II — теперішній, III — майбутній. Підкресліть другу від початку слова літеру. За умови правильного розподілу слів розшифровується початок речення: ... той не вартий сучасного і не має майбутнього. Поясніть зміст вислову.
Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з'єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю, боротимусь, згадаю, побачу.
(Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього)
Вчитель. Поясніть, яким чином ці слова можуть стосуватися нашого уроку.
7. Повідомлення про історичний час. Вправа "Розповідь очевидця"
8.Робота з репродукцією картини А.Монастирського “У погоні за татарином”.
Бесіда
-Що ви бачите на картині?
- До якого з епізодів вона підходить найбільше?
9. Літературознавчий практикум
- Що таке повість?
- Хто такий герой?
- Хто такий романтик?
- Кого ми можемо назвати героєм - романтиком у повісті?
Героїко-романтична повість – це епічний твір середнього розміру, в якому діє герой (чи кілька героїв) ідеальний, духовно багатий, він намагається вступити в боротьбу за справедливість, правду, прагне довести це на прикладі конкретних вчинків, справ.
Романтичний герой – людина, яка є частиною всеосяжної природи, вона індивідуально - самоцінна, неповторна: паралельне зображення природи і людини. Ідеал суспільно активної діяльності людини; риси позитивного героя - відданість інтересам України, хоробрість, здатність до самопожертви, патріотизм
Тема : відтворення страшних картин поневолення татарськими загарбниками українського народу; зображення Павлуся, який докладає будь-яких зусиль, мужності, наполегливості, старанності, кмітливості для порятування своєї сестри з татарського полону.
Ідея : уславлення козаків — оборонців рідної землі, Павлуся — відважного лицаря, їх благородство, відповідальність, мужність; засудження татар та українців-зрадників.
Основна думка: тільки любов до рідної землі, батьківської домівки, тільки сила волі, цілеспрямованість, дружня завзятість допоможе подолати будь-якого ворога заради щастя, радості, миру в кожній українській оселі.
10. Складання діалогу
Вчитель. Складіть діалог (3 репліки) однокласників про повість А. Чайковського "За сестрою", використовуючи різні часові форми.
11. Робота з текстом
Вчитель. Відшукайте в тексті повісті речення з дієсловами теперішнього, минулого й майбутнього часу.
12.Вправа "Знайди помилку"
Вчитель. Знайдіть у кожному рядку дієслово іншого часу.
1.Несу, буду жити, співатиму, виконаю.
2.Намалював, пішла, зробили, сіятиму.
3. Реве, піклується, зайшло, сумує.
13. Робота в парах. Вправа "Текстуальна реставрація".
Вчитель. Відновіть речення, розташовуючи в логічній послідовності подані слова і ставлячи їх у потрібній формі.
1.Павлусь груди старший похилитися з кінь й повис на брат.
2.Молодий вже сидіти на свій Мустафа-ага коні й командувати.
3.Непорадний татарин піймати ще одного.
ІV. Підсумок
Продовжити речення
V Домашнє завдання
Українська література. 1.Прочитати с.87-105
Українська мова. 1. Написати лист від Павлуся у ХХІ століття, використовуючи різні часові форми дієслова .
2.Вивчити правило с. 42
VІ. Оцінювання.
Оцініть свою роботу на уроці словами ( уважно слухав, активно відповідав, готував додаткове завдання........)
Комунальний заклад
«Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад
І-ІІ ступенів – академічний ліцей №15»
Кам’янської міської ради
Інтегрований урок з української мови і літератури
АНДРІЙ ЧАЙКОВСЬКИЙ. КОРОТКО ПРО МИТЦЯ. ІСТОРИЧНА ОСНОВА ПОВІСТІ «ЗА СЕСТРОЮ». ЧАСИ ДІЄСЛІВ
Підготувала і провела
Кулик Наталія Іванівна,
вчитель української мови
і літератури