Урок позакласного читання Богдан Лепкий "Цвіт щастя"

Про матеріал
Конспект уроку з позакласного читання з української літератури у 7 класі Богдан Лепкий “Цвіт щастя”. Прагнення кожної людини бути щасливою
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з позакласного читання

з української літератури

у 7 класі

Богдан Лепкий “Цвіт щастя”.

Прагнення кожної людини бути

щасливою.

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Ліщанецької ЗОШ I-II ст.

Бучацького району Тернопільської області

 Вітик Ольга Богданівна


 Тема: Б.Лепкий.”Цвіт щастя”.Прагнення кожної людини бути щасливою.

 Мета:

* ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Б.Лепкого;

- проаналізувати твір ”Цвіт щастя”;

- дослідити реальне і уявне;

-  схарактеризувати образ хлопчика, його внутрішній стан;

* розвивати :

- логічне мислення;

- пам’ять;

- творчу уяву;

- навички аналізу й синтезу прочитаного;

* виховувати істинні життєві цінності, любов до книги, до ближнього, почуття людяності та милосердя.

 

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: портрет Б. Лепкого, бібліотечка його творів, презентації   

учнів.

  Епіграф: 

Всякий свого щастя коваль.

Народна мудрість

 

 

Перебіг уроку

 

I .Організаційний момент.

 

II. Мотивація навчальної діяльності.

  На дошці записано тему й епіграф уроку.

Вступне слово вчителя.

  Перед вами епіграф уроку. Які думки він у вас викликає?

Кажуть, кожна людина прагне бути щасливою. Але що ж таке щастя?

Мабуть, неможливо дати однозначного визначення.Адже уявлення про щастя в усіх різне.Комусь для цього достатньо наїстися,  комусь – виграти велику суму грошей, комусь – придбати гарну річ, комусь – прочитати цікаву книгу, комусь – вилікувати хвору людину.

На мою думку, кожен може бути щасливим, але чомусь не всі це усвідомлюють. Григорій Сковорода писав: ”Щастя можна знайти тільки в собі, а щоб його віднайти, треба пізнати себе!”

 Іноді щастя буває непомітним, воно тихо дрімає в тобі та неголосно співає. Це дивовижні миті, і їх потрібно вміти відчувати. З таких крихітних шматочків і складається примхливий вітраж нашого життя.

Діти, чи хотіли б ви дізнатися про те, як розумів щастя Богдан Лепкий і як шукав його  в своєму творі “Цвіт щастя” разом з героєм?

 

III. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.

“ Мозковий штурм”.

  • Чого можемо навчитися корисного, опрацьовуючи зміст твору Б.Лепкого?

Цілевизначення.

  • Я повинен (-на):
  • засвоїти…
  • пригадати…
  • порівняти…
  • проаналізувати…
  • розвивати…

IV. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1.Презентація життєвого і творчого шляху Б. Лепкого.

 

 

  C:\Documents and Settings\Admn\Рабочий стол\лепкий\Богдан Лепкий.jpeg2.jpeg

 

Повідомлення №1. Родинне виховання.

Батьківщина Б.Лепкого – Поділля, край благословенний, щедрий, овіяний

легендами. Сам поет написав про нього в одному з ранніх своїх віршів “Заспів”:

 

Колисав мою колиску

Вітер рідного Поділля,

І зливав на сонні вії

Степового запах зілля.

 

А уособлювало це Поділля мальовниче село Крегулець. Тут народився Богдан Лепкий 9 листопада 1872 року в родині сільського священика Сильвестра Лепкого.Батько Богдана був людиною освіченою і прогресивною, виступав з літературними творами під псевдонімом Марко Мурава, брав участь у підготовці підручників для школи. Перші кроки в навчанні Богдан Лепкий здобув у батьківському домі. Швидко – за одну зиму – навчився читати, писати й рахувати. Тоді Богдана Лепкого віддали шестирічним хлопчиком до Бережанської так званої нормальної школи з польською мовою навчання ( відразу до другого класу ).

Закінчив Бережанську гімназію, вчився в Академії мистецтв у Відні, у Віденському та Львівському університетах. Спочатку вчителював у Бережанській гімназії, а пізніше викладав у Краківському університеті українську літературу. Праця в гімназії й університеті  давала йому змогу утримувати родину, залишаючи небагато вільного часу на літературну творчість.             

Близько зійшовся з І.Франком, О.Маковеєм, М.Вороним, які підтримали його перші збірки оповідань. Викладаючи в Ягеллонському університеті (м. Краків), поринув у вир тодішнього мистецького життя, став членом гуртка західноукраїнських літераторів “ Молода муза”. Його нові книжки перекладалися чеською, польською, німецькою та іншими мовами. Під час Першої світової війни співпрацював із СВУ (Союз визволення України), допомагав Українським січовим стрільцям: уклав збірники “ Ще не вмерла Україна”, “Червона калина”. Він – автор відомої пісні “Чуєш, брате мій” (“Журавлі”), музику до якої написав його брат Левко Лепкий. У 20-і роки повернувся до Кракова, до               1939р. професор Ягеллонського університету. ( Слайд 1 )

 

Повідомлення №2. Творчий доробок Богдана Лепкого.

 

C:\Documents and Settings\Admn\Рабочий стол\лепкий\Богдан Лепкий.jpeg9.jpeg

 Залишив досить велику різножанрову спадщину, особливе місце в якій посідає проза (оповідання, новели, історичні повістіВадим”, “Крутіж”, “Сотниківна”, “Орли”, трилогіяМазепа”, мемуариБережани”). Як видавець та літературознавець, він багато зробив для популяризації української літератури в Польщі та Німеччині. Переклав і   зарубіжну класику українською  ( твори Гейне, Шеллі, Конопницької, Лермонтова, Короленка ).Він опублікував десятки поетичних і прозових збірок своїх творів,  науково-критичних праць ( статті, дослідження, монографії), підготував до друку, спорядив своїми статтями багатотомні видання творів Тараса Шевченка, Марка Вовчка, Олекси Стороженка, Леоніда Глібова та інших письменників. Богдан Лепкий упорядкував кілька поетичних антологій ( двотомна збірка творів українських поетівСтруни”),співаників,читанок, переклав польською мовою “ Слово о полку Ігоревім”, багато творів Т.Шевченка, В.Стефаника, М.Коцюбинського . Був одним із найактивніших діячів на ниві української  літератури і культури загалом, його творчу працю високо цінували І.Франко, В.Стефаник, М.Коцюбинський та інші письменники.

   Помер у Кракові, де й похований. Творчість Богдана Лепкого поступово повертається в Україну, починаючи з 90-х років.( Слайд 2,3 )

 

2.Робота над текстом твору Б. Лепкого “ Цвіт щастя”.

 

2.1.Сюжет.

 

 Малий хлопчик поцікавився у мами про смисл слів “щастя”, “доля”, які він часто чув у мові дорослих. Мати розповіла сину про чарівний цвіт щастя. Саме цього цвіту хлоп’я вирішило дістати. Тому він, дочекавшись коли мати заснула, пішов до ставка. Хлопець зайшов у воду і ніби відчув, як його несе хвиля. “Вже він по груди пірнув у глибоку воду, вже лиш головку видно, лиш руки, лиш волосся сплило…” Незабаром  хлопець опиняється вдома, біля його ліжка сидів лікар. Хворий хлопець марив квіткою щастя. Багато часу минуло. Маленький кучерявий хлопець виріс і пізнав усі квіти на світі. І  хоча він знає, що немає справжньої квітки щастя, але не припиняє її пошуки.

 

2.2.Виразне і вдумливе читання цікавих епізодів твору, переказування їх змісту.

 

2.3.Обговорення змісту новели за запитаннями:

 

- Яке враження справив на вас твір?

- Чи можна зіставити головного героя із самим автором? Чому?

- Як мати пояснює дитині, що таке щастя і доля?

- Про який цвіт почув хлопець від матері і зацікавився ним?

- Чому квітка щастя у творі названа райською?

- Які ви знаєте народні легенди про квітку щастя?

- Чому, на думку хлопчика, люди не могли нарвати квітів щастя?

- Чи прокидалися ви коли-небудь вранці-рано? Чи спостерігали за змінами, які відбуваються в природі зі сходом сонця?

- Які зміни відбулися, коли хлопець став дорослим?

- Чи будете ви шукати свою квітку щастя і як саме?

 

2.4.Характеристика образу хлопчика.

 Орієнтовний план до характеристики .

1) Хлопчик, який шукає квітку-щастя.

2) Портрет і зовнішність героя.

3) Риси характеру хлопчика:

а) допитливий;

б) цілеспрямований;

в) наполегливий;

г) здатний до глибоких почуттів і співпереживань;

д) мрійник і фантазер.

4) Сприйняття квітки-щастя хлопчика вже дорослим.

 

   2.5.Бесіда за запитаннями.

  - Про що свідчить допитливість хлопчика?

- Як герой сприймав красу ранку?

 - Що відчував хлопчик, коли потрапив у воду?

- Про що свідчить перемога хлопця над власною хворобою?

 - Чому вже дорослий хлопець продовжує пошуки квітки-щастя?

 - Як ви вважаєте, чи знайде хлопець квітку-щастя?

 

2.6. Захист творчих групових досліджень учнів.

  - Новела ”Цвіт щастя”. (Група №1 – Слайд 4).

- Прислів’я. (Група №2 – Слайд 5).

- Мистецтво ( Група №3 – Слайд 6).

- Компоненти щастя ( Група №4 – Слайд 7).

- Оманливе щастя ( Група №5 – Слайд 8).

- Істинне щастя (Група №6 – Слайд 9).

- Твір Богдана Лепкого “Цвіт щастя” та висновок (Група №7 – Слайд 10).

 

 

V. Підсумок.Рефлексія.Оцінювання.

1.Групова робота:

а) сформулювати власне визначення щастя; обговорити його з однокласниками;

зіставити з поясненням матері в новелі “Цвіт щастя”; зробити висновок про те, чиє тлумачення найвдаліше;

б) пояснити назву твору;

в) визначити основну думку.

2.Озвучення результатів.

3.Визначення ефективності роботи груп за листками оцінювання.

4.Інтерактивний прийом “Мікрофон”.

(Учні висловлюють власні думки щодо пошуків щастя у житті).

 - Чи знайшов, на вашу думку, Богдан Лепкий свою квітку щастя ?

VII. Домашнє завдання.

Намалювати свою квітку щастя.

 

 

 

 

Література:

1. Білик Н. Богдан Лепкий. — Тернопіль: Джура, 2001. — 172 с.

2. Богдан Лепкий — видатний український письменник: Збірник статей і матеріалів Тернопіль, 1993. — 94 с.

3. Дубина М. Майстерність малої прози Богдана Лепкого. — К., 1995. — 48 с.

4. Ільницький М. «Найпопулярніша постать на галицькому грунті…» // Лепкий Б. С. Твори: У 2 т. — К.: Дніпро, 1991. — Т. 1. — 862.

5. Сивіцький М. Богдан Лепкий: Життя і творчість. — К.: Дніпро, 1993. — 254 с.

docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
3110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку