Конспект онлайн-уроку з української літератури для 7 класу
Тема уроку: Андрій Чайковський «За сестрою» (скорочено). Тема козацтва в історичній прозі А. Чайковського.
Мета уроку:
Хід уроку
1. Організаційний момент
Слова вчителя:
— Доброго дня, діти! Рада вас бачити на уроці української літератури. Сьогодні ми поринемо у світ історичної прози, познайомимось із видатним українським письменником Андрієм Чайковським та його повістю «За сестрою». Ви дізнаєтесь більше про героїзм наших предків — козаків. Отже, почнемо!
2. Мотивація навчальної діяльності
Слова вчителя:
— Як ви думаєте, чому тема козацтва так часто з’являється в українській літературі? Чим нас приваблює життя козаків?
Учні висловлюють свої думки.
— Правильно, діти. Козаки були не просто воїнами. Вони стояли на сторожі нашої землі, боролися за незалежність України, захищали свої родини та народ. Історія козаків надихає не лише літераторів, але й усіх, хто прагне пізнати наше минуле. Тому сьогодні ми розглянемо, як Андрій Чайковський у своїй повісті «За сестрою» зобразив козацький героїзм і відданість родині та Батьківщині.
3. Ознайомлення з життям і творчістю Андрія Чайковського
Слова вчителя:
— Хто такий Андрій Чайковський? Він народився у 1857 році у селі Самбір на Львівщині. З дитинства захоплювався історією козацтва та народними легендами. Пізніше здобув освіту юриста, але свою справжню пристрасть знайшов у літературі. Його твори здебільшого присвячені історичним подіям та національно-визвольній боротьбі українського народу.
— Однією з найвідоміших повістей Чайковського є «За сестрою». Цей твір розповідає про часи, коли козаки боролися проти турецьких та татарських загарбників, захищаючи свої сім'ї та Батьківщину. Тема козацтва проходить через багато його творів, оскільки це була одна з найгероїчніших сторінок української історії.
4. Стислий переказ повісті «За сестрою»
Слова вчителя:
— Тепер давайте розглянемо сюжет повісті «За сестрою». Ця повість розповідає історію молодого козака Павлуся, який вирушає на пошуки своєї сестри Ганни, викраденої татарами. У сюжеті ми бачимо мужність головного героя, його відданість родині та готовність ризикувати життям заради порятунку сестри.
— Павлусь є типовим образом козацького героя: сильний, відважний, мудрий і справедливий. Він не боїться труднощів, навіть коли стикається з ворогами віч-на-віч. Протягом сюжету він долає багато перешкод, але не відступає, бо головна мета для нього — повернути сестру додому.
— Чайковський у цьому творі передає дух козацької доблесті та патріотизму. Павлусь не лише рятує Ганну, але й допомагає іншим українцям, що опинилися у неволі. Завдяки своїй мужності й вірі у власні сили, він стає прикладом для інших козаків.
Учитель може коротко переказати основні події твору, акцентуючи увагу на ключових моментах: викраденні Ганни, важкому шляху Павлуся та його зустрічах із різними персонажами, які впливають на його долю.
5. Аналіз теми козацтва в історичній прозі А. Чайковського
Слова вчителя:
— Як ви вже зрозуміли, козацтво є основною темою цієї повісті. Що, на вашу думку, Чайковський хотів підкреслити, зображуючи козаків такими героями?
Учні відповідають
— Правильно, діти! Він хотів показати, що козаки були не тільки захисниками нашої землі, а й людьми з великою душею, які цінували сімейні зв’язки, допомагали один одному і завжди залишалися вірними своїм принципам.
— У творчості Чайковського козаки — це втілення мужності, справедливості та любові до своєї землі. Письменник показує нам, що справжній козак завжди бореться за правду, навіть коли ситуація здається безнадійною. А родина, як і Батьківщина, завжди стоїть на першому місці.
Учитель може підкріпити цей аналіз конкретними прикладами з тексту, такими як взаємини Павлуся з сестрою або його зустрічі з іншими козаками.
6. Обговорення та дискусія
Слова вчителя:
— Тепер давайте трохи подумаємо над прочитаним. Як ви вважаєте, чому Павлусь був готовий ризикувати своїм життям заради порятунку сестри?
Учні відповідають
— Чи зустрічали ви подібні сюжети в інших книгах чи фільмах? Які якості героїв вам найбільше сподобалися?
Учні висловлюють свої думки
— А як ви думаєте, які риси козаків були найважливішими для їхнього успіху в боротьбі? Чому Чайковський так високо ставив козацькі чесноти?
Обговорення триває, учні порівнюють героїв повісті з сучасними героями, обмінюються своїми враженнями про козацьку мужність і відданість.
7. Підсумок уроку
Слова вчителя:
— Отже, сьогодні ми познайомилися з чудовим твором Андрія Чайковського «За сестрою». Ця повість показує нам не лише історію героїчного козака, але й важливість родинних зв'язків та національної єдності. Козаки завжди були готові до боротьби за свою землю, за свої родини, і цей дух героїзму ми можемо перенести у своє життя, захищаючи те, що нам важливо.
— Сподіваюся, що цей урок допоможе вам глибше зрозуміти історію нашого народу та відчути гордість за його героїчне минуле.
8. Домашнє завдання
Слова вчителя:
— На домашнє завдання вам потрібно написати невеликий твір на тему «Що для мене означає козацька відвага і патріотизм». Постарайтесь описати, як історія Павлуся вплинула на ваше розуміння козацтва і чому такі герої важливі для української літератури.