Тема. Антарктида – льодовий материк планети
Мета: сформувати в учнів регіональне поняття «Антарктида», як систему знань про географічне положення; рельєф, клімат та природу материка; схарактеризувати історію відкриття та дослідження материка та особистий внесок дослідників; розвивати навички роботи з географічними картами та текстом підручника; виховувати в учнях культуру спілкування та співробітництва.
Обладнання: карта Антарктиди, підручники, атласи, фільм «Антарктида», плакат – кросворд, плакат – гроно « Антарктида», пронумеровані кольорові картки: жовті, червоні, сині, зелені з номерами К, 1, 2, 3, 4. Картки завдань кольоровим групам; картки із завданням роботи в групі, модель грона, оцінювальна картка для кожного учня.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І.Організація класу до уроку
Вчитель об’єднує учнів класу на групи за допомогою кольорових карток, утворюючи групи «жовті», «червоні», «зелені», «сині», кожна з яких має п’ять членів з номерами К, 1, 2, 3,4. В процесі уроку склад груп буде змінюватись.
2. Повторення вивченого матеріалу.
Розгадування кросворду:
1. Рослина – символ Австралії. (Евкаліпт)
2. Східня крайня точка Австралії. (м. Байрон)
3. Водоспад Африки.
4. Природна зона Африки. (Савана)
5. Мешканець африканської савани. (Носоріг)
6. Найвища точка Австралії . (г. Косцюшко)
7. Молоді гори Африки. (Атлас)
8. Материк, який екватор перетинає майже навпіл. ( Африка)
9. Західна крайня точка Африки. (Альмаді)
10. Найсухіший материк на Землі. (Австралія)
К |
||||||||||
Б |
|
О |
|
А |
А |
|||||
А |
|
Н |
С |
|
Л |
В |
||||
Е |
Й |
В |
С |
О |
Ц |
|
А |
Ь |
С |
|
В |
Р |
І |
А |
С |
Ю |
|
Ф |
М |
Т |
|
К |
О |
К |
В |
О |
Ш |
А |
Р |
А |
Р |
|
1 А |
2 Н |
3 Т |
4 А |
5 Р |
6 К |
7 Т |
8 И |
9 Д |
1 А |
|
Л |
||||||||||
І |
||||||||||
П |
||||||||||
Т |
||||||||||
О |
Н |
І |
О |
Л |
К |
І |
Л |
Р |
А |
Г |
|
А |
А |
|
І |
І |
|
С |
|
Я |
|||
Я |
|||||||
Вчитель називає тему уроку і акцентує увагу на особливості даного материка.
3. Мотивація та емоційне налаштовування учнів .
Вчитель починає вивчення материка з історії його відкриття та дослідження.
Учні, що отримали випереджаюче завдання з даної теми коротко доповідають про відкриття експедицією М. Лазарєва та Ф. Беллінсгаузена, про відкриття Південного полюсу Р. Амундсеном та трагічне мандрування Р. Скотта.
Учні характеризують особисті якості характерів цих людей та обговорюють причини загибелі експедиції Роберта Скотта.
4. Проведення інтерактивної технології «Ажурна пилка»
НАЗВА МАТЕРИКА: ОЦІНКА:
ГП
РЕЛЬЄФ
КЛІМАТ
ВНУТРІШНІ
ВОДИ
ПРИРОДА
СУЧАСНІ
ДОСЛІДЖЕННЯ МАТЕРИКА
Вчитель показує даний плакат учням і ставить завдання:
Заповнити гроно і тим самим скласти характеристику Антарктиди як материка.
Кожен учень отримує малюнок грона.
ГП
РЕЛЬЄФ
КЛІМАТ
ВНУТРІШНІ
ВОДИ
ПРИРОДА
СУЧАСНІ
ДОСЛІДЖЕННЯ МАТЕРИКА
І етап роботи. Тренінг роботи в групі.
Спільна робота учнів з вчителем за розділом «Географічне положення Антарктиди».
Учні працюють з фізичною картою Антарктиди, відповідаючи по черзі на питання вчителя:
1. Назвати лінії, що перетинають материк.
2. Назвати півкулі, в яких він знаходиться.
3. Яка точка лежить майже в центрі Антарктиди?
4. Назвіть океани, що омивають материк.
5. Назвати моря, що омивають материк.
6. Назвати затоки і протоки біля Антарктиди.
7. Назвати найближчі материки.
8. Описати берегову лінію Антарктиди, назвати острови та півострови.
Капітани команд відповідаючи на запитання допомагають членам команди зробити відповідні записи в гроні.
ІІ етап Основна робота в групах .
Кожна група отримує картку із завданням:
Група «Жовті » досліджують рельєф, тектонічну будову та корисні копалини материка.
Група «Червоні» досліджують клімат материка.
Група «Зелені » вивчають льодовий покрив материка та внутрішні води.
Група «Сині» розглядають природу материка.
В кожній групи є командир, який керує і оцінює роботу членів групи. Учні працюючи з картами атласу та текстом підручника разом заповнюють відповідні розділи в гроні. Командири роблять відмітки в оцінювальних картах.
ІІІ етап Робота в експертних групах.
Учні, закінчивши роботу і отримавши дозвіл командирів, переходять в експертні групи ( за номерами ). Там кожний член групи розповідає про свій розділ опису материка. Учні заповнюють гроно. Командири не переходять до інших груп і допомагають консультантам навчати інших, оцінюють роботу кожного консультанта.
ІV Робота на закріплення у кольорових групах.
Узагальнення і словесне визначення суті поняття «Антарктида».
Учні повернулись до попередніх груп. Консультанти шляхом жеребкування вибирають розділ, який представник групи буде презентувати біля дошки. Протягом декількох хвилин команди обговорюють свій приклад. Член групи записує на великий плакат головні характеристики та ознаки Антарктиди.
Вчитель резюмує відповіді та узагальнює весь матеріал.
Командири підсумовують оцінку кожного члена групи.
5. Підбиття підсумків
Вчитель аналізує роботу учнів на уроці, називає найактивніших учнів, оцінює роботу консультантів, дякує за урок. Результативність уроку покаже аналіз оцінювальних карток учнів. Враження та настрій учнів вчитель пропонує намалювати на зворотному боці оцінювальних карток у вигляді трьох типів облич:
VI.Завдання додому: опрацювати відповідний текст параграфів, робота з картою. Творче завдання: підготувати доповідь про тварин Антарктиди.
Оцінювальна картка учня.
Прізвище та ім’я учня |
||
№ з/п |
Вид роботи |
Відмітка командира ( кожен пункт оцінюється в 1-2бали) |
1 |
Питання №1 (кросворд) |
|
2 |
Питання №2 ( характеристика ГП) |
|
3 |
Робота основній групі |
|
4 |
Робота в експертній групі |
|
5 |
Робота біля дошки |
|