Урок.“Античні міста-держави в Північному Причорномор’ї”

Про матеріал

Урок розкриває причини утворення античних міст-держав у Північному Причорномор'ї, дає можливість розглянути відносини між античними державами та сусідніми народами, характеризує суспільне та господарське життя полісів.


Перегляд файлу

Тема : “Античні міста-держави в Північному  Причорномор’ї”

Мета уроку:

освітня: розкрити причини утворення античних міст-держав у Північному Причорноморї; розглянути відносини між античними державами та сусідніми народами; охарактеризувати суспільне та господарське життя полісів.

розвиваюча: продовжувати роботу над формуванням в учнів осмислення  фактичного і додаткового матеріалу; вміння  самостійно працювати з підручником; вміння працювати в певному темпі.

виховна: формувати вміння працювати в групах,вміння чути один одного; виховувати в учнів толерантне ставлення до інших народів, повагу до історичного минулого.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Форма уроку: фронтальна,індивідуальна

Методи: пояснювально-ілюстративний,наочний

Обладнання: презентація “Античні міста-держави Північного Причорномор’я”, відеофрагмент “Ольвія”, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, підручники, зошити, атласи, контурні карти.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Повідомлення теми та мети уроку.(слайд 1)

Епіграф до уроку (слайд 2)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Історичний диктант

Дати визначення понять: поліс, амфора, колонія, метрополія, аристократи, демос.

Метод Мікрофон

Назвіть основні напрямки грецької колонізації. Покажіть їх на карті. 

Пригадайте,які народи мешкали в Північному Причорноморї в VI- III ст. до н.е.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Сюжетно-рольова  гра

Учні читають уривок з тексту, розподіливши ролі.

“ Греки їхали за море з різних міст, покидаючи свої домівки. Вони знайомилися один з одним і розпитували про причини, за яких шукають щастя в інших землях.

  • Я бідний селянин ,ділянка моя високо в горах, в долині вся краща земля належить знаті. Скільки не працюй все одно залишишся бідним. Може на чужині знайду кращу долю.
  • В мене справи ще гірші.На моїй ділянці поставили борговий камінь. Весь час думаю, як би не стати рабом-боржником. Кажуть за морем є багато землі і вона краще родить.

В розмову втручаються два брати, які  займалися ремеслом.

  • Нам довелося назавжди покинути домівку. Ми підняли демос на боротьбу проти знаті. Почалося повстання і аристократии перемогли, а ми на першому ж човні втекли.

А ви , хто? Звернули увагу на двох чоловіків. – Не схоже, щоб голод та борги гнали вас з дому.

  • Ви вгадали. Ми торговці. Надійні люди розповіли, що в заморських країнах вигідно міняють пшеницю на розписні вази , тканини, вино, оливкову олію. Ми попливемо з вами. Заморська торгівля небезпечна, але вона може збагатити нас.

Але один чоловік мовчав, не втручався в розмову. Тільки похмуро дивився. Хто ти? Що тебе спонувало в  цю подорож? І на бідняка ти не схожий.

  • Ви не помилилися. Я із знатного роду. Але в нас почалося повстання демосу,багато людей вбито.Ця страшна звістка застала мене зненацька. Ось я рішив покинути свій дім.

Так розмовляли між собою ці зовсім різні люди.”

Запитання до класу: визначити причини переселення греків на нові землі.

1.Найголовніші міста-колонії

Пояснення нового матеріалу  поєднується з роботою учнів над історичною картою.

 Заселення греками Північного Причорномор’я  було частиною Великої грецької колонізації. Грецькі колонії виникали за морями, як вогники, що, розсипаючись від багаття, запалюють нові вогнища. Вони, як жменя монет, були розкидані по берегах півдня Італії, на Сицилії, південних берегах Галлії..У IV ст.до н.е. починається колонізація Північного Причорномор’я. Основною причиною колонізації була перенаселеність полісів. Колонії будувалися за грецьким зразком, з самого початку виділялися площі для культових і громадських потреб. Греки заселяли лише вузьку прибережну смугу ( 5- 10 км. вглиб)

Розповідь вчителя про колонізацію греками Північного Причорномор’я  супроводжується показом на карті Ольвії, Херсонесу, Пантікапея.(слайд 3)

На нових місцях греки, зазвичай, оселялися на березі моря або неподалік від берега( 5- 10 км. вглиб).  Одразу ж доводилося будувати мури для захисту від варварського населення, яке часто по-ворожому ставилося до прибульців. Колоністи ж прагнули налагодити з місцевими жителями дружні стосунки

 

Хронологічна робота ( учні  із розповіді вчителя записують історичні дати в зошити)

2.Суспільне і господарське життя в колоніях.

2.1 Ольвія

Суспільний лад у колоніях складався по-різному. Наприклад, Ольвія  була демократичними полісом. Народні збори, подібно до демократичних полісів Балканської Греції, були тут верховним органом влади. Поточні справи вела Рада, яку щорічно переобирали.

Та як виникло це місто? І що нам відомо про нього?  Зверніть увагу на екран. (слайд 4). 

Перед вами залишки городища Ольвії,яка була заснована на початку VI ст.. до н.е вихідцями з Мілету і проіснувала до ІІІ ст. до н.е. Місто було оточене оборонною стіною з башнями, а з південної сторони знаходилоя додаткове укріплення –цитадель

    Місто мало прямокутне планування. Ольвія (давньогрецькою мовою означає "щаслива") - осередок Ольвійського держави. А зараз переглянемо відеофрагмент про м.Ольвію.

Так, під час розкопок було виявлено, що перші жителі Ольвії жили в землянках,а згодом почали будувати наземні будинки Зазвичай вони були  одноповерхові з підвалами, рідше - двоповерхові. Вченими було відкрито залишки агори - площі, навколо якої зосереджувалися торгові ряди, будинки суду, різних магістратур, гімнасій. Виявлено також священні ділянки  для поховань знатних мешканців Ольвії.(слайд 5-6)

    Загальна кількість сільських поселень на різних етапах існування держави наближалася до двохсот. Розвивалися ремесла і торгівля. Греки цінили та продовжували виготовляти всім відомі амфори.лайд 7).

2.2. Херсонес

  А зараз ми заглянемо у місто, яке проіснувало найдовше на півдні сучасної України- місто  Херсонес. Його назва походить від грецького слова "півострів". Руїни цього античного міста розташовані на околиці  Севастополя. Херсонес заснований у 422/421 р до н.е. Населення становило близько 15 тис. жителів. Херсонес – це музей під відкритим небом. Руїни, якого збереглися до наших днів.(слайд 8)

Ширина вулиць становила близько 4-6 м. Вулиці перетиналися під прямим кутом. Херсонесити збудували камяні водостоки, які відводили в море дощову воду та нечистоти. Біля головної поздовжньої вулиці розміщувалися агора, споруди громадського та культового призначення та місцевий дзвін. (слайд 9) Місто було обнесене міцними захисними стінами,зроблені з тесаного каменю. Їх висота сягала до 10 метрів.

 У Херсонесі вчені-археологи розкопали театр, збудований просто неба. (поки що єдиний в Північному Причорномор'ї) (слайд 10)

Робота з документом.

Прочитати та прокоментувати присягу громадян Херсонесу ( додаток)

2.3.Пантікапей

Цікава історія і міста Пантікапей, що  в перекладі означає рибний шлях.Місто було засноване греками в VI ст.. дон.е.(слайд 12). Сьогодні на цьому місці стоїть Керч.

      Більша частина міста розкинулася на схилах гори ,що височить над бухтою. Ця гора й донині зветься Мітридат за імям понтійського царя . На вершині гори стоїть акрополь – головна фортеця міста з високими мурами.(слайд 11)

      На території сучасного міста Керч, проводились неодноразово розкопки. (слайд 13).Археологи відновили картину стародавнього міста. Адже в давнину-це було багате місто. Пантікапей був столицею могутнього Боспорського царства. В бухті стояло багато кораблів, на які вантажили хліб, худобу, інші товари. Місто вело жваву торгівлю. Про що свідчать монети,знайдені під час розкопок.(слайд 14)

    Майже тисячу років існували грецькі міста в Північному Причорномор’ї,залишивши після себе значний слід в історії.

Робота в групах

Прочитати текст підручника ( Шалагінова О.І.,Шалагінов Б.Б.Історія стародавнього світу, С.178 і визначити основні заняття жителів  Північного Причорномор’я)

Кожна група працює самостійно з підручником і має своє завдання:

  • 1 група. Визначити основні заняття мешканців Ольвії
  • 2 група. Визначити  основні заняття херсонеситів
  • 3 група. Визначити основні заняття жителів Пантікапею

IV. Закріплення

1.Назвіть основні хронологічні дати сьогоднішньої теми та поясніть їх.

2.Чому греки засновували колонії переважно на морських берегах?

3.Знайдіть на карті України грецькі  міста –колонії.

V. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок

Підведемо підсумки нашого уроку та визначимо, які оцінки  ви отримали.

Для того,щоб і на наступному уроці отримати високі бали запишіть домашнє завдання.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника параграф 37( с.179-180)

Виконати завдання на контурні карті (античні міста-держави Північного Причорноморя)

Індивідуальне  завдання: підготувати повідомлення про філософа Біона.

 

Уривки з громадянської присяги херсонеситів

...Клянуся Зевсом, Геєю, Геліосом, Дівою (богиня Афіна — ред.)... героями, що володіють містом, територією та укріпленими пунктами херсонесців.

Я буду неухильним щодо свободи держави й громадян і не зраджу Херсонеса, Керкіні -тіди... нічого нікому не зраджу — ні елліну, ні варвару, а оберігатиму все для херсонесь-кого народу.

Я не буду знищувати демократичний лад і не дозволю цього нікому, і не приховаю цього, а доведу до відома державних осіб.

Я служитиму народові й радитиму йому найкраще і найсправедливіше для держави...

Я не даватиму і не прийматиму дарів на шкоду державі та громадянам.

Хліб із рівнини я не продаватиму і не вивозитиму в інше місце, а тільки в Херсонес.

...Зевс, Гея, Геліос, Діва, божества олімпійські! Якщо я буду дотримуватися цього, хай буде благо і мені самому, і потомству, і тому, що мені належить. Якщо ж ні, — хай буде зле і мені самому, і потомству... і хай ні земля, ні море не приносять мені плоду...

 

 

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
24 березня 2018
Переглядів
3741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку