Урок "Апостроф (повторення і поглиблення)"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 5 класі. Мета (формувати компетентності): Предметні компетентності:  поглиблення знань про правила вживання апострофа;  засвоєння правил вживання апострофа  формування загальнопізнавальних вмінь правильно вимовляти та писати слова з апострофом;  пояснюють свій вибір за допомогою правил, знаходять помилки, виправляють їх в усному та писемному мовленні;  формування вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки
Перегляд файлу

Дата

Тема: Правила вживання апострофа, 5 клас

Мета (формувати компетентності): 

Предметні компетентності:

      поглиблення знань про правила вживання апострофа;

      засвоєння правил вживання апострофа

      формування загальнопізнавальних вмінь правильно вимовляти та писати слова з апострофом;

      пояснюють свій вибір за допомогою правил, знаходять помилки, виправляють їх в усному та писемному мовленні;

      формування  вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати  головне, робити  висновки

Ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою – використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
  • уміння вчитися впродовж життя – постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати рефлексію;
  • соціальні та громадянські компетентності – співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.

Цілі уроку (очікувані результати):

учень розрізняє слова, яких потрібно ставити апостроф;

учень добирає приклади до кожного правила;

учень удосконалює навички правильної вимови  й написання слів запострофом;

учень уміє порівнювати, аналізувати й узагальнювати поданий мовний  матеріал;

учень розвиває увагу, спостережливість, навички самостійної роботи.

 

НЛ – 1 (екологічна безпека і сталий розвиток);

          2 (громадянська відповідальність);

          3 (здоров’я і безпека)

          4 (підприємливість і фінансова грамотність

 

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами повторення.

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Стали, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Забезпечення  емоційної  готовності до уроку

Зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до уроку.

Виконуємо вправу “Кольоровий   настрій». Слайд 1 

Оберіть хмаринку,  яка  відповідає вашому настрою.

Характеристика кольорів:   Слайд 2 

Сірий:  Якщо у Вас на душі опади,  згадайте, що  після  зливи  часто  буває  веселка.

Синій: На душі у вас зимно та сніжно, якщо обрали хмарку синім кольором. Не забувайте,  що сніжинки та крижинки  все  одно розтануть.

Червоний: Ви роздратовані, готові метати блискавки, якщо колір вашої хмарки червоний.

Заспокойтеся, адже від ваших блискавок можуть постраждати  інші. Все  буде  добре.

Жовтий  У вас на душі сонячно, якщо ваша хмарка жовта. Отже, зумійте  своїм  теплом  зігріти  своїх друзів.

Я бажаю вам  лише позитивних емоцій, як у цієї  квіточки  від тепла й сонця, і  тоді  не страшна  ніяка  погода!

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

– Учитель. Діти, а чи знаєте на який  незвичайний, казковий  день  багатий   місяць  лютий?

  Слайд 3 

   Із сивої давнини, коли сонце, втомившись за день, лягало спати, а місяць та зорі оберігали землю від пітьми та мороку, коли в лісах жили мавки, а в річках водилися русалки, прийшло до нас чудове свято Стрітення, яке фольклорист Олекса Воропай, назвав “чарівною казкою нашої старовини”.

Слово «стрітення» означає зустріч. У цей день Зима з Весною зустрічаються, або, як казали ще «Лютий  до  Березня  в гості  приїжджає, щоб  на  Стрітення Зимі  з  Весною  зустрітися”   

І від цього дня люди вже  виглядали  тепло. При зустрічі  Зима і  Весна сперечаються між собою – кому йти, а кому вертатися.

Якщо до  вечора стає тепліше, Весна виграла суперечку, а якщо  холодніше – Зима. А мені, наприклад, здається, що змагаються вони не лише в цей день, а принаймні десь  до квітня. Як вам здається?  Слайд 4

Зі Стрітенням   пов’язано ще чимало різноманітних  прикмет, про   які  ми   сьогодні  дізнаємося.

ІІІ. Основний зміст уроку

А  чи  знаєте  ви, діти,
Про  найцікавіший  знак  на  світі?
Округлий, пузатенький, із  хвостиком  маленьким.
Став  перед  я, ю,  є  та  ї.
Твердість вимови  позначає,
Роздільно  читати також навчає.
Орфоепія  про  нього  дбає,
Фонетика  найважчі справи  доручає.

Звичайно, ви   здогадалися,  що  йдеться  дійсно  про   найцікавіший  знак  нашої  мови    апостроф.

Отже,  тема нашого уроку  “Правопис  апострофа” (запис у зошитах). Спробуйте визначити мету нашого урок.

Працюємо   злагоджено, творчо, вдосконалюючи свої вміння й навички у вимові й  написанні слів з апострофом. А групи між собою також  можуть  позмагатися,  як Зима  з  Весною і  як  Лютий  з Березнем. При оцінюванні враховуватиметься правильність виконання й оформлення завдання  і, звичайно, ваше мовлення. Будьте активні, від вас залежить і ваш результат, і результат усієї групи.

Учитель.

Лютий з Березнем зустрівся,
Гордовито подивився,
Покотивсь морозним сміхом,
Застелив доріжки снігом.
І до нас у клас прийшов,
Для всіх завдання він знайшов.
Подивись на ці дива:
З трьох слів зробити треба два.

  1. Отже, перед вами завдання від Лютого Слайд 5

“Із трьох – два”.  (Із трьох слів зробити два)

1 група

Покрівля із соломи –     солом’яна покрівля

сік із моркви –                морквяний сік

молоко із-під корови –   коров’яче молоко

2 група

відвар з кропиви           кропив’яний відвар

одяг для свята –              святковий одяг

клітка для мавпи –          мавпяча клітка

3 група

суп  із горохом            горохвяний суп

будинок із каменю –      кам’яний будинок.

шия в жирафа –             жираф’яча шия

 

А тепер перевірмо, чи правильно ви записали слова?

Запам’ятай: я, ю, є, ї —

Завжди супутники мої.

Атож! У кожному слівці

Зі мною поруч букви ці,

Лише вони за мною йдуть:

Сім’я, пір’їна, в’ється, п’ють.

Б, П, В, М, Ф — губні,

Ці букви завжди при мені.

Я після них люблю стояти:

Б’є, п’ять, в’язати, верф’ю, м’ята.

Й до Р прихильність маю я:

Подвір’я, пір’ячко, бур’ян.

Звичайно, як потрібно їх роздільно вимовляти,

Інакше не потрібно там Апострофу стояти.

 

Дати відповіді на питання

-          Апостроф це літера чи знак?    (знак)

-          Де він пишеться вгорі чи внизу?

-          Для чого апостроф вживається на письмі?

          (для позначення роздільної вимови твердого приголосного звука).

-          З якими літерами він вживається? (я,ю,є,ї; б,п,в, м, ф, р.

 IV. Вивчення нового матеріалу

Слово учителя.

       Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами вживання апострофа, будемо вчитися застосувати  правила на практиці

 

Апостроф перед я, ю, є, ї

Пишеться

не пишеться

1. Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншої літери: б´є, в´юн,

солов´ї

1. Якщо в українських словах перед

б, п, в, м, ф стоїть приголосний

(крім р), що належить до кореня:

свято, тьмяний, морквяний, але торф´яний

2. Після р, що позначає твердий звук [р]: пір´я, кур´єр, сузір´я

3. Після префіксів та попередньої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: з´явитися, роз´їзд, дит´ясла

2. Якщо в українських словах літери

я, ю, є після р позначають його м´я- кість: буря, буряк, Рєпін, рясно, морквяний.

4. У слові Лук´ян і похідних: Лук´яненко, Лук´янівка

 

– Записати словосполучення в зошити, знайти  “третє” зайве,  обгрунтувати свій вибір. (1 представник від групи працює біля дошки)

Учитель. Група, яка найкраще справилася із завданням, має право отримати  додаткові  бонуси. Прочитати  народну  прикмету, знайти слово з орфограмою  “Правопис апострофа”  й  пояснити  його  написання.

На  Стрітення  півень  нап..ється  води  з калюжі – чекай  ще  холоднечі. Слайд 6

 

Учитель.

Місяць Березень сміявся,
Він завії не злякався,
Ясним сонцем огорнувся
І промінням посміхнувся.  

  1. А зараз на вас чекає завдання від Березня. “Закодована цифра” Слайд 7 

Серед запропонованих  слів потрібно вибрати лише ті, в яких допущено помилку.

  1. Медв’яний.            6. Арф’яр
  2. Дит’ясла.               7. Сер’йозний.
  3. Вячеслав.              8. Зм’якшити.
  4. Трьох’етапний.     9. Присвята.
  5. Різдвяний.            10. Святослав.

Ключ до завдання. Сума   цифр, які відповідають    неправильно записаним  словам  дорівнює    15  (1+3+4+7) (представники від кожної групи записують на дошці  цифри, під якими неправильно записані слова)

Слайд 8  Перевірмо!!! (перевірка завдання)

 

Учитель. Група, яка першою справилася із завданням, має право отримати додаткові бонуси. Прочитати народну  прикмету, знайти слово з орфограмою  “Правопис апострофа”  й пояснити  його  написання.

Слайд 9

Морозяне й  тихе  надвечір..я  на  Стрітення  віщує  теплу  весну.

 

А чи бувають, на вашу думку,“малюнкові” диктанти? Виявляється, бувають. І наступне наше завдання так і називається   “Малюнковий диктант”   Слайд 10

Групам  пропонуються ілюстрації, в  назві яких є слова з орфограмою “Правопис апострофа”. Записати їх. Додаткове завдання: вказати “четверте зайве”. Обгрунтувати свій вибір.

1 група.    Черв’як, м’яч,  морквяний, солом’яний.     

2 група.    Буряк,  мавпячий, сім’я,  пюре. 

3 група.  Пів’яблука, комп’ютер, двох’ярусне, цвяхи.  

Додатковий бонус для груп. Пояснити значення прислів’я та написання першого слова)

Вітр..яна  погода  на  Стрітення   тривожна ознака. Слайд 11

 

 

  1. Виконуємо вправу – гру «Злови апостроф у ребусах”. Слайд 12

Після розгадування  1 представник від групи на дошці  виконує  буквено-звуковий аналіз

розгаданого слова.

А зараз вам потрібно  буде  знайти  ключове  слово

 “Диктант з таємницею”    Слайд 13

Групи виписують   лише ті слова, які пишуться з апострофом (підкреслюють  2  від  початку букву)

Ключ. Якщо  правильно  випишете  слова, зможете дізнатися, про яку “таємницю”   йдеться.

Усухом..ятку, лос..йон, стерв..ятник, трьох..ярусний, вітр..як, пів..ящика, моркв..яний, звір..ячий, Стеф..юк, перед..ювілейний, рутв..яний. всер..йоз, М..юнхен,  ін..єкція,  манік..юр, інтерв..ю, св..ято, в..ялий.

Слайд 17  “Ключове слово – Стрітення” (перевірмо)

усухом’ятку                                                  лосьйон

стерв’ятник                                                    вітряк

трьох’ярусний                                              морквяний

пів’ящика                                                       звірячий

Стеф’юк                                                         рутвяний

перед’ювілейний                                           всерйоз

ін‘єкція                                                         Мюнхен

інтерв’ю                                                        манікюр

в’ялий                                                             свято

Група, яка найкраще справилася із завданням, має  право  отримати додаткові бонуси.

Прочитати народну  прикмету, знайти слово з орфограмою   “Правопис апострофа”  й пояснити  його  написання.

Слайд 15

На Стрітення   сузір..я  на  небі  не закриті хмарами,   яскраві    весна  буде  пізньою.

 

«Хвилинка відпочинку»

Прослухайте жартівливий вірш. Вкажіть, які слова вжиті з апострофом?

 

В комп'ютера-мами, в комп'ютера-тата

є діти — маленькі комп'ютеренята.

Дорослі комп'ютери — тато і мама —

розв'язують дуже серйозні програми.

Малятам ще треба рости й підростати —

вони полюбляють із дітками гратись. (Світлана Цушко).

 

 

Рефлексія Слайд 16

“Незакінчене речення“.

– Сьогодні  на  уроці  я  повторив…

– Найбільше мені  сподобалось…

– Найбільші труднощі я відчув…

– На наступному уроці  я хочу…

– На сьогоднішньому уроці ви працювали всі дуже добре. Але хочу відмітити…

– Мені  сподобалися  відповіді …

– Менш активними були ….

 

 

Домашнє завдання  Слайд 17

  •  
  • написати акровірш про апостроф (за бажанням)

  – Урок закінчено, до зустрічі на наступному занятті.

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок «Вживання апострофа». Електронний ресурс. Режим доступу :

https://naurok.com.ua/vidkritiy-urok-pravila-vzhivannya-apostrofa-89668.html

Конспект уроку з української мови. Електронний ресурс. Режим доступу :

https://vsimosvita.com/konspekt-uroku-ukrayinskoyi-movi-quot-pravila-vzhivannya-apostrofa-quot-5-klas/#comment-5250

Презентація до уроку. Електронний ресурс. Режим доступу :

https://urok-ua.com/konspekt-uroku-z-ukrayinskoyi-movi-v-5-klasi-z-temi-pravopis-apostrofa/

 

 

Картка  самооцінки

Прізвище, ім'я.

Оцініть  себе  по  кожному з  визначених  напрямків від 0  до  2  балів:

-          Ви  брали  активну  участь  в  роботі  на  уроці

-          Ви  вносили  вдалі  пропозиції, які врахував  клас

-          Ви  надавали допомогу  однокласникам  або  заохочували  їх  до  роботи

-          Ви  висунули  цілком  нову  ідею, що  сподобалася  іншим

-          Ви  вдало  узагальнювали  думки  інших, просували  роботу  вперед

-          Ви  давали  повні  відповіді  на  поставлені  питання  

Всього  балів:           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Апостроф перед я, ю, є, ї

Пишеться

не пишеться

1. Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншої літери: б´є, в´юн,

солов´ї

1. Якщо в українських словах перед

б, п, в, м, ф стоїть приголосний

(крім р), що належить до кореня:

свято, тьмяний, морквяний, але торф´яний

2. Після р, що позначає твердий звук [р]: пір´я, кур´єр, сузір´я

3. Після префіксів та попередньої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: з´явитися, роз´їзд, дит´ясла

2. Якщо в українських словах літери

я, ю, є після р позначають його м´я- кість: буря, буряк, Рєпін, рясно, морквяний.

4. У слові Лук´ян і похідних: Лук´яненко, Лук´янівка

 

 

docx
Додав(-ла)
Царук Наталія
Додано
2 березня
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку