Тема: Правила вживання апострофа, 5 клас
Мета: поглибити й систематизувати знання п’ятикласників про правила вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; сприяти формуванню національної свідомості школярів, виховувати почуття любові до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів, прислів’їв, приказок.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами повторення.
Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
Послухайте уважно казку.
Апостроф
В чудовій країні Фонетиці жили – були Букви і Звуки (Знаки). Вони дуже дружили між собою і часто ходили в гості один до одного. Правили тою країною три сестри: точна Графіка, строга Орфографія й співуча Орфоепія.
І всі були задоволені життям, крім одного знаку на ім'я Апостроф. Він був завжди сумним і самотнім, бо не мав друзів. З ним ніхто не хотів дружити, через його маленький зріст і гачкувату зовнішність.
Одного разу ішов Апостроф і гірко плакав. Неподалік йшли добросердечні букви Я, Ю,Є, Ї і побачили, що Апостроф плаче. Підійшовши до нього, вони поцікавились: «Що сталося?»
Нещасний Знак розповів про своє горе, ці Букви посміхнулися і сказали, що його горю можна зарадити.
Вони пообіцяли познайомити Апострофа зі своїми друзями – губними приголосними: Б,П,В,М,Ф та Р. Апостроф з радістю погодився.
З того часу, де б не були Букви Я,Ю,Є,Ї та губні приголосні між ними завжди можна бачити веселого Апострофа, який співає ось таку веселу пісеньку:
Запам’ятай: я, ю, є, ї —
Завжди супутники мої.
Атож! У кожному слівці
Зі мною поруч букви ці,
Лише вони за мною йдуть:
Сім’я, пір’їна, в’ється, п’ють.
Б, П, В, М, Ф — губні,
Ці букви завжди при мені.
Я після них люблю стояти:
Б’є, п’ять, в’язати, верф’ю, м’ята.
Й до Р прихильність маю я:
Подвір’я, пір’ячко, бур’ян.
Звичайно, як потрібно їх роздільно вимовляти,
Інакше не потрібно там Апострофу стояти.
Отже, послухавши казку, ми з вами разом визначимо з якими буквами вживається апостроф у словах.
Дати відповіді на питання
(для позначення роздільної вимови твердого приголосного звука).
III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Слово учителя.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами вживання апострофа, будемо вчитися застосувати правила на практиці
1. Пояснення вчителя з використанням поданої нижче таблиці «Вживання апострофа» (табличка на екрані смарт-дошки)
Апостроф перед я, ю, є, ї |
|
пишеться |
не пишеться |
1. Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншої літери: б´є, в´юн, солов´ї |
1. Якщо в українських словах перед б, п, в, м, ф стоїть приголосний (крім р), що належить до кореня: свято, тьмяний, морквяний, але торф´яний |
2. Після р, що позначає твердий звук [р]: пір´я, кур´єр, сузір´я |
|
3. Після префіксів та попередньої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: з´явитися, роз´їзд, дит´ясла |
2. Якщо в українських словах літери я, ю, є після р позначають його м´я- кість: буря, буряк, Рєпін, рясно, морквяний. |
4. У слові Лук´ян і похідних: Лук´яненко, Лук´янівка |
|
IV. Формування знань, умінь і навичок
Дібрати і записати споріднені слова (які мають один і той же корінь), які пишуться з апострофом (робота біля дошки)
Солома - солом’яний хлопець – хлоп’ятко, хлоп’я
риба – риб’ячий трава – трав’яний
перо – пір’яний соловей – солов’їний
Творча робота.
Записати в стовпчик слова. До поданих слів дібрати слова з протилежним значенням, записати в зошитах, усно обґрунтувати написання.
Твердий- м´який,
забувати- пам´ятати,
зникнути - з´явитися,
Гра «Cпіймай слово».
Учні слухають слова, які читає вчитель, і плескають в долоні, коли почують слова з апострофом.
В´язкий, святкувати, рум´яний, повітря, об´їжджати, морквяний, черв´як, під´їхати, сім´я, мавпячий, торф´яний.
Виконання інтерактивної вправи (на смарт - дошці)
https://learningapps.org/6529504
Дидактична вправа «Народ скаже, як зав’яже»
Прослухайте прислів’я, укажіть слова з апострофом.
Відгадайте загадку, назвіть слова з апострофом.
На дворі хатка, солом’яний дах,
Живе там маленький, сіренький птах.
Із сонечком рано встає пташеня,
Цвірінька, стрибає, шука черв’яка.
Хто відгадає, той буде молодчик.
Сіренька пташка — це, мабуть, ... (горобчик).
(Записати під диктовку слова в зошитах, пояснити їх написання).
В'ється, пом'якшувати, пів'яблука, пів'ящика, дерев’яний, узгір'я, матір'ю, з'їхати, з'явитися, об'єднати, Лук'ян, комп'ютер.
Лексико-орфографічна робота
Списати, вставляючи, де треба, апостроф. Свій вибір аргументувати. Розтлумачити зміст висловлювань (усно).
1) У всякім подвір’ї — свої повір’я.
2) Хто стане медом, того мухи з’їдять.
3) Прирівняв солов’я до зозулі. (Нар. творчість).
«Хвилинка відпочинку»
Прослухайте жартівливий вірш. Вкажіть, які слова вжиті з апострофом?
В комп'ютера-мами, в комп'ютера-тата
є діти — маленькі комп'ютеренята.
Дорослі комп'ютери — тато і мама —
розв'язують дуже серйозні програми.
Малятам ще треба рости й підростати —
вони полюбляють із дітками гратись. (Світлана Цушко).
Подивись на малюнки, назвач слова з апострофом.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
На уроці я дізнався….
Я запам’ятав …..
- Назвіть основні правила вживання апострофа у словах.
- Вкажіть власні приклади (Лук’ян, возз’єднання, роз’яснення, в’їзний, зав’язь, двох’ярусний, під’юджувати, дит’ясла, черв’як, п’янкий, торф’яний, м’ята).
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
1.Опрацювати матеріал «Вживання апострофа».
2. Написати міні-твір на 6-7 речень «Вишиванка - народний символ України» з використанням слів із апострофом.