Вчитель: Князєва Наталя Іванівна
Клас: 1
Тема. Апостроф. Роль апострофа в українській мові. Вимова і написання слів з апострофом (читання). Опрацювання вірша Н. Красоткіної « В п'ятницю ,у надвечір'я»
Мета: формувати ключові компетентності : соціальні - вміння вчитися, працювати у взаємодії; предметні компетентності - формувати поняття «апостроф»,формувати вміння читати слова з апострофом, розвивати словниковий запас учнів,розвивати пізнавальну активність дітей, спостережливість. Виховувати повагу і любов до сім ї, родини.
Очікувані результати: учні повинні вміти читати слова з апострофом.
Обладнання: підручник,мультимедійна презентація, ілюстрації, предметні малюнки, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент. –1 хв
-Привітання
- Прошу відповісти на моє вітання після тієї фрази, яке порахуєте зверненням саме до вас.
II. Повторення та закріплення вивченогоматеріалу
1. Мовленнєва розминка.
Читання таблиці (дошка) 1 хв
Дза-джа аджа-адза
Дзо-джо оджо-одзо
Дзу-джу уджу-удзу
Дзи-джи иджи-идзи
2. Читання чистомовки.
Дзу-дзу-дзу-дзвеніла пилка. 1хв
Джу-джу-джу – бриніла бджілка.
3. Гра «Вчитель-учень» .Два питання з тексту «Бджілка»(парна робота)-1хв
Підсумок роботи. Створення ситуації успіху. Самооцінювання.
ІІІ. Створення проблемної ситуації
До нас приїхав потяг:
- Знайдіть зайвий вагон. Чому він зайвий?Як одним словом можна назвати цих людей? -1хв
2. -Вимовте це слово --- сім'я .
3. Складіть речення з цим словом.-фронтальна робота-1хв
4. Словникова робота-1хв
- Яким іншим словом можна замінити слово сім'я? (Родина)
- Так, родиною називають родичів, які живуть разом. Родина, сім'я – пишуться і вимовляються по-різному, але мають одне значення.
5. Складіть звукову модель до слова сім'я –індивідуальна робота, вчитель на дошці, самоперевірка.-2хв
-Виділяємо звуки по черзі; прочитаємо та вимовляємо слово разом .(зв. модель)
- А тепер позначаємо ці звуки за допомогою букв. 1-2 учня біля дошки.-2хв
6.Запишіть буквену модель цього слова. Назвіть ці букви так як вони називаються в алфавіті.
- Давайте прочитаємо ціле слово. Що вийшло? (сім'я)
Але ми вимовляємо це слово по-іншому. Скажіть ще раз це слово.
7.Аналіз слова сім ' я 2.5хв
Проблема: [ й] [а ] позначили букву я. Але після букви, що позначає приголосний звук, буква я позначає звук [а] та м ' якість попереднього.
Що ж робити? Один мій учень запропонував відсунути букву я і прочитати її окремо. (Ось так. На дошці показати.-картки)
-Що з цього вийшло? Діти самі зробили висновок: якщо слова пишуться окремо, то це вже різні слова.
8. Повідомлення про апостроф
- Щоб такого не трапилось, в українській мові є такий спеціальний знак,який ставиться після твердого приголосного перед звуком й, і цей знак показує роздільну вимову у словах. Він дуже схожий на кому, лише ставиться вгорі. Називається апостроф. Апостроф – це унікальний знак, він є не в кожній мові. Вставте його на потрібне місце в нашому слові.
-Так скільки звуків в слові сім'я? Скількома буквами записано слово. Який знак використали на письмі,щоб позначити роздільну вимову звуків?
Вірш про апостроф( малюнок) 0.5хв
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати сім'я –
Зразу стану потрібним і я.
Розвиток фонетичного слуху.1хв
9.Ігрова фізкультхвилинка. «Повторюй слова та присідай, якщо є роздільна вимова в слові та звук й.
Мати-м'ята , Валя- в'ялий, масло-м'ясо, буряк-бур'ян, б 'ють-бюро, пір' я- рядок, п' є, прем' єр, рюкзак, моряк, п 'явка.( поставити в лист самооцінки позначку)
ІY. Робота над матеріалом.-5хв
– презентація груп (на дошці) і порівняння. Якщо є помилки в роботах, вносяться корективи.
Робиться висновок разом з дітьми , порівнюючи роботи груп.
— З якою метою вживається апостроф у словах? (Щоб показати роздільну вимову приголосних звуків.)(таблиця на дошці)
— Після яких приголосних звуків пишеться апостроф? (Після твердих)
-Перед якими буквами пишеться апостроф? (Перед я, ю, є, ї)
— Які звуки вони позначають? [Два звуки [йа] [йу] [йе] [їїі])
Висновок.Так коли треба писати апостроф?
( після твердого приголосного звука перед звуком й )
_ ' йа - я
йу -ю
йе - є
йі - ї
Наше подвір'я
У нас велике подвір'я . Від хати до воріт в'ється вузенька стежка. У квітнику ростуть рожеві мальви, запашна м'ята, полум'яні троянди. Моя мама Мар'яна Дем'янівна любить квіти. Ми з матір'ю виполюємо у квітнику бур'ян. На подвір'ї росте калина. Усією сім'єю милуємося ми її гронами.
-Що вона любить?
-Чим займається мати з донькою?
-Чи потрібно допомагати своїй родині? Чим можна допомогти?
Що треба кожного дня робити якусь корисну справу, якесь добре діло. Бо ви сім'я, батьки відповідають за вас, хочуть бачити вас справжніми людьми – добрими, чемними, працьовитими і все роблять для цього. А ви повинні намагатися не засмучувати їх, піклуватися про них, допомагати їм.
5. Опрацювання вірша Н. Красоткіної «В п'ятницю, у надвечір'я»
1) Читання вірша вчителем. (помічають на полях незрозумілі слова)
Надвечір'я –початок вечора,або час перед вечором;
Міжгір'я - між горою;
Сузір'я –група яскравих зірок;
Вабить- притягує до себе;
Манить-приваблює своєю красою
Мигтить-блищить, зявляється на короткий час.
— Коли зібралася сім'я?
Читання слів хмарками.
2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
— Скільки слів з апострофом?-(лист самооцінки)
4) Вибіркове читання.
3) Читання тексту учнями «ланцюжком» по рядках.
— Де зібралася сім'я?
— Прочитайте речення, що відповідають малюнку.
VI. Підсумок уроку
— З яким знаком ви ознайомилися?
— Що ви про нього дізналися? — Коли він уживається?
— Наведіть приклади.
— Закінчіть речення: «Сім'я — це...»
Одеський навчально – виховний комплекс «Гімназія №7 – спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови»
Урок
з навчання грамоти
в 1- Н класі
тема
«Апостроф. Роль апострофа в українській мові. Вимова і написання слів з апострофом(читання). Опрацювання вірша Н.Красоткіної «В п’ятницю, у надвечір’я. »
вчителя вищої категорії,
вчителя - методиста
Князєвої Н.І.
2016 н.р.
Вчитель: Князєва Наталя Іванівна
Клас: 1
Предмет: урок навчання грамоти
Тема. Апостроф. Роль апострофа в українській мові. Вимова і написання слів з апострофом (читання). Опрацювання вірша Н. Красоткіної « В п’ятницю ,у надвечір’я»
Мета: формувати ключові компетентності : соціальні - вміння вчитися, працювати у взаємодії; предметні компетентності - формувати поняття «апостроф»,формувати вміння читати слова з апострофом, розвивати словниковий запас учнів,розвивати пізнавальну активність дітей, спостережливість. Виховувати повагу і любов до сім ї, родини.
Очікувані результати: учні повинні вміти читати слова з апострофом.
Обладнання: підручник,мультимедійна презентація, ілюстрації, предметні малюнки, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент. –1 хв
-Привітання
- Прошу відповісти на моє вітання після тієї фрази, яке порахуєте зверненням саме до вас.
-Здрастуйте, ті хто готовий творчо працювати!
-Здрастуйте ті, хто вміє мріяти ...
-Здрастуйте ті, хто мріє про літо!
-Здрастуйте ті, хто на весняні канікули добре відпочив!
-Здрастуйте ті, хто прийшов на урок дізнатися нове!
Психологічний настрій «Глечик щастя» -0.5 хв
Підніміть руки вгору, образно уявіть, що ви тримаєте над головою величезний глечик, цей глечик наповнений щастям, добром, позитивом, гарним настроєм, а зараз вилийте його на себе. Зберіться з думками, налаштуйтеся на хороший і плідний урок
II. Повторення та закріплення вивченогоматеріалу
1. Мовленнєва розминка.
Читання таблиці (дошка) 1 хв
Дза-джа аджа-адза
Дзо-джо оджо-одзо
Дзу-джу уджу-удзу
Дзи-джи иджи-идзи
2. Читання чистомовки.
Дзу-дзу-дзу-дзвеніла пилка. 1хв
Джу-джу-джу – бриніла бджілка.
3. Гра «Вчитель-учень» .Два питання з тексту «Бджілка»(парна робота)-1хв
Підсумок роботи. Створення ситуації успіху. Самооцінювання.
ІІІ. Створення проблемної ситуації
До нас приїхав потяг:
- Знайдіть зайвий вагон. Чому він зайвий?Як одним словом можна назвати цих людей? -1хв
2. -Вимовте це слово --- сім’я .
3. Складіть речення з цим словом.-фронтальна робота-1хв
4. Словникова робота-1хв
- Яким іншим словом можна замінити слово сім’я? (Родина)
- Так, родиною називають родичів, які живуть разом. Родина, сім’я – пишуться і вимовляються по-різному, але мають одне значення.
5. Складіть звукову модель до слова сім’я –індивідуальна робота, вчитель на дошці, самоперевірка.-2хв
-Виділяємо звуки по черзі; прочитаємо та вимовляємо слово разом .(зв. модель)
- А тепер позначаємо ці звуки за допомогою букв. 1-2 учня біля дошки.-2хв
- Давайте прочитаємо ціле слово. Що вийшло? (сім’я)
Але ми вимовляємо це слово по-іншому. Скажіть ще раз це слово.
Проблема: [ й] [а ] позначили букву я. Але після букви, що позначає приголосний звук, буква я позначає звук [а] та м ‘ якість попереднього.
Що ж робити? Один мій учень запропонував відсунути букву я і прочитати її окремо. (Ось так. На дошці показати.-картки)
-Що з цього вийшло? Діти самі зробили висновок: якщо слова пишуться окремо, то це вже різні слова.
8. Повідомлення про апостроф
- Щоб такого не трапилось, в українській мові є такий спеціальний знак,який ставиться після твердого приголосного перед звуком й, і цей знак показує роздільну вимову у словах. Він дуже схожий на кому, лише ставиться вгорі. Називається апостроф. Апостроф – це унікальний знак, він є не в кожній мові. Вставте його на потрібне місце в нашому слові.
-Так скільки звуків в слові сім’я? Скількома буквами записано слово. Який знак використали на письмі,щоб позначити роздільну вимову звуків?
Вірш про апостроф( малюнок) 0.5хв
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати сім’я –
Зразу стану потрібним і я.
Розвиток фонетичного слуху.1хв
9.Ігрова фізкультхвилинка. «Повторюй слова та присідай, якщо є роздільна вимова в слові та звук й.
Мати-м’ята , Валя- в’ялий, масло-м'ясо, буряк-бур’ян, б ‘ють-бюро, пір’ я- рядок, п’ є, прем’ єр, рюкзак, моряк, п ‘явка.( поставити в лист самооцінки позначку)
ІY. Робота над матеріалом.-5хв
1.Групова робота (всі випадки) - скласти звукові моделі та буквені. (предметні малюнки -під’їзд , м’ яч , в ’ юн , п’ є,
– презентація груп (на дошці) і порівняння. Якщо є помилки в роботах, вносяться корективи.
Робиться висновок разом з дітьми , порівнюючи роботи груп.
2.Узагальнення.
— З якою метою вживається апостроф у словах? (Щоб показати роздільну вимову приголосних звуків.)(таблиця на дошці)
— Після яких приголосних звуків пишеться апостроф? (Після твердих)
-Перед якими буквами пишеться апостроф? (Перед я, ю, є, ї)
— Які звуки вони позначають? [Два звуки [йа] [йу] [йе] [їїі])
Висновок.Так коли треба писати апостроф?
( після твердого приголосного звука перед звуком й )
_ ‘ йа - я
йу -ю
йе - є
йі - ї
3.Читання слів в букварі (або записані на дошці)(фронт та парами)-навчився читати слова –в табл. Самооцінки)
4.Практична робота. Візуалізація (слайди до тексту)-4хв
–Зараз ми завітаємо в гості до однієї родини. Ваше завдання слухати та запам’ятати слова, в яких треба треба писати апостроф і пояснити чому.
Наше подвір’я
У нас велике подвір’я . Від хати до воріт в’ється вузенька стежка. У квітнику ростуть рожеві мальви, запашна м’ята, полум’яні троянди. Моя мама Мар’яна Дем’янівна любить квіти. Ми з матір’ю виполюємо у квітнику бур’ян. На подвір’ї росте калина. Усією сім’єю милуємося ми її гронами.
Що треба кожного дня робити якусь корисну справу, якесь добре діло. Бо ви сім’я, батьки відповідають за вас, хочуть бачити вас справжніми людьми – добрими, чемними, працьовитими і все роблять для цього. А ви повинні намагатися не засмучувати їх, піклуватися про них, допомагати їм.
5. Опрацювання вірша Н. Красоткіної «В п’ятницю, у надвечір’я»
1) Читання вірша вчителем. (помічають на полях незрозумілі слова)
Надвечір’я –початок вечора,або час перед вечором;
Міжгір’я - між горою;
Сузір’я –група яскравих зірок;
Вабить- притягує до себе;
Манить-приваблює своєю красою
Мигтить-блищить, зявляється на короткий час.
— Коли зібралася сім’я?
Читання слів хмарками.
2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
— Скільки слів з апострофом?-(лист самооцінки)
4) Вибіркове читання.
3) Читання тексту учнями «ланцюжком» по рядках.
— Де зібралася сім’я?
— Прочитайте речення, що відповідають малюнку.
VI. Підсумок уроку
— З яким знаком ви ознайомилися?
— Що ви про нього дізналися? — Коли він уживається?
— Наведіть приклади.
— Закінчіть речення: «Сім’я — це...»