Урок № дата:___________ клас:___
Тема: Астрономія як наука. Небесні тіла. Астрономічні прилади. Телескопи.
Мета: Навчальна: дати здобувачам освіти з порушеннями слуху поняття, що таке астрономія, які прилади використовують астрономи; сформувати навички самостійно працювати з різноманітними джерелами інформації; удосконалювати вміння здобувачів освіти з порушеннями слуху працювати в парах;
Розвиваюча: розвивати логічне мислення здобувачів освіти з порушеннями слуху через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати мовну і слухову пам’ять; підвищувати стилістичну культуру мовлення; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву.
Виховна: виховувати в здобувачів освіти з порушеннями слуху національну свідомість, самосвідомість та ментальність, провідні риси громадянина своєї держави, любов до рідної країни, до української мови, до свого народу, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Очікувані результати.
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту.
Формування таких ключових компетентностей:
- природознавчої, а саме оволодіння науковим способом пізнання природи, застосування природничих знань для пояснення явищ природи, розуміння змін, зумовлених людською діяльністю; відповідальність за наслідки такої діяльності;
- вільне володіння державною мовою, збагачення її науковою термінологією;
- математичної, у процесі вимірювань та розв’язуванні практичних завдань;
- інноваційності, а саме розуміння своїх здібностей і можливостей, мотивації працювати над собою і робити світ кращим;
- екологічної, а саме здобуття навичок дотримання правил поведінки у природі, ощадливого використання природних ресурсів, розуміння відповідальності за свої вчинки;
- інформаційно-комунікаційної, що виявляється в застосовуванні інформаційно-комунікаційних засобів у навчанні та життєвих ситуаціях, умінні планувати та здійснювати інформаційний пошук в енциклопедіях, науково-популярних виданнях, інтернеті, під час екскурсій, обробляти інформацію, перетворювати її, аналізувати й робити висновки;
- навчання впродовж життя, що реалізується через бажання вдосконалювати свої здібності та поповнювати знання, формувати розуміння необхідності ключових компетентностей для вибору професії та досягнення успіху в житті; розвивати особистісний потенціал у процесі дослідницької та творчої діяльності;
- громадянської та соціальної, що виявляються в умінні конструктивно співпрацювати під час спостережень, досліджень, групових і парних форм роботи; дбайливому ставленні до особистого, соціального здоров’я, дотриманні здорового способу життя; спроможності діяти в умовах невизначеності та багатозадачності; освоюванні норм і способів співпраці та спілкування з однолітками й дорослими;
- культурної, а саме шанобливе ставлення до національної та світової наукової спадщини, здатність розуміти та цінувати творчі способи вираження ідей та емоцій через різні види мистецтва та інші культурні форми; прагнення до розвитку й вираження власних ідей, почуттів засобами культури та мистецтва;
- підприємливості та фінансової грамотності, що передбачають ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї у виконанні проєктів та корисних для громади ініціатив; готовність брати відповідальність за прийняті рішення
Реалізація змістовних наскрізних ліній з інформатикою, мовно-літературною, математичною, технологічною, соціальною і здоров’язбережувальною, громадянською та історичною, мистецькою галузями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, учнівські повідомлення, диференційовані завдання, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, завдання на картках.
Основні поняття та терміни: астрономія, небесні тіла, телескоп, астрофізика, Всесвіт, космічні тіла, радіотелескоп, спектроскоп.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка наявності слухових апаратів та стану слуху.
Як ти мене чуєш? (Я чую добре).
Перевірка готовності учнів до уроку (чергові учні)
Налаштування на урок.
Вправа «Криголам»
ІІ. Мовна зарядка
«Зима»
Яка пора року?
Скільки місяців зима? Назвіть їх.
Які опади випадають взимку?
Які зимові свята ви знаєте?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Теоретична розминка.
Два учні виходять до дошки, клас ставить їм запитання за вивченим матеріалом.
IV. Актуалізація опорних знань
Вправа «Запитання/відповідь»
Шо таке сонячна система?
Скільки планет входить до неї?
Назвіть їх.
На якій планеті ми живемо?
V. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Прогулянка галереєю.
У кабінеті висять малюнки, тексти, фото, які стосуються теми. Учні розглядають їх.
Вправа навчить системно аналізувати інформацію, співпрацювати, переосмислювати висновки інших. Якщо ви хочете, аби школярі проаналізували зображення, вказавши їх характеристики, то зверніться до цього прийому.
Вправа чудово відповідає вимогам візуального та кінестетичного стилю навчання.
V. Вивчення нового матеріалу.
Бесіда.
1. ЩО ВИВЧАЄ АСТРОНОМІЯ
Астрономія — природнича наука, що вивчає небесні тіла — зорі, планети, комети, супутники, зоряні скупчення, туманності, галактики та їхні скупчення, а також міжзоряну речовину.
Предметом вивчення астрономії є явища, які відбуваються за межами Землі, еволюція зоряних систем, космічні вибухи, чорні діри, а також факти, які стосуються будови та виникнення Всесвіту.
Здавна інструментом для спостереження небесних тіл був оптичний телескоп. З розвитком науки й техніки астрономи отримали можливість спостерігати космос також у діапазоні радіохвиль, у рентгенівському та гамма-випромінюванні, а тепер ще й за допомогою невловимих нейтрино, космічних променів і гравітаційних хвиль.
Щоб пояснити явища, що відбуваються в космосі, астрономи використовують фізичні закони.
Астрофізика — наука про природу небесних тіл. Дослідження астрофізиків базуються на спостереженнях, які було отримано іншими науковцями або автоматичними телескопами.
AFP - перший автоматизований телескоп для полювання на планети
Велику роль у вивченні Всесвіту відіграють астрономи-аматори з різних куточків Землі. Нарівні з професіоналами вони здійснюють важливі відкриття. Найвидатніший аматор усіх часів Вільям Гершель відкрив планету Уран, а 15-річний київський гімназист Андрій Борисяк в 1901 році відкрив першу нову зорю* у XX столітті.
Фрідріх Вільям Гершель — Вікіпедія
* Нова зоря — клас зір, які раптово спалахують, збільшуючи яскравість у тисячі й мільйони разів.
2. ЯКІ ПРИЛАДИ ВИКОРИСТОВУЮТЬ АСТРОНОМИ
Найважливіші прилади, якими користуються астрономи-професіонали — телескоп, радіотелескоп, спектрограф і комп’ютер. Астрономи-любителі для спостережень часто використовують біноклі.
Оптичні телескопи — дуже складні технічні системи. Проте головний принцип їхньої роботи дуже простий — зібрати якомога більше світла і збільшити кут зору, під яким видно небесний об’єкт.
Особливістю телескопічних спостережень є перевернуте зображення об’єкта. Але це не важливо, адже в космосі, поза Землею, немає ні верху, ні низу.
Великий Магелановий телескоп (7 дзеркал діаметром 8,4* м);
Дуже Великий Телескоп E-ELT (дзеркало діаметром 39* м);
Дуже великий масив радіотелескопів ім. Карла Ямського;
порівняльні розміри телескопів
VІ. Фізкультхвилинка
Зарядка для очей
3. НАВІЩО ТЕЛЕСКОПИ ВИНОСЯТЬ НА ОРБІТУ ЗЕМЛІ
Погожої ночі поглянь на небо, і ти зауважиш, що зорі мерехтять, змінюють свою яскравість і навіть колір. Це тому, що повітря рухається, а світло від зір заломлюється в земній атмосфері. Зображення таких мерехтливих об’єктів у телескопі нечітке й нестабільне. Тому було створено космічні телескопи, які працюють на висоті декількох сотень кілометрів над поверхнею Землі. Уяви собі відчуття людини, яка все життя дивилася крізь брудну шибку, а зараз у неї з’явилася можливість відчинити вікно й побачити навколишній світ чітким!
Існує велика кількість космічних телескопів. Один з найбільш відомих — космічний телескоп імені Габбла Уже понад третину століття він відкриває астрономам найдальші закутки Всесвіту. Габбл завершує свою роботу на орбіті. Тепер, щоб зазирнути вглиб Всесвіту, науковці мають досконаліший інструмент — космічний телескоп імені Джеймса Вебба.
Вправа «Читання з маркіруванням тексту».
+ - Я це знав/ла
- - Я це не знав/ла
) Я думав/ла інакше
? - Це мене здивувало
! - Я хотів/ла би дізнатися про це детальніше
VІІ. Узагальнення і систематизація знань вивченого матеріалу
1. Вправа “3-2-1: зворотний відлік”
Учні мають зазначити письмово або усно:
- Три речі, які вони не знали до цього.
- Дві речі, які їх здивували під час роботи над темою.
- Один приклад, як вони готові застосувати здобуті знання на практиці.
Завдання 2:
Використай матеріали інтернету та дай відповіді на запитання:
1. Що є предметом вивчення астрономії?
3. Назви важливі ознаки сучасних телескопів.
3. Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2369706
VІІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати § 25 ст. 119 -123 Підручник: Пізнаємо природу 6 клас; авт.:Д. Біда
Завдання: 2, ст. 123 Використай матеріали інтернету та дай відповідь на запитання.