Урок "Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики."

Про матеріал

Даний конспект уроку розроблений для відкритого урок у 9 класі на тему:"Конспект уроку -Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики" . Діти брали активну участь при підготовці та проведенні уроку.

Перегляд файлу

Підготувала вчитель фізики Колонтаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Рябокінь А.С.

9 клас                                                                                          Дата:19.02.2017р.

ТЕМА: Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики

Мета:

навчальна: ознайомити учнів із історією розвитку ядерної енергетики України; показати переваги і проблеми сучасних атомних станцій ,звернути увагу на екологічні аспекти цього питання; вияснити, що спричинило аварію на Чорнобильській АЕС та дізнатися, як Чорнобильська катастрофа вплинула на здоров’я людей.

розвивальна: розвивати пізнавальні та творчі здібності учнів, уміння самостійно поповнювати знання з різних джерел інформації.

виховна: виховувати екологічне мислення учнів, відповідальність за те, що відбувається довкола, формувати в учнів риси справжніх господарів країни, вміти слухати і чути, виховувати почуття жалю, представляючи матеріал про трагедію в м. Чорнобилі.

Обладнання: картки з завданнями, плакат «Майбутнє енергетики», мультимедійна презентація до уроку, проектор, екран, відео «Дзвін Чорнобиля», фото АЕС України та світу, карта розміщення АЕС України, підручник «Фізика 9»,

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми : евристична бесіда, практичний тренінг, взаємоперевірка, інтерактивна вправа « Асоціативний кущ», проблемні ситуації, логічна гра « я вважаю, що...», аналіз результатів уроку.

Міжпредметні зв’язки: фізика, інформаційні технології, історія, екологія.


Методичні поради .

Гра не є пустою забавою-це зміст життя дитини, її творча діяльність потрібна для її розвитку.

У грі дитина живе і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя.

К. Ушинський

Урок проводиться в комп’ютерному класі у формі гри - уроку - програми передач.

На дошці висить велика карта України, на якій кольоровими прапорцями позначені місця розташування електростанцій та плакат « Майбутнє енергетики». Клас оформлений учнівськими стінгазетами.

 «Знання лише тоді знання, коли вони здобуті зусиллями свого розуму, а не пам’яттю» ( Л. Толстой).

Клас отримав на минулому уроці домашнє завдання: знайти і опрацювати матеріали про розвиток ядерної енергетики в Україні,.

Урок передбачає використання мультимедійних засобів навчання , інтерактивних методів, зокрема групову роботу.

Епіграф: «Виявлена сила урану загрожує цивілізації і людям не більше, ніж коли ми запалюємо сірник. Подальший розвиток людства залежить не від рівня технічних досягнень, а від його моральних принципів ». А. Ейнштейн


Структура уроку


Етапи

Час

Методи і форми роботи

І. Організаційний момент

1хв

 

ІІ.Перевірка домашнього завдання

5хв

Тестове завдання

ІП.Актуалізація опорних знань

1хв

Метод « Асоціативний кущ»

ІV.Повідомлення теми, мети й завдання уроку

2хв

Визначення мети уроку за планом вивчення теми

Мотивація навчальної діяльності

2хв

Пояснення вчителя

V. Сприймання й первинне осмислення нового матеріалу

25хв

Робота в групах. Евристична бесіда.

VI.Закріплення набутих знань

5хв

Метод « капелюшки, що думають»

  VІI.  Підсумок уроку.

2 хв

« Метод ключові слова»

Домашнє завдання

1хв

Пояснення , інструктаж

Рефлексія

1хв

вчителя.

Логічна гра « я вважаю, що....»

 


 

  1.          ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Слайд 1

Слово вчителя .

Над, усім що здійснюється у безмежному просторі, в потоці часі, володарює Енергія, як цариця чи богиня, освітлюючи своїм сяйвом все...

Із стародавньої книжки

Вітаю всіх на нашому уроці! Кожний урок для нас це нові знання , несподіванки, радість перемоги над невідомим. Прогулюючись гаєм, грецький філософ розмовляв зі своїм учнем.,, Скажи мені, спитав юнак, - чому тебе дуже часто беруть сумніви? Ти прожив довге життя, в тебе є багатий досвід, і ти вчився у великих геніїв. Чому ж для тебе залишилося багато невідомого і так багато питань? Розмірковуючи, філософ намалював посохом перед собою дві кулі: одну маленьку і одну велику. Твої знання - це маленька куля, а мої - велика. А все ,що за цими кулями, - це невідомі. Чим більша куля, тим більше вона дотикається з невідомим. Чим більше коло твоїх знань, тим більша границя його з тим, чого ти не знаєш. І далі: чим більше ти будеш дізнаватись нового, тим більше буде виникати у тебе питань.

Мудрець дав вичерпну відповідь.

Сьогодні ми спробуємо визначити коло ваших знань і хоч трішечки розширити його, щоб у вашій голові народжувалися нові запитання і з’явилось бажання знаходити відповіді на них.

На уроці ви матимете можливість зібрати ще декілька краплинок знань та удосконалити свої вміння, а також хочеться, щоб кожен з вас знайшов відповідь на питання, яке вас цікавить на сьогоднішньому  уроці.

Завжди треба пам'ятати слова Бєлінського:

ЛЮДИНА БОЇТЬСЯ ТІЛЬКИ ТОГО, ЧОГО НЕ ЗНАЄ, ЗНАННЯМ ПЕРЕМАГАЄ БУДЬ ЯКИЙ СТРАХ

Тож прагнення до знань повинне бути сьогодні нашим маячком на уроці.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ


C:\Users\Сонечко\Pictures\img141.jpg

 

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель На уроках ми багато з вами говорили про ядерну енергетику. З чим вона у вас асоціюється?

Складіть асоціативний кущ до АЕС

( не завантажує залізничний транспорт,не споживає атмосферний тиск, вимагає дотримання особливих заходів безпеки, Уран, Чорнобиль,...)

Учитель: Як розвивалася атомна енергетика в Україні ? Які екологічні проблеми атомної енергетики? Про це ми поговоримо на нашому уроці.

МОТИВАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вперше на Уран, як на нове джерело енергії, звернув увагу академік Вернадський Володимир .Іванович. в 1914 році. Він писав: "Джерело величезної енергії в мільйон разів перевищує всі джерела сил, які малювалися в людській уяві. Чи зуміє людина скористатися цією силою, спрямувати її на добро, а не на самознищення"

Сьогодні ми зробимо спробу відповісти на питання: "Атомна енергетика - це рятівник від енергетичного" голоду "або руйнівник, винний у загибелі всього живого?" Сьогодні на уроці ми повинні оцінити позитивні і негативні сторони сучасного використання атомної енергетики. Ця тема актуальна на тлі подій в Японії і страшної трагедії, яка сталася 31 рік тому в Чорнобилі.

ІV.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ МЕТИ УРОКУ

Тож, тема нашого уроку: Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики

А чи знаєте ви, що означає слово «урок?»

Урок - успіх, радість, організованість, кмітливість.

І хочеться, щоб всі ці риси були присутні на сьогоднішньому уроці.

А яка мета нашого уроку?

Чого ви очікуєте від уроку?

Я зрозуміла, що всі хочуть досягнути певних успіхів

Я теж бажаю вам отримати сьогодні лише бали високого рівня.

V.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Давайте уявимо, що наш клас це- студія « Енергетик ХХІ ст..»

Отож анонс програми на сьогодні 19 лютого( слайдб)

  1.                    Факти. «Енергетика : з глибини історії»

Енергетична стратегія України до 2030р.(Виступи учнів)

  1.                    Ток-шоу «Ядерна енергія - за і проти»
  2.                    Домашня школа.

Слайд7—8 На мультимедійній дошці з ’являється годинник ,

Факти: «Енергетика : з глибини історії».

Енергетична стратегія України до 2030р

Вчитель: В історії людства не було наукової події, більш видатної за своїми наслідками, ніж відкриття ділення ядер урану. Цей винахід прибавив до запасів енергетичних копалин палива істотний вклад ядерного палива. Людина отримала у своє розпорядження величезну, ні з чим незрівнянну силу, нове могутнє джерело енергії, закладене в ядрах атомів, - атомну енергію.

Академік І. В. Курчатов сказав: "Атомна енергія - потужне джерело енергії, що несе добробут і радість всім людям на землі".

Початком мирного використання ядерної енергетики прийнято вважати 26 липня 1954 року, коли в Обнінську під Москвою запрацювала перша в світі атомна електростанція (АЕС). Потужність її була 5 МВт. Пуск першої АЕС породив надію на екологічно чисту енергетику з практично необмеженими ресурсними можливостями.

В цілому в світі на частку АЕС припадає до 18% вироблюваної електроенергії.

У 30 країнах світу функціонує 440 ядерних реакторів, з яких

США — 103 АЕС. Франція — 59 АЕС Японія — 55 АЕС. Росія — 10 АЕС. Україна 4 АЕС.

Найбільша АЕС в Європі  Запорізька атомна електростанція в місті Енергодарі (Запорізька область), будівництво якої розпочато 1980 року і на середину 2008року працюють 6 атомних енергоблоків (6-й введено в експлуатацію за незалежності — 19 жовтня 1995 року).

Найбільша АЕС в світі Касівадзакі-Каріва за встановленою потужністю (на 2008 рік) знаходиться в японському місті Касівадзакі префектури Ніїгата — в експлуатації знаходяться п'ять киплячих ядерних реакторів (BWR) і два просунутих киплячих ядерних реакторів (ABWR), сумарна потужність яких складає 8,212 ГВт.

У даний час будується ще 30 атомних реакторів, в т.ч. у країнах, які розвиваються.

Енергетична проблема - одна з найважливіших проблем, які сьогодні доводиться вирішувати людству. Вже стали звичними такі досягнення науки і техніки, як засобу миттєвого зв'язку, швидкий транспорт, освоєння космічного простору. Але все це вимагає величезних затрат енергії. Однак, відомо, що запасів вугілля може вистачити приблизно на 350 років, нафти - на 40 років, природного газу - на 60 років.

 

Вчитель: В даний час проблему «енергетичного голоду» може допомогти вирішити атомна енергетика. Як Ви думаєте?

Діти : Ми погоджуємося з думкою. АЕС стала окремою галуззю енергетики після Другої світової війни. Сьогодні вона відіграє важливу роль в електроенергетиці України Це зумовлено тим, що Україна належить до держав, недостатньо забезпечених власним енергоресурсом.

Протягом останніх років Україна зазнає великої енергетичної кризи, викликаної прискореним розвитком енергомістких галузей господарського комплексу безплатним і марнотратним використанням енергоносіїв, відсталими технологіями, виснаженням і деградацією розвіданих покладів вугілля, нафти і газу, через що, наприклад, відбуток нафти став знижуватись з 1970р., газу і вугілля з 1975р.

Тільки роботу атомних електростанцій в Україні визначено як задовільну. Сьогодні немає жодного надпланового простою блоків АЕС Найбільш системно до осінню - зимового періоду готуються саме атомні електростанції.

Використання транспортабельного палива дає змогу розташовувати АЕС незалежно вид паливно - енергетичного фактора та орієнтувати на споживача у районах з напруженим паливно - енергетичним балансом. Приклад. Виплавляння алюмінію завдяки Запорізький АЄС.

 Сьогодні пропозиції на світовому ринку ядерних реакторів та ядерного палива перевищують попит. Світова спільнота має у своєму розпорядженні розвинені потужності з цього виробництва. Проте, з урахуванням прогнозного розвитку ядерної енергетики, ситуація змінюватиметься.

ВчительА як розвивається атомна енергетика в Україні ?.

Наташа Благодир. Українська ядерна енергетика - молода галузь. Її історія налічує трохи більше 30 років, з 1977р.. ядерна енергетика посідає чільне місце в економіці України- майже половина електроенергії виробляється на її атомних електростанціях.

Виступ групи «Енергетики України ХХІст.»

Україну ж можна віднести до тих країн світу, в яких успішно розвивається атомна енергетика. На сьогодні в країні працює чотири атомні електростанції: Південноукраїнська, Запорізька, Хмельницька та Рівненська. На цих АЕС діють 15 атомних енергоблоків, загальною потужністю 13580 МВт. Фактично навколо кожної електростанції виросло невелике містечко.

Південно - Українська атомна електростанція (Жерновий Влад)

Розташована на березі річки Південний Буг, поблизу міста Южноукраїнськ.

 

п/п

Характеристика АЕС

Дані про дану АЕС

1

Початок будівництва

1975 рік

2

Початок експлуатації

1982 рік

3

Кількість енергоблоків

3

4

Кількість реакторів в експлуатації

3

5

Генеруюча потужність

3000 МВт

Південно - Українська АЕС за рік виробляє 17 млрд. квт^год. енергії, що перевищує10 % енергії, що виробляється в Україні


Хмельницька атомна електростанція (Максим Ващенко)

Розташована на території Хмельницької області, в місті Нетишин.

п/п

Характеристика АЕС

Дані про дану АЕС

1

Початок будівництва

22 січня 1981 рік

 


 

2

Початок експлуатації

22 грудня 1987 рік

3

Кількість енергоблоків

2

4

Кількість реакторів в експлуатації

2

5

Генеруюча потужність

2000 МВт

Хмельницька АЕС за рік виробляє близько 6 - 7 млрд. квт^год. енергії, тобто 9%

енергії, що виробляється в Україні.

 


Рівненська атомна електростанція (Благодир Наташа)

Розташована на західному Поліссі, біля міста Кузнецовська


п/п

Характеристика АЕС

Дані про дану АЕС

1

Початок будівництва

22 червня 1973 рік

2

Початок експлуатації

1980 рік

3

Кількість енергоблоків

4

4

Кількість реакторів в експлуатації

4

5

Генеруюча потужність

2835 МВт

Рівненська АЕС за рік виробляє близько 11 - 12 млрд. квт^год. енергії, тобто

16% енергії, що виробляється на атомних електростанціях України.


 

Запорізька атомна електростанція ( Михайленко Євген)

Розташована в Запорізькій області поруч з містом Енергодар.


п/п

Характеристика АЕС

Дані про дану АЕС

1

Початок будівництва

1 квітня 1981 рік

2

Початок експлуатації

9 листопада 1984 рік

3

Кількість енергоблоків

6

4

Кількість реакторів в експлуатації

5 (4 - ий на плановому ремонті)

5

Генеруюча потужність

6000 МВт

 


Ще дві електростанції припинили свою експлуатацію з деяких причин.

 

Кримська атомна електростанція (Жадан Аліса)

п/п

Характеристика АЕС

Дані про дану АЕС

1

Початок будівництва

1975 рік

2

Початок експлуатації

1989 (призупинено будівництво)

3

Кількість енергоблоків

0

4

Кількість реакторів в експлуатації

0

5

Генеруюча потужність

4000 МВт (заплановано).

Розташована поблизу міста Щолкіне в Криму

Чорнобильська атомна електростанція (Котляр Віталій)

Розташована в Київській області біля міста Прип’ять.


п/п

Характеристика АЕС

Дані про дану АЕС

1

Початок будівництва

Травень 1970 рік

2

Початок експлуатації

26 вересня 1971

3

Кількість енергоблоків

4

 


 

4

Кількість реакторів в експлуатації

0

5

Генеруюча потужність

3800 МВт (до 1986 року)

Сидорчук М.На атомні електростанції припадає близько половини електроенергії, що виробляється в Україні.

За кількістю реакторів та їх сумарною потужністю Україна посідає сьоме місце у світі та четверте - в Європі.

Вчитель. Держава постійно дбає про розвиток ядерної енергетики в Україні. У 2006 р. Була прийнята Енергетична стратегія України до 2030р. (Слайд 9) ,

Відомо , що сьогодні 19 лютого і саме 26 квітня 2018 року буде 32 річниця аварії на Чорнобильській АЕС.

Чорнобиль - проблема України вчорашнього та сьогоднішнього днів і наступних століть. І сьогодні ми спробуємо зробити наголос на екологічних наслідках катастрофи. Робимо це не тому, щоб роз’ятрювати болючі рани, а щоб про велику трагедію Чорнобиля знали й не забували її ті, хто прийде після нас.

 

Слайд 12

ФІЛЬМ ЯК ЦЕ БУЛО

Вчитель: Для закріплення і розширення знань про історію аварії на ЧАЕС можна ознайомитися в нашому підручнику параграф 27, п.3,стор.-176.

Фізкультхвилинка .

 

Вчитель. Нібито час лікує найглибші рани, вгамовує найгостріший біль. Але цей — не поступається навалі років, не слабшає. Можливо, тому що своєчасно не зуміли зробити все для лікування.

Незалежно від того , де ми живемо , ми постійно зазнаємо впливу радіації

Радіація була присутня на Землі і в космосі завжди. Знання пересічного жителя планети про вплив радіації на живі організми і на людину мізерні і викривлені міфами.

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Вчитель .. На черзі програма Ток-шоу Ядерна енергія- за і проти»

 Бути чи не бути атомній енергетиці ?!

Довгий час ядерна енергія була прихована від людини. Але людина цікавиться! Їй завжди потрібно знати те, що поки невідомо. Завжди потрібно більше, ніж у неї є. І вона невпинно шукає нове, шукає всюди!

Якщо використовувати ядерну енергію розумно і обережно, то з її допомогою можна вирішити енергетичні проблеми Землі: замінити традиційне паливо принципово новим - компактним, бездимним і, що особливо важливо, практично невичерпним. На жаль, сили, укладені в ядрі, спочатку були звернені у зло, а лише потім - на благо. Це навчило людей стримано ставитися до можливостей ядерної енергії. Після трагедії Хіросіми і Нагасакі мільйони людей усвідомили жахливу силу атомного випромінювання, і настав свого роду шок. А коли весь світ потрясла катастрофа на Чорнобильській АЕС, байдужих вже не було, атомна енергетика набула лютих супротивників. Все це і зараз заважає бачити в атомній енергії, яка освоєна і служить нам багато років, доброчинну силу.

А. Ейнштейн сказав: «Виявлена сила урану загрожує цивілізації і людям не більше, ніж коли ми запалюємо сірник. Подальший розвиток людства залежить не від рівня технічних досягнень, а від його моральних принципів ».

Група "Прихильники". У АЕС є переваги:

  • ядерні реактори споживають не кисень, а органічне паливо;
  • не забруднюють навколишнє середовище попелом;
  • при нормальному режимі експлуатації біосфера надійно захищена від радіоактивного впливу

Аргументи проти Група "Противники". Великою проблемою атомної енергетики є питання захоронення та переробки, захоронення радіоактивних відходів та демонтаж відслужили термін ядерних реакторів. Зараз на планеті накопичено більше 130 000 тонн відпрацьованого ядерного пального. Ще не так давно такі відходи запечатували в герметичні контейнери і відправляли на дно океану, вважаючи, що його глибоководні шари не перемішуються з поверхневими. Але виявилося, що це небезпечно. Останнім часом від такого "поховання" відмовилися. Герметичні бетонні контейнери або залізні бочки з відходами укладають в бетонні "саркофаги". Такий величезний склад знаходиться в Бретані, на північному заході Франції. Але він уже переповнений.

 

Вчитель: На цьому крапка Наші дебати можна продовжувати нескінченно, але прийшла пора зробити висновки: що ж приносить ядерна енергія - зло чи благо:... Кожен з вас повинен сказати: атом - це добро чи зло для людини

ПІДСУМОК УРОКУ

Ігровий момент « Я вважаю, що...»

А наскільки він був для вас цікавим ми зараз в цьому переконаємось. 

Якщо Ви вважаєте, що  « Атомна енергетика це добре, то голосуєте жовтим кольором, якщо погано- червоним.»

Голосування.

VI. Заключне слово вчителя

  •    якщо ви поповнили свої знання на уроці…
  • Якщо ви переконалися в тому, що АЕС потрібна людям…
  • Якщо болить душа від того, що сталося 31 рік тому…
  • Якщо хочете йти разом до вершини знань…
  • Якщо вам було приємно працювати у команді, посміхніться одне одному і скажіть: „Дякую за співпрацю,,
  •    А я говорю вам: ,, Дякую за плідну співпрацю».

IV. Завдання додому.

Домашнім завданням для вас буде:

  • Пар.27, читати
  • написати творче есе на тему: «Майбутнє АЕС»

 

 

 

 

Тур вихідного дня: незабутня поїздка до Чорнобиля

Побувати в місті-примарі коштує від 830 до 10 000 гривень.

Авторитетний журнал Forbes назвав Чорнобиль одним із найекзотичніших місць у світі для туристичних поїздок. Чим не привід присвятити черговий вікенд поїздці в зону відчуження? Тим більше що 26 квітня річниця трагедії на ЧАЕС.

Найголовніше пам'ятайте, що тур вихідного дня до Чорнобиля - це далеко не те ж саме, що поїздка в Ялту на парад тюльпанів. Тут потрібно усвідомлювати можливі ризики й дотримуватися правил безпеки. Утім, це не означає, що екскурсії до Чорнобиля бувають лише груповим. Можна замовити індивідуальний тур, ось тільки вартість його далеко не кожному по кишені Програма туру в Чорнобиль така:

  •         Збір у Києві, перевірка паспортів та одягу.
  •         Прибуття в Чорнобиль.
  •         Зупинка на оглядовому майданчику біля 4 блоку.
  •         Зупинка біля території Рудого лісу. Відвідування міста Прип'яті. Перегляд найцікавіших об'єктів у місті (басейн, ДК, готель, парк атракціонів та ін.).
  •         Повернення до Чорнобиля. Відвідування села Опачичі, зустріч із самоселами (людьми, які повернулися сюди після евакуації).
  •         Проходження контролю на КПП "Дитятки". Дозиметричний контроль.
  •         Повернення до Києва (близько 6-ї вечора).

Пропонує тури до Чорнобиля й компанія Chernobyl Zone. Вартість групової поїздки для громадян України - 830 грн. і 940 гривень - для громадян інших країн. Ось тільки найближча вільна дата поїздки лише 11 червня.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Жирнова Жанна
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Пастернак Ольга
    урок заслуговуэ на увагу та використання
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 37. Екологічні проблеми атомної енергетики
Додано
26 березня 2018
Переглядів
6787
Оцінка розробки
3.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку