Фізичний турнір для учнів 7-9 класів: « Подорож в країну на ймення “Фізика” »

Про матеріал

Мета:

-викликати інтерес до вивчення фізики, бажання і зацікавленість учнів знати краще та більше;

-формувати вміння аналізувати фізичні явища і закони, орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, швидко і точно знаходити єдино правильну відповідь;

-виховувати почуття поваги до себе і своїх товаришів;

- показати зв'язок фізики з історією, музикою, літературою, адже кожен з цих предметів допомагає один одному, хоч вони такі різні між собою.

Перегляд файлу

 

 

 

  Фізичний турнір для   

      учнів 7-9 класів:

 

     « Подорож

                      в країну             

   на ймення                 

                Фізика»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          Вчитель фізики і математики

                                                                             Карівської ЗШ І-ІІ ст.

                                                                                              Климчак М. Є.

 

 

Мета:

  • викликати інтерес до вивчення фізики, бажання і зацікавленість учнів знати краще та більше;
  • формувати вміння аналізувати фізичні явища і закони, орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, швидко і точно знаходити єдино правильну відповідь;
  • виховувати почуття поваги до себе і своїх товаришів.

 

                              Ніколи не соромся запитувати про те, чого не знаєш

                                            (Арабська мудрість)

Вступне слово вчителя

Слова ведучих:

  1. Фізика! Яке багате слово!

Фізика для нас не просто звук!

Фізика – опора і основа

Всіх, як є, без винятку наук!

  1. Фізика на вулиці, фізика удома,

Коли ти вмикаєш магнітофона,

Коли ти в поході і граєш в квача

Купаєшся в річці, ганяєш мяча.

  1. Входиш у світ цей формул,

     Графіків і законів,

     З ними тоді вже навіки

     Ти у полоні.

     Тут і творчий пошук,

      Логіки дивне диво.

      Фізика це неповторно,

      Фізика – це звабливо.

  1. Як наша прожила б планета,

Як люди жили б на ній

Без теплоти, магніту, світу

І електричних променів?

Ом, Ампер, Ньютон, Паскаль,

Лебедєв, Попов, Столєтов...

Не полічиш всіх на жаль,

Хто відкрив її секрети.

  1. Тут Ейнштейн і Фарадей,

Резерфорд і Бор, й Гальвані.

Скільки вже було ідей!

Вірю, це ще не останні.

Галілей у цім ряду,

Архімед, Фермі, Курчатов,

Що на щастя чи біду

Приручили дикий атом.

Непроста наука ця

Відкриттям нема кінця.

  1. Ми з вами вже прожили 14, 15, 16 років і ще майже нічого не встигли. Нам треба створювати єдину теорію поля і запускати космічні  кораблі до зір, дослідити проблеми спадковості і розкрити таємницю раку.
  2. Ми не вміємо здобувати і збирати знання, а до навчання ставимося інколи, як до сумної необхідності.
  3. Стійте! Схаменіться! Втрачати даремно роки – наймолодші, найплодотворніші – це злочин. В ім’я  наших майбутніх професій і звернень – в бій за знання!
  4. Значення фізичних знань у нашому житті важко оцінити. Недаремно академік А. Ф. Йоффе так сказав про це: «Сучасна техніка – це перш за все фізика в різних її застосуваннях».
  5. Тому розпочнемо нашу подорож в країну Фізику – одну з найдавніших наук, без якої немислимий дальший розвиток людства. Сильна рука закинула у височінь космічні кораблі. І, дивлячись на ці золоті зорі, люди кажуть: « Фізика – це чудово!».
  6. Люди, висадившись на Марсі, подумають: «Фізика – всемогутня!»
  7. А ми всі, хто сьогодні тут зібрався, кажемо: «Фізика – це грандіозно! Вона зуміла казку зробити дійсністю!»
  8. І сьогодні ми з вами станемо свідками найцікавішої подорожі і переконаємось, що фізика – цікава, різноманітна і весела наука.
  9. Жодне змагання не обходиться без жюрі. То ж у нас сьогодні експертами будуть наші гості на чолі з директором школи.
  10. І ще, дорогі друзі, пам’ятайте, що у нашій країні діють такі закон:

     І. Закон збереження успіху: « Сумарний успіх команд сталий. Він може                    

              тільки переходити від однієї команди до іншої»

          ІІ. Перший закон динаміки: фізика + гумор = const. Чим більше 

              фізики, тим менше гумору і навпаки.

     ІІІ. Другий закон динаміки: у замкненій системі залу, коли команди 

          грають погано, глядачів тягне до виходу.   

   ІV.  Третій закон динаміки: сили взаємодії команд протилежні за    

          напрямком, але не рівні за значенням. Рівнодійна цих сил  

         направлена в бік сильнішої команди.   

  1. Настав час надати слово нашим командам

        (На сцену виходять команди, одягнені в костюми з формулами, цифрами. Капітани команд мають корони з написом «» і «a») 

PICT1099

 

        Привітання команди «»

  1. Вас вітає команда «Сігма». Сігма – це сила, інтелект, гумор, мудрість і активність.

 Наш девіз: (всі)  « Тут треба , щоб душа була твердою, а страх поради не давав.

                                Нас ніщо не може зупинити все кличуть станції нові

                                Всі ми хочем відкриття  робити і в змаганні цім перемогти.»

  1. Судді чесні, судді добрі, будьте ж ви ласкаві

І поважні, й справедливі в ореолі слави.

          І нехай усмішки ваші рішенням нам будуть

         Та оцінки всі найкращі судді нам присудять.

  1. Бо життя всьому оцінку буде ще давати,

Тож на полі бою цьому не будьте супостатами.

  1. Ох, тяжка ваша робота – бали визначати,

А ще тяжча вона в нас – бали заробляти.

    5.   За труди ваші натхненні – вам слова подяки

         А ми будем керівництво слізно умовляти,

          Щоби вчасно якнайшвидше видали зарплату.

  1. А суперників сьогодні ми також вітаєм

Лицарства та благородства в змаганні бажаєм.

Хай не буде поле битви слізоньками вмите

Вам бажаєм всіх присутніх в залі розсмішити.

Пісня на мелодію пісні « Піду втоплюся»

Почалось змагання, скінчилось усе, шановний суперник вже нігті гризе.

До суддів моргає, бурмоче під ніс: « Щоби отих сігмовців вхопив якийсь біс»

Приспів:

Піду я вчитися у школу іншу.

Шукати стануть, не скоро знайдуть.

В зошитах порпатись більше не буду,

А буду слухать, як бджоли гудуть.

                         А ми не здамося, супернику, ні.

                         Посадим в калошу і пустим по дні.

                           Там щуки веселі вас будуть любить,

                          Закони та формули будете вчить.

Приспів.

                      Привітання команди «a» 

  1. Вас вітає команда «a» 

Наш девіз: Веселитись, посміхатись і ніколи не здаватись.

                   Клянемось фізику любити,

                   Щоб їхати далі, щоб швидше дійти,

                  Щоб своїми знаннями успіхів досягти.

  1. Повага вам, судді, привіт вам, жюрі,

Ви дуже суворо нас не судіть.

І смійтеся з того, що викличе сміх.

Сміятися голосно й суддям не гріх.

  1. Привіт, супернику, прийміть найщиріші побажання,

В серцях своїх ви залишіть веселий дух цього змагання.

        4.  Сьогодні ми вам побажаєм, бадьорості, сил і краси.

             Щоб весело тут позмагались, а переможцями щоб вийшли ми.

               ( Пісня на мелодію « Серденько моє» О. Пономарьова.)

 Нашу гру ми починаєм і журу ми проганяєм.

Буде сміх у цьому залі, адже альфа вас вітає.

Шлях нелегкий та тернистий ми зумієм подолати,

Добрий настрій, сміх веселий, зможем вам подарувати.

Приспів:

Супернику наш! Ми вітаємо вас!

Супернику знай! Ми команда – клас! (2 рази)

Вед: 1. Я думаю, що настав час ознайомитись з маршрутом, по якому подорожувати-       муть наші команди, а саме:

                  Станція « Ерудит», Станція «Нерозгаданих таємниць», Станція « Кмітливих»,  

                  Станція « Словознавців», Станція « Експериментальна».

                  Отож, успіхів вам і щасливих мандрівок.

Вед: 2.  Перша станція – станція « Ерудит».  Тут ви одержите завдання в конвертах, де вказано дату і треба визначити, яке відкриття тут було і хто його винайшов. І ще ви одержите опис вчених, де треба вказати про якого вченого йде мова.

1784 – винахід першого універсального теплового двигуна Д. Уайтом. (Англійським вченим).

1895 – винахід електричної лампи розжарення А. Лодигіним, Т. Едісоном.

1895 – винахід радіо А. С. Поповим ( російським вченим).

1897 – винахід двигуна внутрішнього згоряння (дизеля). ( Вченим Р. Дизелем).

!942 – винахід першого атомного реактора. (Вчений Е. Фермі).

1954 – запуск в експлуатацію першої атомної електростанції. (Російським вченим І. В. Курчатовим).

1957 – запуск першого штучного супутника Землі. (Російськими вченими С. П. Корольовим і М. П. Келдишем).

1961 – виготовлення космічного корабля « Восток » і запуск на ньому людини в космос. (Російським вченим Корольовим).

1. Царю поміг він Гієрону у воду кинувши корону. (Архімед)

2. Відкрив закон про струм в магнітнім полі французський фізик, що народився у Ліоні. (Ампер)

3. Чий закон, якщо не знати, велить вдома спочивати? (Ома)

4. У Житомирі народився, в Києві освіту здобував, потім у ЦАДІ він трудився й космічні апарати будував. (С. Корольов)

5. Шлях до зоряних світів хто відкрити нам зумів? (К. Ціолковський)

6. Атмосферний тиск відкрив не чарівник чи фея. А хто він? – учень Галілея! ( Еван- джеліста Торрічеллі)

Веду. 3: Поки команди подорожують, вболівальники будуть відгадувати загадки. За кожну правильну відповідь один бал.

  1. Красиве коромисло над містом повисло. (Райдуга)
  2. Пливе у даль пухнаста вата, чим вата нижче, тим дощик ближче. (Хмара)
  3. Що із землі не піднімеш?(Тінь)
  4. У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)
  5. Вдень спить, а вночі дивиться. (Місяць)
  6. Їхав пан у воду, сам не замочився, а води побільшало. (Дощ)
  7. Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а не йде. (Сніг)
  8. Без очей, а сльози ллє. (Роса)
  9. Я сама мила, сама рідна, з колиски всім знайома я, де б не поїхав, де б не був ти, у тебе рідна є ... .(Земля)
  10.  Іде років 200, а стоїть на місці, лічить людський вік, та не чоловік. ( Годинник)

PICT1101

 

Вед. 4: А зараз наші команди прибули на станцію «Нерозгаданих таємниць», тут вони знов одержують завдання в конвертах.

І. а) Як пояснити, що нестисливих речовин в природі не існує?

    б) Яка тварина допомагала зробити значні відкриття в області електроніки? (Жаба)

           в)  Назвіть будильник часів Олександра  Македонського. (Півень)

           г)  Чому молекули не можна вважати найдрібнішою частинкою речовини? (Тому, що молекули складаються з атомів)

          д)  Чому у морі легше плавати, ніж у річці? (Тому що у морі густина солоної води більша, а отже і Архімедова сила більша)

   ІІ. а) Чому температура гарячої води вища, ніж холодної? (Чим швидше рухаються молекули, тим вища температура)

        б)  Чому повітря прозоре? (Тому, що між молекулами повітря є великі відстані)

         в)  Чому в термосі  подвійні стінки? (Між стінками термоса є повітря, яке має низьку теплопровідність)

       г)  Чому під час приготування варення його помішують деревяною ложкою? (Тому, що дерево поганий провідник тепла)

       д)  Чому під час горіння вологих дров чути тріск? (Вологе повітря, яке міститься вдереві, нагріваючись і розгоряючись, розриває тканину дерева)

 Вед:  Ну, а ми продовжуємо заробляти бали для улюбленої команди.

 І так: а)  Деревяна ручка, на кінці залізна штучка. (Молоток)

           б)  Полетіла, аж завила. Хвіст вогняний  залишила.(Ракета)

            г) Мабуть, знають всі  підряд: колба, стрижень і дві смужки

    скажуть нам чи є заряд. (Електроскоп)

            д)  У кімнаті іде – не розмовляє, хоч весь час язиком теліпає. (Маятниковий годинник)

   Вед.: А зараз я зачитаю вам питання, яка команда першою дасть відповідь, та й одержить 1 бал. На роздуми тільки хвилина.

а) Що служить робочим тілом у двигуні паровоза? (Пара)

б) Чому косити траву легше при росі? (Бо роса – це змазка, вона зменшщує силу тертя)

в) Які рухи здійснює шуруп? (Поступальний і обертальний)

г) Який магнітний полюс міститься у північній півкулі землі? (Південний)

д) Чому сухою ганчіркою легше брати гарячий посуд, ніж мокрою? (Вода є кращим провідником тепла, ніж повітря)

е) Чи буде горіти свічка в космосі? (Ні, немає кисню)

є) Рецепт його приготування мовою фізики звучить так: теплообмінний процес між речовинами, що знаходяться в трьох різних агрегатних станах із використанням явищ дифузії та інерції, що це? (Чай)

ж) Який знак має електрон? (Відємний)

Вед.: Тепер команди прибули на станцію «Словознавців». Тут їм треба знати переклад слів. За кожну правильну відповідь 1 бал. Бал одержить та команда, яка перша дасть відповідь правильну.

  1. Градус – латин. – крок, ступінь.
  2. Інерція – латин. – нерухомість.
  3. Ротор – латин. – обертання.
  4. Теле – грец. – далеко.
  5. Температура – лтин. – стан.
  6. Термо – грец. – теплий.
  7. Трансформатор – латин. – перетворювати.
  8. Електрика – грец. – янтар, смола.
  9. Фізика – грец. – природа.
  10. Радіо – латин. – випромінювач.

Вед.: Дорогі любителі фізики! Чи знаєте ви, що: гримуча змія вловлює різницю при температурі, що дорівнює тисячній частині градуса;

-- що пацюки відчувають радіацію, а звичайний чорний тарган радіацію бачить;

-- деякі риби відчувають стомільярдну частку пахучої речовини в одному літрі води, а нільські риби мормиріуси відчувають електричне поле.

Вед.: Тепер ми зупинимось на станції «Експериментальна». Наші команди покажуть нам експерименти, які вони підготували для нас і дадуть їм науково-фізичне пояснення.: а) демонстрація експерименту; б) демонстрація власноруч виготовлених приладів командами.

                                (Іде демонстрація експерименту)

PICT1109

 

Вед.: Наша з вами подорож підходить до кінця, та ще залишився останній крок до фінішу – продемонструвати домашнє завдання одержане командами напередодні подорожі, а саме: а) продемонструвати костюм « Міс Фізика»; б) скласти чи знайти в довідкові літературі пісню, твір чи гумористичне оповідання на фізичну тематику.(Виступи учнів)

Вчитель: Дорогі діти, поки наше шановане жюрі  буде підбивати підсумки змагання я хочу попросити хвилинку вашої уваги.

Юні друзі! Чи вам 10 років, чи може усі 17, свідомо, а частіше несвідомо, ви черпаєте свої знання із невичерпного і цілющого джерела, імя якому природа. Чи ви розглядаєте диво-малюнки Діда Мороза на шибці, чи здивовані стоїте босоніж у густій, смарагдовій від роси ранковій траві і не підозрюєте, що мимоволі заглядаєте у володіння її величності Фізики, де владарюють суворі закони, розсудливі явища, виважені формули. І мабуть, недаремно, грецькі мудреці нарекли новонароджене дитя – науку фізику – природою.

Хто сміє твердити, що у фізиці немає місця і для лірики, що фізика і гумор несумісні.

Хіба лише той, хто не любить проводжати поглядом у бездонному блакитному небі легеньку пухку хмарку у її вічному русі в нікуди.

Чи певно той, хто не вслухається в таємничі завивання вітру у зимовій віхолі, коли здається, що якесь страховисько зненацька хоче підкрастись до нас. Тож частіше, мої дорогі друзі, оглядайтеся довкола себе, умійте дивуватися на кожному кроці, і тоді лише ваше життя, повірте, стане і змістовнішим , і цікавішим.

PICT1097

                          (Надається слово жюрі)

                      Виступи учнів:

Фізичні коломийки

  1. Ми вивчаємо у школі фізики закони,

Якщо їх не знаєте, то сидіть удома.

  1. Спостереження і дослід – джерело фізичних знань,

Де їх можна примінити – у підручнику шукай.

  1. Про будову речовин дізнались багато,

І про неї можем вам довгенько співати.

    4.  Кипить в чайнику вода, а з носика пара

        Це два стани речовин ми вам тут назвали.

       5.   А за третім в холодильник, в морозильну камеру,

Стільки льоду там набралось, ще й вам його стане.

  1. А в основі них лежать рухливі молекули,

Там щільніше, там вільніше, ну, а там далеко.

  1. Та й про рух багато чого дізнались у школі,

Переміщення, шлях, швидкість – ось його складові.

  1. Інерцію теж вивчали у шкільному курсі,

Вимкнув шофер двигуна, а машина в русі.

  1. Якби не було тертя, вона б ся котила,

Й зупинити не змогла б її ніяка сила.

       10.  Ми би ще тут вам багато чого поспівали,

             Та не всі слова у риму нам ся повкладали.

                                  Що за шум?  (вірш)

Що за шум? Що за гам? Плачуть букви тут і там.

Буква m у стрій не стала, загубилась чи пропала.

Та й і v десь загубився, й досі в книгу не вернувся.

Сумно стало густині – як тепер прожить одній?

V=300. Плаче гірко точна швидкість –

Хтось позичив одиниці і тепер у кожній книжці

Швидкість вітру просто 300.

300 – що це – шторм чи штиль не збагне школяр Василь.

P=F/t. Зойкнув з дива тиск собі: « Площа, де ж бо далебі?

Не минула й біда нас – замість площі всівся час »

P=gS. Раптом чує тиск «Ха-ха! Всюди суща я вага!

Площу я переманила, й вигляд нині свій змінила.

Масу ж я навік прогнала, бо мене не шанувала.»

Де ж ви, букви, озовіться!? Просим в книгу поверніться,

Бо без вас не можуть діти точну фізику збагнути.

                                           Терези  (оповідання)

Терези плакались на свою гірку долю. Чому? – запитаєте ви. Бо були трохи розладнані , не рівноплечі. Ну не так, щоб дуже вже. І все ж, їх обминали усі діти на уроках. Особливо сумно було їм, коли учні виконували лабораторну роботу: усі терези стояли на учнівських столах, а наші терези – бідолахи стояли самотньо у поржній шафі.

        Та якось одного разу їх також забрали із шафи.

  • Зараз мене знов поставлять у шафу, - майнула думка. Ні, на цей раз цього не сталося. На ліву шальку хлопець поклав обережно якесь тіло, на праву – баночку з піском – для рівноваги. Тоді зняв тіло, а замість нього поклав гирки, знову зрівноваживши терези.
  • Маса тіла дорівнює 700г,- сказав хлопчина.

        Знати б хлопцеві, як невимовно зраділи терези! І не відали того, що робили   

        буденну справу – зважували тіло способом тарування.

                                      Фантазія на теми Ньютона (сценка)

            Немає справедливості! (Міркування над законом всесвітнього тяжіння.)

          Хай хто і як не переконує мене,

           Я тверджу: головне в житті - везіння.

           Взять Ньютона: він через яблуко одне

           Відкрив закон всесвітнього тяжіння.

            А взять мене. Я, може, сто разів

             Був яблуками в тімя битий.

           Але закону так і не відкрив,-

            Він, бачте, Ньютоном уже відкритий.

            То як, скажіть, до серця це не брать,

            Як можна Ньютону не заздрить, люди,

            Із гнівом праведним не заявлять:

            В житті немає справедливості й не буде?!

   Дійсно, ми не будемо зараз міркувати над тим, як Ньютону « вдалося» відкрити закони. На те він і геніальний сер Ісаак Ньютон. А пропонуємо свою версію відкриття закону всесвітнього тяжіння.

                                        Яблука сорту «Ньютонівка»

   ( Виходить «яблуня», на шиї табличка «Антонівка». Стає на стілець, дістає з кишені яблуко, починає їсти. На « яблуні» також навішані яблука. Під «яблунею» сідає Ньютон і починає думати. Огризок від яблука « яблуня» кидає Ньютону на голову. Він піднімає голову, потім підскакує, пробуючи зірвати яблуко, але «яблуня» піднімає вище гілки руки. Ньютон ходить навколо «яблуні» і знову задумався. Трохи віддалік стоять сусід і сусідка.)

Сусідка: Он подивись, що генії роблять.Думають. І зараз щось надумають. А ти? Все саджаєш свої яблуні, а закони сусід відкриває. І на кого я свою молодість потратила? Сватався до мене Ісаак, але я пішла за садівника. А була б жінкою лорда.

Сусід: Зате ж весною, коли цвітуть яблуні, стоїть така краса навкруги! А восени цих яблук сила-силенна. Навіть під нашою антонівкою сусід любить сидіти, яблуками ласувати.

Сусідка: А якби ти продав яблука, то мав би грошей більше, ніж він. А ти роздаєш. Та ще й дозволяєш гуляти по нашому саду чужим (яблуня знову кидає яблуко на голову Ньютона)

Ньютон: І чого воно падає на землю? Може це всі тіла між собою притягуються, як яблуко до Землі? Та це ж буде новий закон! Закон всесвітнього тяжіння! Піду запишу, поки не забув. (Виходить)

Сусідка: Дивись, дивись, уже побіг з яблуком в руках. Уже щось надумав, новий закон відкрив. А потім буде всім казати, що сам додумався. А це ж наша яблуня йому підказала. Піди зрубай її негайно. Зрубай, бо побю і покину.( Виштовхує сусіда, Сусід виходить з великою бутафорською сокирою. Рубає яблуню, вона падає, виходить Ньютон. В руках великий плакат із законом Ньютона)

Ньютон: Ось, новий закон відкрив. А де ж яблуня? Хотів їй показати. Жаль, а були смачні антонівки....(Кидає плакат і з сумом виходить)

Сусід: (Піднімає огризок яблука і плакат).Добре, що зернята залишились, вирощу нову яблуньку. Хай росте на радість нащадкам. Може під нею сидітиме ще якийсь новий Ньютон або Ейнштейн і зробить нове відкриття, а я назву новий сорт Ньютонівкою.

Нащадок сусіда: (Входить з плакатом) Від мого далекого предка-садівника у спадщину я одержав сад і запис закону всесвітнього тяжіння. Коли я сидів під яблунею і яблуко впало на мою голову, мене осінила думка: а закон можна уточнити, поставити крапку після формули! Я швиденько запатентував свій винахід.І ось цей патент.( Читає патент)

Нащадок: Патент № 1667-2018 на визнання закону всесвітнього тяжіння ( уточненого).

Винахідники: Ісаак Ньютон і сусід. ( Уточнення – крапка).

Одержавши капітал за винахід, я відкрив фірму «Нью-Сусід». Емблемою фірми є яблуко сорту Ньютонівка. Фірма дарує всім присутнім гостям яблука і на згадку іменні медалі з гілки Ньютонівки, яка мені допомогла. (Роздають яблука і медалі з яблуневої гілки). А ми бажаєм всім бути наполегливими у досягненні мети, знайти свій шлях і відкрити закон свого життя.

PICT1112

                            Сила тертя

Сила тертя ненавиділа людину. Людина в свою чергу недолюблювала силу тертя. Коли людині доводилося тягнути до своєї домівки величезну колоду, сила тертя відразу ж заважала її. Люди намагались приспати її пильність: тягнули колоду дуже повільно – сила тертя одразу ж бралась за свою шкідливу роботу, робила це дуже швидко – вона була тут- як – тут!

ЇЇ хотіли обдурити: один раз тягнули колоду вправо, другий – вліво. Щоб, бачте, їй закрутилась голова... та даремно! З часом люди запримітили, що котити колоду значно легше – менше заважає всюдисуща сила тертя, та все одно робила вона й далі свою чорну справу.

Якось хтось із людей додумався вигладити поверхню тіла, і сталось диво – сила тертя стала дуже слабенькою. Вона аж затремтіла від злості, бо була вже такою за своєю природою, коли побачила маслянку з маслом в руках робітника – він збирався змащувати вісь підшипника.

  Одного разу хлопчина, від нічого робити, заходився так старанно вигладжувати брусок, що тягнути його по гладенькому столу стало дуже важко. Сила тертя знову тріумфувала... .

 Та ось прийшла зима, а за нею і ожеледиця. Людина йшла вулицею, посковзнулася та й розпласталася на  дорозі.

  • Ох, як погано, що тертя мале, - простогнала людина
  • Ти бач, як я потрібна людям, що мене аж кличуть, - тішилось тертя.

Тепер людина не ремствує на тертя ніколи: просто, коли треба, вона його збільшує, а коли воно шкодить – зменшує. І в свою чергу тертя задоволене поведінкою людини.

   (Зауваження: матеріали для проведення експериментів учні використали із

    збірника В. А.  Старощук Інші 70 дослідів з фізики)

 

doc
Додано
29 березня 2018
Переглядів
1137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку