Мета: Перевірити і узагальнити знання учнів з теми «Показникова функція», стимулювати пізнавальну діяльність, розвивати інтерес до предмета, формувати вміння швидко і чітко формувати свої думки, логічно викладати їх і відстоювати свою точку зору, виховувати наполегливість в навчанні.
11 клас. Урок-узагальнення теми.
Показникова функція
Урок-аукціон
Мета: Перевірити і узагальнити знання учнів з теми «Показникова функція», стимулювати пізнавальну діяльність, розвивати інтерес до предмета, формувати вміння швидко і чітко формувати свої думки, логічно викладати їх і відстоювати свою точку зору, виховувати наполегливість в навчанні.
Вчитись нелегко буває,
Та наука завжди хороша.
Кожна в світі людина знає,
Що знання – то найлегша,
Найцінніша ноша.
Так незвично я почала урок, бо сьогодні в нас не просто урок, а урокаукціон. Аукціон – це прилюдний розпродаж цінностей. Найбільша ваша цінність – то знання. І сьогодні кожен з вас може їх оцінити. Тема урокуаукціону – «Показникова функція». Як він буде проходити? Кожне завдання буде мати стартову ціну:
Червоний квадрат – 1 б
Фіолетовий квадрат – 2 б
Синій квадрат – 3 б, залежно від його складності.
За виправлення та доповнення - чорний квадрат – 1 б.
Нагорода – оцінка по бажанню всім.
Приз на пам’ять – за найбільшу набрану кількість балів (більше 12 балів).
Як домашнє завдання вам пропонувалось пройти крутими стежками людської думки, поглянути на рівняння очима вчених різних часів,
перегорнути світлі і трагічні сторінки його історії. Отже,
Стартова ціна: червоний квадрат.
1) Яка функція є показниковою?
2) Навести приклади показникової функції
3) Чи правильно, що показникова функція має екстремуми?
4) Чи правильно, що показникова функція приймає значення =1?
5) Що таке рівняння, корені рівняння, що означає розв’язати рівняння?
6) Які рівняння ви знаєте?
7) Які з даних функцій є показниковими?
А) y = 11ˣ
Б) y = x⁷
В) y = ()ˣ
Г) y = (0,2)ˣ
Ґ) y = (-10)ˣ
Д) y = 𝜋ˣ
8) Назвіть область визначення функції y = (𝟏)ˣ
𝟓
9) Назвіть множину значень функції y = 15ˣ
10) Які з функцій зростаючі? Які спадаючі?
А) y = 7ˣ Б) y = 0,5ˣ
В) y = ()ˣ
11) Порівняйте x і y, якщо:
А) y (x < y)
Б) 15ˣ ≤ 15y (x ≤ y)
В) 2,2ˣ > 2,2y (x < y)
Г) 0,5ˣ ≤ 0,5y (x ≥ y)
Стартова ціна: фіолетовий квадрат.
1) На якому з малюнків зображений графік показникової функції y = 5ˣ (б)) та y = (𝟏)ˣ (г))?
𝟑
а)
2) На малюнку а графік якої функції зображений?
3) На малюнку в графік якої функції зображений?
4) В одній і ті самій системі координат зобразити схематично графіки функцій:
а) y = 5ˣ
б) y = ()ˣ
в) y = 5ˣ + 2
г) y = ()ˣ - 3
5) Назвати множину значень функції, зображених на дошці до 4 завдання.
а) E(y) = (0 ; +∞)
б) E(y) = (0 ; +∞)
в) E(y) = (2 ; +∞)
г) E(y) = (-3 ; +∞)
5) Графічно розв’язати показникове рівняння: 3ˣ = 4 – x.
ЛОТ №3 – «Усний» Стартова ціна: червоний квадрат 1) Назвати корені рівняння:
2ˣ = 32 5
3ˣ = 27 3
5ˣ = 125 3
10ˣ = 100000 5
0,1ˣ = 0,001 3
2) Розв’язати нерівність:
3ˣ < 27 x<3
2ˣ > 4 x>2
(1/3)ˣ ≤ 1/9 x ≥ 2 (1/7)ˣ ≥ 1/49 x ≤ 2
10ˣ > 1 x>0
3) Наведіть приклади використання показникової функції для опису різних явищ у природі та техніці:
А) радіоактивний розпад позначається формулою:
𝟐
Де m(t) - маса радіоактивної речовини в момент часу t, m0 - маса радіоактивної речовини в момент часу T=0,
T – період напіврозпаду (проміжок часу, за який початкова кількість речовини зменшується удвічі).
Б) зміна атмосферного тиску. Атмосферний тиск змінюється залежно від висоти h над рівнем моря за законом:
p0 - атмосферний тиск на рівні моря, a - деяка стала
В) про розмноження бактерій. Розмноження бактерій у певному середовищі відбувається так, що їх кількість N змінюється в часі за законом:
Nₒ - початкова кількість бактерій при =0, a, k - деякі сталі
Г) Вакуумування. Під час вакуумування кінцевий тиск пов’язаний з 𝑅 𝑛𝑡
P₂ = ( ) ⋅ P₁
початковим тиском співвідношенням 𝑅 + 𝑄 3
P2- кінцевий тиск
P1- початковий тиск
R - об’єм, що підлягає відкачуванню
Q - об’єм газу, що відкачується насосом на 1 оберт n - кількість обертів насоса t - час вакуумування
Д) Приріст деревини. Дерево росте так, що кількість деревини збільшується з часом за законом:
M - кількість деревини у даний момент M0 - початкова кількість деревини t - час, який відраховують з моменту, коли об’єм деревини був Mₒ k - деяка стала
а) розв’язати рівняння:
= 10⁵
= 10⁵
= 10⁵
𝑥
102= 10⁵
𝑥
= 5 2
x = 10
Стартова ціна: червоний квадрат
б) розв’язати рівняння: 49ˣ - 5 ⋅ 7ˣ - 14 = 0
72x - 5 ⋅ 7ˣ - 14 = 0
Заміна 7ˣ = t t² - 5t - 14 = 0 t₁ = 7 t₂ = -2
7ˣ = 7, 7x = -2 - рівняння коренів не має x = 1
Стартова ціна: фіолетовий квадрат.
в) розв’язати нерівність: 0,5x+1 < 0,125 0,5x+1 < 0,5³ x + 1 > 3
x > 2
Стартова ціна: червоний квадрат
г) розв’язати нерівність: 32x-7 > 27
32x-7 > 3³
2x - 7 > 3 2x > 10 x > 5
Стартова ціна: фіолетовий квадрат
ґ) розв’язати систему рівнянь
Стартова ціна: чорний квадрат
Стартова ціна: синій квадрат.
В трудах яких вчених вперше зустрічаються дії над степенем?
1) Древньогрецький вчений Діофант
2) Французький вчений Ореом
3) Французький вчений Шюке
4) Узбецький учений аль-Каші
5) Німецький вчений Штифель
ІV. Завдання додому: опрацювати § 21, ст. 211-212, ст. 214-217 (М.І.
Шкіль).